최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국환경생태학회지 = Korean journal of environment and ecology, v.31 no.6, 2017년, pp.595 - 605
장철순 (충북대학교 대학원 산림치유학과) , 구창덕 (충북대학교 대학원 산림학과)
This study was intended to investigate the effects of after-school forest healing programs on the pro-social behavior and self-efficacy of young children using the attributes of forest and the forest healing factors. The children attending a kindergarten located in
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
자연을 주제로 한 생태교육의 적정 시기는 언제가 가장 적절한가? | 그 뿐만이 아니다. 자연을 주제로 한 생태교육의 적정 시기는 유아기가 가장 적절하다고 한다. 유아교육기관에서 실시하는, 3~5세 누리과정 프로그램을 살펴보면 1일 1시간 이상의 바깥놀이 시간을 반드시 확보하여, 유아들이 스트레스를 해소하고 또래와의 친사회적인 관계 형성을 원활히 하며 실외의 자연 환경을 경험하고 관찰할 수 있도록 하였다(Ministry of Education and Science Technology, 2013). | |
자연을 주제로 한 생태교육 중 5세 누리과정 자연탐구영역에서는 무엇을 목표로 하고 있는가? | 유아교육기관에서 실시하는, 3~5세 누리과정 프로그램을 살펴보면 1일 1시간 이상의 바깥놀이 시간을 반드시 확보하여, 유아들이 스트레스를 해소하고 또래와의 친사회적인 관계 형성을 원활히 하며 실외의 자연 환경을 경험하고 관찰할 수 있도록 하였다(Ministry of Education and Science Technology, 2013). 특히 5세 누리과정 자연탐구영역에서도 인간이 자연과 더불어 조화로운 삶을 살아갈 수 있도록 유아기부터 자연을 존중하는 마음을 바탕으로 창의적으로 사고하고 탐구하는 태도를 기르는 것을 목표로 하고 있다. | |
유아교육기관에서 실시하는 3~5세 누리과정 프로그램을 살펴보면 어떠한가? | 자연을 주제로 한 생태교육의 적정 시기는 유아기가 가장 적절하다고 한다. 유아교육기관에서 실시하는, 3~5세 누리과정 프로그램을 살펴보면 1일 1시간 이상의 바깥놀이 시간을 반드시 확보하여, 유아들이 스트레스를 해소하고 또래와의 친사회적인 관계 형성을 원활히 하며 실외의 자연 환경을 경험하고 관찰할 수 있도록 하였다(Ministry of Education and Science Technology, 2013). 특히 5세 누리과정 자연탐구영역에서도 인간이 자연과 더불어 조화로운 삶을 살아갈 수 있도록 유아기부터 자연을 존중하는 마음을 바탕으로 창의적으로 사고하고 탐구하는 태도를 기르는 것을 목표로 하고 있다. |
Ann, H.J.(2007) The Study on Ecological Experience Program for Infant's Respectful Recognition of Life and Pro-Social Behavior. Master's thesis, Univ. of Jinju. (in Korean)
Bandura, A.(1997) Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. psychological review 84(2): 191-215.
Bang,E.S.(2007) Effect of Physical Activity of Rope-skipping on Children's Self-efficacy. Master's thesis, Univ. of Chung-Ang. (in Korean)
Chai, S.M.(2016) The effects of outdoor cooperative play activities using natural materials on the self-concept and pro-social behaviors of young children. Mater's thesis, Univ. of Soongsil. (in Korean)
Choi, S.L(2013) The Effect of Nature Experience in the Forest on Young Children's Social Competence and Self-Efficacy. Master's thesis, Univ. of National Open .(in Korean)
Hong, E.J.(2003) Educational meaning search of nature environment composition activity. Ph. D. Dissertation, Univ. of Chung-Ang. (in Korean)
Jang, C.S.(2017). Effect of Five Senses Experience in Forest on Young Children's Self-Efficacy and Creativity. Master's thesis, Univ. of Chungbuk. (in Korean)
Jang, S.K.(2006). The Relation between Playing Forms and Self-Efficacy according to the Children's Interpersonal Relations Orientation. Master's thesis, Univ. of Hannam. (in Korean)
Jeon, I,O.(1996) The effect of teacher's educational beliefs and self-efficacy on children's self-efficacy. Journal of Korea Broadcasting University 22: 493-528
Kang, K.S.(2006), The study of experience-learning activity for promoting the elementary school student's self-esteem and pro-sociality. Master's thesis, Univ. of Bunsan. (in Korean)
Kiener, S.(2003) Kinder in der Natur. Fordert das spielen in der natur die entuickting der kresrvit cu von kindergarten. Dipl, Schweiz University.
Kim, D.E.(2013) The Effect of Nanta Music Activity on Young Children's Stress and Self-efficacy. Master's thesis, Univ. of National Open. (in Korean)
Kim, D.O.(2008) Effects of School Forest Experiential Activities on the Emotional Change of children. Master's thesis, Univ. of Kyungnam. (in Korean)
Kim, E.H.(2008) A Study on the Effect of Role Play through Fairy Tales on the 3-years old Child's Prosocial Thinking and Social Development. Master's thesis, Univ. of Changzhou. (in Korean)
Kim, E.S.(2013) Impact of Play in Forest on Children's Pro-Social Ability. The Journal of Korea Open Association for Early Childhood Education 18(4): 205-229.
Koh, S.O. and B.H. Oh(2004) The Effectiveness of a Nature-oriented Early Childhood Program Based upon Observation Aptitute Promotion and the Creativity Development of Children. The Korea Association of Child Care and Education 36(3): 177-195.
Korea Forst Service http://www.forest.go.kr
Lam, H.C.(2004) I go to the forest every day. Cheonglim Publishing, Seoul,
Lee, I.S.(2011) Experiences of Young Children Participating in Nature-experiencing Activities in the Wood. Master's thesis, Korea National University of Education. (in Korean)
Lee, M.H.(2007) German's forest kindergarten as nature friendly nursery education Model. Seoul, education academies.
Lee, M.H.(2011) Teacher 's perception of forest experience in early childhood education institutions. Ecological Early Childhood Education Research, 10(1): 175-200.
Lee, S.M.(2006) Influence of Nature-Friendly Education Activities on Infant's Pro-social Behavior and Self-Concept. Master's thesis, Univ. of Chung-Ang. (in Korean)
Lee, W.Y., Park, C.O. and Y.H. Noh(1993) Development of programs for social development of infants. Seoul, Korean Children's Association.
Ministry of Education and Science Technology(2013). 3-5 year-old Nuri process manual.
Park, K.H.( 2005) A Study of the Influence of Forest-experience- activity upon Children's Self-concept Development. Master's thesis, Univ. of Dongkuk. (in Korean)
Sandhof, K.(1998) Mit Kinder in den Waid. Okotopia Ver lag. Munster, pp. 17-22. ( in Korean with English abstract)
Shin, W.S.(2005) Forest of healing. Sungjisa, Seoul.
Shin, Y.S.(2014). The Effect of Multi-cultural Movement Activity Using World Traditional Songs on Young Chlidren's Self-Efficacy and Creativity. Master's thesis, Univ. of National Open.
Woo, H.J.(1993) Investigation on causal relationships between home environment and children's self-efficacy. Ph. D. Dissertation, Univ. of Chonnam. (in Korean)
Yoon, Y.I.(1994) Forest and culture. Forest and culture research, Seoul.
Youn, Y.K.(2012) The effects of mixed-age after-school activities on young children's pro-sociality and communication. Master's thesis, Univ. of Chung-Ang. (in Korean)
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.