$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

디지털 패션의 매체 미학적 관점에 관한 연구
(A) study on digital fashion from the aesthetic perspective of media 원문보기

The Research Journal of the Costume Culture = 복식문화연구, v.25 no.1, 2017년, pp.48 - 63  

박민아 (건국대학교 의상디자인과) ,  고현진 (건국대학교 의상디자인과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

When digital media and images are combined, their significant sociocultural impacts can be exercised. Therefore, this study analyzes digital images shown in such trends of digital media compared to the digital fashion from an aesthetic perspective. Research and empirical studies are focused upon to ...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
디지털 이미지란? ), 0과 1의 반복적 조합을 통해 모드 정보인 숫자와 문자는 물론 소리와 영상까지를 표현할 수 있는 것으로(Kwon, 2008) 분절적인 비연속적 이진법 논리를 사용한다. 디지털 이미지(digital image)의 사전적 정의는 데이터를 문자나 수치 형식으로 표시하기 위한 이산적인 신호로 만든 그림이나 사진으로(“Digital Image", n.d.) 디지털화(digitizing)된 이미지를 뜻한다. 디지털 이미지는 컴퓨터를 통해 만들어낸 상상적인 이미지로 수식연산에 의한 시각화라고 할 수 있다 (Lee, 2004).
물질적인 형태의 의복이 비물질로 구성된 새로운 의복 형태로 나타나고 있는 예는? 디지털 매체 시대의 특징이 된 시뮬라시옹을 나타내는 비물질적으로 나타난 가상 이미지는 빛을 활용 하여 디지털 컬러와 그래픽을 디지털 패션 이미지로 생성하여, 기존의 의복 형태가 아닌 유동적인 비물질 가상 형태로 의복의 표면에 디지털 그래피티 디자인으로 표현되기도 한다. 이처럼 물질적인 형태의 의복이 비물질로 구성된 새로운 의복 형태로도 나타나고 있다.
미학적 관점에서 디지털 패션을 분석한 이유는? 이에 본 연구에서는 디지털 패션에 나타난 조형적인 고찰에 국한된 단편적인 분석이나 또는 도구적 특성을 활용한 방법적 관점에서 고찰하기 보다는 기존의 연구에서 다루어지지 않았던 미학적 관점에서 논의하고자 한다. 본 연구는 디지털 패션에 대해 명확하게 정의를 내리는 연구와 디자인 이미지에 의한 미적 표현이 중요한 패션에 있어서도 이와 같은 매체 미학적 관점에서의 논의가 필요하다고 사료되어, 매체 미학적 관점에서 디지털 패션을 분석해 보았다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (58)

  1. Atton Conrad. (n.d.). Light painted dresses. Retrieved August 6, 2015, from http://www.attonconrad.com/light-painted-dresses 

  2. Battista, A. (2015, September 30). Reflect the existing reality to create a new one: Anrealage S/S 16 [Blog Post]. Retrieved May 16, 2016, from http://www.irenebrination.typepad.com/irenebrination_notes_on_a/2015/09/anrealage-ss-16.html 

  3. Cassette. (2012). Holographic fashion show. Retrieved August 6, 2015, from http://www.cassette.com.au/our-work/holographic-fashion-show 

  4. Chin, J. K. (2014a). 이미지 인문학 1: 현실과 가상이 중첩하는 파타피직스의 세계 [Image humanities 1]. Seoul: A thousand years of imagination. 

  5. Chin, J. K. (2014b). 이미지 인문학 2: 섬뜩한 아름다움을 창조하는 언캐니의 세계 [Image humanities 2]. Seoul: A thousand years of imagination. 

  6. Chun, J. H., & Ha, J. S. (2006). A study on formative features of fashion design in digital era. Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, 30(11), 1560-1571. 

  7. Chun, J.-H. (2010). The digital characteristics of modern fashion based on the perspectives of cultural studies. Unpublished doctoral dissertation, Seoul National University, Seoul, Korea. 

  8. Chun. J.-H. (2008). A study of digital image in fashion design: Regarding Hussein Chalayan's design. Unpublished master's thesis, Hongik University, Seoul, Korea. 

  9. Clarke, S. E. B., & Harris, J. (2012). Digital visions for fashion + textiles: Made in code. New York: Thames & Hudson. 

  10. Digital image. (n.d.). In Daum online dictionaries. Retrieved July 6, 2015, from http://100.daum.net/encyclopedia/view/43XXX9300166 

  11. Digital. (n.d.). In Doopedia. Retrieved September 24, 2014, from http://www.doopedia.co.kr/doopedia/master/master.do?_methodview&MAS_IDX101013000896114 

  12. Fantacloth. (n.d.). Fantacloth. Retrieved May 30, 2016, From http://fantacloth.com 

  13. Flusser, V. (1999). 사진의 철학을 위하여 [For the philosophy of photography]. (J. S. Yoon, Trans.). Seoul: Communicationbooks. (Original work published 1994) 

  14. FT. (n.d.). Diesel Spring Summer 2008: Liquid Space. Retrieved May 30, 2016, from http://www.fashiontrendsetter.com/content/fashion_shows/Diesel-Liquid-Space-p3.html 

  15. Fxmirror. (n.d.). Main features. Retrieved May 30, 2016, http://fxmirror.net/kr/features 

  16. Google. (2016, May 3). Tilt brush: Painting from a new perspective. Retrieved May 3, 2016, from https://www.tiltbrush.com 

  17. Hamish morrow. (n.d.). Archive. Retrieved August 6, 2015, from www.hamishmorrow.com/archive/shows-5 

  18. Heo, S. Y., & Lee. Y. H. (2013). The interaction expressed in 21st century's digital fashion: Focused on the luminescence digital fashion designs. Journal of the Korean Society of Costume, 63(4), 17-29. doi:10.7233/jksc.2013.63.4.017 

  19. Hyun, M.-K. (2002). Design of future digital clothing. Unpublished master's thesis, Jeju National University, Jeju Special Self-Governing Province, Korea. 

  20. Iris van herpen. (2010, July). Crystallization. Retrieved September 16, 2015, from http://www.irisvanherpen.com 

  21. Iris van herpen. (2011, July). Capriole. Retrieved September 16, 2015, from http://www.irisvanherpen.com 

  22. James, A. (2008, April 22). Beauty is skin deep, Geekness is to the core.... Yonko Design, Retrieved August 6, 2015, from http://www.yankodesign.com/2008/04/22/beauty-is-skin-deep-geekness-is-to-the-core 

  23. Jang, A.-R., & Hyun, M.-K. (2003). Digital paradigm depicted on digital clothing. Journal of the Korean Society of Costume, 53(4), 31-47. 

  24. Jin, K. A. (2014). 매체 미학과 영상 이미지 [Media aesthetics and visual images]. Seoul: Communicationbooks. 

  25. Johnny. (2014, April 28). Radio frequency shielding fashion to help you focus. Spoon & Tamago, Retrieved August 6, 2015, from http://www.spoontamago.com/2014/04/28/radio-frequency-shielding-fashion-to-help-you-focus 

  26. Jung, H. H. (2012). A study on the aesthetic characteristics of digital art. Journal of Digital Design, 12(1), 203-212. 

  27. Kaplan, K. (2015, September 30). Future tech fashion styles hit NYFW runway. Intel, Retrieved September 16, 2016, from https://iq.intel.com/future-tech-fashion-styles-hit-nyfw-runway 

  28. Kim, J.-E. (2007). A study on digital clothing design by characteristics of ubiquitous environment. Journal of the Korean Society of Costume, 57(3), 23-36. 

  29. Kim, J.-H. (2005). A study on digital culture phenomenon shown in the modernly fashion design. Fashion & Textile Research Journal, 7(2), 143-152. 

  30. Kim, Y.-K. (2010). A study of organic fashion design according to change in the paradigm of the digital age. Unpublished doctoral dissertation, Kyunghee University, Seoul, Korea. 

  31. Kim. H.-S. (2003). A study of cyber-feminism in fashion in the digital era. Unpublished doctoral dissertation, Sookmyung Women's University, Seoul, Korea. 

  32. Kwak, T. G. (2009). The study on the development trend of the times toward digital clothing. Journal of the Korean Society of Costume, 59(4), 111-125. 

  33. Kwon, S. H. (2008). 디지털 문화론 [Digital culture, media, communication & future]. Seoul: Sungkyunkwan University Press. 

  34. Lee, J. H. (2005, April). Ubiquitous와 생활환경: 스마트 의류를 중심으로 [Ubiquitous and living environment]. Proceedings of KHEA Conference, Seoul, 10-18. 

  35. Lee, M. J. (2003). A study on the effect of the digital communication culture on modern fashion. Unpublished doctoral dissertation, Yonsei University, Seoul, Korea. 

  36. Lee, W. G. (2004). 디지털화 영상과 가상공간: '새로운 예술'의 지평을 위하여 [Digitized image & virtual space]. Seoul: Yonsei University Press. 

  37. Mary Katrantzou. (n.d.a). Runway Looks: Spring Summer 2009. Retrieved May 16, 2016, from http://www.marykatrantzou.com/collections/ready-to-wear/spring-summer-2009/runway 

  38. Mary Katrantzou. (n.d.b). Runway Looks: Spring Summer 2017. Retrieved May 16, 2016, from http://www.marykatrantzou.com/collections/ready-to-wear/spring-summer-2017/runway 

  39. McLuhan, M. (2002). 미디어의 이해: 인간의 확장 [Understanding media: The extensions of man]. (S. K. Kim, & H. W. Lee, Trans.). Seoul: Minumsa. (Original work published 1994) 

  40. Mitchell, W. J. (2005). 디지털 이미지론: 포스트포토 그래픽 시대에서 시각적 진실 [The reconfigured eye: Visual truth in the post-photographic era]. (E. J. Kim, Trans.). Seoul: Ivies Publishing. (Original work published 1992) 

  41. Noa Raviv. (n.d.). Collections. Retrieved May 16, 2015, from http://www.noaraviv.com/hard-copycollection/wp1qa8g9oxfnts09jh753gskfvssla 

  42. Park, M. A. (2016). The digital fashion in aesthetic perspective of media. Unpublished doctoral dissertation, Konkuk University, Seoul, Korea. 

  43. Park, M.-A., & Ko, H.-Z. (2014). The analysis of the characteristic types of fashion brand application: Concentrating on Korean application cases. Journal of the Korean Society of Costume, 64(1), 136-150. doi:10.7233/jksc.2014.64.1.136 

  44. Park, S. H., & Lee, J. H. (2001). An exploratory research for design of digital fashion product based on the concept of "wearable computer" I. Journal of Fashion Business, 5(3), 111-128. 

  45. Planning - Digital design competitiveness; What is Digital Design?. (2003, November 10). [기획-디지털디자인경쟁력](1); 디지털디자인이란. Economic Times Digital Times, Retrieved September 16, 2015, from http://www.dt.co.kr/contents.html?article_no2003111002010660614001 

  46. Quinn, B. (2011). Fashion futures. London: Merrell. 

  47. SDN. (2010, April 22). Digital marketing in fashion. Retrieved November 15, 2011, from http://www.samsungdesign.net/Fashion/Report/Content.asp?an1599 

  48. Shin. D. S. (2016, November 21). 3D 프린팅된 명품 브랜드 알렉산더 맥퀸 우산 [3D printed luxury brand Alexander McQueen umbrella]. Retrieved November 24, 2016, from http://ktech21.com/casestudy/3d-printed-umbrella-alexander-mcqueen 

  49. Sim, H. R. (2012). 20세기의 매체철학: 아날로그에서 디지털로 [The media philosophy of the 20th century]. Seoul: Greenbee. 

  50. Smart wear. (n.d.). In Doopedia. Retrieved September 16, 2015, from http://www.doopedia.co.kr/doopedia/master/master.do?_methodview&MAS_IDX101013000796062 

  51. Ubiquitous computing. (n.d.). In Wikipedia. Retrieved September 16, 2015, from https://ko.wikipedia.org/wiki/%EC%9C%A0%EB%B9%84%EC%BF%BC%ED%84%B0%EC%8A%A4_%EC%BB%B4%ED%93%A8%ED%8C%85 

  52. Ubiquitous fashion. (n.d.). In Wikipedia. Retrieved September 16, 2015, from https://ko.wikipedia.org/wiki/%EC%B0%A9%EC%9A%A9_%EC%BB%B4%ED%93%A8%ED%84%B0 

  53. Vogue. (2002, March 9). Viktor & Rolf: Fall 2002 ready-to-wear. Retrieved August 6, 2015, from http://www.vogue.com/fashion-shows/fall-2002-ready-to-wear/viktor-rolf 

  54. Vogue. (2006, March 3). Alexander Mcqueen autumn/winter 2006 ready-to-wear collection. Retrieved August 6, 2015, from http://www.vogue.co.uk/shows/autumn-winter-2006-ready-to-wear/alexander-mcqueen/collection 

  55. Vogue. (2009a, October 6). Alexander McQueen: Spring 2010 ready-to-wear. Retrieved August 6, 2015, from http://www.vogue.com/fashion-shows/spring-2010-ready-to-wear/alexander-mcqueen 

  56. Vogue. (2009b, October 6). Alexander McQueen: Spring 2010 ready-to-wear. Retrieved August 6, 2015, from http://www.vogue.com/fashion-shows/spring-2010-ready-to-wear/alexander-mcqueen/slideshow/collection#2 

  57. Vogue. (2011, January 26). Jean Paul Gaultier: Spring 2011 couture. Retrieved August 6, 2015, from http://www.vogue.com/fashion-shows/spring-2011-couture/jean-paul-gaultier/slideshow/collection#43 

  58. Vogue. (2015, March 10). Chanel: Fall 2015 couture. Retrieved August 6, 2015, from http://www.vogue.com/fashion-shows/fall-2015-couture/chanel/slideshow/collection#10 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로