최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기Journal of the Korean Society of Mathematical Education. Series E: Communications of Mathematical Education, v.31 no.1, 2017년, pp.71 - 84
Taylor series has a complicated structure comprising of various concepts in college major mathematics. This subject is a strong tool which has usefulness and applications not only in calculus, analysis, and complex analysis but also in physics, engineering etc., and other study. However, students ha...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
테일러급수는 무엇인가? | 테일러급수는 제임스 그레고리, 이삭 뉴톤, 고프리드 라이프니쯔, 레오나르도 오일러, 조세프 루이스 라그랑주와 같은 수학자와 과학자들에 의해 오래된 역사를 통해 사용되어 왔다(Eves, 1995). 테일러급수는 다항함수를 이용해서 일반 함수에 근사시키는 것이다. | |
미분적분학의 엄밀화를 구체적으로 시도한 최초의 수학자는? | 뉴턴은 유율에 관한 연구서를 44세였을 때 출판했는데, 그 연구서는 뉴턴의 유율법에 대한 최초의 논리적이고 체계적인 설명이었으며, 미분적분학에 대한 버클리 주교의 비판에 대한 답변으로 쓴 것이었다(Eves, 1995). 미분적분학의 엄밀화를 구체적으로 시도한 최초의 수학자는 라그랑주였는데, 그는 함수를 테일러급수 전개로 표현하는 방법에 근거한 시도는 성공과는 거리가 멀었지만, 테일러급수가 미적분학의 근거를 이루는 기초가 되게 했다(Eves, 1995). | |
테일러급수 수렴의 개념 상에서 개념 상이란? | 이 연구는 Sfard의 조작적이고 구조적인 개념을 택해서 테일러급수의 근본적인 구조적 요소와 그 요소에 작용하는 조작(operation) 과정에 집중함으로써 테일러급수 수렴의 개념 상(concept image)을 서술하는 방법을 이용한다. 개념 상(concept image)(Tall & Vinner, 1981)은 수학의 구조적 요소와 조작적 요소가 관련되어 학생들에게 떠오른 상(image)이다. 본 연구에서 조작적이고 구조적인 요소를 포함하는 상(image)을 테일러급수 수렴의 구조적 상(structural image)으로 언급할 것이다. |
고효상.김두웅.김준혁.김철환.김슬기.김응상 (2013). 테일러급수를 이용한 전기 자동차 충전 대수 예측. 대한전기학회 전력기술부분회 추계학술대회 논문집. (Go, H. S., Kim, D. U., Kim, J. H., Kim, C. H., Kim, S. K., Kim, E. S.(2013). The prediction of electric vehicle charging load using Taylor series. Journal of electrical engineering and technology.)
김진환 (2014). 테일러급수 수렴에 대한 예비중등교사의 이해실태와 GeoGebra를 활용한 교수방안 탐색. 대한수학교육학회지 , 16(2), pp.317-334. (Kim, J. H.(2014). Exploring teaching way using GeoGebra based on pre-service secondary teachers' understanding-realities for Tayor series convergence conceptions. Journal of Korea Society Educational Studies in Mathematics , 16(2), 317-334.)
임경택.조태호.백종검.김시유 (2001). CMOS 그라운드 연결망에서 발생하는 최대 동시 스위칭 잡음의 테일러급수 모형의 분석. 대한전자공학회 하계종합학술대회 논문집, 24(1) (Im, K. T., Cho, T. H., Baek, J. H., Kim, S. Y.(2001). Taylor's series model analysis of maximum simultaneous switching noise for ground interconnection networks in CMOS systems. Journal of the institute of electronics and information engineers, 24(1).)
허민.오혜영역. Howard Eves (1995). 수학의 위대한 순간들. 서울: 경문사. (Howard Eves , Her, M., Oh, H. Y.(1995). Great Moments in Mathematics. Seoul: Kyungmoon Co.)
Alcock, L.,& Simpson, A. (2004). Convergence of sequences and series: Interactions between visual reasoning and the learner's beliefs about their own role. Educational Studies in Mathematics, 57(1), 1-32.
Alcock, L.,& Simpson, A. (2002a). Two components in learning to reason using definitions'. Proceedings of the 2nd International Conference on the Teaching of Mathematics, Hersonisoss, Greece, www.math.uoc.gr/-ictm2/
Bezuidenhout, J. (2001). Limits and continuity: Some conceptions of first-year students. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 32, 487-500.
Carlson, M.,& Bloom, I. (2005). The cyclic nature of problem solving: An emergent multidimensional problem-solving framework. Educational Studies in Mathematics, 58, 45-75.
Kidron, I., & Zehavi, N.(2002). The role of animation in teaching the limit concept. International Journal of Computer Algebra in Mathematics Education, 9(3), 205-227.
Kozma, R., & Russell, J.(1997). Multimedia and understanding: Expert and novice responses to different representations of chemical phenomena. Journal of Research in Science Teaching, 34(9), 949-968.
Kung. D., & Speer. N.(2010). Do they really get it? Evaluating evidence of student understanding of power series. In Proceedings of the Thirteenth Conference on Research in Undergraduate Mathematics Education. Raleigh. NC; North Carolina State University.
Martin. J., & Oehrtman. M.(2010). Strong metaphors for the concept of convergence of Taylor series. In Proceedings of the Thirteenth Conference on Research in Undergraduate Mathematics Education. Raleigh, NC: North Carolina State University.
Martin. J.(2013). Differences between experts' and students' conceptual images of the mathematical strucrure of Taylor series convergence. Edu Stud Math.
Sfard, A.(1991). On the dual nature of mathematical conceptions: Reflections on processes and objects as different sides of the same coin. Educational Studies in Mathematics, 22(1), 1-36.
Sfard, A.(1992). Operational origins of mathematical objects and the quandary of reification-The case of function. In G. Harel & E. Dubinsky (Eds.), The concept of function: Aspects of Epistemology and Pedagogy MAA Notes (Vol. 25, pp. 59-84). Washington. DC: Mathematical Association of America.
Sfard, A., & Linchevski, L.(1994). The gains and the pitfalls of reification: The case of algebra. Educational Studies In Mathematics, 26(2/3), 191-228.
Stewart, J.(2008). Calculus. (6thed.).Belmont: Brooks Cole.
Tall, D., & Vinner, S.(1981). Concept image and concept definition in mathematics with particular reference to limits and continuity. Educational Studies in Mathematics, 12(2), 151-169
Vinner, S.(1992). The function concept as a prototype for problems in mathematics learning. In G. Harel, & E. Dubinsky (Eds), The concept of function: Aspects of epistemology and pedagogy(pp. 195-213). Washington, DC: Mathematical Association of America.
W.R. Wade(2010). An introduction to analysis. Pearson Education, Inc.
Zandieh, M.(2000). A theoretical framework for analyzing student understanding of the concept of derivative. Research in Collegiate Mathematics Education IV. 8, 103-126.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.