최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기초등과학교육 = Journal of Korean elementary science education, v.36 no.1, 2017년, pp.73 - 84
Cultivating creativity is one of the goals in science education. Previous studies report that students use visualization while they solve the creative science problem and it looks helpful to make them think more. For this study three
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
양반구의 균형을 길러 학생들의 창의성을 촉진시켜야 하는 이유는 무엇인가? | 문제 해결 과정에서는 시각화 활동을 통해 다양한 아이디어를 머릿속으로 떠올리는 확산적 사고 과정을 경험할 수 있다(Kim, 2016). 논리와 관련된 좌반구와 감각과 관련된 우반구의 균형 잡힌 결합이 있을 때 보다 창의적 사고를 할 수 있는데, 대다수의 학교 현장에서는 좌반구 발달과 연계된 언어 중심의 학습이 더 많이 이루어지고 있다. 따라서 우반구 발달과 관련된 시각화 활동을 통해 양반구의 균형을 기른다면, 학생들의 뇌를 고르게 발전시켜 창의성을 촉진할 수 있을 것으로 기대된다(Kang, 1991). | |
창의적 문제해결이란 무엇인가? | 창의적 문제해결은 일반적 영역의 지식, 기능, 동기적 요인뿐만 아니라, 과학과 같은 특정 영역의 지식과 기능을 기반으로 확산적 사고와 비판적 사고가 역동적으로 상호작용하는 과정이다(Cho et al., 2000). | |
시각화 활동이 중요성을 가지는 이유는 무엇인가? | 시각화란 단순히 손으로만 무언가를 써내려가는 외적 행위가 아니라, 학습자가 생각하고 마음으로 느낀 이미지가 감각기관을 통해 표현해 내는 것으로, 내적인 정보와 외적인 이미지를 연결하는 복합 적인 과정을 말한다(Ju, 2012). 시각화 활동은 마음 속에 생각하고 머릿속에 상상한 그림을 바깥으로 표현해냄으로써 자신의 생각을 명확하게 드러내며, 시각화 활동 분석을 통해 학생들의 문제해결 과정을 살펴보고, 구체적인 사고 과정을 알 수 있다는 점에서 중요성을 가진다. |
Cho, Y., Sung, J., Chae, J. & Ku, S. (2000). Development and application of elementary science curriculum to enhance creative problem solving abilities. Journal of the Korean Association for Research in Science Education, 20(2), 307-328.
Huh, K. (2006). Study on the visualization process of verbal information through the protocol analysis for ICT use in education visual intelligence. Doctoral dissertation. Seoul National University.
Jeon, K. & Noh, T. (2002). Small group processes in paired think-aloud problem solving. Journal of the Korean Association for Research in Science Education, 22(3), 411-421.
Jeon, K., Kang, H. & Noh, T. (2004). The instructional effect of problem-solving strategy emphasizing planning and checking stages. Journal of the Korean Chemical Society, 48(2).
Ju, H. & Kwon, H. (2012). Analysis on factors and the application of mathematical visualization in problem solving process. Journal of the Korean Association for Research in Mathematics Education, 14(1), 1-28.
Kang, H. (1991). The effects of teaching strategies of brain's function specialization on creativity, science and academic achievement. Doctoral dissertation. Seoul National University.
Kang, H., Lee, S. & Noh, T. (2006). The instructional effect of varying visuals in drawing and writing applied to learning with multiple representations. Journal of the Korean Association for Research in Science Education, 26(3), 367-375.
Kim, J. (2016). Analysis of elementary students' visualization process of creative problem solving in science. Master's thesis, Seoul National University of Education, South Korea.
Kim, M., Jung, H. & Min, S. (2011). Relationship between the creative personality and use of the whole brain for students in the university of education. Practical Courses Education Research, 17(1), 1-22.
Kim, T. & Kim, B. (2005). Analysis of interpretation processes through readers' thinking aloud in science-related line graphs. Journal of the Korean Association for Research in Science Education, 25(2), 122-132.
Kim, Y. (1994). Educational technology theory. Seoul: Education Science Publisher.
Lee, D. & Park, B. (2001). Considerations on insight and its errors in mathematics education. Korean Association for Research in Mathematics Education, 40(1), 15-25.
Lee, K., Choi, N., & Song, S. (2007). Mathematically gifted students' justification patterns and mathematical representation on a task of spatial geometry. Journal of the Korean Association for Research in Mathematics Education, 9(4), 487-506.
Lim, C. & Lim, G. (2011). Analysis on science problem solving process of the elementary science gifted students. Elementary Science Education, 30(2), 213-231.
Nah, I., Sung, E. & Park, S. (2010). Relationships between elementary students' visualization tendency and problem-solving ability. Elementary Education Research, 23(4), 509-534.
Noh, T., Yeo, K., Jeon, K., Kim, C. & Ahn, C. (2000). The effects of visual organization and cooperative learning in problem-solving strategy. Journal of the Korean Association for Research in Science Education, 20(4), 519-526.
Park, H. (2010). An analysis of students' drawing outcomes and drawing activities in the first term of 3-4th grade teacher's guide and supplementary book. Elementary Science Education, 29(4), 496-504.
Park. H. (2012). Development and application of the teaching program for improving science drawing skills. Elementary Science Education, 31(4), 532-540.
Polya, G. (1973). How to solve it-A new aspect of mathematical method. New Jersey: Princeton University Press.
Roth, W. M. (1994). Student views of collaborative concept mapping: An emancipatory research project. Science Education, 78(1), 1-34.
Roth, W. M. & Lee, Y. J.(2004). Interpreting unfamiliar graphs: A generative, activity theoretic model. Educational Studies in Mathematics, 57, 265-290.
Shim, H. & Jang, S. (2007). A case study on the scientifically-gifted students' and average student's creative science problem solving processes and skills. Elementary Science Education, 25(5), 532-547.
Sternberg, R. J.(2003). Wisdom, intelligence, and creativity, synthesis. New York: Cambridge University Press.
Suh, J. & Kang, H. (2015), Development and application of elementary gifted program for enhancing creative problem solving ability based on visualization thinking stryategy. Creativity Education Research, 15(4), 23-40.
Yoo, J., Park, Y., Yang, C. & Noh, T. (2011). The components and the characteristics revealed at the processes of designing application experiments of science-gifted students. Journal of the Korean Association for Research in Science Education, 31(4), 528-538.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.