최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.18 no.2, 2017년, pp.524 - 531
임진형 (제주한라대학교 유아교육과) , 이진희 (제주국제대학교 유아교육)
Summary The purpose of this study was to understand the tendency and the meaning of day care center teachers regarding role playing through metaphorical analysis. The data were collected from 166 day care center teachers who participated in A-city university supplement education using the sentence c...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
놀이는 유아에게 어떤 도움을 주는가? | 유아하면 ‘놀이’가 연상되는 것처럼 유아와 놀이는 불가분의 관계이며 유아의 성장과 발달에 있어 필수 요인이다. 놀이는 유아에게 자연스럽게 학습적 맥락을 제공하고 살아가는 데 필요한 지식, 기술, 태도 및 가치 등을 배우도록 하여 유아의 전인적인 발달을 지원한다[1]. | |
유아교육과정 중 역할놀이가 개인주의 성향 관련해서 유아에게 주는 도움은 무엇인가? | 역할놀이가 사회성 발달, 언어발달, 인지발달, 정서발달 영역에 효과적이라는 연구결과[6]를 볼 때, 유아교육과정의 중요한 영역으로 역할놀이의 위상을 정당화하기에 충분하다. 특히 최근 증가하고 있는 개인주의 성향과 관련하여 역할놀이가 탈 중심화의 기회를 제공하는 유아 인성교육의 장(場)이 될 수 있다. 또한 역할놀이는 유아기 발달과정에서 나타날 수 있는 정서적 부적응행동에 대한 정화작용의 수단으로 활용될 수 있다. | |
역할놀이의 유아에게 주는 도움은 무엇인가? | 역할놀이는 역할과 행동, 상황 및 사물의 가작화가 이루어진다는 점에서 가상놀이 또는 가장놀이, 환상놀이, 상징놀이로 지칭되고, 또래들과 어울려 일정한 극적 연출을 한다는 점에서 극놀이 또는 사회극놀이로 불리기도 한다[8]. 역할놀이는 유아의 경험을 구체화하고 다른 사람과의 관계를 이해하며, 타인과의 관계를 통한 탈 중심화의 기회를 제공한다. 또한 자신의 느낌과 감정을 표현함으로써 부정적인 정서를 발산하는 카타르시스의 기능을 한다. |
M. J. Kang, An Exploration of the meaning about Play Free-choice Activities for Early Childhood Teacher, 33, 3, pp. 189-211, 2016.
S. A. Ji, H. J. Jung, Y. S. Lee, U. Y. Park, A Comparison of Kindergarten Role Play Content and Practice with Elementary School Role Play Content and Practice, 27, 1, pp. 405-430. 2007.
J. Kang, Teacher's Awareness and Actual Conditions of Free Play Activities in Children's Houses. Wonkang University. 2010.
S. H. Park, A Survey of Meanagin Indoor Free-plya Activity and Teachers' Perception at Early Childhood Education Institutions. Graduate School Education Incheon National University. 2014.
M, H. Suh, The Awareness and Realities of Kindergarten Teachers about the Free Play Activity Focused on the teachers in the Young dong district. Graduate School Education Kyunghee University. 2002.
C. Y. Park, N. M. Jeong, The Recognition of Teacers about Sociodramtic Play at Kindergarten, Korean Education Inquiry, 11, pp. 193-203. 1996.
S. H. Lee, H. Kim, Actiona Research on Role-Area Composition and Management of Western Age of five in Cloud Class. Korean Journal of Teacher Education, 29(2), pp. 95-120. 2013. DOI: https://doi.org/10.14333/KJTE.2013.29.2.95
C. Y. Park, The Children's Play. Hakmunsa. 2009.
H. J. Park, The Current Operational State of Role Plays during Indoor Free Choice Activity Hours at Kindergartens and the Teachers' Perceptions of them. The Graduate School of Education, 2008.
S. J. Kwak, A Study on Childrns's Emotional Experiences Shown in Role Playing with Peer. The Journal of Early Childhood Education. 36(1), pp. 79-109. 2016.
E. Y. Lee, The Effects of Mathmatical Activities through Role-play on Young Children's Mathmatical Concepts, Early Childhood Education Research & Review, 4(2), pp. 193-195. 2010.
J. H. Lee, Contents of Mathmatics- Related Activities and Contexts of Number Name Displayed during Young Children's Dramatic Play. The Journal of Korea Open Association for Early Childhood Education, 6(2), pp. 113-136. 2001.
S. Y. Han, Y. H. Park, Effects of the Activities Interating Mathmatics and Role-Play on Preschooler's Mathmatical Concept Formation and Learning Motivation. 23(1), pp. 79-102. 2016.
H. R. Yeu, Children's Modes of Experiencing Role-play Activities and their Educational Meaning: A Phenomenological Understanding . The Journal of Early Childhood Education, 21(3), pp. 55-79, 2001.
H. R. Yeu, Aesthetics of Mimesis and Creation in Children's Role Play. The Journal of Early Childhood Education, 24(3), pp. 277-303. 2014.
J. H. Ha, E. Y. Sung, H. K. Lee, Exploring Characteristics for Children Age 2 to 5 during Role Play. 3, pp. 219-240. 2005.
S. A. Chung, A study of the role of improvisation in children's pretend play: Based on a case of 'palace play'. the Journal of Early Childhood Education. 32(1). pp. 417-443. 2012.
K. J. Cho, H. S. Lee, Preservice Early Childhood Teacher's Perceptions of Children's Play through Methaphor Analysis, Institute for Educaion Research, 28(4), pp. 337-358. 2012.
Y. S. Lee, S. Y. Lee, S. Y. Lee, Pre-service Teachers Metaphorical Images of Forset Education, The Journal of Early Childhood Education. 18(6), pp. 91-114. 2014.
S. A. Yu, Elementary School Teachers' Perceptions on Multicultural Education Reveled through Metaphor Analysis. The Journal of Elementary Education, 24(3), pp. 117-145. 2011.
E. Y. Lee, Y. Y. Jeon, An Analysis of Preservice Preschool Teachers' Beliefs about Teachers' Roles while Teaching Children Mathmatics Using Metaphors as a Tool, Early Childhood Education Research & Review, 17(6), pp. 379-400. 2013.
Y. S. Lee, H. J. Yeon, T. K. Kim, Methphor Analysis of Homosexuality of Early Childhood Pre-service Teachers, 16(4), pp. 525-545. 2015.
Y. S. Cha, Ethnographic Study of the Laughter by the 4-year-old Children in Saetbyeol Kindergarten, The Graduate School Ewha Womens University, 2010.
J. H. Kwon, Children's Social Competence and Peer Interaction with Participation in Role Play. The Graduate School of Sungshin Women's University. 2007.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.