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NTIS 바로가기大韓造船學會 論文集 = Journal of the society of naval architects of korea, v.54 no.1, 2017년, pp.71 - 81
양정우 (한진중공업 설계팀 기본설계파트) , 박현 (부산대학교 조선해양플랜트 글로벌핵심연구센터) , 이인원 (부산대학교 조선해양공학과)
In this study, a series of full-scale extrapolation procedures based on the Granville's similarity scaling method, which was employed by Schultz (2007), is modified and then applied to compare the resistance performance between two different anti-fouling coatings. As an analysis example, the low fri...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
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방오도료가 역할을 제대로 수행하지 못할 경우 생기는 문제는 무엇인가 | 방오도료(AF Paint) 의 주된 역할은 선체 표면의 열화 및 해생물의 표면 부착으로부터 마찰저항의 증가를 막는 것이다. 이 목표를 달성하지 못할 경우 선속을 유지하기 위한 축 동력이 증가하거나 정해진 동력에서 선속이 감소되는 결과를 초래한다. Fouling 이 일어나지 않은 매끄러운 선체 표면의 경우에도 마찰저항은 선박 총 저항의 80% 까지 차지하므로 도료 표면이 선박의 성능에 미치는 영향은 지대하다. | |
방오도료의 주된 역할은 무엇인가 | 방오도료(AF Paint) 의 주된 역할은 선체 표면의 열화 및 해생물의 표면 부착으로부터 마찰저항의 증가를 막는 것이다. 이 목표를 달성하지 못할 경우 선속을 유지하기 위한 축 동력이 증가하거나 정해진 동력에서 선속이 감소되는 결과를 초래한다. | |
난류경계층을 두 가지 구역으로 구분하시오 | 난류경계층은 크게 두 가지 구역으로 나뉠 수 있는데, 벽면에 의하여 좌우되며 경계층 두께와는 무관한 내부층(inner layer)에 해당하는 벽법칙(law of the wall) 및 벽면으로부터 멀리 떨어져 있어서 벽면으로부터의 거리와 무관한 외부층(outer layer)에 적용되는 속도결함법칙(velocity defect law)으로 구분된다. 거칠기가 있는 표면에 대한 벽법칙은 다음과 같이 기술된다. |
Granville, P.S., 1987. Three indirect methods for the drag characterization of arbitrarily rough surfaces on flat plates. Journal of Ship Research, 31, pp.70-77.
Jang, J. & Kim, H., 1999, On the reduction of a ship resistance by attaching an air cavity to its flat bottom. Journal of the Society of Naval Architects of Korea, 36(2), pp.1-8.
Karlsson, R.I., 1978. The effect of irregular surface roughness on the frictional resistance of ships. Proceedings of International Symposium on Ship Viscous Resistance (Ed. L. Larsson), SSPA, Goteborg, Sweden, 31 August - 1 September 1978, pp.9:1-9:20.
Kim, D. Chun, K,H. & Lee, Y.C., 2016. Ship operating efficiency improvement of 176k bulk carrier with ship's energy management solution, iSEMS. Proceedings of the Annual Autumn Conference of SNAK, Changwon, Republic of Korea, 3-4 November 2016, p.31.
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Lee, I. Park, H. & Chun, H.H., 2015. Drag reduction performance of FDR-SPC(Frictional Drag Reduction Self-Polishing Copolymer). 9th International Symposium on Turbulence and Shear Flow Phenomena (TSFP-9), 5A-1, Melbourne, Australia, 30 June - 3 July 2015, paper# 5A-1.
Schultz, M.P., 2004. Frictional resistance of antifouling coating systems. ASME Journal of Fluids Engineering, 126, pp.1039-1047.
Schultz, M.P., 2007. Effects of coating roughness and biofouling on ship resistance and powering. Biofouliung, 23(5), pp.331-341.
Yang, J.W. Park, H. Chun, H.H. Ceccio, S.L. Perlin, M. & Lee, I., 2014. Development and performance at high Reynolds number of a skin-friction reducing marine paint using polymer additives. Ocean Engineering, 84, pp.183-193.
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