고교시설 디자인 지표의 적용 분석 연구 - 경기도 고등학교를 중심으로 - A Study on the Application of Design Indicators of the High School Facilities - Focused on High School in Gyeonggi-do -원문보기
The purpose of this study is to provide the fundamental data to improve a school building through comparing and analyzing facilities of high schools located in Gyeonggi - do Province on the basis of the Design Indicator for the Korean Educational Buildings. Two types of high schools were examined fo...
The purpose of this study is to provide the fundamental data to improve a school building through comparing and analyzing facilities of high schools located in Gyeonggi - do Province on the basis of the Design Indicator for the Korean Educational Buildings. Two types of high schools were examined for this study. Some of them are high schools selected by Korean Ministry of Education as a school equipped with superior facilities and the others are high schools equipped with general facilities. 8 items such as safety, comfort, the function of education, utilization, the public, eco-friendliness, technology performance, economical efficiency were examined by 5 point Likert scale. Findings showed that all facilities of both types of high schools received high ratings in terms of safety, utilization, and technology performance. However, the evaluation index on 'various used outdoor space' and 'public buildings harmonized with surroundings' of the education function of both types of high schools was low, which implies that the facility related to the education function needs to be improved. It infers that facilities are simplified and harmony with surroundings disappears when altering the design of the school building due to the convenience of building and the problem of the budget. Therefore, these need to be primarily controlled. Additionally, in high schools with general facilities, the evaluation index on 'aesthetic interior and exterior design of comfort', 'the responsive space to the demand for teaching and learning of the function of education', and eco-friendless were so low that these factors need to be considered when designing the school building.
The purpose of this study is to provide the fundamental data to improve a school building through comparing and analyzing facilities of high schools located in Gyeonggi - do Province on the basis of the Design Indicator for the Korean Educational Buildings. Two types of high schools were examined for this study. Some of them are high schools selected by Korean Ministry of Education as a school equipped with superior facilities and the others are high schools equipped with general facilities. 8 items such as safety, comfort, the function of education, utilization, the public, eco-friendliness, technology performance, economical efficiency were examined by 5 point Likert scale. Findings showed that all facilities of both types of high schools received high ratings in terms of safety, utilization, and technology performance. However, the evaluation index on 'various used outdoor space' and 'public buildings harmonized with surroundings' of the education function of both types of high schools was low, which implies that the facility related to the education function needs to be improved. It infers that facilities are simplified and harmony with surroundings disappears when altering the design of the school building due to the convenience of building and the problem of the budget. Therefore, these need to be primarily controlled. Additionally, in high schools with general facilities, the evaluation index on 'aesthetic interior and exterior design of comfort', 'the responsive space to the demand for teaching and learning of the function of education', and eco-friendless were so low that these factors need to be considered when designing the school building.
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
문제 정의
본 연구는 경기도 소재 2010년 이후 신·증축 및 개축 고등학교 중 교육부 우수시설학교로 선정된 특수학교포함 고등학교 3곳과 일반시설 학교3곳의 시설비교를 통하여 학교건축 시설 현황분석과 개선방향을 제시하고자 한다. 연구방법은 문헌고찰, 현장조사의 방법을 이용하였으며 문헌고찰을 통하여 학교시설을 평가하기 위한 분석의 틀을 정리하였다.
이에 따라 본 연구는 경기도에 위치한 교육부 우수시설학교로 선정된 특수학교포함 고등학교와 일반시설 학교의 시설을 ‘한국 학교시설 디자인 지표’를 통해 비교 분석하고 학교건축 개선방향과 ‘한국 학교시설 디자인 지표’의 활성화를 위한 기초자료를 제공하는 것을 목적으로 한다.
제안 방법
2011년 개발된 ‘한국 학교시설 디자인 지표’는 수용단계에 진입하지 못하고 실제 프로세스가 적용된 사례가 드물어 본 연구는 학교시설 평가지표를 적용하여 경기도 소재 우수시설학교와 일반시설학교를 평가하였다. 이는 학교시설 평가지표의 검증을 가능하게 하며 학교건축이 나아가야 할 방향을 제시함에 목적이 있다.
본 연구는 한국 학교시설 디자인 지표의 개념에 의해 우수시설 고등학교와 일반시설 고등학교의 시설을 비교분석하였으며 그 결과는 다음과 같다.
연구방법은 문헌고찰, 현장조사의 방법을 이용하였으며 문헌고찰을 통하여 학교시설을 평가하기 위한 분석의 틀을 정리하였다. 현장조사를 통하여 각 공간을 관찰하고 사진촬영을 병행하였으며 2011년 교육부에서 개발하였으나 활성화되지 않은 한국학교시설 디자인 지표의 개념을 기반으로 기준으로 학교시설을 분석 및 평가하였다. 평가는 5점 척도를 이용하였고 평가에 적용된 척도의 기준은 다음과 같다.
대상 데이터
경기도 소재 2010년 이후 신·증축 및 개축 고등학교 중 우수시설학교인 고양국제고, 다원학교, 덕이고 등 3곳과 일반시설학교인 운정고, 대화고, 서정고 등 3곳을 선정하여 총 6곳의 학교시설을 조사하였다.
성능/효과
넷째, ‘주변 환경과 조화되는 공공건축물’에 대해 우수시설 고등학교와 일반시설 고등학교 모두 낮은 평가 지수를 받았다. 공사의 편리성, 예산문제 등으로 설계변경을 거치며 단순화되고 조화로움이 사라지는 것으로 추측되며 중점 관리해야 할 사항으로 사료된다.
다섯째, 친환경성과 경제성에 대해 대체로 일반시설 고등학교의 평가 지수가 낮게 나타났다. 이는 우수시설 고등학교가 다양한 교육과정과 친환경적 시설에 적합한 설계가 이루어진 것으로 알 수 있으며, 유제용(2006)의 연구결과에 따르면 우수시설학교가 고가의 재료로 미려하게 시공하여 선정된 것이 아니라 선정기준에 적합하게 설계되고 시공된 결과임으로 나타났다.
둘째, 쾌적성의 세부항목 중 ‘심미적 실내외 디자인’ 항목에서 일반시설 고등학교의 평가 지수가 낮게 나타났다. 현재 재정투자사업의 경우 건축가와 교육청의 시설담당공무원이 주축으로 설계를 추진하고, 민간투자방식인 BTL 사업의 경우 건설사의 비중이 상대적으로 커서 건축가는 간접적으로 참여하게 되는 구도로서, 설계의 질을 제고하기 위해서는 설계안의 발전과정에 대해 사용자와 건축가가 주도하여 참여하는 구조 개선이 필요한 것으로 사료된다.
첫째, 안전성, 활용성, 기술성능에서 우수시설 고등학교와 일반시설 고등학교 모두 높은 평가지수를 받았다. 이는 우수시설 고등학교 뿐 만 아니라, 최근 신·증축 및 개축한 일반시설 고등학교도 무장애 설계, 학생 행동특성을 반영한 적절한 공간배치.
후속연구
셋째, 우수시설 고등학교와 일반시설 고등학교가 대체로‘다양하게 활용되는 옥외공간’에 대한 평가 지수가 낮아, 학생들의 행태와 요구분석이 필요한 것으로 사료되며, 교육성능 중 ‘교수학습 요구에 대응하는 공간’에 대해 일반 시설학교의 지수가 낮아 개선해야 할 사항으로 사료된다.
이는 학교시설 평가지표의 검증을 가능하게 하며 학교건축이 나아가야 할 방향을 제시함에 목적이 있다. 향후 타 지역 학교를 동일 조건에서 비교 연구하여 학교시설 평가지표의 적극적인 활용과 영국의 DQI와 같은 체계적인 운영시스템이 자리 잡기 기대한다.
질의응답
핵심어
질문
논문에서 추출한 답변
학교시설 관련 법규는?
학교시설과 관련하여 『학교시설사업 촉진법』, 『초중등교육법』, 『시행령』, 『건축법』, 『도시계획법』, 『학교보건법』, 『소방법』, 『고등학교 이하 각 학교 설립·운영 규정』등의 법규가 있다. 그 중 1969년 학교시설 및 설비에 관한 『학교시설·설비기준령』이 제정되고 16차례에 걸쳐 개정되었으나 『고등학교 이하 각 학교 설립·운영 규정』이 1997년 개정되면서 폐지되었다(노란 외 2, 2011).
학교시설을 평가하는 도구는?
이후 이화룡, 조창희(2012)도 델파이 설문조사와 AHP기법을 통해 학교시설의 디자인 품질지표를 제시하였으며 두 연구가 동일한 지표를 제시함에 따라 학교시설 평가에 적합한 것으로 해석할 수 있다. 그러나 현재까지 학교시설을 평가하는 도구로서 교육부의 ‘우수시설학교 시상’1)과 건축법에 근거한 ‘친환경건축물인증제’2)가 활용되어지고 있다. 이미 개발되어진 ‘한국 학교시설 디자인 지표’는 우수시설학교의 평가방법과 친환경건축인증 평가방법의 내용을 모두 포함하고 있으며, 이 지표를 활용하여 학교시설 설계 시 사용자의 의견수렴과 전문가의 의사결정을 효과적으로 지원할 수 있는 도구3)이나, 개발된 지표가 수용단계에 진입하지 못하고 프로세스가 적용된 사례를 찾기 드물다.
우리나라의 학교시설 디자인의 실태는?
이미 영국을 필두로 한 선진국에서는 급변하는 교육환경에 적극적으로 대응하고 요구사항을 반영하기 위해 사용자 참여 디자인(User Participatory Design)을 수행하고 있으며 체크리스트 형식의 디자인품질지표(Design Quality Indicator)를기반으로 사용자 의견을 적극적으로 수렴하고 더 나아가 다양한 학교시설 디자인을 창출하고 있다. 그러나 우리나라의 학교시설 계획은 최소화된 법적 규제로 발주자와 설계자의 주도하에 공급자 위주로 진행되고 있어서 학교시설의 실제 사용자인 교사, 학생, 학부모, 지역주민의 만족도는 낮은 편이다(박성철 외 6, 2011). 이에 따라 우리나라도 2011년 한국교육개발원 KEDI(Korean Educational Development Institute)에서 전문가를 활용하여 델파이 설문조사를 기반으로 국내 교육정책과 학교시설환경을 고려한 ‘한국 학교시설 디자인 지표’를 개발하였다.
참고문헌 (13)
Ha, In-Cheol, Ministry of Education School Excellence Winner Selected Through a Change of the School Facilities, Journal of Korean Institute of Educational Facilities, 20(4), pp.59-62, 2013.
Jin, Jae-Bong, A Study on Efficient Management of School Facilities, Graduate School, Korea National University of Education, Doctorate Thesis, 2015.
Kim, Chang-Sung, The Analysis on the Assessment Categories of Korea Green Building Certification Criteria by the Case Studies of Educational Facilities, Journal of the Korean Institute of Educational Facilities, 20(2), pp.15-24, 2013.
Lee, Hwa-Ryong and Cho, Chang-Hee, A Study on Developing the Design Quality Indicators(DQI) for School Building -Using Delphi Survey Method and Analytical Hierarchical Process(AHP)-, Journal of the Architectural Institute of Korea Planning & Design, 28(5), pp.69-77, 2012.
Lee, Ji-eun, A Study on the User-participation Design Process for School, Graduate School, Kwangwoon University, Doctorate Thesis, 2012.
Lyons, J. B., Do school facilities really impact a child's education issue track: a CEFPI brief on educational facility issues, Council of Educational Facility Planners, International, Scottsdale, AX. ED 458791, 2001.
Mang, Joon-Ho, Lee, Ho-Jin, Kim, Seong-Joong, Lee, Seung-min and Park, Young-Bin, A study on restructuring of new educational space, Korea institute of sustainable design and educational environment, 2017.
Noh, Ran, Yoon, Sung-hoon and Jung, Jin-ju, A Study on the Revisions of the School Facility and Equipment Standards with the Changes in Education Curriculum and Legislations of School Facilities and Equipment, Journal of the Korean Institute of Educational Facilities, 18(5), pp.23-33, 2011.
OECD, Building schools for the future in the united kindom, PEP Exchange, 54, 11-13, 2005.
Park, Sung-Cheol, Cho, Jin-il, Choi, Hyeong-ju, Ro Keun Chul, Jung, Tae-Hwan, Park, Hee-won and Koh, In-Lyong, Development of design quality indicator for the Korean educational buildings, Seoul:Korean Educational Development Institute, RR2011-28, 2011.
Picus, Lawrence O., Scoott F. Marion, Naomi Calvo, & William J. Glenn, Understanding the relationship between student achievement and the quality of educational facilities: evidence from wyoming, Peabody Journal of Education, 80(3), pp.71-95, 2005.
Seong, Eun-Young, Cho, Sang-Kyu, Ko, Eun-Jeong and Lee, Jin Min, A Study on Strategy and System to Achieve a Well-designed School Building, 2009.
Yu, Chea-Yong, Study on the Improvement of the Design and Construction Evaluation Policy to Select the Quality Public School Facilities, Graduate School, Seoul National University of Technology, Doctorate Thesis, 2006.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.