$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

'광물과 암석' 관련 야외지질학습에서 초등학생들의 학습 효과에 대한 탐색 - 생소한 경험 공간을 중심으로 -
Exploring Learning Effects of Elementary Students in a Geological Field Trip Activity concerning 'Minerals and Rocks' - Focus on Novelty Space - 원문보기

한국지구과학회지 = Journal of the Korean Earth Science Society, v.43 no.3, 2022년, pp.430 - 445  

최윤성 (서울대학교 지구과학교육과) ,  김종욱 (서울교육대학교 과학교육과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

이 연구는 광물과 암석을 주제로 진행된 야외지질학습에 참여한 초등학생들의 학습 효과를 생소한 경험 공간(Novelty space) 개념을 중심으로 탐색하는 것을 목적으로 한다. 방과 후 자율 동아리 활동 형식으로 서울의 한 공립초등학교에서 진행된 본 프로그램에 6학년 학생 총 10명이 참여하였다. 학생들은 교실 학습 환경에서 광물과 암석 표본을, 야외 학습 환경에서 노두에 노출되었거나 정원석 등으로 쓰이고 있는 광물과 암석을 각각 관찰하였다. 저자들은 각 차시별 연구 참여자들이 작성한 활동지(글, 그림), 연구자 참여 노트, 연구 참여자의 활동이 담긴 영상 및 음성 자료와 사후 인터뷰 자료를 수집하였다. 인지적 영역에서 학생들의 학습 효과를 분석하기 위해 Remmen and Frøyland (2020)의 암석 분류를 위한 관찰 분석틀과 Oh (2020)의 암석 기술어 분석틀을 활용하였다. 또한 심리 및 지리적 영역의 학습 효과를 탐색하기 위해 학생들의 그림과 담화 및 면담 자료를 귀납적으로 분석하였다. 연구 결과 학생들은 교실 학습 환경에서 '일상적', '과도기적' 관찰 양상을 보였으며 야외 학습 환경에서(학교 운동장, 지역사회)는 '과도기적' 및 '과학적' 관찰 단계까지 발전하는 모습을 나타냈다. 덧붙여 과학적 관찰 단계로 갈수록 더 많은 종류의 암석 기술어가 사용되는 것 또한 확인되었다. 심리, 지리적 측면에서 학생들은 익숙한 야외 학습 환경으로의 답사 장소 선정, 야외지질학습에 대한 긍정적인 인식, 심미적 감상 등을 표현하였다. 끝으로 이 연구는 학생들의 학습 효과 분석을 위한 도구로써 생소한 경험 공간 개념이 유용한 도구가 될 수 있음을 강조하며 아울러 가상야외지질학습과 같은 새로운 학습환경을 고려하는 학술적인 접근이 필요함을 제안하는 바이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to explore the learning effects in elementary school students who participated in a geological field trip conducted under the theme 'minerals and rocks', focusing on novelty space. A total of 10 sixth-grade students participated in this program held at a public elementa...

주제어

참고문헌 (36)

  1. Carless, D. and Lam, R., 2014, The examined life: Perspectives of lower primary school students in Hong Kong. Education, 42(3), 313-329. 

  2. Choi, J. and Wee, S., 2002, High school students' interest on minerals and rocks. Journal of the Korean Earth Science Society, 23(8), 625-631. (in Korean) 

  3. Choi, Y., 2021, Understanding purposes and functions of students' drawing while on geological field trips and during modeling-based learning cycle. Journal of the Korean Earth Science Society, 42(1), 88-101. (in Korean) 

  4. Djonko-Moore, C. and Joseph, N., 2016, Out of the classroom and into the city: The use of field trips as an experiential learning tool in teacher education. Sage Open, 6(2), 1-13. 

  5. Falk, J. and Bailing, J., 1982, The field trip milieu: Learning and behaviour as a function of contextual events. Journal of Educational Research, 76(1), 22-28. 

  6. Fiorella, L., and Zhang, Q., 2018, Drawing boundary conditions for learning by drawing. Educational Psychology Review, 30(3), 1115-1137. 

  7. Francek, M., 2013, A compilation and review of over 500 geoscience misconceptions. International Journal of Science Education, 35(1), 31-64. 

  8. Froyland, M., Remmen, K., and Sorvik, G., 2016, Name?Dropping or Understanding?: Teaching to Observe Geologically. Science Education, 100(5), 923-951. 

  9. Heijnes, D., Van Joolingen, W., and Leenaars, F., 2018, Stimulating scientific reasoning with drawing-based modeling. Journal of Science Education and Technology, 27(1), 45-56. 

  10. Jo, K., 2013, Problems and directions for improvement of rock samples used in high school geoscience education: New and previous high schools. Unpublished master thesis. Korea University, Seoul. 66p. 

  11. King, C., 2008, Geoscience education: An overview. Studies in Science Education, 44(2), 187-222. 

  12. Kisida, B., Bowen, D., and Greene, J., 2016, Measuring critical thinking: Results from an art museum field trip experiment. Journal of Research on Educational Effectiveness, 9(1), 171-187. 

  13. Kwon, Y. and Kim, J. 2012. The problems and improvements of rock specimens used for science education in elementary schools. Journal of the Korean Earth Science Society, 33(1), 82-93. 

  14. Lee, C., and Shea, M., 2020, Exploring the use of virtual reality by preservice elementary teachers for teaching science in the elementary classroom. Journal of Research on Technology in Education, 52(2), 163-177. 

  15. Lee. D., 2021, Analysis on the classification criteria of igneous rock of new earth science teachers. Unpublished master thesis. Jeonbuk National University, Jeonju, Korea. 

  16. Lee, S., 2001, A study interest and understandings of middle school students on rock and minerals. Unpublished Master thesis, Chonnam National University, Chonnam, Korea. 

  17. Leydon, J. and Turner, S., 2013, The challenges and rewards of introducing field trips into a large introductory geography class. Journal of Geography, 112(6), 248-261. 

  18. Mason, L., Lowe, R., and Tornatora, M., 2013, Self-generated drawings for supporting comprehension of a complex animation. Contemporary Educational Psychology, 38(3), 211-224. 

  19. Makransky, G., and Lilleholt, L., 2018, A structural equation modeling investigation of the emotional value of immersive virtual reality in education. Educational Technology Research and Development, 66(5), 1141-1164. 

  20. Moon, B., Jeong, J., and Chung, C., 2005, The classifying ability of the igneous rocks with naked eyes for preservice science teachers. Journal of the Korean Earth Science Society, 26(7), 630-639. (in Korean) 

  21. Monteiro, A., Nobrega, C., Abrantes, I., and Gomes, C., 2012, Diagnosing portuguese students' misconceptions about the mineral concept. International Journal of Science Education, 34(17), 2705-2726. 

  22. Oh, P., 2020, Analyzing rock descriptors used by elementary school students in different task contexts. Journal of the Korean Earth Science Society, 41(1), 61-74. (in Korean) 

  23. Orion, N., 1989, Development of a high-school geology course based on field trips. Journal of geological education, 37(1), 13-17. 

  24. Orion, N. and Hofstein, A., 1991. The measurement of students' attitudes towards scientific field trips. Science Education, 75(5), 513-523. 

  25. Orion, N. and Hofstein, A., 1994, Factors that influence learning during a scientific field trip in a natural environment. Journal of Research in Science Teaching, 31(10), 1097-1119. 

  26. Park, K., 2005, Elementary school students' interest and understanding of rocks. Master Thesis, Gyeonin National University of Education, Incheon, Korea. 

  27. Park, K. and Cho, K., 2014, The classification ability with naked eyes according to the understanding level about rocks of pre-service science teachers. Journal of the Korean Earth Science Society, 35(6), 467-483. (in Korean) 

  28. Pham, H., Dao, N., Pedro, A., Le, Q., Hussain, R., Cho, S., & Park, C., 2018, Virtual field trip formobile construction safety education using 360-degree panoramic virtual reality. International Journal of Engineering Education, 34(4), 1174-1191. 

  29. Remmen, K. and Froyland, M., 2020, Students' use of observation in geology: Towards 'scientific observation'in rock classification. International Journal of Science Education, 42(1), 113-132. 

  30. Rodrigues, A., Joao, P., and Martins, I., 2016, Exploring rocks and minerals: An experience of integrated educational approach. In Geoscience Education (pp. 103-131). Springer, Cham. 

  31. Schmidgall, S., Eitel, A., and Scheiter, K., 2019, Why do learners who draw perform well? investigating the role of visualization, generation and externalization in learner-generated drawing. Learning and Instruction, 60(2), 138-153. 

  32. So. H., Sung, J., Kim, M., and Yun, S., 2018, Researching the rock garden in elementary and secondary schools. Journal of the Petrological Society of Korea, 27(2), 105-108 (in Korean) 

  33. Stofflett, R., 1993, Preservice elementary teachers' knowledge of rocks and their formation. Journal of Geological Education, 41(3), 226-230. 

  34. Teasdale, R., Marcum, B., and Heaston, T., 2008, Teaching rocks and minerals in the hands on lab: A teaching and learning experience for pre-credential undergraduates at CSU Chico. Journal of Geoscience Education, 56(5), 401-407. 

  35. Wee, S., Cho, H., Kim, J., and Kim, Y., 2007, Characteristics of high school students 'conceptual understanding about minerals and rocks. Journal of the Korean Earth Science Society, 28(4), 415-430. (in Korean) 

  36. Yu, E., Jang, S., and Ko, S., 2021, Exploring the characteristics of scientific observation of gifted middle-school students in rock identification. Journal of the Korean Earth Science Society, 42(3), 365-380. (in Korean) 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로