최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기기본간호학회지 = Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing, v.24 no.2, 2017년, pp.118 - 127
장은화 (을지대학교 을지병원) , 박수현 (을지대학교 간호학과)
Purpose: The purpose of this study was to identify effects of self-evaluation using smartphone recording on competency in nursing skills, satisfaction and learning motivations in nursing students'. The setting was the open laboratory hours. Methods: A quasi-experimental pre/post-test design was cond...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
핵심기본간호술이란 무엇인가? | 기본간호학 실습교육에서 이루어지는 핵심기본간호술은 간호사가 갖추어야 하는 여러 가지 능력 중에서 가장 핵심적이고 기본적인 실무 능력이며, 간호사들이 의료현장에서 대상자의 건강 문제를 해결하는데 필수적인 것이다[1,2]. 그러나 현실적으로 기본간호학 실습교육은 학생 대비 지도하는 교수요원의 비율이 낮고(최대 25:1), 정규 실습수업 시간에는 교수가 설명과 시범을 보이고, 학생들은 이를 관찰하는 교육이 주로 이루어지고 있다. | |
기존의 자율실습 문제점을 개선하기 위해 제시된 학습법은 무엇인가? | 이러한 기존의 자율실습 문제점을 개선하고 한계를 극복하기 위해 최근에는 자기주도적인 자율실습 방법으로 비디오 녹화를 통한 학습법이 제시되었다[3,6,7]. 비디오 녹화를 통한 자가 학습방법은 학습자가 수행한 간호술기를 동영상으로 촬영하고 추후 이 동영상을 시청하면서 학습자가 자신의 행위를 스스로 분석, 검토하여 자신의 간호술에 대한 문제점을 파악하는 방법이다. | |
비디오 녹화를 통한 자가 학습방법의 장점은 무엇인가? | 비디오 녹화를 통한 자가 학습방법은 학습자가 수행한 간호술기를 동영상으로 촬영하고 추후 이 동영상을 시청하면서 학습자가 자신의 행위를 스스로 분석, 검토하여 자신의 간호술에 대한 문제점을 파악하는 방법이다. 이러한 학습법을 통해 학습자는 자신의 문제점을 스스로 발견하고 평가할 뿐 아니라 반복 학습이 가능하며, 동료들이 자신의 수행능력을 점검하고 피드백을 제공할 수 있다는 점에서 매우 유용한 방법으로 여겨지고 있다[8,9]. 선행 연구에서도 비디오를 통해 자가평가를 한 그룹 내 학생들의 간호지식, 실습만족도, 자기효능감 및 의사소통술이 향상되었으며 학습 동기 또한 증가된 결과를 보였다[3,6,10-12]. |
Park SN, Lee SK. Factors influencing basic nursing skill competency in nursing students. Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing. 2008;15(1):6-13.
Paik HJ. Educational evaluation of competency in nursing skills through open laboratory self-directed practice. Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing. 2004;11(1):13-20.
Nam MR. Effectiveness of web-based learning in basic nursing practice education: Focusing on asepsis technique practice. Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing. 2005;12(3):290-297.
Hong S. Nursing student's practice scores in fundamentals of nursing, confidence and satisfaction according to teaching method in self-directed practice [master's thesis]. Daegu: Keimyung University; 2009. p. 30-34.
Kang KS. Effectiveness of video-record method on fundamental nursing skill education: Focused on enema. Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing. 1996;3(2):273-283.
Pulman A, Scammell J, Martin M. Enabling interprofessional education: The role of technology to enhance learning. Nurse Education Today. 2009;29(2):232-239. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2008.08.012
Gagliano ME. A literature review on the efficacy of video in patient education. Journal of Medical Education. 1988;63(10):785-792.
Yeun EJ. Effectiveness of video-record method on fundamental nursing skill education: Focused on intramuscular injection practice. Journal of Korean Academic Society of Nursing Education. 1999;5(1):86-96.
Yoo MS, Yoo IY, Lee HJ. Nursing students' self-evaluation using a video recording of foley catheterization: Effects on students' competence, communication skills, and learning motivation. Journal of Nursing Education. 2010;49(7):402-405. https://doi.org/10.3928/01484834-20100331-03
Korean Accreditation Board of Nursing Education. The accreditation nursing education: Core basic nursing skills protocol [Internet]. Seoul: Korean Accreditation Board of Nursing Education; 2014 [cited 2016 February 18]. Available from: http://www.kabone.or.kr/HyAdmin/upload/goodFile/120140117153430.pdf.
Yoo MS. The effectiveness of standardized patient managed instruction for a fundamental nursing course. Journal of Korean Academic Society of Nursing Education. 2001;7(1):94-112.
Kim YR. An analysis on the influences of contribution variables toward academic achievement. Journal of Educational Research. 1993;9:5-113.
Yoo MS, Son YJ, Kim YS, Park JH. Video-based self-assessment: Implementation and evaluation in an undergraduate nursing course. Nurse Education Today. 2009;29(6):585-589. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2008.12.008
Kim YH. Satisfaction with evaluation method for fundamental nursing practical skill education through cell phone animation self-monitoring and feedback: Focus on foley catheterization. Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing. 2008;15(2):134-142.
Shin EJ. A study related to self-efficacy, satisfaction with practice and fundamentals of nursing practicum. Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing. 2008;15(3):380-386.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
오픈액세스 학술지에 출판된 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.