최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기기본간호학회지 = Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing, v.24 no.2, 2017년, pp.128 - 137
Purpose: This study was conducted to investigate the effects of core basic nursing education using cellular phone video recordings on self-confidence in performance, achievement, and practice satisfaction. Methods: The research design was a nonequivalent control group modified and non-synchronized d...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
졸업 전 충분한 실습교육의 효과는? | 실습교육은 학교에서 배운 간호지식과 간호술을 다양한 임상 상황 속에서 적용할 수 있도록 하여 임상수행능력을 갖춘 간호사로 발전시키는 핵심적인 역할을 담당한다[1]. 간호술 수행 자신감이 높은 신규간호사로 성장하는 경우 업무수행능력이 높고 업무 스트레스가 낮아, 졸업 전 충분한 실습교육은 간호사의 임상수행능력 결여로 인한 실무현장 부적응을 예방하고 업무 수행역량을 향상시킬 수 있다[2]. 그러나 최근 국내 간호학과 신설, 증설로 간호학생의 수가 급격히 늘어났으며, 병원 또는 재단 병원이 없는 경우가 많아 실습지 부족 현상이 일어나고 있다. | |
간호대학생의 실습교육은 어떠한 상황인가? | 그러나 최근 국내 간호학과 신설, 증설로 간호학생의 수가 급격히 늘어났으며, 병원 또는 재단 병원이 없는 경우가 많아 실습지 부족 현상이 일어나고 있다. 또한 대상자의 인식 변화로 실습학생에게 간호를 받는 것을 꺼려하는 경우가 많으며, 면허를 발급받지 않은 간호학생이 직접 간호술을 시행하는 경우의 윤리적인 문제 등으로 학생들의 임상실습 대부분이 실제적인 간호행위를 하기보다 관찰 위주의 실습을 하는 상황이다[3]. | |
간호학생에게 실습교육은 어떤 역할을 하는가? | 간호대학생은 교육과정을 거치는 동안 인간의 건강에 대한 다양한 요구를 해결할 수 있는 전문직 간호사로서 성장하기 위하여 이론과 실습교육을 병행한다. 실습교육은 학교에서 배운 간호지식과 간호술을 다양한 임상 상황 속에서 적용할 수 있도록 하여 임상수행능력을 갖춘 간호사로 발전시키는 핵심적인 역할을 담당한다[1]. 간호술 수행 자신감이 높은 신규간호사로 성장하는 경우 업무수행능력이 높고 업무 스트레스가 낮아, 졸업 전 충분한 실습교육은 간호사의 임상수행능력 결여로 인한 실무현장 부적응을 예방하고 업무 수행역량을 향상시킬 수 있다[2]. |
Kim JI, Kim KH, Paik HJ, Sohng KY, Eom MR, Oh SY, et al. Study on the present status of practicum of fundamentals of nursing and test for competency of nursing skills. Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing. 2010;17(3):362-370.
Korean Accreditation Board of Nursing Education. Core clinical nursing skill evaluation items for Korean nursing education accreditation assessment second edition [Internet]. Seoul: Korean Accreditation Board of Nursing Education; 2012 September [cited 2016 December 09]. Available from: http://kabon.or.kr/HyAdmin/upload/goodFile/120130201102332.pdf
Kim KH, Chang SO, Kang HS, Kim KS, Kim JI, Kim HS, et al. Content and educational needs for fundamental nursing practice. Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing. 2011;18(4):506-519.
Park, JS, Choi MJ, Jang SY. The effects of preclinical clinical performance examination on nursing students' confidence in nursing skills and critical thinking competence. Journal of Korean Academic Society of Nursing Education. 2015;21(1):75-85. https://doi.org/10.5977/jkasne.2015.21.1.75
Jung MS, Kwon YS. The effects of convergence-based reeducation on core basic nursing skills on nursing students' competence and confidence. Journal of Digital Convergence. 2015:13(4);295-302. https://doi.org/10.14400/jdc.2015.13.4.295
Vnuk A, Owen H, Plummer J. Assessing proficiency in adult basic life support: Student and expert assessment and the impact of video recording. Medical Teacher. 2006;28(5):429-434. https://doi.org/10.1080/01421590600625205
Fukkink RG, Trienekens N, Kramer LJC. Video feedback in education and training: Putting learning in the picture. Educational Psychology Review. 2011;23(1):45-63. https://doi.org/10.1007/s10648-010-9144-5
Paul F. An exploration of student nurses' thoughts and experiences of using a video-recording to assess their performance of cardiopulmonary resuscitation (CPR) during a mock objective structured clinical examination(OSCE). Nurse Education in Practice. 2010;10(5):285-290. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2010.01.004
Kim YH. Satisfaction with evaluation method for fundamental nursing practical skill education through cell phone animation self-monitoring and feedback - Focus on foley catheterization. Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing. 2008;15(2):134-142.
Yoo MS, Yoo IY, Lee H. Nursing students' self-evaluation using a video recording of foley catheterization: Effects on students' competence, communication skills, and learning motivation. Journal of Nursing Education. 2010;49(7):402-405. https://doi.org/10.3928/01484834-20100331-03
Park IH. The effects of video-aided feedback in pre and post operative nursing simulation practice [master's thesis]. Chungcheong: Soonchunhyang University; 2014. p. 24-32.
Song S. The effect of self-evaluation method using video recording on competency in nursing skills, self-directed learning ability, problem solving ability, and academic self-efficacy [master's thesis]. Seoul: Sungshin Women's University; 2013. p. 34-51.
Korean Accreditation Board of Nursing Education. Nursing education accreditation evaluation manual [Internet]. Seoul: Korean Accreditation Board of Nursing Education; 2014 [cited 2016 December 12]. Available from: http://kabon.or.kr/kabon02/150112_a.pdf
Ary D, Jacobs LC, Razavieh A. Introduction to research in education. 6th ed. Belmont CA: Wadsworth Thompson Learning; 2002.
Nahm FN. Understanding effect sizes. Hanyang Medical Reviews. 2015;35(1):40-43. https://doi.org/10.7599/hmr.2015.35.1.40
Cohen J. Statistical power analysis for behavioral sciences. 2nd ed. Hillsdale NJ: Lawrence Erlbaum Associates; 1988. p. 8-14.
Korean Accreditation Board of Nursing Education. Core clinical nursing skill evaluation items for Korean nursing education accreditation assessment third edition [Internet]. Seoul: Korean Accreditation Board of Nursing Education; 2014 January [cited 2016 December 09]. Available from: http://www.kabone.or.kr/HyAdmin/upload/goodFile/120140117153430.pdf
Eva KW, Regehr G. Self-assessment in the health professions: A reformulation and research agenda. Academic Medicine. 2005;80(10 Suppl):S46-S54. https://doi.org/10.1097/00001888-200510001-00015
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
오픈액세스 학술지에 출판된 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.