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도심부 도로 기능별 위계 재편에 관한 연구 : 부산광역시 서면 도심을 중심으로
Study on Reorganization of the Functional Hierarchy of Arterial Road in CBD : Seomyeon Area in Pusan Metropolitan City 원문보기

한국도로학회논문집 = International journal of highway engineering, v.19 no.6 = no.86, 2017년, pp.155 - 164  

노유진 (도로교통공단.부경대학교 공간정보시스템공학과) ,  고상선 (도로교통공단) ,  배상훈 (부경대학교 공간정보시스템공학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

PURPOSES : Owing to the growth of income and socio-economic levels, demands from road users have diversified. Accordingly, new road policies are being actively sought. The metropolitan city government of Busan has been focused on constructing and expanding roads to accommodate the increasing traffic...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 그러므로 본 연구는 부산광역시의 도심인 서면지역도로망을 대상으로 도로의 기능과 관련한 내용들을 조사, 분석하여 그 기능에 맞는 위계가 어떠한지를 평가하고, 그 위계에 적합한 새로운 도로의 운영체계를 제안하고자 한다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
저 규격이란? 2와 같이 나누고 있으며, 특히 도시부 내부교통이 주요 통행목적인 간선도로의 경우 저 규격으로 유형을 설정하고 있다. 즉, 저 규격이란 주로 집산도로와 연결되는 간선도로로서 일반적인 도로 주변의 토지이용 형태는 고층빌딩 및 대규모 상가가 밀집해 있는 전형적인 고밀도 업무, 상업지역의 특징을 가지고 있다. 설계 측면에서 볼 때, 자유속도는 65kph 이하를 나타내며, km 당 신호 교차로 수는 2개 이상, 보행자 밀도와 주변개발정도는 각각‘고’이다 일정 규모 이상 도시의 중심업무지역의 간선도로가 기능적 측면에서는 저 규격에 해당된다.
현 시점에서 도심부 내 기존 도로의 기능과 위계에 대한 재평가가 필요한 이유는? 이처럼 시대적 요구사항이 급증하고 있는 현 시점에서 도로에 대한 계획과 운영체계는 양(Quantity)적 증대에서 질(Quality)적인 향상을 도모하는 방향으로 변화를 시켜나갈 수 있도록 이에 대한 제반 연구들이 활발히 진행되어야 할 것이다. 하지만 현실적으로는 도로의 계획과 운영체계는 물량 증대를 기본으로 한 기존의 형태에서 크게 벗어나지 못하고 있는 실정에 있다.
집산도로의 특징은? 접근성이 강조되는 집산도로와 국지도로는 하위의 위계를 갖는 도로로서 접근성을 강조한다. 특히 집산도로는 근린 내부 교통을 집산하여 보조 간선도로에 연결하는 역할을 하며, 근린 내부를 구획하는 도로로서 보조간선도로를 보완하여 생활권 내에 위치한 주요 시설물을 연결하며, 이동성보다는 접근성을 중요시 한다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (15)

  1. AASHTO (1994). A Policy on Geometric Design of Highways and Streets. 

  2. Choi, Heungsun (2007. 8). A Study on The Application of The Express Lane in The Urban Arterials, The University of Seoul doctoral degree paper. 

  3. Kang, Haeng-Un (1995. 1). Establishment of functional hierarchy structure of road, National information II. 

  4. Kim, Dae-sung (2015. 1). A Study on the Hierarchy of Driveway and Sidewalk in Commercial Areas for Street Vitalization, Changwon University doctoral degree paper. 

  5. Kim, EungCheol et al. (2003. 12). An Introductory Study for Developing the Urban Street Design Manual, The Korea Transport Institute. 

  6. Kim, Hyeongjin et al. (1996. 12). A study on the functional improvement of regional arterial road, Korea Research Institute for Human Settlements. 

  7. Kwon, Youngin et al. (2003. 12). Building up user-oriented road planning and design Schemes, The Korea Transport Institute. 

  8. Kwon, Young Jong (1997. 6). A Study on the Access Management on Arterial Streets : Its Rationale and Implementation, National academic-industrial cooperative conference. 

  9. Lee, Eunjin (2015. 4). Road Diet Expansion for Public Transportation Cities, Busan Development Institute. 

  10. Lee, Won Gyu (2012. 2). People-centered transportation system transformation, Busan Development Institute. 

  11. Ministry of Land, Infrastructure and Transport (2013). Highway capacity manual. 

  12. Ministry of Land, Infrastructure and Transport (2013. 8). Rules on standards for the structure of a road. 

  13. Ministry of Land, Transport and Maritime Affairs (2009). Highway administration manual. 

  14. Ministry of Land, Transport and Maritime Affairs (2012). Highway design standard. 

  15. National Police Agency (2010. 3). A Study on Advancement of Traffic Operation System. P-turn U-turn installation and operation plan. 

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