학교시설의 그린리모델링을 위한 디자인지표 개발 및 사용자참여설계 활용에 관한 연구 A Study on the Development of Design Indicator and User Participation Design for Green Remodeling of School Facilitiess원문보기
This study has developed a design indicator required to promote green remodeling in school facilities. And, implemented the green remodeling pilot test on the school facilities that are planning actual remodeling. This pilot test suggested user participation design methodology such as verification o...
This study has developed a design indicator required to promote green remodeling in school facilities. And, implemented the green remodeling pilot test on the school facilities that are planning actual remodeling. This pilot test suggested user participation design methodology such as verification of the developed design indicator, design goal setting, evaluation and adjustment of design proposal. The Green Remodeling Design Indicators were classified into 3 large categories of architectural performance, usability, and design through analysis of cases related to 'green buildings' and 'remodeling'. We have developed nine middle categories such as architectural and structural performance, facility performance, environmentally-friendly, circulation, space, amenity, harmony with surroundings, form and symbolization. In addition, 42 detailed indicators were developed for each category, including general, functional, and special indicators. For the verification of this study, two green remodeling design workshops were conducted for Gwangju J elementary school. The first design workshop presented the importance of the design indicator and set the goal of the design plan of green remodeling for project. And, the second Workshop presented the evaluation of the satisfaction with the design and the direction of future adjustment for project. The design indicator developed in this study can be utilized as a design indicator of design quality management and decision system for the school green remodeling in the future. In addition, by accumulating information on the Green Remodeling Project, it is necessary to spread green remodeling and construct a sustainable building environment.
This study has developed a design indicator required to promote green remodeling in school facilities. And, implemented the green remodeling pilot test on the school facilities that are planning actual remodeling. This pilot test suggested user participation design methodology such as verification of the developed design indicator, design goal setting, evaluation and adjustment of design proposal. The Green Remodeling Design Indicators were classified into 3 large categories of architectural performance, usability, and design through analysis of cases related to 'green buildings' and 'remodeling'. We have developed nine middle categories such as architectural and structural performance, facility performance, environmentally-friendly, circulation, space, amenity, harmony with surroundings, form and symbolization. In addition, 42 detailed indicators were developed for each category, including general, functional, and special indicators. For the verification of this study, two green remodeling design workshops were conducted for Gwangju J elementary school. The first design workshop presented the importance of the design indicator and set the goal of the design plan of green remodeling for project. And, the second Workshop presented the evaluation of the satisfaction with the design and the direction of future adjustment for project. The design indicator developed in this study can be utilized as a design indicator of design quality management and decision system for the school green remodeling in the future. In addition, by accumulating information on the Green Remodeling Project, it is necessary to spread green remodeling and construct a sustainable building environment.
이에 본 연구에서는 학교시설을 위한 그린리모델링 디자인지표와 의사결정시스템을 개발하고, 이를 실제 학교설계 프로젝트 진행과정에 시범 적용하여 다양한 구성원 집단의 참여설계과정에 활용하고자 한다.
제안 방법
연구의 방법으로는 디자인지표와 의사결정 프로세스를 정립하기 위하여 그린리모델링, 공공건축 설계품질관리시스템, 공공건축 발주 및 사업관리와 관련한 문헌자료분석을 실시하였다. 또한, 전문가 및 프로젝트 관계자의 협력과 자문을 통하여 연구의 방향 설정과 디자인지표를 개발하였다. 이후 사전(전문가), 1차와 2차(전문가 및 일반인)와 같이 총 3회의 디자인워크숍을 개최하여 개발한 디자인지표 및 의사결정 프로세스의 검증을 실시하였다.
연구의 방법으로는 디자인지표와 의사결정 프로세스를 정립하기 위하여 그린리모델링, 공공건축 설계품질관리시스템, 공공건축 발주 및 사업관리와 관련한 문헌자료분석을 실시하였다. 또한, 전문가 및 프로젝트 관계자의 협력과 자문을 통하여 연구의 방향 설정과 디자인지표를 개발하였다.
또한, 전문가 및 프로젝트 관계자의 협력과 자문을 통하여 연구의 방향 설정과 디자인지표를 개발하였다. 이후 사전(전문가), 1차와 2차(전문가 및 일반인)와 같이 총 3회의 디자인워크숍을 개최하여 개발한 디자인지표 및 의사결정 프로세스의 검증을 실시하였다.
대상 데이터
그리고 본 연구의 공간적 범위는 1983년에 준공되어 30년 이상 운영되어 노후화로 인해 리모델링이 요구되는 전남 광주광역시 J초등학교를 공간적 범위로 설정하였다.
이론/모형
학교시설 그린리모델링을 위한 디자인지표의 분류체계구성을 위하여 본 연구에서는 국내외 사용자참여설계 사례 중 활용도가 높은 영국 DQI의 대분류인 공간의 유용성,디자인성, 구조적 안전성과 국내 건축도시공간연구소에서 개발한 PDAT(Participation Design Adjustment Tool)의 대분류인 공익성, 사용성, 디자인과 같은 대분류를 1단계에 활용하였다(Figure 2. Step 1st).
성능/효과
그린리모델링 디자인지표는 ‘녹색건축물’의 의미와 ‘리모델링’에 관한 각종 사례를 분석하여 성능, 사용성, 디자인의 3개 부문의 대분류를 수립하였다. 그리고 건축 및 구조성능, 설비성능, 친환경성, 동선, 공간, 쾌적성, 주변과 조화, 형태, 상징성의 9개 중분류항목과 일반, 기능, 특수지표로 구분하여 모두 44개의 세부지표(일반지표 40개, 학교시설 기능지표 4개)를 개발하였다.
일반교실의 첨단교육 설비 보완, 연결동선, 외부보차분리 계획, 창호성능 개선, 향후 건물 유지 관리를 위한 폐기물처리시설, 창고 시설 추가 재검토 등의 개선 내용을 제안하였다. 특히 외벽단열 및 창호 계획에 대한 대안마련이 중요하게 지적되었다.
후속연구
본 연구의 향후 진행되는 학교시설의 그린리모델링을 위한 설계품질관리 및 의사결정시스템의 디자인 지표로 수정․보완하여 활용할 수 있을 것이다. 또한, 본 연구의 결과와 관련 프로젝트들의 정보를 축적함으로써 그린리모델링의 확산을 도모하고, 지속가능한 친환경 건축환경을 구축해 나가야 할 것이다.
본 연구의 향후 진행되는 학교시설의 그린리모델링을 위한 설계품질관리 및 의사결정시스템의 디자인 지표로 수정․보완하여 활용할 수 있을 것이다. 또한, 본 연구의 결과와 관련 프로젝트들의 정보를 축적함으로써 그린리모델링의 확산을 도모하고, 지속가능한 친환경 건축환경을 구축해 나가야 할 것이다.
질의응답
핵심어
질문
논문에서 추출한 답변
그린리모델링 관련 사업이란?
이와 같이 건물 노후화로 에너지효율저하와 이에 따른 건물 유지관리 비용이 상승, 사용자 안전 및 쾌적성 문제 등 기존 노후 건축물의 리모델링 대책 마련이 요구되고 있는 실정이다. 이에 중앙정부 및 다양한 공공기관에서는 노후한 건축물의 에너지효율 향상 및 녹색건축물 활성화 정책의 일환으로 그린리모델링 관련 사업3)을 추진 중에 있다.
학교시설이란?
학교시설은 학생들이 생활하는 기본적인 장소이며, 공부하고 생활하는 교육의 장이자 시설 그 자체가 교육의 도구로 활용 될 수 있는 가능성을 가진 중요한 의미 있는 공간이다. 이러한 학교시설은 현재 우리나라 공공건축 중 큰 비중을 차지하며, 국가 전체의 정책과 관심 등 영향력이 매우 큰 건축물 용도라 할 수 있다1).
서울특벽시가 일반적인 공공건축과 그린리모델링과 관련한 디자인 관련 제도 및 연구에서 활용된 지침 및 평가항목 등과의 차별성 및 연관성에 관하여 비교.분석한 내용은?
서울특별시(2000)는 기존 통폐합 동주민센터 리모델링시 디자인 적용방향 제시. 어린이보육시설, 노인 문화시설, 독서실·도서열람실, 청소년 문화시설, 스포츠 건강시설, 갤러리 전시관의 디자인 기본방향을 제시하였다18).
참고문헌 (21)
Ministry of Land, Infrastructure and Transport(2001), Checklist of building design standards considering remodeling, 2001
Seoul City Design Seoul Center, Seoul City Resident Center Remodeling Design Guidelines, 2000
IBS KOREA, Technical training for Intelligent Building, 2000
Kim, Sang-Ho, etc., A Study on the Design Quality of Public Buildings with Indicator Management system, Architecture & Urban Research Institute, 2010
Public Procurement Service, Study on Total Service design improvement plan, 2010
Ministry of Land, Infrastructure and Transport, Inspection and future measures to improve energy efficiency of public buildings, 2011
Korea Educational Development Institute, Development of Design Quality Indicator of School Facilities, 2011
Public Procurement Service, Green Remodeling Technique for Promoting Green Construction in the Public Sectorm 2012
Kim, Jin-Sook, A Study on the Planning of Renovation Buildings, Thesis, Graduate School of Kunkuk University, 1990
Kim, Jae-Hong, A Study on Remodeling and Design Algorithms by Facility Type, Thesis, Graduate School of Chosun University, 2009
Son, Chang-Hee, A Study on remodeling property according to unification, enclosure of Seoul city Dong-office, Thesis, Graduate School of Sungkyunkwan University, 2011
Lee, Hyun-Jeong and Yim, Seock-Jae, A Study on the Tendencies of Renovation though the Pursuit of the Variation of Value, Journal of the Architectural Institute of Korea, 17(4), pp.39-47, 2001
Lee, Hwa-Ryong, etc., A Study on a Remodeling Decision-Making Model for Existing School Facilities, Journal of KIEF, 8(2), pp.5-13, 2001
Kim, Jin-A and Kang, Mi-Seon, Effective Approach for Greening of Existing Office Buildings through Economic Criteria, Journal of the Architectural Institute of Korea, 21(3), pp.23-31, 2005
Shin, Chang-Sook and Lee, Jong-Kuk, A Study on the eco-friendly general idea of ecology Elder's Welfare Facility Remodeling Architectural Planning, J. of AIK General Meeting and Conference, 25(1), pp.461-465, 2005
Kim, Mee-Seop, etc., A Study on the Sustainable Design for the Classroom Unit of Elementary School, Journal of the Architectural Institute of Korea, 22(5), pp.97-106, 2006
Jung, Jin-Ju, A Study on the Regional Closed School Cases applied Ecological Concept, Journal of KIEF, 13(3), pp.37-48, 2006
Kim, Hyung-Eun, Application of DQI for Schools to BTL Projects, Journal of KIEF, 17(5), pp.36-39, 2010
Yang, Won-Seok and Chu, Beom, A Study on the Comparative Analysis of the Green Building Certification Criteria for Schools in remodeling, Journal of the Korean Institute of Interior Design, 20(1), pp.182-190, 2010
Hyun, Gun-Chul, Kim, Tae-Il, and Yang, Gun, A Study on Adequacy of Renovation for Green Building of Public Building, Journal of the Korean Solar Energy Society. 30(5), pp.1-10, 2010
Kim, Yeon-Ah, etc., Comparison of Domestic and Abroad Supporting Policies and Characteristic of Energy Performance Analysis Tools for Existing Buildings, Journal of KIAEBS, Vol.9 No.2, p.93, 2015
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.