$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

상사 지원과 동료 지원이 일몰입을 매개로 지식공유에 미치는 영향
The effect of supervisor support and co-worker support on knowledge sharing via work engagement 원문보기

지식경영연구 = Knowledge Management Research, v.18 no.2, 2017년, pp.1 - 22  

이소정 (중앙대학교 대학원) ,  홍아정 (중앙대학교 교육학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Knowledge creation has become one of core assets for companies' survival and success, companies are putting their effort to find the way to stimulate sharing knowledge among their workers. In this vein, the purpose of this study was to examine the effect of supervisor support and co-worker support o...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
일몰입이란? 일몰입은 주어진 직무에 몰입하고 집중하는 긍정적 심리상태를 말한다(Kahn 1990; Noe, Clarke and Klein 2014). Schaufeli, Martinez, Pinto, Salanova and Bakker(2002)는 일몰입을 직무와 관련된 긍정적이며 성취감 높은 정신 상태로 정의하면서, 활력, 헌신, 몰두로 하위변인을 구성하였다.
일몰입의 하위변인는 무엇이 있는가? 일몰입은 주어진 직무에 몰입하고 집중하는 긍정적 심리상태를 말한다(Kahn 1990; Noe, Clarke and Klein 2014). Schaufeli, Martinez, Pinto, Salanova and Bakker(2002)는 일몰입을 직무와 관련된 긍정적이며 성취감 높은 정신 상태로 정의하면서, 활력, 헌신, 몰두로 하위변인을 구성하였다. 몰입하는 구성원은 스스로 의욕을 높이고 성과 향상을 위해 업무 수행에 필요한 자원을 알아서 확보한다.
몰입하는 구성원이 많아지면 어떤 긍정적 효과가 발생하는가? 몰입하는 구성원은 스스로 의욕을 높이고 성과 향상을 위해 업무 수행에 필요한 자원을 알아서 확보한다. 직원의 몰입 정도가 높아지면 생산성이나 수익성, 안정성이 향상 될 뿐 아니라 이직율이나 결근율도 줄어드는 효과가 있어(Shuck and Herd 2012) 일터 내 생산성 개선 전략으로 일몰입이 주목받고 있다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (55)

  1. 김보영 2016. "동료 간 지식공유에 관한 연구: 동료관계의 질과 목표성향의 상호작용효과," 지식경영연구 (13:4), pp. 101-116. 

  2. 이미현 2014. 진정성 리더십이 변화지향 조직시민행동에 미치는 영향: 긍정심리자본과 직무열의의 매개효과를 중심으로, 박사학위논문. 조선대학교 대학원. 

  3. 이찬, 정보영, 이재은 2013. "조직의 학습지원, 전이동기, 전이기대, 상사의 전이지원이 교육훈련전이에 미치는 영향," 기업교육연구 (15:2), pp. 55-80. 

  4. 진동철, 홍아정 2012. "조직원의 사회적 네트워크가 의사소통 및 혁신능력에 미치는 영향," 지식경영연구 (13:2), pp. 1-18. 

  5. 홍세희 2000. "구조방정식 모형의 적합도지수 선정기준과 그 근거," 한국심리학회지: 임상 (19:1), pp. 161-177. 

  6. 홍세희 2015. 구조방정식 모형의 기초 이론과 적용, 서울: 에스앤엠 리서치 그룹. 

  7. Amabile, T., and Gryskiewicz, S. S. 1987. Creativity in the R&D laboratory, Greensboro, NC: Center for Creative Leadership. 

  8. Avolio, B. J. 2010. Full range leadership development, London, UK: Sage. 

  9. Bakker, A. B., and Xanthopoulou, D. 2009. "The crossover of daily work engagement: Test of an actor-partner interdependence model," Journal of Applied Psychology (94:6), pp. 1562-1571. 

  10. Bandalos, D. L., and Finney, S. J. 2001. "Item parceling issues in structural equation modeling," in New developments and techniques in structural equation modeling, Hillsdale, NJ, USA. 

  11. Baruch-Feldman, C., Brondolo, E., Ben-Dayan, D., and Schwartz, J. 2002. "Sources of social support and burnout, job satisfaction, and productivity," Journal of Occupational Health Psychology (7:1), pp. 84-93. 

  12. Blau, P. 1964. Exchange and power in social life, New York, NY, USA. 

  13. Bock, G. W., Zmud, R. W., Kim, Y. G., and Lee, J. N. 2005. 'Behavioral intention formation in knowledge sharing: Examining the roles of extrinsic motivators, socialpsychological forces, and organizational climate," MIS Quarterly: Management Information Systems (29:1), pp. 87-111. 

  14. Brief, A. P., and Weiss, H. M. 2002. "Organizational behavior: Affect in the workplace," Annual Review of Psychology (53:1), pp. 279-307. 

  15. Burnside, R. M. 1990. "Improving corporate climates for creativity," in Innovation and creativity at work, Chichester, England. 

  16. Cashman, K. 2010. "Engagement from the inside out," The 2010 Pfeiffer Annual: Leadership Development (1), pp. 129-147. 

  17. Connelly, C. E., Zweig, D., Webster, J., & Trougakos, J. P. 2012. "Knowledge hiding in organizations," Journal of Organizational Behavior (33), pp. 64-88. 

  18. Chen, C. C., and Chiu, S. F. 2009. "The mediating role of job involvement in the relationship between job characteristics and organizational citizenship behavior," Journal of Social Psychology (149:4), pp. 474-494. 

  19. Chou, C. P., and Bentler, P. M. 1995. Estimates and tests in structural equation modeling, Thousand Oaks, CA, USA. 

  20. Colquitt, J. A., LePine, J. A., and Noe, R. A. 2000. "Toward and integrative theory motivation: A meta-analytic path analysis of 20 years of research," Journal of Applied Psychology (85:5), pp. 678-707. 

  21. Cross, R., and Cummings, J. N. 2004. "Tie and network correlates of individual performance in knowledge-intensive work," Academy of Management Journal (47:6), pp. 928-937. 

  22. Davenport, T. H., and Prusak, L. 1998. Working knowledge: How organizations manage what they know, Boston, MA, USA. 

  23. Drucker, P. 1993. Post capitalist society, New York, NY, USA. 

  24. Dunst, C. J., Trivette, C. M., amd Deal, A. 1988. Enabling and empowering families: Principles and guidelines for practice, Cambridge, MA, USA. 

  25. Efron, B., and Tibshirani, R. J. 1993. An introduction to the bootstrap, Boca Raton, FL, USA. 

  26. Gagne, M. 2009. "A model of knowledgesharing motivation," Human Resource Management (48:4), pp. 571-589. 

  27. Grant, R. M. 1991. "The resource - based theory of competitive advantage: Implications for strategy formulation," California Management Review (33:3), pp. 114-135. 

  28. Grimm-Thomas, K., and Perry-Jenkins, M. 1994. "All in a day's work: Job experiences, self-esteem, and fathering in working-class families," Family Relations (43), pp. 174-181. 

  29. Hu, L. T., and Bentler, P. M. 1999. "Cutoff criteria for f it indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives," Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal (6:1), pp. 1-55. 

  30. Hutchison, S., Sowa, D., Eisenberger, R., and Huntington, R. 1986. "Perceived organizational support," Journal of Applied Psychology (71:3), pp. 500-507. 

  31. Kahn, W. A. 1990. "Psychological conditions of personal engagement and disengagement at work," Academy of Management Journal (33:4), pp. 692-724. 

  32. Kline, R. B. 2011. Principles and practice of structural equation modeling (3rd ed.), New York, NY, USA. 

  33. Ko, J. W., Price, J. L., and Mueller, C. W. 1997. "Assessment of Meyer and Allen's three-component model of organizational commitment in South Korea," Journal of Applied Psychology (82:6), pp. 961-973. 

  34. Kogut, B., and Zander, U. 1992. "Knowledge of the firm, combinative capabilities, and the replication of technology," Organization (3:3), pp. 383-397. 

  35. Kim, W. 2014. An examination of work engagement in selected major organizations in Korea: Its role as a mediator between a ntecedents a nd consequences, The Pennsylvania State University, USA. 

  36. Lei, P. W. and Wu, Q. 2007. "Introduction to structural equation modeling: Issues and practical considerations," Educational Measurement: Issues and Practice (26:3), pp. 33-43. 

  37. Michaels, C. E., and Spector, P. E. 1982. "Causes of employee turnover: A test of the Mobley, Griffeth, Hand, and Meglino model," Journal of Applied Psychology (67:1), pp. 53-59. 

  38. Nadler. L., and Nadler. N. 1989. Developing human resources (3rd ed.), San Francisco, CA, USA. 

  39. Noe, R. A., Clarke, A. D. M., and Klein, H. J. 2014. "Learning in the twenty-first century workplace," Annual Review Organizational Psychology and Organizational Behavior, (1:1), pp. 245-247. 

  40. Perugini, M., and Conner, M. 2000. "Predicting and understanding behavioral volitions: The interplay between goals and behaviors," European Journal of Social Psychology (30:5), pp. 705-731. 

  41. Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., Lee, J. Y., and Podsakoff, N. P. 2003. "Common method biases in behavioral research: A critical review of the literature and recommended remedies," Journal of Applied Psychology (88:5), pp. 879-903. 

  42. Rich, B., LePine, J. A., and Crawford, E. R. 2010. "Job engagement: Antecedents and effects on job performance," Academy of Management Journal (53:3), pp. 617-635. 

  43. Ruyle, K. E., Eichinger, R. W., and De Meuse, K. P. 2009. FYI $^{TM}$ for talent engagement: Drivers of best practice for managers and business leaders, Minneapolis, MN, USA. 

  44. Salanova, M., and Schaufeli, W. B. 2008. "A cross-national study of work engagement as a mediator between job resources and proactive behavior," International Journal of Human Resource Management (19:1), pp. 116-131. 

  45. Saks, A. M. 2006. "Antecedents and consequences of employee engagement," Journal of Managerial Psychology (21:7), pp. 600-619. 

  46. Schaufeli W. B., Martinez, L. M., Pinto, A. M., Salanova, M., and Bakker, A. B. 2002. "Burnout and Engagement in University Students," Journal of Cross-Cultural Psychology (33:5), pp. 464-481. 

  47. Scott, S. G., and Bruce, R. A. 1994. "Determinants of innovation behavior: A path model of individual innovation in the workplace," Academy of Management Journal (37:3), pp. 580-607. 

  48. Senge, P. M. 1990. The fifth discipline: The art & practice of the learning organization, London, UK. 

  49. Shrout, P. E., and Bolger, N. 2002. "Mediation in experimental and nonexperimental studies," Psychological Methods (7:4), pp. 422-425. 

  50. Shuck, B., and Herd, A. M. 2012. "Employee engagement and leadership: Exploring the convergence of two frameworks and implications for leadership development in HRD," Human Resource Development Review (11:2), pp. 156-181. 

  51. Simpson, M. R. 2009. "Engagement at work: A review of the literature," International Journal of Nursing Studies (46:7), pp. 1012-1024. 

  52. Song, J. H., Kim, W., Chai, D. S., and Bae, S. H. 2014. "The impact of an innovative school climate on teachers' knowledge creation activities in Korean schools: The mediating role of teachers' knowledge sha r ing and work engagement," KJEP Journal of Educational Policy (11:2), pp. 179-203. 

  53. Wang, S., and Noe, R. A. 2010. "Knowledge sharing: A review and directions for future research," Human Resource Management Review (20:2), pp. 115-131. 

  54. Woodman, R. W., Sawyer, J. E., and Griffin, R. W. 1993. "Toward a theory of organizational creativity," Academy of Management review (18:2), pp. 293-321. 

  55. Yoon, D. Y., You, J., Yun, W. S., and Hyun, S. 2011. "The relationship among engagement in workplace learning activities, openness to learning, and the extent of participant involvement in informal learning," Journal of Human Resource Management Research (18:4), pp. 173-190. 

저자의 다른 논문 :

LOADING...
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로