$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

모의 과보호가 중학생 자녀의 우울증상에 미치는 영향: 기본심리욕구의 매개효과
The Effects of Mothers' Overprotection on Adolescents' Depressive Symptoms: The Mediating Effects of Adolescents' Basic Psychological Needs 원문보기

Korean journal of child studies = 아동학회지, v.38 no.3, 2017년, pp.5 - 18  

백미영 (숙명여자대학교 아동복지학과) ,  이소연 (숙명여자대학교 아동복지학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Objective: This study aimed to examine the mediating effects of male and female adolescents' basic psychological needs (i.e., autonomy, competence, and relatedness) in the relationship between mothers' overprotection and adolescents' depressive symptoms. Methods: The participants included 292 middle...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 따라서 본 연구에서는 어머니의 과보호와 중학생의 우울증 상에 미치는 영향에서 자율성, 유능 감, 관계성이 어떤 역할을 하는지 검증하고, 이 경로가 성별에 따라 차이가 있는지를 추가적으로 탐색하고자 한다. 본 연구를 통해 도출된 결과는 우선 발달 단계상 부모의 양육에서 벗어나 독립하는 단계에 있는 중학생의 우울 증상을 이해할 수 있는 사회환경적 변인과 개인 내적 변인 그리고 그 변인 간의 관계를 구체적이고 종합적인 경로로 파악할 수 있다는 점에서 의의가 있다.
  • 본 연구는 어머니의 과보호가 중학생 자녀의 우울증상에 미치는 영향에서 성차에 따른 기본심리 욕구 하위요인의 매개효과를 알아보고자 하였다. 연구의 주요한 결과를 중심으로 논의하면 다음과 같다.
  • 어머니의 과보호와 중학생 자녀의 우울 증상의 관계에서 기본심리 욕구 하위요인의 매개 효과가 청소년의 성별에 따라 다르게 나타나는지를 확인하기 위해 위와 동일한 방법으로 검증하였다.
  • 이에 본 연구는 어머니의 과보호가 중학생 자녀의 우울증 상에 영향을 미치는 경로에서 사회환경적인 영향인 어머니의 과보호가 개인 내적 변인인 자녀의 기본심리 욕구에 어떤 역할을 하는지, 이로 인해 중학생 자녀의 우울 증상에 어떤 영향을 주는지를 구체적으로 규명하였으며, 더 나아가 성별에 따라 이 경로의 양상이 어떤 차이를 나타내는지 탐색하였다는데 의의가 있다. 이는 중학생 자녀의 우울 증상을 설명 하는데있어 기본심리 욕구와 같은 개인 내적 요인뿐 아니라 어머니의 과보호라는 환경요인을 함께 고려해서 이해하고 개입 해야한다는 것을 시사한다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
부모의 과보호가 청소년기에 더욱 부정적인 영향을 미치는 이유는? 더욱이 한국사회의 지나친 입시경쟁이나 교육열은 부모의 과보호적 양육태도를 조장하는데 기여하고 있다. 이러한 부모의 과보호는 다른 발달 단계보다 청소년기에 더욱 부정적인 영향을 미칠 수 있는데, 청소년기는 아동에서 성인으로 변화하는 과도기로 하나의 독립된 개체로 성장할 준비를 하고, 신체·인지·심리적 특성의 많은 부분들이 성장하는 시기이며, 부모에게 의존하려는 욕구와 독립하려는 욕구가 동시에 나타나는 시기이기 때문이다(Yoon & Kang, 2011).
기본심리욕구의 세 가지 구성요소는 무엇인가? 어머니의 과보호는 중학생 자녀의 기본심리욕구에도 영향을 미치는 요인으로 제시되는데, 기본심리욕구는 자율성, 유능감, 관계성 세 가지 요소로 구성된다. 자율성은 행동의 주체 로써 행동의 조절자이기를 바라며 결정에 대한 자유를 원하는 욕구이고, 유능감은 자신이 유능하거나 효율적이라고 느끼는 욕구이며, 관계성은 타인과 관계를 맺고자 하는 욕구이다 (Deci & Ryan, 1985).
부모의 과보호가 자녀에게 미치는 영향에 대한 관심이 높아지는 이유는? 이러한 부모의 양육행동 중에서도 특히 부모의 과보호가 자녀에게 미치는 영향에 대한 관심이 높아지고 있다. 이는 우리사회의 출산율 저하가 자녀수 감소로 이어지면서 부모의 기대나 관심이 점차적으로 그리고 과도할만큼 증가 하고 있기 때문이다(Ki & Kim, 2014). 또한 우리나라 양육문화의 특성상 부모가 자녀를 자신과 동일시하거나 자신의 소유물로 간주하고, 자녀의 성취를 통해 대리만족하는 경향으로 인해 자녀를 과보호하며 양육하게 될 가능성이 높다(Seong, Oh, Choi, & Joo, 2013).
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (67)

  1. Abela, J. R., & Hankin, B. L. (2008). Handbook of depression in children and adolescents: Causes, treatment, and prevention. In J. R. Z. Abela & B. L. Hankin (Eds.), Handbook of depression in children and adolescents (pp.6-32). New York: The Guilford Press. doi:10.1017/S0033291708004480 

  2. Alloy, L. B., Abramson, L. Y., Tashman, N. A., Berrebbi, D. S., Hogan, M. E., Whitehouse, W. G., . . . Morocco, A. (2001). Developmental origins of cognitive vulnerability to depression: Parenting, cognitive, and inferential feedback styles of the parents of individuals at high and low cognitive risk for depression. Cognitive Therapy and Research, 25(4), 397-423. doi:10.1023/A:1005534503148 

  3. Blatt, S. J. (1974). Levels of object representation in anaclitic and introjective depression. The Psychoanalytic Study of the Child, 29(1), 107-157. Retrieved from http://www.tandfonline. com/doi/abs/10.1080/00797308.1974.11822616 

  4. Centers for Disease Control and Prevention. (2015). 11th youth health behavior online survey statistics 2015. Retrieved from centers for disease control and prevention website: http://yhs.cdc.go.kr. 

  5. Deci, E. L., La Guardia, J. G., Moller, A. C., Scheiner, M. J., & Ryan, R. M. (2006). On the benefits of giving as well as receiving autonomy support: Mutuality in close friendships. Personality and Social Psychology Bulletin, 32(3), 313-327. doi:10.1177/0146167205282148 

  6. Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self determination in human behavior. New York: Plennum. 

  7. Eccles, J. S., Midgley, C., Wigfield, A., Buchanan, C. M., Reuman, D., Flanagan, C., & MacIver, D. (1993). Development during adolescence: The impact of stage-environment fit on young adolescents' experiences in schools and in families. American Psychologist, 48(2), 90-101. doi:10.1037/0003- 066X.48.2.90 

  8. Hauenstein, E. J. (2003). Depression in adolescence. Journal of Obstetric Gynecologic and Neonatal Nursing, 32(2), 239-48. doi:10.1177/0884217503252133 

  9. Hayes, A. F. (2013). Introduction to mediation, moderation, and conditional process analysis: A regression-based approach. New York: Guilford Press. 

  10. Herbert, G. L., McCormack, V., & Callahan, J. L. (2010). An investigation of the object relations theory of depression. Psychoanalytic Psychology, 27(2), 219-234. doi:10.1037/ a0019423 

  11. Holmbeck, G. N., Johnson, S. Z., Wills, K. E., McKernon, W., Rose, B., Erklin, S., & Kemper, T. (2002). Observed and perceived parental overprotection in relation to psychological adjustment in preadolescents with a physical disability: The mediational role of behavioral autonomy. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 70(1), 96-110. doi:10.1037/0022-006X.70.1.96 

  12. Inguglia, C., Ingoglia, S., Liga, F., Coco, A. L., Cricchio, M. G. L., Musso, P., . . . Lim, H. J. (2016). Parenting dimensions and internalizing difficulties in italian and US emerging adults: The intervening role of autonomy and relatedness. Journal of Child and Family Studies, 25(2), 419-431. doi:10.1007/ s10826-015-0228-1 

  13. Joussemet, M., Landry, R., & Koestner, R. (2008). A selfdetermination theory perspective on parenting. Canadian Psychology/Psychologie Canadienne, 49(3), 194-200. doi:10.1037/a0012754 

  14. Kovacs, M. (1996). Presentation and course of major depressive disorder during childhood and later years of the life span. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 35(6), 705-715. doi:10.1097/00004583- 199606000-00010 

  15. Nolen-Hoeksema, S., & Davis, C. G. (1999). "Thanks for sharing that": Ruminators and their social support networks. Journal of Personality and Social Psychology, 77(4), 801-814. doi:10.1037/0022-3514.77.4.801 

  16. Parker, G., Tupling, H., & Brown, L. B. (1979). A parental bonding instrument. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research, and Practice, 52(1), 1-10. doi:10.1111/j.2044- 8341.1979.tb02487.x 

  17. Reeve, J., & Jang, H. (2006). What teachers say and do to support student's autonomy during a learning activity. Journal of Educational Psychology, 98(1), 209-218. doi:10.1037/0022- 0663.98.1.209 

  18. Rose, A. J., & Rudolph, K. D. (2006). A review of sex differences in peer relationship processes: Potential tradeoffs for the emotional and behavioral development of girls and boys. Psychological Bulletin, 132(1), 98-131. doi:10.1037/0033- 2909.132.1.98 

  19. Ryan, R. M., La Guardia, J. G., Solky-Butzel, J., Chirkov, V., & Kim, Y. (2005). On the interpersonal regulation of emotion emotional reliance across gender, relationships and cultures. Personal Relationships, 12(1), 145-163. doi:10.1111/j.1350- 4126.2005.00106.x 

  20. Shrout, P. E., & Bolger, N. (2002). Mediation in experimental and non experimental studies: New procedures and recommendations. Psychological Methods, 7(4), 422-445. doi:10.1037//1082-989X.7.4.422 

  21. Soenens, B., & Vansteenkiste, M. (2005). Antecedents and outcomes of self determination in 3 life domains: The role of parents' and teachers' autonomy support. Journal of Youth and Adolescence, 34(6), 589-604. doi:10.1007/s10964-005-8948-y 

  22. Trouilloud, D., Sarrazin, P., Bressoux, P., & Bois, J. (2006). Relation between teachers' early expectations and students' later perceived competence in physical education classes: Autonomy-supportive climate as a moderator. Journal of Educational Psychology, 98(1), 75-86. doi:10.1037/0022- 0663.98.1.75 

  23. Veronneau, M. H., Koestner, R. F., & Abela, J. R. Z. (2005). Intrinsic need satisfaction and well being in children and adolescents: An application of self determination theory. Journal of Social and Clinical Psychology, 24(2), 280-292. doi:10.1521/jscp.24.2.280.62277 

  24. Wexberg, E. (1974). Individual psychologie. Stuttgart: Hirzel. 

  25. Wickrama, K. A. S., Conger, R. D., & Abraham, W. T. (2008). Early family adversity, youth depressive symptom trajectories, and young adult socioeconomic attainment: A latent trajectory class analysis. Advances in Life Course Research, 13, 161-192. doi:10.1016/S1040-2608(08)00007-5 

  26. Ahn, H.-J., & Mo, A.-R. (2012). A study on the relationship between the child's perceived mother's overprotection and the child's problematic behaviors by the child's enneagram personality type. Korean Journal of Family Welfare, 17(3), 125-148. 

  27. Cho, S. C., & Lee, Y. S. (1990). Development of the Korean form of the Kovacs' Children's Depression Inventory. Journal of the Korean Neuropsychiatric Association, 29(4), 943-956. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idA1995886 

  28. Choi, J. E., & Kim, M. J. (2015). The effect of family strength and peer support on middle school students' depression and anger. The Korean Journal of Applied Developmental Psychology, 4(2), 113-129. Retrieved from http://www. newnonmun.com/article10752293 

  29. Chun, S. (2012). Mother's over-protectiveness and adolescent' anxiety: The effects of mediation on adolescent' autonomy. The Korean Journal of the Human Development, 19(4), 61-79. Retrieved from http://www.newnonmun.com/ article45340 

  30. Chun, S., & Han, Y. J. (2013). Mediating effect of higher perception on mother's overprotection and adolescent anxiety and aggression. Journal of Korean Coucil for Children & Rights, 17(2), 285-308. Retrieved from http://www.newnonmun.com/article53478 

  31. Chung, E. Y. (2008). Development of an overprotection scale and study for validity (Doctoral dissertation). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT11431360 

  32. Chung, E. Y., & Chang, S. S. (2008). The development of an overprotection scale based on teenagers' perception of their mothers. The Korean Journal of Counseling and Psychotherapy, 20(2), 293-312. Retrieved from http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE06369657 

  33. Do, S. (2008). The influence of parents' discipline styles and dysfunctional parenting attitudes on emotional regulation and problem behaviors of adolescents: Focusing on gender difference (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss. kr/link?idT11559276 

  34. Ha, Y.-H. (2004). Effects of parent-adolescent relationships and depression on adolescents' problem behavior. The Korea Journal of Youth Counseling, 12(2), 42-52. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idA102573741 

  35. Jeong, H., & Oh, I. (2016). A study on the effect of parentification and overprotectiveness on interpersonal problem: A focus on the mediation effect of emotional regulation style. The Korean Journal of Youth Counseling, 24(2), 259-277. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idA102574025 

  36. Jeoung, E.-G. (2007). The relationship between fathers and mothers parenting attitude and big-five personality of adolescents. Korean Journal of Youth Studies, 14(3), 79-110. Retrieved from http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/ NODE06661279 

  37. Jung, H.-Y., Park, J.-H., & Lee, S. I. (2004). The cognitive characteristics of somatizer according to depressive symptoms and sex. Journal of Korean Neuropsychiatric Association, 43(2), 165-171. Retrieved from http://www.riss.kr/ link?idA18704692 

  38. Jung, J., & Kim, J.-N. (2011). Gender differences in relationships between perceived parental behavior, cognitive emotion regulation strategies, behavioral inhibition and depression in early adolescents. Korean Journal of Youth Studies, 18(12), 227-254. Retrieved from http://www.dbpia.co.kr/Journal/ ArticleDetail/NODE06661826 

  39. Ki, M., & Kim, M. (2014). The relationship between maternal overprotection, children's ego-resilience and school life adjustment: Focused on 4th, 5th and 6th graders of elementary school students. Journal of School Social Work, 29, 585-612. Retrieved from http://www.newnonmun.com/ article167696 

  40. Kim, B. K., & Min, B. B. (2006). The relationship among perceived parenting behaviors, temperament, character, and depression in adolescence. The Korean Journal of Clinical Psychology, 25(1), 221-236. Retrieved from http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE06371235 

  41. Kim, B. N., & Choi, H. I. (2013). Effects of study over protective parent's raising attitude on university student's smartphone-addiction: The mediating effects of selfcontrol. Social Science Research Kyungsung University, 29(1), 1-25. Retrieved from http://www.dbpia.co.kr/Journal/ ArticleDetail/NODE06371235 

  42. Kim, C.-K. (2000). Individual psychological analysis on the influence of the parent’s over-protection for the childrearing which affects the personality development of the child. The Journal of Play Therapy, 4(1), 35-49. 

  43. Kim, E. J. (2010). The relationship between perceived parenting behaviors and adolescent depression: Mediating effects of dysfunctional attitude and avoidance coping. Korean Journal of Clinical Psychology, 29(2), 407-425. Retrieved from http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/ NODE06371494 

  44. Kim, H. Y. (2000). A study of the influences of parenting behavior perceived by the early youth on their psychosocial maladaptation (Doctoral dissertation). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT10397921 

  45. Kim, J., & Oh, K. J. (2011). The effect of parental overprotection on depression: The mediation effect of ego-resilience according to gender. The Korean Journal of Clinical Psychology, 30(3), 647-661. Retrieved from http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE06371571 

  46. Kim, S., & Chung, O. (2011). Maternal overprotection, child emotion regulation and peer relationships: The mediating role of emotion regulation in children. The Korean Journal of the Human Development, 18(3), 69-92. Retrieved from http://www.newnonmun.com/article27358 

  47. Kim, S.-S. (2015). The structural relationship among basic psychological needs, life goals, psychological wellbeing, & depression. The Korean Journal of Educational Psychology. 29(1), 1-25. doi:10.17286/KJEP.2015.29.1.01 

  48. Korean Neuropsychiatric Association. (Ed.). (1998). Singyeongjeongsingwahak. Seoul: Hanauihaksa. 

  49. Kwak, K.-J., & Mun, E.-Y. (1993). The relationships of psychological characteristics and depression and antisocial behavior in early adolescence. 1993 Annual Conference of Korean Psychological Association (pp. 31-40). Seoul, Korea. Retrieved from http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE06375623 

  50. Lee, H. (2013). The relationship between parental autonomy support and psychological control on the psychosocial adaptation: The mediating effects of children's self-regulation styles (Doctoral dissertation). Retrieved from http://www.riss.kr/ link?idT13103740 

  51. Lee, H. Y., & Ha, E. H. (2015). Effects of cognitive vulnerability and gender differences to persistence on adolescent depressive symptom: A six months longitudinal study. The Korean Journal of Woman Psychology, 20(2), 157- 179. Retrieved from http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE06502422 

  52. Lee, M. H., & Kim, A. Y. (2008). Development and construct validation of the basic psychological needs scale for Korean adolescents: Based on the self-determination theory. The Korean Journal of Social and Personality Psychology, 22(4), 157-174. Retrieved from http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE06373311 

  53. Lee, S., & Choi, J. M. (2006). Maternal overprotective behavior and their children's aggression, withdrawal and perceived competence. The Korean Journal of Community Living Science, 17(2), 69-79. Retrieved from http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE00770337 

  54. Ma, E.-A., & Son, E.-J. (2014). Maternal psychological control and university students' depression: The mediating effect of autonomy need thwarting and socially prescribed perfectionism. Korean Journal of Counseling, 15(5), 2035- 2051. 

  55. Moon, K.-J. (2004). The effect of discrepancy between adolescent autonomy need and parental allowance on depression and rulebreaking behavior: mediating effect of conflict with parents (Doctoral dissertation). Retrieved from http://www.riss.kr/ link?idT9500673 

  56. Moon, K.-J., & Oh, K. J. (2002). The relationship between perceived parental behaviors and early adolescents' depression and anxiety. The Korean Journal of Clinical Psychology, 21(1), 29-43. Retrieved from http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE06370981 

  57. Oh, U. J. (1998). The effects of perceived parent-child relationship on depression (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss. kr/link?idT7124567 

  58. Park, A.-C. (1998). A note on the over-protection for childrearing in its developmental psychological aspects. The Korean Journal of the Human Development, 5(1), 53-73. Retrieved from http://www.newnonmun.com/article2665 

  59. Park, M. S., & Ha, E. H. (2011). The moderating effects of stress types in the relationships between adolescence’s personality predispositions and depressive symptoms. Korean Journal of Play Therapy, 14(3), 53-73. 

  60. Ro, K., & Shim, H. (2004). Bullying and victimization with perception of parenting behaviors among elementary school children. Journal of Child Studies, 25(6), 241-257. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idA102954847 

  61. Seong, E. M., Oh, H. S., Chol, Y. M., & Joo, J. H. (2013). Study on youth happiness community's index development and policy I (Research report 13-R11-2). Retrieved from National Youth Policy Institute website: http://lib.nypi.re.kr/ pdfs/2013/11-2.pdf 

  62. Shin, H.-K. (2000). The effect of negative affectivity, alexithymia, somato-sensory amplification, and somatic attribution on somatization: Test of a linear mediation model. Korean Journal of Clinical Psychology, 19(1), 17-32. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idA100628120 

  63. Sohn, S.-H., Noh, K.-S., Huh, M. Y., Jung, H.-O., Lee, S. H., & Kim, S. (2001). A study of adolescent problem behaviors and parenting behaviors. Journal of Korean Neuropsychiatric Association, 40(4), 605-615. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idA3002385 

  64. Suh, H. N. (2011). A longitudinal study of adolescents'suicidal ideation: Focusing on the effect of stress and depression. Korean Journal of Psychology, 30(3), 629-646. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idA100631643 

  65. Suk, M., & Oh, I. (2014). Relations of perceived parental overprotection, negative automatic thought and anger among middle school students. Secondary Education Research, 62(3), 491-511. Retrieved from http://www.riss. kr/link?idA100110331 

  66. Yi, S.-M., & Lee, S. (2009). A relation of covert narcissism to depression and self-efficacy of adolescents. The Journal of Play Therapy, 13(2), 15-28. Retrieved from http://www.riss. kr/link?idA76541957 

  67. Yoon, S.-J., & Kang, S.-H. (2011). The relationships of perceived attachment, social support and problem behavior of middle school students. Journal of Fishries and Marine Sciences Education, 23(4), 582-592. Retrieved from http://www.riss. kr/link?idA60019022 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로