$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

제주 지역 초등학교 고학년의 교내 집단따돌림 피해 경험 관련요인 : 우울 증상과 가족 환경적 요인을 중심으로
Factors Affecting Bullying Victimization in School among Upper Grade of Elementary School Students in the Jeju Area : Focus on Depressive Symptoms and Family-Related Factors 원문보기

Anxiety and mood = 대한불안의학회지, v.13 no.1, 2017년, pp.25 - 31  

김문두 (제주대학교 의과대학 정신건강의학교실) ,  홍성철 (제주대학교 의과대학 예방의학교실) ,  정영은 (제주대학교 의과대학 정신건강의학교실)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Objective : The purpose of this study was to evaluate the factors associated with the experience of bullying victimization in school among elementary school students in the Jeju area. Methods : A total of 662 students were recruited from elementary schools for a school-based cross-sectional survey (...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 이에 본 연구는 아동기에서 초기 청소년기로 이행되는 시기에 해당되는 초등학교 6학년 학생을 대상으로 교내 집단따돌림 피해 경험의 빈도를 조사하고, 여러 사회인구학적 변인, 우울 증상 및 가족 환경적 요인과 교내 집단따돌림 피해 경험과의 관련성을 알아보기 위하여 시행되었다. 이를 통해 교내집단따돌림의 예방과 조기 개입을 위한 폭넓은 중재 방안 마련에 도움되고자 한다.
  • 이에 본 연구는 아동기에서 초기 청소년기로 이행되는 시기에 해당되는 초등학교 6학년 학생을 대상으로 교내 집단따돌림 피해 경험의 빈도를 조사하고, 여러 사회인구학적 변인, 우울 증상 및 가족 환경적 요인과 교내 집단따돌림 피해 경험과의 관련성을 알아보기 위하여 시행되었다. 이를 통해 교내집단따돌림의 예방과 조기 개입을 위한 폭넓은 중재 방안 마련에 도움되고자 한다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (31)

  1. National Youth Policy Institute. 2015 NYPI annual report;2016. 

  2. Brown DW, Riley L, Butchart A, Kann L. Bullying among youth from eight African countries and associations with adverse health behaviors. Ped Health 2008;2:289-299. 

  3. Boulton MJ, Underwood K. Bully/victim problems among middle school children. Br J Educ Psychol 1992;62(Pt 1):73-87. 

  4. Perry DG, Williard JC, Perry LC. Peers' perceptions of the consequences that victimized children provide aggressors. Child Dev 1990;61:1310-1316. 

  5. Nansel TR, Craig W, Overpeck MD, Saluja G, Ruan WJ. Cross-national consistency in the relationship between bullying behaviors and psychosocial adjustment. Arch Pediatr Adolesc Med 2004;158:730-736. 

  6. Rigby K. Consequences of bullying in schools. Can J Psychiatry 2003;48:583-590. 

  7. Salmon G, James A, Smith DM. Bullying in schools: self-reported anxiety, depression, and self-esteem in secondary school children. BMJ 1998;317:924-925. 

  8. Ando M, Asakura T, Simons-Morton B. Psychosocial influences on physical, verbal, and indirect bullying among Japanese early adolescents. J Early Adolesc 2005;25:268-297. 

  9. Arslan S, Savaser S, Yazgan Y. Prevalence of peer bullying in high school students in Turkey and the roles of socio-cultural and demographic factors in the bullying cycle. Indian J Pediatr 2011;78:987-992. 

  10. Meltzer H, Vostanis P, Ford T, Bebbington P, Dennis MS. Victims of bullying in childhood and suicide attempts in adulthood. Eur Psychiatry 2011;26:498-503. 

  11. Kim YS, Koh YJ, Leventhal B. School bullying and suicidal risk in Korean middle school students. Pediatrics 2005;115:357-363. 

  12. Choi ES, Chae JH. A study of psychological factors associated with bullying. Understanding People 2000;21:109-137. 

  13. Park JY, Chae KM. The role of parenting behaviors, child's communication and problem solving skills in bullying/being bullied. Korean J Psychol 2011;30:45-67. 

  14. Seo MJ, Kim KY. Factors Influencing the Inducement and Continuance of Peer Victimization. Stud Korean Youth 2008;19:37-62. 

  15. Kovacs M. The Children's Depression, Inventory (CDI). Psychopharmacol Bull 1984;21:995-998. 

  16. Cho S, Lee Y. Development of the Korean form of the Kovacs' Children's Depression Inventory. J Korean Neuropsychiatr Assoc 1990;29:943-956. 

  17. Yang SJ, Kim JM, Kim SW, Shin IS, Yoon JS. Bullying and victimization behaviors in boys and girls at South Korean primary schools. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2006;45:69-77. 

  18. Kwon SJ, Park TW, Park SH, Yang JC, Chung YC, Chung SK. Prevalence of school bullying and related psychopathology in children and adolescents. J Korean Acad Child Adolesc Psychiatry 2012;23:143-153. 

  19. Kim YS, Koh YJ, Noh JS, Park MS, Sohn SH, Suh DH, et al. School bullying and related psychopathology in elementary school students. J Korean Neuropsychiatr Assoc 2001;40:876-884. 

  20. Graham S, Bellmore AD, Mize J. Peer victimization, aggression, and their co-occurrence in middle school: Pathways to adjustment problems. J Abnorm Child Psychol 2006;34:363-78. 

  21. Bhang SY, Yoo HK, Kim JH, Kim B, Lee YS, Ahn D, et al. Victims of bullying among Korean adolescents: prevalence and association with psychopathology evaluated using the adolescent mental health and problem behavior screening questionnaire-II standardization study data. J Korean Acad Child Adolesc Psychiatry 2012;23:23-30. 

  22. Karlsson E, Stickley A, Lindblad F, Schwab-Stone M, Ruchkin V. Risk and protective factors for peer victimization: a 1-year followup study of urban American students. Eur Child Adolesc Psychiatry 2014;23:773-781. 

  23. Jo EJ, Lee HK. The effects of school maladjustment on risk behavior, family, and school factor by Korean adolescents' panel data. Korean J Youth Stud 2007; 14:59-80. 

  24. Prinstein MJ, Boergers J, Spirito A, Little TD, Grapentine WL. Peer functioning, family dysfunction and psychological symptoms in a risk factor model for adolescent inpatients' suicidal ideation severity. J Clin Child Psychol 2000;29:392-405. 

  25. Shaffer D, Garland A, Gould MS, Fisher P, Trautman P. Preventing teenage suicide: a clinical review. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 1988;27:675-687. 

  26. Klomek AB, Marrocco F, Kleinman M, Schonfeld IS, Gould MS. Peer victimization, depression, and suicidiality in adolescents. Suicide Life Threat Behav 2008;38:166-180. 

  27. Jansen DE, Veenstra R, Ormel J, Verhulst FC, Reijneveld SA. Early risk factors for being a bully, victim, or bully/victim in late elementary and early secondary education. The longitudinal TRAILS study. BMC Public Health 2011;11:440. 

  28. Shields A, Cicchetti D. Parental maltreatment and emotion dysregulation as risk factors for bullying and victimization in middle childhood. J Clin Child Psychol 2001;30:349-363. 

  29. Arseneault L, Bowes L, Shakoor S. Bullying victimization in youths and mental health problems: 'much ado about nothing'? Psychol Med 2010;40:717-729. 

  30. Kim YS, Leventhal BL, Koh YJ, Hubbard A, Boyce WT. School bullying and youth violence: causes or consequences of psychopathologic behavior? Arch Gen Psychiatry 2006;63:1035-1041. 

  31. Lee MS. Determinants of adolescents' intention for group rejection: a process model. J Korean Soc Child Welfare 2000;9:177-203. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로