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전통시장 점포모듈 사례분석 연구
Store Module Case Study of Traditional Market 원문보기

한국융합학회논문지 = Journal of the Korea Convergence Society, v.8 no.8, 2017년, pp.255 - 265  

이경식 (한성대학교 지식서비스&컨설팅학과) ,  유연우 (한성대학교 지식서비스&컨설팅학과) ,  김정렬 (한성대학교 경제학과)

초록
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본 연구에서는 전통시장과 시장현대화사업과 관련한 선행연구를 분석하여 연구의 경향과 전통시장과 관련한 연구내용을 분석하였다. 이후 전국 각지의 시장현대화사업이 추진된 전통시장 4곳을 선별하여 점포모듈과 동선, 시설 구성과 영업형태에 대하여 현장조사 및 관계자 인터뷰를 진행하였다. 건축 하드웨어적인 현황에 대하여는 실측 및 관찰을 통하여 실증적인 비교분석을 실시하였으며, 영업환경 및 업종별 요구특성에 대하여는 해당 시장 상인회와의 인터뷰를 통해 데이터를 수집하였다. 가능한한 일관된 기준을 적용하여 4개의 시장현대화사례를 비교 분석 하였으며, 개별 시장만이 가지고 있는 고유한 특성에 대해서는 그 원인을 사업추진과정의 히스토리와 지역적 특성과 관련하여 파악하도록 하였다. 본 연구를 통하여 전통시장의 업종별 점포모듈의 가이드라인을 제시를 위한 기초데이터를 확보할 수 있었으며, 향후 시장현대화사업에서 필수적으로 고려해야할 시설설비 기준을 확인할 수 있었다. 이를 통해 향후 시장현대화사업의 시행착오를 최소화하고 사업의 효율성을 담보할 수 있는 정책적 시사점을 도출할 수 있을 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The study analyzed previous studies on traditional markets and market modernization projects to analyze research trends and content related to traditional markets. Next, the study selected 4 traditional markets throughout the nation where there was promotion of market modernization projects to condu...

주제어

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문제 정의

  • Analysis method consisted of exploring the comprehensive overview of the market and analyzing the specification and area of each stores composing the market through empirical data by business. The study also reviewed store layout and line of flow to check if there were problems in customer use and logistics function. Capture statistics of each markets for determined through field investigations on the most important functions in operation and management of traditional markets such as ventilation, plumbing, loading docks, storage, and facilities equipment status and through relative comparative analysis on the overall case analysis subject market, derived problems and implications in market modernization projects
  • While this study analyzed 4 cases of market modernization projects nationwide, there needs to be continuous and comprehensive research in the future to systemize and database the procedures and systems of market modernization projects to contribute to activation of economy of the ordinary people through strengthening of competitiveness in traditional markets and merchants. The study has significance in the fact that it established a starting point of comparative analysis research about status of facilities modernization projects after completion which was insufficient in previous researches about traditional markets. After the study, basic data to suggest guidelines in store modules by business type in traditional markets could be acquired and the study identified the facilities equipment standards that must be considered in future market modernization projects.
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참고문헌 (15)

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