This study was performed to provide fundamental data on the dietary life according to the acculturation degree. The subject was 305 Chinese students in South Korea region. The questionnaire respondents are consisted of 148 male students (48.5%) and 157 female students (51.5%). There was a statistica...
This study was performed to provide fundamental data on the dietary life according to the acculturation degree. The subject was 305 Chinese students in South Korea region. The questionnaire respondents are consisted of 148 male students (48.5%) and 157 female students (51.5%). There was a statistically significant difference in age, education level, residence time, and Korean language ability according to acculturation degree (p<0.05), but there was no statistically significant difference in gender, residence pattern, purpose of coming to Korea. There was a statistically significant difference between meals frequency, outside frequency, and the intake of Chinese food according to acculturation degree (p0.05). There was a statistically significant difference in drinks and computer time according to acculturation degree (p0.05). The food intake style of Chinese students was 2.47 in noodles, 2.34 in lunches and 2.15 in breads. According to the acculturation degree, the food intake patterns showed statistically significant differences in dumping kind, congee, hamburger and pizza, while meat products, smoked meat, noodle, lunch, cereal, kimbap, sandwich. And there was no significant difference. The correlation between the factors influencing the acculturation degree of Chinese students showed a statistically significant effect on dietary habits, food intake, education level, residence period, and Korean language ability.
This study was performed to provide fundamental data on the dietary life according to the acculturation degree. The subject was 305 Chinese students in South Korea region. The questionnaire respondents are consisted of 148 male students (48.5%) and 157 female students (51.5%). There was a statistically significant difference in age, education level, residence time, and Korean language ability according to acculturation degree (p<0.05), but there was no statistically significant difference in gender, residence pattern, purpose of coming to Korea. There was a statistically significant difference between meals frequency, outside frequency, and the intake of Chinese food according to acculturation degree (p0.05). There was a statistically significant difference in drinks and computer time according to acculturation degree (p0.05). The food intake style of Chinese students was 2.47 in noodles, 2.34 in lunches and 2.15 in breads. According to the acculturation degree, the food intake patterns showed statistically significant differences in dumping kind, congee, hamburger and pizza, while meat products, smoked meat, noodle, lunch, cereal, kimbap, sandwich. And there was no significant difference. The correlation between the factors influencing the acculturation degree of Chinese students showed a statistically significant effect on dietary habits, food intake, education level, residence period, and Korean language ability.
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
문제 정의
그리하여 본 연구는 재한 중국인 유학생들의 문화적응 정도에 따른 인구학적 특성, 식습관 및 생활습관, 생활관련 스트레스, 식품의 섭취형태와의 관련성을 비교 분석하여, 중국인 유학생들의 국내에서의 적절한 유학적응을 돕는 식생활 프로그램을 개발하는 기초 자료로 활용하고자 한다.
본 연구는 중국인 유학생들의 올바른 식습관을 위한 대책을 모색하고, 국내에서의 적절한 유학적응을 돕는 프로그램을 개발하는 기초 자료로 활용하고자 재한 중국인 유학생들의 문화적응 정도에 따른 인구학적 특성, 식습관 및 생활습관, 생활관련 스트레스, 식품의 섭취형태와의 관련성을 비교한 결과는 다음과 같다.
제안 방법
본 연구에 사용된 설문지는 선행 연구(Lu WF 2012; ZhuJF 2012)를 참고하여 결과의 신뢰도 및 타당도를 높이기 위해 예비조사를 거쳐 실시하였다. 연구에 사용한 설문지 구성은 응답자의 인발적인 특성인 성별, 나이, 교육수준, 한국 거주기간, 거주형태, 한국어 능력 정도, 한국에 오게 된 동기 등 7개 항목을 측정하였다.
본 연구에 사용된 설문지는 선행 연구(Lu WF 2012; ZhuJF 2012)를 참고하여 결과의 신뢰도 및 타당도를 높이기 위해 예비조사를 거쳐 실시하였다. 연구에 사용한 설문지 구성은 응답자의 인발적인 특성인 성별, 나이, 교육수준, 한국 거주기간, 거주형태, 한국어 능력 정도, 한국에 오게 된 동기 등 7개 항목을 측정하였다. 조사대상자의 문화적응 정도는 선행연구(Song 등 2004)를 참조하여 8개의 문항으로, 각 문항은 5지 선다형으로, 적응도가 가장 높은 형 5점에서 가장 낮은 형 1점을 부과하여 점수화 하였다.
대상 데이터
본 조사는 2017년 3~4월 한국에 유학 중인 중국인 유학생을 대상으로 설문조사 방법으로 실시하였다. 설문지는 총 350부로 무작위로 배포하여 이 가운데 320부의 설문지가 회수되었으며, 이 중 답이 누락하거나 응답내용이 불충분한 자료를 제외하고, 총 305부의 자료를 통계분석에 이용하였다.
본 조사는 2017년 3~4월 한국에 유학 중인 중국인 유학생을 대상으로 설문조사 방법으로 실시하였다. 설문지는 총 350부로 무작위로 배포하여 이 가운데 320부의 설문지가 회수되었으며, 이 중 답이 누락하거나 응답내용이 불충분한 자료를 제외하고, 총 305부의 자료를 통계분석에 이용하였다.
데이터처리
또한 중국인 유학생들의 문화적응 정도에 따른 인구학적 특성, 식습관 및 생활습관, 식생활 관련 스트레스, 식품의 섭취형태를 교차분석(χ2-test)과 T-test를 사용하여 유의성을 검증하였다. 또한 문화적응도, 식습관, 식품섭취빈도, 교육수준, 거주기간 및 한국어능력과의 상관관계는 Pearson correlation coefficient로 분석하였다. 유의성 검증은 p<0.
수집된 설문 자료는 SPSS(version 23)을 사용하여 통계처리 하였으며, 조사대상자의 일반적 특성을 파악하기 위해 빈도, 백분율을 이용하였다. 또한 중국인 유학생들의 문화적응 정도에 따른 인구학적 특성, 식습관 및 생활습관, 식생활 관련 스트레스, 식품의 섭취형태를 교차분석(χ2-test)과 T-test를 사용하여 유의성을 검증하였다. 또한 문화적응도, 식습관, 식품섭취빈도, 교육수준, 거주기간 및 한국어능력과의 상관관계는 Pearson correlation coefficient로 분석하였다.
수집된 설문 자료는 SPSS(version 23)을 사용하여 통계처리 하였으며, 조사대상자의 일반적 특성을 파악하기 위해 빈도, 백분율을 이용하였다. 또한 중국인 유학생들의 문화적응 정도에 따른 인구학적 특성, 식습관 및 생활습관, 식생활 관련 스트레스, 식품의 섭취형태를 교차분석(χ2-test)과 T-test를 사용하여 유의성을 검증하였다.
이론/모형
연구에 사용한 설문지 구성은 응답자의 인발적인 특성인 성별, 나이, 교육수준, 한국 거주기간, 거주형태, 한국어 능력 정도, 한국에 오게 된 동기 등 7개 항목을 측정하였다. 조사대상자의 문화적응 정도는 선행연구(Song 등 2004)를 참조하여 8개의 문항으로, 각 문항은 5지 선다형으로, 적응도가 가장 높은 형 5점에서 가장 낮은 형 1점을 부과하여 점수화 하였다. 개인별로 8개 문항에 대한 평균 점수를 산출한 후 평균 3점 미만인 경우, 낮은 적응군(LA: Low Acculturation), 평균 3점 이상인 경우, 높은 적응군(HA: High Acculturation)으로 분류하였다(Suinn 등 1992).
성능/효과
1. 문화적응 정도에 따른 인구학적 특성을 분석한 결과, 전체적으로 문화적응 정도에 따라 연령, 교육수준, 거주기간, 한국어 능력에 통계학적으로 유의한 차이가 나타난 반면(p<0.05), 성별, 거주 형태, 한국에 오게 된 계기는 통계학적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다(p>0.05).
3. 중국인 유학생들의 문화적응 정도에 따른 식생활 관련 스트레스를 분석한 결과, 전체적으로 중국인 유학생의 식생활 관련 스트레스 결과는 2.92점으로 평균보다 높게 나타났으며, LA 그룹이 2.97점, HA 그룹이 2.78점으로 통계학적으로 유의한 차이가 나타났다(p<0.05).
4. 문화적응 정도에 따른 식품섭취 형태결과, 전체적으로 중국인 유학생은 면류 2.47점, 도시락류 2.34점, 빵류 2.15점 순으로 나타났으며, 만두류, 죽류, 햄버거류, 치킨류, 피자류는 통계학적으로 유의한 차이가 나타난 반면(p<0.05), 면류는 통계학적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다(p>0.05).
5. 중국인 유학생들의 문화적응 정도에 영향을 미치는 관련 요인간의 상관관계를 분석한 결과, 식습관, 식품섭취, 교육수준, 거주기간, 한국어능력에 통계학적으로 유의한 양(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 교육수준과 거주기간의 상관계수 값이 0.669로 가장 높게 나타났으며, 거주기간과 한국어 능력 0.456, 교육수준과 한국어 능력 0.420 순으로 나타났다(p<0.01).
05). 교육수준별로 보면 어학연수인 경우, LA그룹이 92명(40.5%), HA 그룹 28명(35.9%), 대학생인 경우, LA 그룹이 120명(52.9%), HA 그룹 34명(43.6%), 대학원생인 경우, LA 그룹이 15명(6.6%), HA 그룹 16명(20.5%)으로 교육 수준에 따른 문화적응도는 차이가 나타났으며, 통계학적으로 유의한 차이가 나타났다(p<0.05). 거주기간별로 보면 1년 미만인 경우, LA 그룹이 93명(41.
Table 5는 중국인 유학생들의 문화적응 정도에 영향을 미치는 관련 요인간의 상관관계를 분석한 결과이다. 문화적응 정도는 식습관, 식품섭취, 교육수준, 거주기간, 한국어능력에 통계학적으로 유의한 양(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 교육수준과 거주기간의 상관계수 값이 0.669로 가장 높게 나타났으며, 거주기간과 한국어 능력 0.456, 교육수준과 한국어 능력 0.420 순으로 나타났다(p<0.01). 이는 중국인 유학생들이 문화적응 정도에 따라 식습관, 가공식품섭취, 교육 수준, 거주기간, 한국어능력 정도가 영향 요인으로 작용하는 것으로 나타났다.
Table 4는 중국인 유학생들의 문화적응 정도에 따른 식생활 관련 스트레스를 분석한 결과이다. 전체적으로 중국인 유학생의 식생활 관련 스트레스 결과는 2.92점으로 평균보다 높게 나타났으며, LA 그룹이 2.97점, HA 그룹이 2.78점으로 통계학적으로 유의한 차이가 나타났다(p<0.05). 세부적으로 살펴보면 ‘학교식당 메뉴의 다양성이 부족하다’는 LA 그룹이 3.
후속연구
WoonYE(2010)의 연구에서 외국인 유학생뿐만 아니라, 한국 대학생도 학교 식당 만족도가 낮다고 조사되었고, 불만이 많은 것으로 나타났다. 이를 통해 전체적으로 문화적응 정도가 낮은 그룹이 높은 그룹보다 식생활 관련 스트레스를 많이 받는 것으로 나타나, 문화적응 프로그램의 개발 및 실시 필요성이 있는 것으로 사료된다.
질의응답
핵심어
질문
논문에서 추출한 답변
유학생들은 한국에 온 이후 어떤 어려움을 겪는가?
유학생들은 한국에 온 이후에 낯선 환경으로 들어오게 되면서 경제문제, 언어문제, 생활문제, 식습관 문제 등 여러 가지 어려움을 겪고 있는 실정에 있다(Song & Li 2008). 특히 중국과 한국의 음식은 쌀이 주식이고 짠맛을 선호하는 면에서 비슷하지만, 발효식품이나 반찬문화에서는 다소 차이가 있으며(Zhu LL 2012), 한국생활에서 아침 결식, 불규칙한 식사, 잦은 외식, 폭식 등 식생활 문제, 패스트푸드를 자주 이용하는 등 식사와 더불어 적절한 식사가 이루어지지 못해 영양 불균형 등의 문제가 심각한 것으로 나타났다(Li GT 2013).
국내에 등록된 유학생의 수는?
국내에 등록된 외국인 현황자료에 의하면 유학생의 수는 2009년 80,985명, 2010년 87,480명으로, 2011년 88,468명, 2012년 84,711명으로 매년 꾸준히 증가하다가, 2013년 81,847명으로 다소 감소하였으나, 2014년 86,410명, 2015년 96,357명, 2016년 115,927명으로 증가하고 있다. 2017년 3월 법무부 출입국․외국인정책 통계월보에 의하면 재한 외국인 유학생 127,118명 중 유학 87,295명(68.
중국인 유학생은 한국생활에서 어떠한 식습관 문제를 겪는가?
유학생들은 한국에 온 이후에 낯선 환경으로 들어오게 되면서 경제문제, 언어문제, 생활문제, 식습관 문제 등 여러 가지 어려움을 겪고 있는 실정에 있다(Song & Li 2008). 특히 중국과 한국의 음식은 쌀이 주식이고 짠맛을 선호하는 면에서 비슷하지만, 발효식품이나 반찬문화에서는 다소 차이가 있으며(Zhu LL 2012), 한국생활에서 아침 결식, 불규칙한 식사, 잦은 외식, 폭식 등 식생활 문제, 패스트푸드를 자주 이용하는 등 식사와 더불어 적절한 식사가 이루어지지 못해 영양 불균형 등의 문제가 심각한 것으로 나타났다(Li GT 2013).
참고문헌 (24)
Chen X. 2015. The effects of self-efficacy and stress coping strategies of Chinese students in Korea on their adaptation to college life in accordance to their duration of study. MS Thesis, Kyunghee Univ. Seoul. Korea
Cho EY. 2000. A survey on consumption about convenience foods and food habits of anthropometric status and food habits of college students in Daejeon, Chungnam area. Korean J Comm Nutr 7:149-155
Feng Z. 2014. The study on relevance of healthy practice of Chinese students in Korea. MS Thesis, Gachon Univ. Seongnam. Korea
Gao RR. 2014. Changes in dietary behaviors and analysis of health-related risk factors of Chinese international students in Korea. MS Thesis, Seoul Women's Univ. Seoul. Korea
Hwang HS. 1991. An survey on dietary lifeand nutrition statusin Mokpo National University. The Korean Soc Food Science and Nutr 20:65-72
Jo EJ. 2009. A survey of the consumption patterns of convenience foods of university students in the Masan & Changwon area. MS Thesis, Changwon Univ. Kyungnam. Korea
Korea Immigration Service. 2017. https://www.immigration.go.kr/
Ko MS. 2007. The comparison in daily intake of nutritions and dietary habits of college students in Busan. Korean J Comm Nutr 2:259-271
Lee JS. 2003. A study of female college students' behavior and ideal breakfast types. Korean J Food Culture 18:466-474
Li GT. 2013. The change of dietary environment and snacking habits of Chinese students in South Korea. MS Thesis, Gachon Univ. Seongnam. Korea
Lian XP. 2015. The effect of school adaptation ss and leisuretime exercise on school life maladjustment among Chinese students in Korea. MS Thesis, Jeju Univ. Korea
Lim R. 2016. The study of dietary habits, convenience foods recogniton and intake on Chinese students in Korea. MS Thesis, Gachon Univ. Seongnam. Korea
Logue, AW, Smith, ME. 1986. Predictors of food preferences in adult humans. Appetite 7:109-125
Lu WF. 2012. Acculturation and changes in dietary habits of Chinese students living in Korea. MS Thesis, Myeongji Univ. Seoul. Korea
Song WY, Li N. 2008. Chinese student's early psychological adaptation according to their acculturation type. Korean Psychological Association 5:159-173
Song YJ, Richard HC, Hovell MF, Paik HY, Park HR, Lee J, Veronica I. 2004. Acculturation and health risk behaviors among Californians of Korean descent. Preventive Medicine 39:147-156
Su M. 2013. The effect of acculturative stress on psychological well-being for Chinese students living in Korea: Focused on ego-resilience. MS Thesis, Daegu Univ. Kyungnam. Korea
Suinn RM, Ahuna C, Khoo G. 1992. The suinn-lew Asian selfidentity acculturation scale: Concurrent and factorial validation. Educational and Psychological Measurement 52:1041-1046
Wang JS. 2015 Dietary behavior and stress in acculturation group among Chinese students living in Korea. MS Thesis, Dongguk Univ. Seoul. Korea
Woon YE. 2010. A study on the specialty coffee shop selection attributes by the food-related lifestyle. MS Thesis, Chungang Univ. Seoul. Korea
Wu K. 2016. Chinese students attending college adjustment and acculturation stress study. MS Thesis, Dongeui Univ. Korea
Yan WQ. 2016. A study on the difference in the diet habit and the life style between the Chinese college students living in China and Korea, and the Korean college students. MS Thesis, Inha Univ. Incheon. Korea
Zhang TT. 2012. The effects of culture bounded self-construal on self-esteem and school adjustment: a comparative study of Chinese international students and Korean international students. MS Thesis, Hanyang Univ. Seoul. Korea
Zhu LL. 2012. A study of group arts therapy on released depression for the new Chinese students in Korea. MS Thesis, Wonkwang Univ. Jeonnam. Korea
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.