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뇌졸중 환자의 운전재활 시기 결정을 위한 K-MBI의 임상적 유용성: 예비 연구
Clinical Usefulness on K-MBI for Decision of Driving Rehabilitation Period in Patients with Stroke: A pilot study 원문보기

재활복지공학회논문지 = Journal of rehabilitation welfare engineering & assistive technology, v.11 no.2, 2017년, pp.91 - 98  

박명옥 (백석대학교 보건학부 작업치료학과)

초록
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연구배경 및 목적: 수정된 바델지수(MBI)는 지역사회 재활세팅 및 재활 병원에서 흔히 사용되어지는 기본적인 일상생활 평가 도구이다. 선행 연구들에 의하면 노인 혹은 뇌졸중 환자들의 운전 능력과 일상생활활동의 수준은 유의미한 상관성이 있음을 보고된 바 있다. 그러나, 뇌졸중 환자의 운전능력을 예측함에 있어 임상에서 흔히 사용되는 일상생활 활동 기본 평가인 수정된 바델지수의 유용성을 밝힌 연구는 미비하다. 본 연구에서는 한국형 수정된 바델 지수(K-MBI)룰 활용하여 뇌졸중 환자의 운전 가능성을 알아봄으로서 운전 수행 능력을 예측함에 있어 한국형 수정된 바델 지수의 임상적 유용성을 알아보고자 하였다. 연구방법: 서울 소재 재활병원에서 재활치료를 받고 있는 뇌졸중 환자 48명이 연구에 참여하였다. 모든 연구 대상자에게 K-MBI 검사를 통해 기본적인 일상생활 활동 수준을 측정하였고 가상현실 운전시뮬레이터를 이용하여 운전 수행능력을 측정하였다. 운전 시뮬레이터상의 운전 수행 검사의 합격/불합격에 따른 K-MBI 점수의 예측 타당도를 ROC curve를 이용하여 검증하였다. 결과: 뇌졸중 이후 운전재활을 권고할 만한 기본적인 일상생활 활동 수준은 K-MBI 점수가 최소 86.5점인 경우가 적절한 것으로 나타났다. 결론: 본 연구는 뇌졸중 환자의 운전 재활을 권고하는 시기를 예측함에 있어 유용한 기초 자료가 될 것으로 판단된다.

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Background & Object: Basic daily activity screening tool such as the Modified Barthel Index (MBI) has been used commonly in rehabilitation clinic and community based rehabilitation setting. Previous studies have shown the significant relations between the level of daily activities and driving abilit...

주제어

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문제 정의

  • Therefore, next study will be have to investigate on-road conditions. In addition, in this study was showed the significant mean difference on driving performance between men and women. This result is similar the previous study that the women older has lower self-regulation on driving performance than the men[30-31].
  • This study established the predictive validity of the K-MBI for measuring driving ability of patient with stroke. Although, K-MBI is a screening tool to measure for basic daily activities, its accuracy in predicting driving ability is closure to moderate exact.
  • Despite some limitations, this study has some clinical significance. This study provided the cut-off value of K-MBI score to predict driving skill of patient with stroke. It means K-MBI is usefulness to anticipate passing or failing value of driving ability.
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참고문헌 (31)

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