최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기소아청소년정신의학 = Journal of the Korean Academy of Child and Adolescent Psychiatry, v.28 no.4, 2017년, pp.220 - 227
최미지 (국립정신건강센터 소아청소년정신건강의학과) , 김예니 (국립정신건강센터 소아청소년정신건강의학과) , 반지정 (나사렛대학교 유아특수교육과) , 황석현 (전남대학교 심리학과) , 김붕년 (서울대학교 의과대학 정신건강의학교실) , 양영희 (국립정신건강센터 소아청소년정신건강의학과)
Objectives: The purpose of this study was to examine the reliability and validity of the Korean version of the Behavior Problems Inventory (BPI-01) among children and adolescents aged between 3 and 18. Methods: The control group consisting of one hundred children and adolescents was recruited from s...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
발달 장애 아동의 수가 더욱 증가할 것이라고 예상하는 이유는? | 그중 자폐아동의 경우 2007년 10526명에서 2015년 13653명으로, 연간 400여 명씩 증가하고 있는 추세이다.1) 자폐 스펙트럼 장애의 유병률은 우리나라뿐만 아니라 전 세계적으로 증가 추세에 있는데, 이는 자폐 스펙트럼 장애에 대한 대중의 인식 증진, 더 어린 나이에 진단되는 경향, 자폐 스펙트럼 장애 진단 기준의 폭이 넓어지는 데에서 기인하는 것으로 보인다.2) 따라서 현재 정확한 진단을 받지 못했거나 장애등록을 하지 않은 인구를 포함하면 앞으로 발달 장애 아동의 수는 더욱 증가할 것으로 예상된다. | |
넓은 의미의 발달 장애는 무엇을 지칭하는가? | 넓은 의미의 발달 장애는 지적 장애와 자폐 스펙트럼 장애를 지칭하며, 우리나라의 등록 장애인 중 발달 장애 아동은 2015년 통계를 기준으로 58065명이다. 그중 자폐아동의 경우 2007년 10526명에서 2015년 13653명으로, 연간 400여 명씩 증가하고 있는 추세이다. | |
2015년 통계를 기준으로 하면 우리나라의 등록 장애인 중 발달 장애 아동은 몇 명인가? | 넓은 의미의 발달 장애는 지적 장애와 자폐 스펙트럼 장애를 지칭하며, 우리나라의 등록 장애인 중 발달 장애 아동은 2015년 통계를 기준으로 58065명이다. 그중 자폐아동의 경우 2007년 10526명에서 2015년 13653명으로, 연간 400여 명씩 증가하고 있는 추세이다. |
Statistics Korea. The number of registered disabled persons [cited 2016 Dec 15]. Available from: http://kosis.kr/common/meta_onedepth.jsp?vwcdMT_OTITLE&listid101_11761.
Fombonne E. Thimerosal disappears but autism remains. Arch Gen Psychiatry 2008;65:15-16.
Kim YS, Leventhal BL, Koh YJ, Fombonne E, Laska E, Lim EC, et al. Prevalence of autism spectrum disorders in a total population sample. Am J Psychiatry 2011;168:904-912.
Jung KM. Effectiveness of behavioral parent training program for children with developmental disabilities and PDD. Proceeding of the Korean Psychologial Assocoaition Annual Conference;2008 Aug 20;Seoul, Korea. Seoul: Korean Psychologial Assocoaition;2008. p.560-561.
Fitzpatrick SE, Srivorakiat L, Wink LK, Pedapati EV, Erickson CA. Aggression in autism spectrum disorder: presentation and treatment options. Neuropsychiatr Dis Treat 2016;12:1525-1538.
Simonoff E, Pickles A, Charman T, Chandler S, Loucas T, Baird G. Psychiatric disorders in children with autism spectrum disorders: prevalence, comorbidity, and associated factors in a population-derived sample. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2008;47:921-929.
Campbell SB. Behavior problems in preschool children: a review of recent research. J Child Psychol Psychiatry 1995;36:113-149.
Lecavalier L. Behavioral and emotional problems in young people with pervasive developmental disorders: relative prevalence, effects of subject characteristics, and empirical classification. J Autism Dev Disord 2006;36:1101-1114.
Yoo SO. Analyzing the research trends on prevention and intervention of challenging behaviors of young children with disabilities in Korea. Spec Educ Res Inst 2015;14:255-279.
Rojahn J, Schroeder SR, Mayo-Ortega L, Oyama-Ganiko R, LeBlanc J, Marquis J, et al. Validity and reliability of the Behavior Problems Inventory, the Aberrant Behavior Checklist, and the Repetitive Behavior Scale-Revised among infants and toddlers at risk for intellectual or developmental disabilities: a multi-method assessment approach. Res Dev Disabil 2013;34:1804-1814.
Kim YL, Kim NH, Park JY. The effects of problem behavior of students with disabilities on their family life and families' coping styles: a qualitative inquiry. J Emot Behav Disord 2010;26:17-43.
Hastings RP, Daley D, Burns C, Beck A. Maternal distress and expressed emotion: cross-sectional and longitudinal relationships with behavior problems of children with intellectual disabilities. Am J Ment Retard 2006;111:48-61.
Kwon SJ. A study on the factors affecting extra cost of disabled children. GRI Rev 2014;16:271-291.
Yoon MS. Seoul Institute policy report: research on services and policies for adults with developmental disability in Seoul. Seoul: The Seoul Institute;2013. p.1-17.
Shin YH, Park JH, Choi MH, Lee HS. The study on staff needs for executing positive behavioral support through an investigation on challenging behavioral problems of children with developmental disabilities at nursery school level. J Emot Behav Disord 2008;24:337-352.
Rojahn J, Matson JL, Lott D, Esbensen AJ, Smalls Y. The Behavior Problems Inventory: an instrument for the assessment of self-injury, stereotyped behavior, and aggression/destruction in individuals with developmental disabilities. J Autism Dev Disord 2001;31:577-588.
Jeong B, Yoo E, Jung M, Kang D, Park S, Park SH. Validity and reliability of the Korean version of the behaviour problems inventory. J Appl Res Intellect Disabil 2013;26:578-590.
Bang SY, Lee JW, Hwang SH, Hong EJ, Park JH. Development of tools and protocols assessing problematic behaviors in children with developmental disorder [cited 2016 Dec 30]. Available from: http://ncmh.go.kr/snmh/dep/depReportView.jsp?no1226&fno84&depart0&search_gubun1&pg3&search_item0&search_content&menu_cdM_05_07_00_00_00
Paik EH, Lee BI, Cho SJ. Korean Scales of Independent Behavior-Revised (K-SIB-R). Seoul: Hakjisa psychology reseach institute; 2007.
Pyeon DW, Baek JN, Kim CH, Park MH, Choi YN, Wongu E. The verification of validity of K-SIB-R (Korean-Scales of Independent Behavior-Revised). J Emot Behav Disord 2009;25:1-15.
Oh KJ, Lee HR, Hong KE, Ha EH. K-CBCL Korean version of the Child Behavior Checklist. Seoul: Jungang Aptitude Research Institute; 1997.
Rojahn J, Matlock ST, Tasse MJ. The stereotyped behavior scale: psychometric properties and norms. Res Dev Disabil 2000;21:437-454.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.