$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

중학생을 위한 통일대비 가정생활문화교육 프로그램 개발과 평가
Development and Evaluation of the Educational Program for South Korean Middle School Students in Preparation for Reunification on North Korean Family Living Culture 원문보기

韓國 家政科敎育學會誌 = Journal of Korean Home Economics Education Association, v.29 no.3, 2017년, pp.105 - 124  

이하나 (고려대학교 생활과학연구소) ,  김유경 (고려대학교 생활과학연구소) ,  송지은 (고려대학교 생활과학연구소) ,  안순희 (고려대학교 생활과학연구소) ,  이연숙 (고려대학교 생활과학연구소) ,  이예영 (고려대학교 생활과학연구소) ,  이윤정 (고려대학교 생활과학연구소) ,  임정하 (고려대학교 생활과학연구소) ,  정민영 (고려대학교 생활과학연구소) ,  정순화 (고려대학교 생활과학연구소) ,  한영선 (고려대학교 생활과학연구소)

초록

본 연구는 통일 한국에 대비하여 통일 후 대한민국의 주축으로 성장할 청소년들을 대상으로 북한의 가정생활문화에 대한 이해를 돕기 위한 교육 프로그램을 개발하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위하여 현행 교육과정에서 이루어지는 통일교육과 가정생활문화에 해당하는 선행연구를 고찰하고 이를 근거로 교육 내용을 선정하였다. 교육은 2015년 12월 사이에 서울시내 남녀공학 중학교 1학년 두 개 학급을 대상으로 시행되었다. 교육 내용은 가정교과의 세부 내용학을 중심으로 실생활과 밀접한 식생활, 의생활, 주생활, 가족생활 및 대인관계, 소비생활 및 여가 등의 주제로 12차시 분량으로 준비되었다. 사전-사후 평가에서 소비생활, 여가생활, 아동 가족생활, 식생활, 의생활, 주생활의 모든 분야에서 유의한 효과가 있었다. 또한 학생들의 구술 응답에서도 프로그램의 내용이 실생활에 도움이 될 것이라 하였으며 학기 중에도 이와 같은 교육프로그램이 개설될 것을 희망하였다. 이 프로그램은 남한의 청소년들에게 북한의 가정생활문화의 이해를 도움으로써 앞으로 다가올 미래의 통일한국을 대비 하도록 하는 통일교육 프로그램의 역할을 할 것으로 기대된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study aimed at developing an educational program for South Korean adolescents on North Korean family living culture so that the students become familiar with the values and everyday lifestyles of North Korea. Understanding of North Korean culture is considered important as a foundation for soci...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
정권과 정책에 따라 변모되어 정부 정책의 일환으로 진행된 통일교육의 단점은? 또한, 통일교육은 정권과 정책에 따라 변모되어 정부 정책의 일환으로 진행되어 왔다(Park, 2017). 이러한 정부 위주의 통일교육은 정권의 교체에 따라 그 방향성과 논지가 달라 지속성을 유지할 수 없어 교육의 효과를 기대하기 어렵다는 한계를 보였다. 
학생들의 통일 및 북한에 대한 무관심을 초래한 이유는? 따라서 남북통일의 가능성과 필요성이 논의되고 있는 상황에서 현재 학교 현장에서 이루어지고 있는 통일교육이 과연 청소년들이 통일 한국을 살아가는 데 필요한 내용을 잘 다루고 있는지에 대한 점검이 필요할 것으로 본다. 실제로 학교 현장에서 이루어지는 통일교육의 성과에 대한 다양한 평가가 있으나 그 중요성에 비해 통일교육이 크게 활성화되지 못하였고, 학교 통일교육이 지속적인 확대추세에 있으나 아직까지 학교 통일교육에 대한 인프라나 교육자료 등의 부족으로 학생들의 통일 및 북한에 대한 무관심을 초래했다는 의견이 있다(Jeon, 2005; Oh, 2012). 또한, 통일교육은 정권과 정책에 따라 변모되어 정부 정책의 일환으로 진행되어 왔다(Park, 2017).
우리나라 제7차 교육과정에서 통일교육 내용은 무엇인가? 우리나라 제7차 교육과정에서 통일교육 내용은 초등, 중등,고등의 학교급에 따라 통일교육의 내용을 심화시키는 형식으로 구성하여 초등학교 학급에서는 통일문제 관심 갖기, 북한 동포 이해, 통일의지 고취 등을 포함하였고, 중학교 학급은 북한 바로 알기, 안보의식 및 평화의지 등에 대한 내용을 포함하였으며, 고등학교 학급은 남북한 통일정책, 통일 한국의 미래상, 민족 동질성 회복 등을 담고 있다. 이러한 통일교육 내용은 도덕, 국어, 사회 등의 교과목을 중심으로 이루어지면서 학교 현장에서 통일교육이 지속적인 확대 추세에 있으나 현재를 살아가는 남북한 주민들의 일상생활 영역을 포함하지 못하였다는 한계를 지닌다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (76)

  1. Ahn, J-Y & Jin, H-K (2015). A study on the social advancement of the youth through the North Korean movies and TV dramas. 한국문화기술, 19, 63-98. 

  2. Ahn, M-S (2002). A study of the leisure life and sporting activities of the ordinary people in North Korea. The Korean Journal of Physical Education, 41(2), 119-131. 

  3. An, S-H & Kim, Y-K (2017). A study on the North Koreans dietary life by analysis of the dietary life terms. Journal of Korean Home Economics Education Association, 29(1), 1-13. 

  4. Bae, H. D. (2009). 새로운 통일교육론. Daegu: Kyungbook University Press. 

  5. Cho, K-H (2001). A study on the apparel industry and the clothing culture of North Korea. Fashion Business, 5(4), 158-175. 

  6. Choi, J-O (2016). Analyzed articles of the media of South and North Korea in relation to North Korean clothing. Unpublished Master's Thesis, Korea University, Seoul, Korea. 

  7. Choi, M-K, Kim, M-J, & Kang, M-H (2015). Awareness survey on Korean traditional festival food of North Korean defectors living in South Korea. Journal of the East Asian Society of Dietary Life, 25(4), 565-573. 

  8. Choi, S-H (2017). A study on the North Korea housing supply through the analysis of media materials in 2000. Architectural Institute of Korea, 37(1), 419-420. 

  9. Choy, H-S (2016). A study on the change of clothing culture of North Korea under the regime of Jong Un Kim. Journal of the Korean Society of Costume, 66(6), 122-134. 

  10. Chu, B-W (2003). The validity of peace education approach to unification education. 통일문제연구, 15(1), 102-125. 

  11. Chu, B-W (2014). Developing intercultural competence in the unification education. Journal of Ethics Education Studies, 33, 353-373. 

  12. Chung, M-K & Hwang, H-K (2007). A study on strategies for unification education in clothing & textiles area of practical arts of elementary school. Journal of Korean Practical Arts Education, 20(4), 145-170. 

  13. Chung, M-K & Kim, Y-J (2008). A study on strategies for unification education in dietary life and housing area of practical arts of elementary school. Journal of Korean Practical Arts Education, 21(2), 157-177. 

  14. Chung, M-K (2008). A study on strategies for unification education in family & consumer life area of practical arts of elementary school. Journal of Korean Practical Arts Education, 21(1), 129-152. 

  15. Chung, S-H, & Lim, J-H (2014). A comparison of the Korean family values between the North and the South. The Korean Journal of the Human Development, 21(4), 97-127. 

  16. Han, J-E (2017). Research on the method of improving residential culture for the social independence of North Korean defector: Focused on the solutions to resolve the social exclusivity questions of the local community. Journal of the Korean Society Design Culture, 23(1), 675-684. 

  17. Han, S-H (2014). Analysis of ‘Wild Flower Girl’, a North Korean movie in Kim Jung Un era. The Journal of the Humanities for Unification, 59, 343-372. 

  18. Hong, M (2004. 8). 토막집에서 고층아파트까지: 북한의 주거문화. 북한, 174-183. 

  19. Hwang, J-Y & Chang, N-S (2001). Dietary patterns and nutrient intake in North Koreans by utilizing literature search and survey. Korean Journal of Community Nutrition, 6(3), 371-379. 

  20. Hyun, J & Ahn, J-H (2015). Study about change of North Korean sports policies. Korean Journal of History of Physical Education, Sport and Dance, 20(3), 145-161. 

  21. Jang, Y-S (2003). '고난의 행군' 이후의 북한가요. 실천문학, 12, 353-367. 

  22. Jeon, H-K (2005). The problems and new approaches of Korea unification education: Focusing on the secondary school. The Journal of Humanities and Social Sciences, 13, 351-389. 

  23. Jeon, Y-S (2012). A study on characteristic of North Korean non-propaganda songs depicting women's life. The Journal of the Humanities for Unification, 53, 171-199. 

  24. Jeong, E-M (2009). A transition toward market economy and systemic adaptability in North Korea. 통일과 평화, 1(1), 141-170. 

  25. Jeong, H-T (2010). A study on transition process of unification education and its direction in school. Unification Strategy, 10(2), 37-92. 

  26. Kang, G-S (2016). Moral education textbooks and unification education: A content analysis on moral education textbooks for middle school students in South Korea. 도덕윤리과교육, 50, 29-54. 

  27. Kim, D-N, Rhee, K-C, Lee, K-Y, Rhee, E-Y, Yi, S-H, Park, Y-S, & Choi, Y-S (1999). A study on the housing life situations of North Koreans and their housing behaviors based on the interview and empirical survey with defectors. Journal of Korean Management Association, 17(4), 221-238. 

  28. Kim, M-H (2016). A study on North Korean female defector's clothing life: Actual condition of clothing in North and adaptation process in South. Unpublished Master's Thesis, Korea University, Seoul, Korea. 

  29. Kim, M-J & Jeong, H-S (2011). Study on dietary habits of North Korean refugees. Journal of the East Asian Society of Dietary Life, 21(1), 1-13. 

  30. Kim, M-J (2013). Type and system of North Korean TV drama. 한국문화기술, 16, 27-53. 

  31. Kim, S & Lee, W-Y (2016). Collective minds formed through North Korea's documentary films during the arduous march period: Focusing on "Let us hold high the red banner!". The Journal of the Korea Contents Association, 16(5), 327-334. 

  32. Kim, S-H (2012). Study on the consumption trend phenomenon in North Korea after 1990: Based on the experiences of North Korean defectors. 북한연구학회보, 16(1), 191-216. 

  33. Kim, S-S, Han, H-J, & Lee, H-R (2006). Understanding of North Korean tourism realities through a survey with north korean defectors. Journal of Tourism and Leisure Research, 18(4), 381-397. 

  34. Kim, S-W (2014). A study of private law on the privatization process of housing in North Korea after the unification of North and South Korea. 법과 정책, 20(1), 137-155. 

  35. Kim, Y-H (2011a). A study about dietary life policy of North Korea which appeared in the Chosun art movie: Main theme, story analysis of movie 'Scenery of new year's day'. 통일문제연구, 23(1), 271-310. 

  36. Kim, Y-H (2011b). A study about dietary life policy of North Korea which appeared in the Chosun Women: After the marching of tribulation. Journal of Koreanology, 41, 295-333. 

  37. Kook, J-H (2005). A study on the ways for instruction of unification education in practical arts: Focusing on living culture. Unpublished Master's Thesis, Daegu National University of Education, Daegu, Korea. 

  38. Kwon, J-H (2007). A study on the present state and assignments of school unification education: Focusing on ethics subjects of middle-high school. Unification Strategy, 7(2), 55-87. 

  39. Kwon, S-D (2014). A Study on South Korean social integration policy for North Korean defectors. Journal of Korean Political Science, 23(1), 101-126. 

  40. Lee, A-R (2011). 북한의 전통음식: '고난의 행군'과 길거리 음식. 北韓, 470, 108-112. 

  41. Lee, C-S, et al. (2016). Middle school technology and home economics 1. Seoul: Chunjae education. 

  42. Lee, E-J, Pei, Y-Q, & Kim, E-M (2013). A survey of the adaptation and preference for South Korean food in North Korean refugees. Culinary Science & Hospitality Research, 19(2), 93-110. 

  43. Lee, H-I (2000). 북한 영화와 연구현황. 한국예술종합학교논문집, 3, 65-89. 

  44. Lee, H-N, Choi, J-O, Lee, Y-J, & Lee, Y-Y (2015). Comparison between South and North Korean terms, related to clothing and textiles. International Journal of Costume and Fashion, 15(2), 37-47. 

  45. Lee, I-J (2015). Study about family and parenting of North Korea which appeared in the Chosun Women. 도덕과윤리교육, 46, 83-105. 

  46. Lee, J-C (2011). A study of Chosun Central TV programs in 2000s. The Korean Journal of Unification Affairs, 23(2), 195-226. 

  47. Lee, M-K (2004). 북한의 모성이데올로기: 조선녀성의 내용분석을 중심으로. Journal of Korean Political and Diplomatic History, 26(1), 389-419. 

  48. Lee, M-S (2015). Study on the canonical North Korean song, ‘Sahyangga' by Kim Il Sung. 음악과 문화, 33, 155-183. 

  49. Lee, S, Kim, C-W, Yang, M-S, Lee, S-K, & Kim, E-Y (2009). 북한 계획경제의 변화와 시장화. 통일연구원 협동연구총서, 12, 2-196. 

  50. Lee, S-J (2005). The way toward the education for unification in practical arts among unification-ages. Journal of Korean Practical Arts Education, 18(2), 143-156. 

  51. Lee, S-K & Nam, S-Y (2012). Comparison of food and nutrient consumption status between displaced North Korean children in South Korea and South Korean children. Korean Journal of Community Nutrition, 17(4), 407-418. 

  52. Lee, Y-J, Kim, K-M, Kim, M-J, Kim, Y-K, Song, J-E, Lee, Y-S, Lee, J-K, Lee, H-N, Lim, J-H, Chung, S-H, & Han, Y-S (2016). Development and evaluation of family life education program for North Korean defector adolescents in South Korea. Journal of Korean Home Economics Education Association, 28(1), 41-57. 

  53. Lee, Y-J, Kim, Y-K, Song, J-E, An, S-H, Lee, Y-S, Lee, Y-Y, Lee, H-N, Lim, J-H, Chung, S-H, Jung, M-Y, & Han, Y-S (2017). Development and evaluation of family life culture education program in preparation for the reunification of Korea aimed at pre-service home economics teachers. Journal of Korean Home Economics Education Association, 29(1), 125-143. 

  54. Lee, Y-R & Choi, Y-J (2012). Competitiveness of the clothing and textile industry in North Korea. Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, 36(8), 885-899. 

  55. Lim, J-H & Chung, S-H (2015). The value of children in South and North Korea. Journal of Korean Home Management Association, 33(6), 77-95. 

  56. Lim, J-H, Chung, S-H, & Song, J-E (2016). Comparison between South and North Korean terminologies in child and family domains of family life education. Journal of Korean Home Economics Education Association, 28(2), 61-78. 

  57. Ministry of Unification (2004). 통일교육기본지침서. Retrieved from http://www.unikorea.go.kr/content.do?cmsid1592&modeview&page&cid19631 

  58. Ministry of Unification (2014). 통일교육: 통일, 꼭 해야 하나요? Retrieved from http://blog.naver.com/jrunikorea/10187354020 

  59. Ministry of Unification (2016). 학교통일교육실태조사. Retrieved from http://www.unikorea.go.kr/content.do?cmsid1557&modeview&cid47205 

  60. Na, Y-I, Hyun, J, Ahn, J-H, Shin, Y-J, Jin, H-J, & Sung, J-H (2013). Study of changes of physical activity and leisure activities in North Korea: Focus on Dancheon province. The Korean Journal of History for Physical Education, Sport and Dance, 18(2), 111-126. 

  61. Oh, G-S (2012). A desirable unification education in the age of new media. The Journal of Humanities and Social Sciences, 35, 69-102. 

  62. Park, B-Y (2010). Self-directed learning in Korean reunification education: Based on the "experience" of students. Theory and Practice of Education, 15(2), 69-92. 

  63. Park, C-S (2017). The status and challenges of unification education in Republic of Korea after 2016. 도덕윤리과교육, 54, 265-289. 

  64. Park, J-Y, Kim, Y-P & Yun, D-K (2003). The study of comparison with industrial standard of South-North Korea in clothing. Journal of the Society of Korea Industrial and Systems Engineering, 26(4), 1-5. 

  65. Rhee, K-C & Rha, J-Y (2007). North Korean defectors as consumers: Their recollection of consumption experience in North Korea and consumer adaption experience in South Korea. Consumer Policy and Education Review, 3(2), 101-122. 

  66. Rhee, K-C, Lee, K-Y, Rhee, E-Y, Yi, S-H, Kim, D-N, Park, Y-S, Choi, Y-S, Min, H-S, & Park, M-Y (2000). Analysis of consumption patterns of North Koreans and their differences from South Koreans' based on the study of North Korean defectors. Journal of Korean Management Association, 18(4), 57-74. 

  67. Shin, W-D (2016). Utilizing the results of everyday life approach on the unification education of moral education curriculum. 도덕윤리과교육, 52, 231-253. 

  68. Sohn, S-H, Jung, J-H, Kim, J-E, & Pak, J-W (2014). The consumption life adaptation of North Korean female defectors. Journal of Consumer Policy Studies, 45(3), 329-357. 

  69. Song, M-H (2017). A study on school’s reunification education for social integration after reunification: Focused on reunification education model of school. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 17(12), 515-543. 

  70. Song, M-H, Kim, D-J, Kim, S-H, & Lee, Y-S (2016). Review of studies on Korea's unification curriculum on elementary and secondary school levels: Current Trends and Future Studies. Korean Education Inquiry, 34(3), 1-20. 

  71. Suh, W-S (2000). Evaluation on housings and its policies of North Korea. Korean Architects, 4, 76-81. 

  72. Syn, H-Y & Geum, K-S (2001). 북한 복식에 관한 연구. The Eastern Art, 3, 159-193. 

  73. Unification Media Group (2015). 북한 변화의 중심, 시장. Retrieved from http://www.i-ubs.org/korean/bbs/board_view.php?bbs_codebbsIdx7&num238&page1&keycodesubject&keyword%EC%8B%9C%EC%9E%A5 

  74. Yang, M-S (2006). A study on the level of marketization in North Korea. Review of North Korean Studies, 9(3), 7-43. 

  75. Yoo, S-L & Im, S (2006). Comparative study on costume culture South/North Korea after 1945 year. Journal of Korean Traditional Costume, 9(2), 173-181. 

  76. Yun, H-S (2016). Analysing youth education regarding unification through junior high school social studies textbooks. Korean Journal of Youth Studies, 23(1), 335-359. 

저자의 다른 논문 :

LOADING...
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로