$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

다문화 가정 아동의 정서행동적 특성에 영향을 미치는 요인
Factors Influencing Emotional and Behavioral Characteristics of Children in Multicultural Families 원문보기

한국콘텐츠학회논문지 = The Journal of the Korea Contents Association, v.17 no.10, 2017년, pp.149 - 160  

전혜인 (건양대학교 초등특수교육과) ,  정평강 (이화여자대학교 특수교육과) ,  이혜경 (건양대학교 사회복지학과)

초록

본 연구의 목적은 다문화 가정 자녀들의 정서행동 특성에 영향을 미치는 요인들을 탐색하는 것이다. 이를 위해 주요 요인으로 인구사회학적 특성과 심리적 특성을 포함하였다. 조사대상자는 결혼이민여성 200명을 대상으로 하였으며 이중 148명을 분석하였다. 연구결과 이들 아동의 정서행동적 특성은 어머니의 연령과 가구소득과 유의미한 관련을 나타냈다. 또한 결혼이주여성의 문화적응스트레스는 자녀들의 전반적 행동특성에 유의미한 관계를 나타냈다. 마지막으로 결혼이주여성이 높은 수준의 문화적 스트레스를 경험하고, 자녀가 연령이 높을수록 내면화된 문제행동을 나타냈다. 또한 결혼이주여성의 한국어 능력과 결혼만족도 역시 자녀의 내면화된 문제와 외현화된 문제영역에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상의 연구결과를 바탕으로 다문화 가정 아동의 정서행동 문제의 예방 프로그램을 개발하기 위한 실천적 제안을 논의하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to examine factors influencing emotional and behavior characteristics among children in multicultural families. The factors include demographic and psychological characteristics of married immigrant women. Surveys were distributed to 200 married immigrant women and, 148...

주제어

표/그림 (7)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • The purpose of this study was to examine important factors influencing the emotional and behavioral characteristics of students in multicultural families in the context of an increasing population of married immigrant women in Korea. Through collaborative work with the Korean Multicultural Family Support Center and community social service centers in Chungnam and Daejeon areas, 200 total surveys were distributed and 148 surveys were analyzed.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (31)

  1. Statistics Korea, Marriage and Divorce Statistics, 2011. 

  2. Ministry of Gender Equality & Family Republic of Korea, Public Receptiveness to Multiculturalism, 2011. 

  3. Ministry of Gender Equality & Family Republic of Korea, The Second Basic Plan for Multicultural Family Support Policy, 2012. 

  4. Dong-A Ilbo, [For coexistence beyond diversity] Korea, beyond a mono-ethnic country, toward a multicultural society, 2010. 10. 16. 

  5. S. G. Kim, "The Psycho-social Adaptation among Children of Multi-cultural Families," Korean Journal of Youth Studies, Vol.18, No.3, pp.247-272, Mar. 2011. 

  6. H. M. Kim, S. J. Won, and S. H. Choi, "Experiences of discrimination and psychological distress of children from multicultural families: Examining the mediating effect of social support," Korean Journal of Social Welfare studies, Vol.42, No.1, pp.117-149, 2011. 

  7. J. H. Park and J. S. Nam, "The Language Development and Psychosocial Adjustment of Multicultural Children," Korean Journal of Youth Studies, Vol.21, No.2, pp.129-152, May. 2010. 

  8. I. S. Lee, The Influence of Acculturative Stress on Migrant Workers' Mental Health: Focused on the Moderating Effects of Social Relationships, Yonsei University, 2004. 

  9. I. Y. Han, "Depressive Traits of North Korea Defectors," Mental Health & Social Work, Vol.18, No.2, pp.78-94, 2001. 

  10. J. W. Baik, Parenting Behaviors and Child Behavior Problems of Depressed and Non-depressed Mothers : Comparisons between Mother's Perception and Child's Perception, Ewha Womans University, 2009. 

  11. M. Cummings, P. T. Davies, and S. B. Campbell, "Understanding the impact of marital conflict on children," Brown University Child & Adolescent Behavior letter, Vol.17, No.5, pp.1-4, 2001. 

  12. N. B. Miller, P. A. Cowan, C. P. Cowan, E. M. Hetherington, and W. G. Clingempeel, "Externalizing in preschoolers and early adolescents: A cross-study replication of a family model," Developmental Psychology, Vol.29, No.1, pp.3-18, Jan. 1993. 

  13. S. J. Song, The Effects of the Socialization of a Child from an International Marriage on Ego-identity: Implications for Multi-cultural Education, master thesis, Seoul National University, 2007. 

  14. K. Jun, "A Comparative Study on the Living Conditions of Teenagers from Multicultural Family and Normal Family in Gyeonggi Prefecture-Based on School Life and Family Life," The Korea Journal of Youth Counseling, Vol.16, No.1, pp.167-185, 2008. 

  15. M. J. Kwon, The comparison of metalinguistic ability between children from multicultural families and non-multicultural families in terms of phonological processing, doctoral dissertation, Deagu University, 2010. 

  16. Y. R. Kim and Y. T. Kim, "Linguistic Performance of Korean Children from Low SES Multicultural Families," Journal of Speech-Language & Hearing Disorders, Vol.20, No.3, pp.73-88, Sep. 2011. 

  17. S. Y. Bae and M. B. Kim, "Language Based Reading Abilities of Korean School-Aged Children with Multicultural Backgrounds," Korean Journal of Communication Disorders, Vol.15, No.2, pp.146-156, May. 2010. 

  18. H. Y. Jo, D. H. Seo, and S. H. Kwon, "An Ethnographic Study on the Academic Performance of Children Migrants," Korea Journal of Sociology of Education, Vol.18, No.2, pp.105-134, Jun. 2008. 

  19. H. R. Ahn and S. H. Yi, "Academic Achievement: Comparison of Children of Female Marriage Immigrant Families and General Families," The Korean Journal of Child Studies, Vol.30, No.1, pp.1-10, Feb. 2009. 

  20. S. G. Lee, S. G. Park, Y. H. Rho, and H. W. Lee, "The Mediated Effects of Acculturative Stress and Cultural Capital on School Adaptation for Children in Multicultural Families; Focused on the Mediation Effects of Positive Self-concept," Journal of Korean Society of Child Welfare, Vol.38, No.0, pp.235-264, Jun. 2012. 

  21. S. M. Yang, "Variables Impacting the School Life Adjustment and Family Life Happiness of the Women Marriage Migrants Family's Children in Rural," The Korean Journal of Woman Psychology, Vol.12, No.4, pp.559-576, Dec. 2007. 

  22. E. J. Bae, "A Study on the Ways to Solve the Problems in Elementary School of Foreign Workers-Children in South Korea," Anthropology of education, Vol.9, No.2, pp.25-55, Jul. 2006. 

  23. S. K. Un, "A Study on the Factors Influencing School Adjustment of Bicultural Children: Focused on Family Functioning," Journal of Korean Society of Child Welfare, Vol.33, No.0, pp.37-68, Dec. 2010. 

  24. S. Y. Yang, J. Y. Rhee, and J. Y. Lee, "Effects of Stress-coping Styles on Depression in Children from Multi-cultural Families: Focusing on Mediating Effects of Social Support," Journal of the Korea Contents Association, Vol.12, No.12, pp.810-822, 2012. 

  25. J. C. Kim, "Instructional Strategy Developmental Marriage Home Chilren through the analysis of their Behavior Traits," Journal of the Korea Contents Association, Vol.9, No.5, pp.277-283, 2009. 

  26. J. Y. Rhee, "Research on the Influence of Mothers' Enculturation Stress and Parental Stress on Children's Maladjustment in Multicultural Families; Focusing on a Control Effect of Family Functions," Korean Journal of Family Welfare, Vol.17, No.2, pp.105-125, May. 2012. 

  27. D. S. Kim, "A Study on the Kansas Marital Satisfaction Scale," Journal of Korean Home Management Association, Vol.7, No.2, pp.85-94, Dec. 1989. 

  28. H. S. Chung, "Marital Relations: A Critical Review and Development of Measurement," Journal of the Korean Home Economics Association, Vol.35, No.1, pp.191-204, 1997. 

  29. S. J. Lee, Relations between the acculturative stress and belief system, social support of international students, Yonsei University, 1995. 

  30. K. G. Oh and H. R. Lee, Development of Korean version of Child Behavior Checklist(K-CBCL), Korean Research Foundation Report, Seoul, 1990. 

  31. B. K. Scheuermann and J. A. Hall, Positive Behavioral Supports for the Classroom (1st Ed.), Pearson Education, 2008. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로