$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

자동음성인식 기술을 이용한 모바일 기반 발음 교수법과 영어 학습자의 발음 향상에 관한 연구
The Study on Automatic Speech Recognizer Utilizing Mobile Platform on Korean EFL Learners' Pronunciation Development 원문보기

디지털콘텐츠학회 논문지 = Journal of Digital Contents Society, v.18 no.6, 2017년, pp.1101 - 1107  

박아영 (창원중앙여자고등학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 논문은 스마트폰의 플랫폼에 내장되어 있는 자동음성인식 기술을 활용하여 영어 학습자의 발음에 대한 즉각적인 문자 피드백을 제공하는 모바일 기반 발음 교수법이 영어 학습자의 자음 발음 (V-B, R-L, G-Z) 인식과 출력에 미치는 영향에 대해 연구했다. 특히, 자동음성인식 기술을 이용한 모바일 기반 발음 교수법을 사용한 그룹, 전통적인 교사 중심의 발음 교수법 그룹, 그리고 이 둘을 합친 하이브리드 교수법 그룹으로 나누어 영어 학습자의 발음 평가 결과를 (인지, 출력) 비교, 분석했다. ANCOVA를 이용한 분석 결과, 영어 학습자의 발음 출력에 있어 하이브리드 교수법 그룹이 (M=82.71, SD =3.3) 전통적인 교수법 그룹 (M=62.6, SD=4.05) 보다 유의미하게 높은 결과를 나타냈다 (p<.05).

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study explored the effect of ASR-based pronunciation instruction, using a mobile platform, on EFL learners' pronunciation development. Particularly, this quasi-experimental study focused on whether using mobile ASR, which provides voice-to-text feedback, can enhance the perception and productio...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • But it is worth noting that there is one difference between [2]’s study and the current studies’ result. That is, the current study included the Hybrid group, which was not usually included in previous ASR studies, and which emphasize the efficiency of the mobile ASR technology.

가설 설정

  • To make test items suitable to measure target pronunciation, English consonant minimal pairs (V-B, R-L, and G-Z), this study revised and removed items from [1]’s test and included items that aim to test minimal pairs of target pronunciation selected for the current study. The first section of [1]’s test focused on perception of target pronunciation including two questions: 1) Circle the word you hear 2) Circle the word you hear from the minimal pairs. And the second section focused on production of pronunciation including two questions: 1) Say the words 2) Say the minimal pairs.
  • The first section of [1]’s test focused on perception of target pronunciation including two questions: 1) Circle the word you hear 2) Circle the word you hear from the minimal pairs. And the second section focused on production of pronunciation including two questions: 1) Say the words 2) Say the minimal pairs. The total number of test items for each section was 10.
  • The results of [13]’s study suggest that ASR was helpful for learners in teaching pronunciation, especially for L2 learners who have limited L2 exposure and strong foreign accents. Therefore, the current study hypothesized that ASR based instruction can be beneficial for L2 pronunciation development of EFL (English as Foreign Language) learners.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (18)

  1. A. K. Elimat and A. F. AbuSeileek, "Automatic Speech Recognition Technology as an Effective Means for Teaching Pronunciation," JALT CALL Journal, Vol. 10, No. 1, pp. 21-47, 2014. 

  2. D. Liakin, W. Cardoso, and N. Liakina, "Learning L2 pronunciation with a mobile speech recognizer: French /y/," CALICO Journal, Vol. 32, No. 1, pp. 12-25, 2015. 

  3. J. A. Foote and K. McDonough, "Using shadowing with mobile technology to improve L2 pronunciation," Journal of Second Language Pronunciation, Vol. 3, No. 1, pp. 34-56, 2017. 

  4. A. Baker, "Exploring teachers' knowledge of second language pronunciation techniques: teacher cognitions, observed classroom practices, and student perceptions," TESOL Quarterly, Vol. 48, No. 1, pp. 136-163, 2014. 

  5. M. Celce-Murcia, D. Brinton, and J. Goodwin, Teaching pronunciation, 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2010. 

  6. S. M. Mccrocklin, "Pronunciation learner autonomy: The potential of Automatic Speech Recognition," System, Vol. 57, pp. 25-42, 2016. 

  7. M. Li, M. Han, Z. Chen, Y. Mo, X. Chen, and X. Liu, "Improving English Pronunciation Via Automatic Speech Recognition Technology," in Proceeding of Educational Technology (ISET), 2017 International Symposium, pp. 224-228, 2017. 

  8. I. S. Lee, "Applications of English education with remote wireless mobile devices," Journal of Digital Contents Society, Vol. 14, No. 2, pp. 255-262, 2013. 

  9. E. J. Song, "A study on the system for on-line education by mobile," Journal of Digital Contents Society, Vol. 6, No. 3, pp. 149-155, 2005. 

  10. R. Hincks, "Speech technologies for pronunciation feedback and evaluation," ReCALL, Vol. 15, pp. 3-20, 2003. 

  11. J. van Doremalen, C. Cucchiarini, and H. Strik, "Automatic pronunciation error detection in non-native speech," Journal of the Acoustical Society of America, Vol. 134, No. 2, pp. 1336-1347, 2013. 

  12. H. Franco, H. Bratt, R. Rossier, V. Rao Gadde, E. Shriberg, V. Abrash, and K. Precoda, "EduSpeak: A speech recognition and pronunciation scoring toolkit for computer-aided language learning applications," Language Testing, Vol. 27, No. 3, pp. 401-418, 2012. 

  13. A. Neri, C. Cucchiarini, H. Strik, and L. Boves, "The pedagogy-technology interface in Computer Assisted Pronunciation Training," Computer Assisted Language Learning, Vol. 15, pp. 441-447, 2002. 

  14. H. Chen, "Developing and evaluating an oral skills training website supported by automatic speech recognition technology," Recall Journal, Vol. 23, No. 1, pp. 59-78, 2011. 

  15. C. Gonzalez-Ferreras and V. Cardenoso-Payo, "Improving L2 Production with a Gamified Computer-Assisted Pronunciation Training Tool, TipTopTalk!," in Proceeding of IberSPEECH 2016: IX Jornadas en Tecnologias del Habla and the V Iberian SLTech Workshop, pp. 177-186, 2016. 

  16. M. Gutierrez-Colon Plana, P. Gallardo-Torrano, and M. Grova, "SMS as a learning tool: an experimental study," The Eurocall Review, Vol. 20, No. 2, pp. 33-47, 2012. 

  17. S. Petersen, R. Sell, and J. Watts, "Let the students lead the way: An exploratory study of mobile language learning in a classroom," in Proceedings 10th World Conference on Mobile and Contextual Learning (mLearn), Beijing, China: Beijing Normal University, pp. 55-61, 2011. 

  18. J. M. Howard and A. Scott, "Any time, any place, flexible pace: Technology-enhanced language learning in a teacher education programme," Australian Journal of Teacher Education, Vol. 42, No. 6, pp. 51-68, 2017. 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로