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주위도박과 도박광고가 스포츠도박중독에 미치는 영향
The Effects of Being around Gambling and Gambling Advertising on Sports Gambling Addiction 원문보기

보건의료산업학회지 = The Korean journal of health service management, v.11 no.3, 2017년, pp.105 - 114  

김정은 (고신대학교 대학원 보건과학과) ,  허종훈 (일신기독병원) ,  류황건 (고신대학교 의료경영학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Objectives : The purpose of this study was to investigate the effects of gambling environment factors (being around gambling, gambling ad access) and irrational gambling belief on the gambling behaviors of college students who experienced sports gambling. Methods : Study participants were 240 colleg...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 도박과 관련된 스팸문자를 받거나 인터넷을 사용하면서 본인의 의지와 상관없이 도박광고를 접하게 되는 빈도가 점점 증가하게 되고, 호기심으로 접속을 하여 도박을 경험하게 되는 사례도 증가하고 있다. 이에 본 연구에서는 주위도박과 도박광고의 2개 요인을 스포츠도박 환경변화요인으로 규정하고, 환경요인이 대학생들의 도박중독에 미치는 영향을 살펴본 후 중독을 예방할 수 개입 방안을 모색하고자 한다.

가설 설정

  • 가설1: 스포츠도박환경은 비합리적도박신념에 정(+)의 영향을 미칠 것이다.
  • 가설2: 비합리적도박신념은 대학생의 스포츠도박중독에 정(+)의 영향을 미칠 것이다.
  • 가설3: 자기조절은 비합리적도박신념이 스포츠도박중독에 미치는 영향을 조절 할 것이다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
스포츠도박이란? 스포츠도박은 국내외에서 실시되는 스포츠경기에 대하여 돈을 걸고 베팅을 하는 행위를 일컫는 것으로, 우리나라에서는 ‘체육진흥투표권’이라는 사행산업으로 운영 관리되고 있다. 체육진흥투표권은 로또판매점 또는 24시간 편의점 등과 같은 오프라인 판매점에서 구매할 수 있을 뿐만 아니라 인터넷이나 스마트폰으로도 24시간 베팅이 가능하고, 국내외의 많은 경기를 포함하고 있어 최근 10년간의 총 매출액은 2006년 9,131억 원에서 2016년 44,414억 원으로 약 4.
스포츠도박은 우리나라의 어떤 산업으로 관리되고있는가? 스포츠도박은 국내외에서 실시되는 스포츠경기에 대하여 돈을 걸고 베팅을 하는 행위를 일컫는 것으로, 우리나라에서는 ‘체육진흥투표권’이라는 사행산업으로 운영 관리되고 있다. 체육진흥투표권은 로또판매점 또는 24시간 편의점 등과 같은 오프라인 판매점에서 구매할 수 있을 뿐만 아니라 인터넷이나 스마트폰으로도 24시간 베팅이 가능하고, 국내외의 많은 경기를 포함하고 있어 최근 10년간의 총 매출액은 2006년 9,131억 원에서 2016년 44,414억 원으로 약 4.
스포츠도박의 단점은? 자신이 관람하고 있는 스포츠경기에 베팅을 할 때 몰입도가 훨씬 더 증가되어 자신이 그 팀의 멤버로 생각하게 되기도 하고, 베팅을 통해 주어지는 금전적인 보상은 단순히 경기를 관람할 때보다 훨씬 더 즐겁게 만들어주기 때문이다[2]. 그러나 스포츠경기 베팅을 통해 얻게된 수익은 구매자로 하여금 최소한의 노력으로 많은 돈을 벌 수 있을 것이라는 생각을 하게하고, 나아가 개인과 사회에 악영향을 미치는 더 강한 중독성을 발생시키기도 한다.
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참고문헌 (24)

  1. The National Gambling Control Commission(2017), Statistics on the gambling industry 2016, pp.1-157. 

  2. B.Y. Seo(2013), The propensity to become addicted to Sports toto and its basis of rationalization, Graduate school of Education, Kyungpook National University, pp.1-54. 

  3. B.l. Jeong(2014), A Study on the Impacting Factors of College Students' Gambling Behavior: Focusing on the Moderating Effect of Ecological System Factor, Department of Social Welfare, Graduate School of Chosun University, pp.1-176. 

  4. Korea Center On Gambling Problems(2015), White paper on Gambling problems Management 2014, pp.1-227. 

  5. B.S. Kwon, Y.H. Kim(2011), A Study Of Gambling Addiction And Its Actual Conditions Among University Students In Korea, The Korean Academy of Mental Health Social Work, Vol.39(1);5-28. 

  6. M.G. Rhee, K.H. Kim, C.N. Kim(2003), Prevalence estimates, demographics and psychosocial characteristics of pathological gamblers: focusing on comparing two communities in Korea, Korean journal of health psychology, Vol.8(2);399-414. 

  7. M.Y. Yeon(2006), Impulsivity, Family' Gambling Activity and the Distance from Adolescence's home to the Gambling Facilities Area on adolescents' gambling activity, gambling belief and gambling motivation in the future, The Korean Psychological Association, Vol.12(1):1-14. 

  8. J.Y. Chang(2011), A Study on Adolescent Gambling Behavior, The Korean Academy of Mental Health Social Work, Vol.37(1);348-381. 

  9. S.J. Kwon, K.H. Kim, J.O. Choi(2006), Awareness of Adult gambling and predictors of Gambling Behavior in children, Korean journal of health psychology, Vol.11(1);147-162. 

  10. J.S. Jeon, K.H. Kim(2014), The Influence of Contact about gambling on Gambling addiction: The mediation effect of Irrational gambling belief, The Korean Psychological Association, p.251. 

  11. T.A. Steenbergh, A.W. Meyers, R.K. May, J.P. Welan(2002), Development and validation of the gamblers' beliefs questionnaire. Psychology of Addictive Behaviors, Vol.16(2);143-149. 

  12. E.J. Langer(1975), The illusion of control, Journal of Personality and Social Psychology, Vol.32(2);311-328. 

  13. H.P. Lee(2003), The Effect of Irrational Gambling Belief to the Pathological Gambling, Korean Journal of Clinical Psychology, Vol.22(2);415-434. 

  14. P.C. Kendall, L.E. Wilcox(1979), Self-control in children: Developmental of a rating scale, Journal of Consulting and Clinical Psychology, Vol.47(6);1020-1029. 

  15. B.R. Kim(2012), Flow Experience & Pathological Use of Internet game by Use motivation & Self-Efficacy: mediated by self-regulation, Department of Psychology, Graduate school, Pusan National University, pp.1-50. 

  16. S.B. Lim(2013), A Study on Gambling Addiction Factors of University/College Students: Based on Mediating Effect of Gambling Motivation, Self-Efficacy, and Self-Regulation, Health and Social Welfare Review, Vol.33(2);489-524. 

  17. J. Ferris, H. Wynn(2001), The Canadian Problem Gambling Indes; Final Report. Canadian Centre on Substance Abuse, pp.1-59. 

  18. K.D. Son(2002), A Study on users' responses to the mobile advertising techniques, Graduate School of Advertising & Public relations, Hong-Ik University, pp.54-86. 

  19. Y.C. Park(2008), A study on the influence of consumer attitudes on the acceptance intention in mobile advertising, Graduate School of Advertising & Public Relations, Hong-Ik University, pp.72-82. 

  20. S.M. Lee(2010), Structural Association between Alcohol Advertisement and Drinking Behavior among Middle School Students, Department of Public Health Graduate School, Inje University, pp.51-59. 

  21. H.G. Ryu, Y.S. Choi, H.K. Jang, J.E. Kim(2012), A Study on the Characteristics of Youth Gambling Addiction. The Korean Journal of Health Service Management, Vol.6(1);153-161. 

  22. Y.J. Lee(2010), The effect of belief in luck and near miss on the gambling behavior, Department of Psychology Graduate School, Chung-Ang University, pp.17-25. 

  23. K.H. Yang(2012), The Effects of Irrational Gambling Belief and Reports of Wins on the Gambling Behavior, Department of Psychology Graduate school, Kyung pook National University, pp.21-36. 

  24. K.H. Kim(2006), Self-regulation model of gambling behavior, The Korean Journal of Health psychology, Vol.11(2);243-274. 

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