지역아동센터의 예체능교육에 대한 현황과 만족도에 관한 조사 연구 A Study on the Current Status and Satisfaction of the Art, Music, and Physical Education in Local Child Care Center원문보기
본 연구는 지역아동센터에서 운영하는 예체능교육의 현황을 살펴보고 만족도를 조사하여 향후 예체능교육이 보다 내실화되는데 필요한 기초자료를 제시하고자 한다. 연구대상은 경기도의 17개 지역아동센터이며, 2014년부터 2016년까지 운영된 예체능교육 현황을 조사하였다. 아울러 예체능교육을 받은 아동 419명에게 만족도 조사를 하였다. 연구결과는 다음과 같다. 2014년부터 2016년까지 예체능교육 현황을 살펴보면, 3년동안 예체능교육을 전혀 운영하지 않은 지역아동센터는 17개 기관 중 3개 기관이고, 3년 동안 지속적으로 예체능교육을 실시한 지역아동센터는 17개 기관 중 6개 기관이다. 2년동안 예체능교육을 실시한 기관은 17개 기관 중 2개 기관이였으며, 3년동안 한해라도 예체능교육을 지속한 기관은 17개 기관 중 6개 기관이였다. 예체능교육 진행교사의 전공 일치도를 살펴보면, 17개 기관의 미술, 음악교육은 모두 교양과정으로 자격을 이수한 비전공 경력자였다. 그러나 체육교육에서는 체육을 전공한 대학생들이 교육을 실시하였다. 예체능교육에 대한 서비스만족도를 살펴본 결과 예체능교육은 아동의 전반적인 생활에 많은 도움이 되었으며, 성별로 보면 여학생에 비해 남학생이 예체능교육에 대한 도움이 컸다고 했다. 예체능교육에 대한 만족도는 교육 참여학생 대부분 만족도가 높았으며, 특히 남학생의 만족도가 여학생보다 높았다. 추후 예체능교육에 대한 재참여 희망도를 살펴본 결과, 응답학생 대부분 참석하겠다라는 응답을 하였으며 여학생보다 남학생의 경우 재참여 희망도가 더 높았다. 본 연구를 바탕으로 몇 가지 제안을 하고자 한다. 지역아동센터 이용 아동의 창의력 향상과 인성교육을 함양하기 위해 질 높은 예체능교육은 더 많이 필요 하다고 하겠다. 친구들과의 원활한 의사소통을 배우는데 예체능교육이 활용될수 있다. 또한 아동들의 신체적 건강성과 정서적 안정감을 주는 창의적인 예체능교육이 되기 위해서는 목적에 맞는 목표를 설정하여 교육을 보완하는 것이 필요하다고 사료된다.
본 연구는 지역아동센터에서 운영하는 예체능교육의 현황을 살펴보고 만족도를 조사하여 향후 예체능교육이 보다 내실화되는데 필요한 기초자료를 제시하고자 한다. 연구대상은 경기도의 17개 지역아동센터이며, 2014년부터 2016년까지 운영된 예체능교육 현황을 조사하였다. 아울러 예체능교육을 받은 아동 419명에게 만족도 조사를 하였다. 연구결과는 다음과 같다. 2014년부터 2016년까지 예체능교육 현황을 살펴보면, 3년동안 예체능교육을 전혀 운영하지 않은 지역아동센터는 17개 기관 중 3개 기관이고, 3년 동안 지속적으로 예체능교육을 실시한 지역아동센터는 17개 기관 중 6개 기관이다. 2년동안 예체능교육을 실시한 기관은 17개 기관 중 2개 기관이였으며, 3년동안 한해라도 예체능교육을 지속한 기관은 17개 기관 중 6개 기관이였다. 예체능교육 진행교사의 전공 일치도를 살펴보면, 17개 기관의 미술, 음악교육은 모두 교양과정으로 자격을 이수한 비전공 경력자였다. 그러나 체육교육에서는 체육을 전공한 대학생들이 교육을 실시하였다. 예체능교육에 대한 서비스만족도를 살펴본 결과 예체능교육은 아동의 전반적인 생활에 많은 도움이 되었으며, 성별로 보면 여학생에 비해 남학생이 예체능교육에 대한 도움이 컸다고 했다. 예체능교육에 대한 만족도는 교육 참여학생 대부분 만족도가 높았으며, 특히 남학생의 만족도가 여학생보다 높았다. 추후 예체능교육에 대한 재참여 희망도를 살펴본 결과, 응답학생 대부분 참석하겠다라는 응답을 하였으며 여학생보다 남학생의 경우 재참여 희망도가 더 높았다. 본 연구를 바탕으로 몇 가지 제안을 하고자 한다. 지역아동센터 이용 아동의 창의력 향상과 인성교육을 함양하기 위해 질 높은 예체능교육은 더 많이 필요 하다고 하겠다. 친구들과의 원활한 의사소통을 배우는데 예체능교육이 활용될수 있다. 또한 아동들의 신체적 건강성과 정서적 안정감을 주는 창의적인 예체능교육이 되기 위해서는 목적에 맞는 목표를 설정하여 교육을 보완하는 것이 필요하다고 사료된다.
The purpose of this study is to present the basic data needed to improve the arts, music, and physical education provided by local child care centers based on an investigation of the current status of and satisfaction with the education. The subjects of this study were 17 local child care centers in...
The purpose of this study is to present the basic data needed to improve the arts, music, and physical education provided by local child care centers based on an investigation of the current status of and satisfaction with the education. The subjects of this study were 17 local child care centers in Gyeonggi-do, South Korea, and the situation of the arts, music, and physical education programs operated from 2014 to 2016 were examined. In addition, 419 children who received the education were surveyed to evaluate their level of satisfaction. The results of this study are as follows. As regards the status of the arts education from 2014 to 2016, it was observed that three of the 17 local child care centers did not have any arts, music or physical education at all, while six of them continuously implemented all three of these programs during this period of time. Two and six of the 17 institutes had arts, music, and physical education programs for two years and one year, respectively. All of the teachers who ran the arts and music education programs of the 17 institutes were arts and music majors who were certified teachers of the liberal arts. However, the physical education programs were run as volunteer activities by college students majoring in physical education. The survey on the level of satisfaction of the children who participated in the arts, music, and physical education programs showed that they were helpful for the overall life experience of the children and that they were more helpful for the boys than for the girls. The level of satisfaction with the education was high for most of the students who participated in the programs, however the boys were more satisfied than the girls. When asked whether they would participate in the arts, music, and physical education programs again, most of the respondents answered that they would do so. The boys were more likely to participate again than the girls. Based on this study, in order to enhance the creativity and personality education of the children using the local child care centers, higher quality education is needed. Arts and music education can be used to help children to learn to communicate smoothly with their friends. In addition, it seems to be necessary to enhance the education by setting goals that are suitable for its purpose, in order to provide creative arts and music education that contributes to the physical health and emotional stability of the children.
The purpose of this study is to present the basic data needed to improve the arts, music, and physical education provided by local child care centers based on an investigation of the current status of and satisfaction with the education. The subjects of this study were 17 local child care centers in Gyeonggi-do, South Korea, and the situation of the arts, music, and physical education programs operated from 2014 to 2016 were examined. In addition, 419 children who received the education were surveyed to evaluate their level of satisfaction. The results of this study are as follows. As regards the status of the arts education from 2014 to 2016, it was observed that three of the 17 local child care centers did not have any arts, music or physical education at all, while six of them continuously implemented all three of these programs during this period of time. Two and six of the 17 institutes had arts, music, and physical education programs for two years and one year, respectively. All of the teachers who ran the arts and music education programs of the 17 institutes were arts and music majors who were certified teachers of the liberal arts. However, the physical education programs were run as volunteer activities by college students majoring in physical education. The survey on the level of satisfaction of the children who participated in the arts, music, and physical education programs showed that they were helpful for the overall life experience of the children and that they were more helpful for the boys than for the girls. The level of satisfaction with the education was high for most of the students who participated in the programs, however the boys were more satisfied than the girls. When asked whether they would participate in the arts, music, and physical education programs again, most of the respondents answered that they would do so. The boys were more likely to participate again than the girls. Based on this study, in order to enhance the creativity and personality education of the children using the local child care centers, higher quality education is needed. Arts and music education can be used to help children to learn to communicate smoothly with their friends. In addition, it seems to be necessary to enhance the education by setting goals that are suitable for its purpose, in order to provide creative arts and music education that contributes to the physical health and emotional stability of the children.
본 연구는 경기도 지역아동센터의 예체능교육 실태와 만족도를 조사하고 이를 바탕으로 향후 지역아동센터의 이용아동을 위한 차별화된 예체능교육을 개발하는데 기초자료를 제공하는데 목적이 있다.
제안 방법
본 연구는 경기도 17개 지역아동센터를 대상으로 2014년부터 2016년까지 실시된 예체능교육에 대한 현황을 파악하였다. 또한 지역아동센터에서 이루어지고 있는 예체능교육에 대한 이용아동들의 만족도, 추후 재교육 희망도 등을 조사 하였다. 조사를 위해 서비스 이용아동 459명을 설문하여 무성의하게 응답하거나 설문지를 제대로 이해하지 못한 응답을 제외하고 총 419명의 자료가 활용되었다.
대상 데이터
본 연구는 경기도 17개 지역아동센터를 대상으로 2014년부터 2016년까지 실시된 예체능교육에 대한 현황을 파악하였다. 또한 지역아동센터에서 이루어지고 있는 예체능교육에 대한 이용아동들의 만족도, 추후 재교육 희망도 등을 조사 하였다.
또한 지역아동센터에서 이루어지고 있는 예체능교육에 대한 이용아동들의 만족도, 추후 재교육 희망도 등을 조사 하였다. 조사를 위해 서비스 이용아동 459명을 설문하여 무성의하게 응답하거나 설문지를 제대로 이해하지 못한 응답을 제외하고 총 419명의 자료가 활용되었다. 자료 분석방법은 SPSS 통계프로그램을 이용하여 전산처리 하였다.
데이터처리
자료 분석방법은 SPSS 통계프로그램을 이용하여 전산처리 하였다. 성별에 따른 주요 변인인 예체능교육의 도움정도, 프로그램에 대한 지속적으로 참여할 의사, 예체능교육의 만족도등을 파악하기 위해 빈도, 백분율을 산출하고, 변인의 상호관련성을 알아보기 위해 교차분석(Crosstabulation Analysis)을 실시하였다
성능/효과
3년 동안 예체능교육을 전혀 운영하지 않은 지역아동센터는 17개 기관 중 3개 기관이며, 3년 동안 지속적으로 예체능교육을 실시한 지역아동센터는 17개 기관 중 6개 기관이였다. 2년 동안 예체능교육을 실시한 기관은 17개 기관 중 2개 기관, 3년 동안 한번이라도 예체능 교육을 지속한 기관은 17개 기관 중 6개 기관이였다.
이에 경기도 17개 지역아동센터를 대상으로 2014년부터 2016년까지 운영된 예체능교육 현황을 살펴보았다. 3년 동안 예체능교육을 전혀 운영하지 않은 지역아동센터는 17개 기관 중 3개 기관이며, 3년 동안 지속적으로 예체능교육을 실시한 지역아동센터는 17개 기관 중 6개 기관이였다. 2년 동안 예체능교육을 실시한 기관은 17개 기관 중 2개 기관, 3년 동안 한번이라도 예체능 교육을 지속한 기관은 17개 기관 중 6개 기관이였다.
교육 진행교사의 전공 일치도를 살펴보면, 17개 기관 미술, 음악 교육의 경우 비전공 경력자가 일반적이였다. 체육교육에서는 체육을 전공한 대학생들의 자원봉사활동이 많았다.
지역아동센터에서 이루어지고 있는 예체능교육에 대해서 이용아동들의 교육 만족도, 향후 재교육 희망도 등을 분석한 결과, 지역아동센터에서 실시된 예체능교육은 아동들에게 도움이 되었고, 예체능교육에 대한 만족도는 높았다. 그리고 예체능교육에 대한 재교육 희망도도 높았다.
지역아동센터에서 이루어지고 있는 예체능교육에 대해서 이용아동들의 교육 만족도, 향후 재교육 희망도 등을 분석한 결과, 지역아동센터에서 실시된 예체능교육은 아동들에게 도움이 되었고, 예체능교육에 대한 만족도는 높았다. 그리고 예체능교육에 대한 재교육 희망도도 높았다.
교육 진행교사의 전공 일치도를 살펴보면, 17개 기관 미술, 음악 교육의 경우 비전공 경력자가 일반적이였다. 체육교육에서는 체육을 전공한 대학생들의 자원봉사활동이 많았다.
후속연구
둘째, 지역아동센터의 예체능교육이 내실화되기 위해서는 전문가에 의한 교육과 진행이 중요한 조건이다. 그러나 지역아동센터의 현실은 예체능교육을 전담하는 인력을 확보하지 못하고 있기 때문에 교육 운영을 비정규직 교육 강사나 대학생의 봉사활동으로 의존하는 경우가 많았다.
마지막으로 지역아동센터에서 운영하는 예체능교육을 통해 이용 아동의 창의적 인성을 육성하기 위한 특성화되고 차별화된 예체능교육을 적극적으로 개발하고 수행하여 여러 가지 환경적 요인으로 인해 결핍되어 있는 아동의 심리 정서적 안정감과 건강성을 찾을 수 있도록 해야 할 것이다.
셋째, 지역아동센터 예체능교육에 대한 체계적인 교육기획이 필요하다. 교육의 기획은 교육의 목적을 설정 하여 수단을 선택하고 실행, 평가에 이르는 과정이다.
본 연구 결과를 중심으로 몇 가지 결론을 내리면 다음과 같다. 첫째, 예체능교육을 받고 있는 서비스이용 아동들의 특성에 대해 정확하게 이해하고 아동들의 성장발달을 위한 예체능교육이 구성되어야 한다. 이용아동들은 대부분 저소득 가구나 취약환경에 노출되어진 아동이며, 보호가 필요한 아동이다.
질의응답
핵심어
질문
논문에서 추출한 답변
아동 돌봄과 양육의 부담은 어디에 집중되었는가?
아동 돌봄과 양육의 부담은 빈곤가정과 보호가 필요한 가정에 집중되었다. 이에 지역아동센터는 1980년대 중반 다양한 부분에서 낙후된 지역과 농어촌 지역을 중심으로 공부방이라는 이름으로 활동하기 시작하였다.
아동들의 예체능교육이 4차 산업혁명이 요구하는 창의적 인재를 양성하는데 중요한 역할을 한다고 본 이유는?
아동들의 예체능교육은 미적 감수성을 함양하고, 정서적 안정과 창의성을 배양하여 건전하고 건강한 성인으로 성장할 수 있도록 필요한 교육이라 할 수 있다. 따라서 예체능교육은 창조적이며 개인의 다양한 가치를 인정하며 소통하는 방법을 배워 4차 산업혁명이 요구하는 창의적 인재를 양성하는데 중요한 역할을 한다.
지역아동센터의 운영프로그램인 기본프로그램은 무엇인가?
프로그램은 각 영역별로 아동의 욕구와 지역아동센터의 상황을 고려하여 다양한 프로그램을 선택하여 운영하고 있다. 기본프로그램은 보호프로그램으로 아동이 안전한 곳에서 건강한 생활을 할 수 있도록 지원하는 프로그램이다. 생활(일상생활관리, 위생건강관리, 급식지도) 및 안전(생활안전지도, 안전귀가지도, 5대 안전의무교육)으로 구성되어 있다.
참고문헌 (9)
Ministry of Health and Welfare, "National Regional Children's Center Survey Report", Ministry of Health and Welfare Policy documents, 2015.
Regional Children's Center Central Support Team. "2017year Regional Children's Center Deepening evaluation committee Educational materials", Regional Children's Center Central Support Resources, pp. 34, 2017.
Heuhg-Sub Choe, Jung-Youl Baik, A Study on Educational Service Activities of Arts and Physical Education for the Education of Creativity and Characters & Virtues targeting Elementary School Students in Farming and Fishing Villages, Journal of Elementary Education, vol. 30, no. 2, pp. 89-111, 2014.
Na-Rae Bae, "A Study on Effect of the Children Culture Art Education Program Activity in Local Child Care Center-Focusing on Traditional dance program-",vol.18, no8, pp115-123. 2017.
Sung-Ja Kim, "Chung Nam Community Child Care Centers- Current Status and Future Tasks of Saturday", Chungcheongnam-do Women's Policy Development Institute, pp. 1-22, 2012.
So-hyun Kim, Study on the Significance of Childhood Music Education and its Effective Teaching Methods, Department of Music Education Graduate School of Education Keimyung University, 2010.
Byung kil Choi, A Case Study(I) on Development and Application of "Literature-Art-Science" Integrated Education Programs, Korea Science & Art Forum, pp. 679-698, 2015.
Jae-bog Seo, A Survey on the Real Conditions of the Lesson in Physical Education and the Degree of Interest of Elementary School Students, The Journal of Arts and Physical Education Study, 1, pp. 101-120, 1996.
Hyun-Ju Chong, Yeo-Ju Chung, After-School Arts Therapy Education Programs: Facts and Teacher Perception, Journal of educational studies, vol. 40, no. 3, pp. 55-79, 2009.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.