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비대칭 Sloping 노치를 적용한 단상 BLDC 전동기의 코깅토크 저감 방법
Cogging Torque Reduction Method of a Single-Phase BLDC Motor using Asymmetric Sloping Notch 원문보기

전기학회논문지 = The Transactions of the Korean Institute of Electrical Engineers, v.66 no.11, 2017년, pp.1568 - 1574  

박용운 (Major of Electrical Engineering & GREEN ENERGY Research Institute, Sunchon national University) ,  소지영 (Major of Electrical Engineering & GREEN ENERGY Research Institute, Sunchon national University) ,  우경일 (Dept. of Electrical Engineering, Pukyong National University) ,  김대경 (Dept. of Electrical Control Engineering & GREEN ENERGY Research Institute, Sunchon national University)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This paper studied cogging torque reduction effect for sloping notch applied two notches on stator teeth. We have confirmed accuracy of FEM(Finite Element Method) through comparison previous model using asymmetric notch for experiment and 3D FEM results, and then cogging torque comparison of previou...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 본 논문에서는 코깅토크 저감을 위해 2개의 노치를 이용한 Sloping 노치의 코깅토크 저감 방법을 제안하였다. 3D 유한요소 해석을 통하여 코깅토크를 확인하였으며, 비대칭 노치를 적용한 해석의 정확성을 검증하기 위해 기존모델의 실험 결과와 비교하였다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
코깅토크란? 코깅토크는 영구자석을 사용하는 전동기에서 필연적으로 발생되는 고정자의 비균일 토크로서 전동기의 자기에너지가 최소인 위치 즉 평형상태로 이동하려는 반경방향의 토크를 의미한다. 이러한 코깅토크는 전동기의 소음 및 진동의 원인이 되므로 영구자석을 이용한 전동기 설계시 반드시 코깅토크를 고려하여 설계하여야 한다[8].
BLDC 전동기의 단점은? BLDC(Brushless Direct Current) 전동기의 경우 영구자석을 사용한 전동기로 코깅토크가 발생되는 단점이 있다. 진동 소음의 원인이 되는 코깅토크를 저감하기 위한 형상 설계가 필수적으로 수반된다[2][3].
BLDC 전동기의 단점인 코깅 토크를 저감하기 위해 주로 사용되는 방법은? 이 있으나 적용이 쉽고, 제작 비용 면에서 비교적 저렴한 회전자, 고정자의 형상변화를 이용하는 방법이 가장 널리 사용되고 있는 추세이다[4]. 노치 적용 또한 회전자 및 고정자의 형상변화를 이용하는 방법 중 하나이며 노치의 위치 및 크기 등을 변수로 하여 적용하는 방법 등이 연구되어지고 있다[5][6].
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참고문헌 (8)

  1. M. A. Rahman, T. A. Little, "Dynamic Performance Analysis of Permanent Magnet Synchronous Motors", IEEE Power Engineering Review, Vol. PER-4, No. 6, pp. 40-40 

  2. Mohammed Fazil, K. R. Rajagopal, "A Novel Air-Gap Profile of Single-Phase Permanent-Magnet Brushless DC Motor for Starting Torque Improvement and Cogging Torque Reduction", IEEE TRANSACTIONS ON MAGNETICS, Vol. 46, No. 11, pp.3928-3932, 2010 

  3. Dae-Won Chung, Yong-Min You, "Cogging Torque Reduction in Permanent-Magnet Brushless Generators for Small Wind Turbines", Journal of Magnetics, Vol. 20, No. 2, pp. 176-185, 2015 

  4. S. Bentouati, Z. Q. Zhu, D. Howe, "Influence of Design Parameters on the Starting Torque of a Single-Phase PM Brushless DC Motor", IEEE TRANSACTIONS ON MAGNETICS, Vol. 36, No. 5, pp. 3533-3536, 2000 

  5. Gyu-Hong Kang, Young-Dae Son, Gyu-Tak Kim, Jin Hur, "A Novel Cogging Torque Reduction Method for Interior- Type Permanent-Magnet Motor", IEEE TRANSACTIONS ON INDUSTRY APPLICATIONS, Vol. 45, No. 1, pp. 161- 167, 2009 

  6. Christoph Schlensok, Mercedes Herranz Gracia, and Kay Hameyer, "Combined numerical and analytical method for geometry optimization of a PM motor", IEEE Transactions on Magnetics, Vol. 42, No. 4, pp. 1211- 1214, 2006 

  7. Young-Un Park, Ji-Young So, Dong-hwa Chung, Yong-Min Yoo, Ju-Hee Cho, Kang-Soon Ahn, Dae- Kyong Kim, "Optimal Design of Stator Shape for Cogging Torque Reduction of Single-phase BLDC Motor", The Transactions of the Korean Institute of Electrical Engineers, Vol. 62, No. 11, pp. 1528-1534, 2013 

  8. Young-Un Park, Ju-Hee Cho, and Dae-kyong Kim, "Cogging Torque Reduction of Single-Phase Brushless DC Motor With a Tapered Air-Gap Using Optimizing Notch Size and Position", IEEE TRANSACTIONS ON INDUSTRY APPLICATIONS, Vol. 51, No. 6, pp. 4455-4463, 2015 

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