최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기융합정보논문지 = Journal of Convergence for Information Technology, v.8 no.6, 2018년, pp.49 - 57
천혜원 (호원대학교 치위생학과) , 유미선 (전남과학대학교 치위생과) , 전미진 (광주보건대학교 치위생과)
The study examined the influence of character on adjustment to college life in focused on the mediating effects of interpersonal relationship 220 dental hygiene students located in G, J regions between July 23, August 20 in 2018. The data was analyzed by descriptive, pearson correlation coefficient ...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
대인관계가 인격적, 정신적으로 어떠한 영향을 미치는가? | 이러한 사회의 환경적인 변화는 올바른 인성과 함께 원만한 대인관계를 요구한다[5]. 또한 만족스럽고 효과적인 대인관계의 경험은 건전한 인격발달과 정체감 형성에 긍정적인 영향을 주지만 반대로 불만족스럽고 비효과적인 대인관계는 정신질환의 발생을 야기할 수 있으며 좌절감과 두려움이 생기고 자신에 대한 신뢰감이나 존중감이 부족하게 되어 모든 일 처리를 성공적으로 하지 못하게 된다[6]. | |
인성은 어떤 요소로 이루어져있는가? | 인성은 사람의 성품 또는 개인이 가진 사고나 태도 및 행동 특성을 의미한다. 이는 사람의 마음바탕, 됨됨이 두 가지 요소로 이루어지는데 둘 중 마음 바탕은 개인의 기질적인 요소를 의미하며 교육으로 변화되기 어려우나, 다른 요소인 사람의 됨됨이는 사람이 지니는 품성이나 인격으로 바르게 형성할 수 있도록 교육되어야 한다[2]. | |
인성이란 무엇인가? | 인성이란 각 개인이 가지는 사고와 태도 및 행동특성을 의미하며, 인격, 성품, 인간성, 기질, 됨됨이, 인간의 본성 등을 말한다. 인성은 이 [14] 등이 개발한 대학생용 바롬 인성척도로 측정하였다. |
S. S. Yang, H. I. Kim & K. P. Joo. (2006). A study of companies' perception on university education and their needs. J Employment and Skills Development, 9(2), 145-170.
S. W. Park. (2015). Humanities, liberal arts education, redefining the relationship for the poetics of character education congress forum Academic seminar.
H. S. Lee. (2014). The study on the development task and adjustment of korean university students. Doctor's thesis University of Yonse, Seoul.
H. S. Jeong & K. L. Lee. (2012). Factors affecting nursing students interpersonal relationship ability. J Korea Data Analysis society, 14(5), 2633-2647.
J. N. Kim & H. W. Cheon. (2013). The relationship between self-esteem, interpersonal satisfaction and college life adaptation-focus on Jeollabuk-do university students majoring in food service management. J Food Service Industry, 9(3), 81-92.
H. S. Park. The study of affected on adjustment college life in social capability. Student life research lab, 18(10), 55-83.
S. H. Lee & C. H. Yoon. (2015). Effect of a character education program focused on experiential leaning activities for junior high school students. Secondary education research, 63(4), 539-570.
M. R. Lee & M. H. Nam, (2014). Interpersonal relationship and the influencing factors in nursing students. J of digital convergence, 12(6), 509-517.
Y. N. Jin & S. H. Kim. (2012). A plan on the character education in practial arts. Korean Technology education association, 12(2), 250-274.
F. Faul & A. Buchner. (2007). G*power 3: A flexible statistical power analysis program for the social, behavior, and biomedical science. Behavior Research Methods, 39, 175-191.
Y. S. Lee, H. Y. Kang & S. J. Kim. (2013). A validation study of the character index instrument for college students. J of Ethics Education Studies, 31, 261-282.
E. I. Jeong & Y. H. Park. (2009). Development and validation of the college adjustment scale. J of educational methology studies, 21(2), 69-92.
A. Shliein & B. G. Guerney. (1971). Relationship enhancement. Sanfrancisco, CA:Josey-Bass.
S. M. Moon. (1980). A study on the effect of human relations training of university students. J of Gyeongsang national university, 19(2), 195-203.
R. M. Baron & D. A. Kenny. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic and statistical considerations. J Personality Soc Psychol, 51, 1173-82.
M. R. Lee & Y. K. Kwag. (2017). Effects of developmental task on adaptation in college Living of nursing students. Asia-Journal of Multimedia services convergent with Art, Humanities and sociology, 7(1), 897-905.
Y. S. Lee, H. Y. Kang & S. J. Kim. (2013). A validation study of the character Index Instrument for college students. The korea Journal Ethics Education, 31, 261-282.
G. E. Lee. (2010). Connection between university students' creative personality and immersion. Korean society for creativity education, 10(2), 45-59.
S. I. Choi & K. H. Choi. (2015). Achievement and satisfaction research of the undergraduate orchestra club activities-A convergent aspects of statistical method and opinion mining. J of Korea Convergence Society, 6(4), 25-31.
S. U. Wie. (2017). Convergence study of learned helplessness among university students. J of Korea Convergence Society, 8(8), 307-14.
H. S. Park. (2004). The effect of on college life adjustment of social competent. J Student Guidance, 18, 55-83.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.