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HEV 차량내 내연기관과 전기모터 모드의 전자파 방사에 대한 고찰
A Study on Electromagnetic Emission of HEV's Gasoline and Electric Mode 원문보기

자동차안전학회지 = Journal of Auto-Vehicle Safety Association, v.10 no.1, 2018년, pp.12 - 19  

김성범 (교통안전공단 자동차안전연구원) ,  우현구 (경일대학교 기계자동차학부)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This paper deals with the broadband electromagnetic emission test of a hybrid electric vehicle. The hybrid electric vehicle's powertrain system consists of an internal combustion engine and an EV traction motor. Depending on the SOC of the traction battery, these modes change automatically in the ru...

주제어

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문제 정의

  • 본 연구는 하이브리드자동차의 전자파 평가를 통해 내연기관과 전기모터 모드 간의 평가 결과 분석 및 측정상의 문제점과 이에 대한 해결방안을 살펴보았다. 이상의 연구결과로부터 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다.
  • 본 연구를 통하여 향후 전자파 관련 안전기준 및 국제규격의 개정 시 기초 자료로 활용하고자 한다
  • 본 연구에서는 최근 하이브리드자동차의 광대역 전자파 방사시험 시 내연기관 및 전기모터 모드간의 각각의 측정결과를 비교 분석하고 주요 발생 주파수 대역을 파악하며 측정방법상의 문제점, 해결방안 등을 제시하며 향후 자동차안전기준 개정 시 기초 자료로 활용하고자 한다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
하이브리드자동차는 어떻게 구분되는가? 3 Version(7)이며, 국내 자동차 안전 기준(8)은 2009년 1월에 개정되어 현재까지 적용되고 있다. 하이브리드자동차는 크게 소프트(Soft) 및 하드(Hard)타입으로 구분한다. 소프트 타입은 주로 급가속 구간 등 일정 구간에서만 내연기관을 Assist하는 형태로 단독으로 전기모터 구동을 하지 않은 자동차로 초기의 하이브리드자동차에 주로 적용되었다.
하이브리드자동차의 하드 타입 구동 형태와 추세는 어떠한가? 소프트 타입은 주로 급가속 구간 등 일정 구간에서만 내연기관을 Assist하는 형태로 단독으로 전기모터 구동을 하지 않은 자동차로 초기의 하이브리드자동차에 주로 적용되었다. 하드 타입은 구동축전지의 SOC(State of Charger) 및 차량조건에 따라 일정구간을 전기 모터로만 구동하는 형태로, 최근에는 구동축전지 성능 및 용량 확대로 전기 모터로만 구동하는 구간이 증가되는 추세이다. 따라서 하이브리드자동차는 SOC 조건에 따라 자동으로 내연기관 또는 전기 모터 구간이 수시로 변동될 수 있으므로 측정 시 주의가 필요하다.
자동차의 전자파 적합성은 어떻게 구분되는가? 현재 자동차의 전자파 적합성(Electromagnetic compatibility)에는 전자파 방사(Interference) 및 전자파 내성(Immunity) 시험으로 크게 구분할 수 있다. 또한 전자파 방사시험은 광대역 및 협대역 방사시험으로 구분한다.
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참고문헌 (10)

  1. Council Directive 72/245, June 1972, "On the approximation of the laws of the Member States relating to the suppression of radio interference produced by spark-ignition engines fitted to motor vehicles." 

  2. IEC, CISPR 12, 1975, "Limits and methods of measurement of radio interference characteristics of ignition systems of motor vehicles and other devices." 

  3. United Nations Economic Commission for Europe, in its Regulation No 10, "Uniform provisions concerning the approval of vehicles with regard to radio interference suppression." 

  4. IEC, CISPR 12 Ed. 7(CDV), 2017, "Vehicles, boats and internal combustion engines - Radio disturbance characteristics - Limits and methods of measurement for the protection of off-board receivers." 

  5. United Nations Economic Commission for Europe, UN Regulation No. 10 Revision 5, Oct. 2014, "Uniform provisions concerning the approval of vehicles with regard to electromagnetic compatibility." 

  6. IEC, CISPR 12 Ed. 5, 2001, "Vehicle, boats, and internal combustion engine driven devices - Radio disturbance characteristics - Limits and methods of measurement for the protection of receivers except those installed in the vehicle/boat/ device itself or in adjacent vehicles/ boats/devices," pp. 8-25. 

  7. United Nations Economic Commission for Europe, UN Regulation No. 10 Revision 3, Aug. 2008, "Uniform provisions concerning the approval of vehicles with regard to electromagnetic compatibility." 

  8. 국토교통부, 2010, "자동차관리법규집 : 자동차 및 자동차부품의 성능과 기준에 관한 규칙." 

  9. Sungbum Kim et al., 2007, "A Study on Measurement Method of Broadband Electromagnetic Interference for Hybrid Vehicle," KSAE Spring Conference Proceedings. 

  10. Haesung Kim et al., 2010, "Characteristic Analysis of Electro -magnetic Interference Noise for Internal -Combustion Engine and Enviornmental Friendly Vehicle,"KSAE Spring Conference Proceedings. 

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