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인휠 독립 구동 전기 자동차의 구동 모터 통합 고장 진단 알고리즘
Integrated Fault Diagnosis Algorithm for Driving Motor of In-wheel Independent Drive Electric Vehicle 원문보기

한국자동차공학회논문집 = Transactions of the Korean Society of Automotive Engineers, v.24 no.1, 2016년, pp.99 - 111  

전남주 (한양대학교 전기공학과) ,  이형철 (한양대학교 전기생체공학부)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This paper presents an integrated fault diagnosis algorithm for driving motor of In-wheel independent drive electric vehicle. Especially, this paper proposes a method that integrated the high level fault diagnosis and the low level fault diagnosis in order to improve a robustness and performance of ...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
인휠 독립 구동 방식 전기자동차는 어떤 이유로 각광받고 있는가? 최근 국제 유가 상승과 환경 문제 등으로 인하여전 세계적으로 연료전지차량 및 전기자동차 등 친환경 차량 도입에 대해 활발히 연구 중에 있다. 이중 인휠 독립 구동 방식 전기자동차는 차량 구동 모터를 바퀴 안에 장착에 따른 시스템 효율 향상, 주행성 향상 등의 이유로 각광받고 있다.1,2)
IPMSM은 전기자동차 구동용 모터로서 어떤 성능사양에 부합하는가? 전기자동차 구동용 모터는 운전 특성을 고려하여 구조적 강건성, 높은 출력 및 토크 밀도, 넓은 운전 속도영역, 우수한 내환경성(내진, 내열, 내부식), 고효율 운전 제어성 등의 다양한 성능사양을 만족해야 한다. 이와 같은 특징에 부합하는 모터로는 IPMSM (Interior Permanent Magnet Synchronous Motor)이 있다.
인휠 독립 구동 방식 전기자동차의 안전성을 위해 구동 모터의 고장 진단 중요성이 높아지는 이유는 무엇인가? 하지만 인휠 독립 구동 방식 전기자동차는 구동모터가 바퀴 안에 장착되면서 물리적 충격이나 급격한 온도 습도 변화 등의 가혹한 환경에 노출되어 잦은 고장을 초래하기 때문에, 차량의 안전성을 위해 구동 모터의 고장 진단 중요성이 높아지고 있다.
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참고문헌 (23)

  1. Y. Hori, Y. Toyoda and Y. Tsuruoka, "Traction Control of Electric Vehicle: Basic Experimental Results Using the Test EV 'UOT Electric March'," IEEE Trans. Ind. Appl., Vol.34, Issue 5, pp.1131-1138, 1998. 

  2. Y. Hori, "Future Vehicle Driven by Electricity and Control-research on Four-wheel-motored, 'UOT Electric March II'," IEEE Trans. Ind. Electron., Vol.51, Issue 5, pp.954-962, 2004. 

  3. E. Y. Chow and A. S. Willsky, "Analytical Redundancy and the Design of Robust Failure Detection Systems," Automatic Control, IEEE Transactions on, Vol.29, Issue 7, pp.603-614, 1984. 

  4. M. E. H. Benbouzid, D. Diallo and M. Zeraoulia, "Advanced Fault-tolerant Control of Inductionmotor Drives for EV/HEV Traction Applications: From Conventional to Modern and Intelligent Control Techniques," IEEE Transactions on Vehicular Technology, Vol.56, Issue 2, pp.519-528, 2007. 

  5. B. Akin, S. B. Ozturk, H. Toliyat and M. Rayner, "DSP-based Sensorless Electric Motor Faultdiagnosis Tools for Electric and Hybrid Electric Vehicle Powertrain Applications," IEEE Transactions on Vehicular Technology, Vol.58, Issue 5, pp.2150-2159, 2009. 

  6. B.-H. Lee, N.-J. Jeon and H.-C. Lee, "Current Sensor Fault Detection and Isolation of the Driving Motor for an In-wheel Motor Drive Vehicle International Conference on Control, Automation and Systems (ICCAS 2011)," 2011 11th International Conference (ICCAS), pp.486-491, 2011. 

  7. D. Diallo, M. E. H. Benbouzid and A. Makouf, "A Fault-tolerant Control Architecture for Induction Motor Drives in Automotive Applications," IEEE Transactions on Vehicular Technolygy, Vol.53, Issue 6, pp.1847-1855, 2004. 

  8. C. J. Ifedi, B. C. Mecrow, S. T. Brockway, G. S. Boast, G. J. Atkinson and D. Kostic-Perovic, "Fault-tolerant In-wheel Motor Topologies for High-performance Electric Vehicles," IEEE Transactions on Industry Applications, Vol.49, Issue 3, pp.1249-1257, 2013. 

  9. Y.-S. Jeong, S.-K. Sul, S. E. Schulz and N. R. Patel, "Fault Detection and Fault-tolerant Control of Interior Permanent-magnet Motor Drive System for Electric Vehicle," IEEE Transactions on Industry Applications, Vol.41, Issue 1, pp.46-51, 2005. 

  10. B.-G. Park, K.-J. Lee, R.-Y. Kim, T.-S. Kim, J.-S. Ryu and D.-S. Hyun, "Simple Fault Diagnosis Based on Operating Characteristic of Brushless Direct-current Motor Drives," IEEE Trans. Ind. Electron., Vol.58, Issue 5, pp.1586-1593, 2011. 

  11. M. Naidu, S. Gopalakrishnan and T. W. Nehl, "Fault-tolerant Permanent Magnet Motor Drive Topologies for Automotive X-by-wire Systems," Industry Applications, IEEE Transactions on, Vol.46, Issue 2, pp.841-848, 2010. 

  12. L. Parsa and H. A. Toliyat, "Fault-tolerant Interior-permanent-magnet Machines for Hybrid Electric Vehicle Applications," Vehicular Technology, IEEE Transactions on, Vol.56, Issue 4, pp.1546-1552, 2007. 

  13. X. Fang, J. Gertler, M. Kunwer, J. Heron and T. Barkana, "A Double-threshold-testing Robust Method for Fault Detection and Isolation in Dynamic Systems," American Control Conference, Vol.2, pp.1979-1983, 1994. 

  14. B. Song and J. K. Hedrick, "Fault Tolerant Nonlinear Control with Applications to an Automated Transit Bus," Vehicle System Dynamics, Vol.43, Issue 5, pp.331-350, 2005. 

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  16. Q. Zhou, Y. Ai and H. Bao, "A Hybrid Vehicle Model for Advanced Cruise Control," Proceedings of the Intelligent Transportation Systems, IEEE, pp.1165-1170. 2003. 

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  18. O. Mokhiamar and M. Abe, "How the Four Wheels Should Share Forces in an Optimum Cooperative Chassis Control," Control Engineering Practice, Vol.14, No.3, pp.295-304, 2006. 

  19. R. Isermann, Fault-diagnosis Systems-An Introduction from Fault Detection to Fault Tolerance, Springer, New York, pp.107-108, 2006. 

  20. W. L. Soong and N. Ertugrul, "Field-weakening Performance of Interior Permanent-magnet Motors," Industry Applications, IEEE Transactions on, Vol.38, No.5, pp.1251-1258, 2002. 

  21. N. Bianchi and S. Bolognani, "Interior PM Synchronous Motor for High Performance Applications," Proceedings of the Power Conversion Conference, PCC-Osaka, pp.148-153, 2002. 

  22. M. Blanke and J. Schroder, Diagnosis and Fault-tolerant Control, Vol.2, Springer, Berlin, 2006. 

  23. A. M. Rahman and P. Zhou, "Analysis of Brushless Permanent Magnet Synchronous Motors," IEEE Trans. Ind. Electron., Vol.43, Issue 2, pp. 256-267, 1996. 

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