장애 유아 통합보육을 위한 교사 지원이 어린이집 교사의 교사 효능감에 미치는 영향 The Effect of Teacher Support Program for the Integration of Handicapped Children on Teaching Efficacy of Daycare Center Teachers원문보기
본 연구는 장애 유아 통합보육을 위한 교사 지원이 어린이집 교사의 교사 효능감에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 연구에는 서울과 경기 지역 4개 어린이집 12명의 어린이집 교사가 실험 집단에 선정되었고, 5개 어린이집 12명의 교사가 통제 집단에 선정되었다. 교사 지원은 교사 교육과 현장 관찰 및 자문, 온라인 자문을 통해 실시되었다. 교사 교육은 집단 교육을 통해 발달 영역의 이해, 교육과정 수정, 활동중심삽입교수, 협동 학습, 직접 교수, 장애 이해 교육, 행동 지원, 가족 지원 등에 대한 교육을 실시하고, 개별 교육을 통해 각 교사들의 장애유아 통합보육의 요구를 반영한 장애유아 보육의 실제에 대한 교육을 실시하고 자문을 제공하였다. 실험집단 어린이집 당 10회씩 현장 관찰 및 자문을 실시하였고, 이메일과 핸드폰 자문을 통해 교사들의 수업을 지원 하였다. 교사의 교사 효능감 변화를 측정하기 위해 사전-사후 검사 통제 집단 설계를 적용하였으며, 장애 통합에 대한 일반 교사의 교사 효능감 척도(Teachers' Efficacy in Inclusive Practices: TEIP)로 사전-사후 검사를 실시하였다. 연구 결과의 분석을 위해 두 집단 간 교사 효능감의 사전-사후 검사 간 차에 대해 두 독립표본 t 검정을 실시하였고, 결과 두 집단 간 교사 효능감과 하위 영역인 통합교육 효능감, 협력 효능감, 행동관리 효능감의 사전 사후 변화에 유의미한 차이를 보였다. 본 연구에서 장애 유아 통합보육 현장에서 즉각적인 피드백을 제공하고, 어린이집 교사들의 통합보육 전문성을 향상시키고, 교사들의 실제적 요구에 반응적이고, 장애 유아 통합의 다양한 변인을 반영하고, 참여자들 간의 대등한 협력적 관계를 강조한 교사 지원을 제공한 점이 연구 결과에 긍정적 영향을 주었다. 본 연구 결과는 장애 유아 통합보육 지원에 대한 연구가 부족한 현장의 실질적인 자료로 활용될 수 있을 것이다.
본 연구는 장애 유아 통합보육을 위한 교사 지원이 어린이집 교사의 교사 효능감에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 연구에는 서울과 경기 지역 4개 어린이집 12명의 어린이집 교사가 실험 집단에 선정되었고, 5개 어린이집 12명의 교사가 통제 집단에 선정되었다. 교사 지원은 교사 교육과 현장 관찰 및 자문, 온라인 자문을 통해 실시되었다. 교사 교육은 집단 교육을 통해 발달 영역의 이해, 교육과정 수정, 활동중심삽입교수, 협동 학습, 직접 교수, 장애 이해 교육, 행동 지원, 가족 지원 등에 대한 교육을 실시하고, 개별 교육을 통해 각 교사들의 장애유아 통합보육의 요구를 반영한 장애유아 보육의 실제에 대한 교육을 실시하고 자문을 제공하였다. 실험집단 어린이집 당 10회씩 현장 관찰 및 자문을 실시하였고, 이메일과 핸드폰 자문을 통해 교사들의 수업을 지원 하였다. 교사의 교사 효능감 변화를 측정하기 위해 사전-사후 검사 통제 집단 설계를 적용하였으며, 장애 통합에 대한 일반 교사의 교사 효능감 척도(Teachers' Efficacy in Inclusive Practices: TEIP)로 사전-사후 검사를 실시하였다. 연구 결과의 분석을 위해 두 집단 간 교사 효능감의 사전-사후 검사 간 차에 대해 두 독립표본 t 검정을 실시하였고, 결과 두 집단 간 교사 효능감과 하위 영역인 통합교육 효능감, 협력 효능감, 행동관리 효능감의 사전 사후 변화에 유의미한 차이를 보였다. 본 연구에서 장애 유아 통합보육 현장에서 즉각적인 피드백을 제공하고, 어린이집 교사들의 통합보육 전문성을 향상시키고, 교사들의 실제적 요구에 반응적이고, 장애 유아 통합의 다양한 변인을 반영하고, 참여자들 간의 대등한 협력적 관계를 강조한 교사 지원을 제공한 점이 연구 결과에 긍정적 영향을 주었다. 본 연구 결과는 장애 유아 통합보육 지원에 대한 연구가 부족한 현장의 실질적인 자료로 활용될 수 있을 것이다.
Objective: The purpose of this study was to investigate the effect of teacher support program for integration of handicapped children on teaching efficacy of daycare center teachers. Methods: In the study, 12 day care teachers in 4 day care centers in Seoul and Gyeonggi area were selected as experim...
Objective: The purpose of this study was to investigate the effect of teacher support program for integration of handicapped children on teaching efficacy of daycare center teachers. Methods: In the study, 12 day care teachers in 4 day care centers in Seoul and Gyeonggi area were selected as experimental groups and 12 teachers in 5 day care centers were selected as control group. Teacher education is carried out through group education, such as understanding of developmental area, curriculum modification, activity-based embedded intervention, cooperative learning, direct teaching, disability understanding education, behavior support, family support. Individual teacher education provided counseling on the reality of child care for children with disabilities that reflects the needs of teachers for integrated child care for handicapped children. Teacher's Efficacy in Inclusive Practices (TEIP) was used as a pre post test to measure teacher's efficacy change. In order to analyze the results of the study, two independent sample t tests were conducted on the difference between pre-post test of teacher efficacy between the two groups. Results: As a result, There was a significant difference in the pre-post change of teacher efficacy between the two groups. Conclusion/Implications: The results of this study are as follows, teacher support program provided immediate feedback in integrated child daycare center for the handicapped children, child care teachers improved their integrated handicapped children care expertise, provided responsive teacher support program to the actual needs of the site, teacher support program reflected various variables related to integration, and emphasized the cooperative relationship between researcher and child daycare center teacher. The results of this study can be used as actual data of field where lack of support for the integration of handicapped children is lacking.
Objective: The purpose of this study was to investigate the effect of teacher support program for integration of handicapped children on teaching efficacy of daycare center teachers. Methods: In the study, 12 day care teachers in 4 day care centers in Seoul and Gyeonggi area were selected as experimental groups and 12 teachers in 5 day care centers were selected as control group. Teacher education is carried out through group education, such as understanding of developmental area, curriculum modification, activity-based embedded intervention, cooperative learning, direct teaching, disability understanding education, behavior support, family support. Individual teacher education provided counseling on the reality of child care for children with disabilities that reflects the needs of teachers for integrated child care for handicapped children. Teacher's Efficacy in Inclusive Practices (TEIP) was used as a pre post test to measure teacher's efficacy change. In order to analyze the results of the study, two independent sample t tests were conducted on the difference between pre-post test of teacher efficacy between the two groups. Results: As a result, There was a significant difference in the pre-post change of teacher efficacy between the two groups. Conclusion/Implications: The results of this study are as follows, teacher support program provided immediate feedback in integrated child daycare center for the handicapped children, child care teachers improved their integrated handicapped children care expertise, provided responsive teacher support program to the actual needs of the site, teacher support program reflected various variables related to integration, and emphasized the cooperative relationship between researcher and child daycare center teacher. The results of this study can be used as actual data of field where lack of support for the integration of handicapped children is lacking.
본 연구에서는 장애 유아 통합보육을 위한 교사 지
원이 어린이집 교사의 교사 효능감에 어떠한 영향의 미치는가를 살펴보고자 하였다.
제안 방법
교사 교육은 6회기의 집단 교육, 2회기의 개별 교육으로 표 4의 내용으로 운영하였으며 집단 교육은 강의,
수업 시연, 협의회 등의 방법으로 구성하고 개별 교육은 각 교사들이 선정된 목표와 해결 전략에 대해 숙지할 수 있도록 교사의 요구에 적합하게 지원하였다.
본 연구에서는 어린이집 장애 유아 통합보육을 위한
실험 집단 어린이집 교사 지원은 2018년 4월 2일부터
7월 6일까지 14주간 진행하였고, 실험 집단 교사들에게 4 주간의 교사 교육과 10주간의 현장 관찰 및 자문을 실시하였다.
본 연구에서는 통합 교육에 대한 일반 교사의 교사
효능감 척도(Teachers’ Efficacy in Inclusive
Practices:TEIP)를 번역 후 보완하여 석사 학위 이상의 유아특수교육 전공 교사 2명과 석사 학위 이상의
일반 유아교육 전공 교사 2인에게 2차에 걸친 내용타당도 검증을 받아 수정, 보완하여 사용하였다.
대상 데이터
어린이집 원장과 전체 보육 교사가 통합보육을
위한 교사 지원에 동의하고, 통합보육을 위한 교사 지원 경험이 없고, 장애 유아가 전일제 통합보육을 받고
있고, 부모가 연구 참여에 동의한 4개 어린이집 교사
12명을 실험 집단 연구 참여자로 선정하였다.
데이터처리
통합보육을 위한 개별 교사 지원이 어린이집 교사의
교사 효능감에 어떠한 변화를 주었는지에 대하여 연구
문제를 중심으로 기술하였으며, 어린이집 교사의 교사
효능감의 사전·사후 점수 차에 대한 실험 집단과 통제
집단 간에 두 독립표본 t 검정을 실시하였다.
성능/효과
본 연구 결과, 실험 집단과 통제 집단 간 어린이집 교사의 교사 효능감과 하위 영역인 통합교육 교수수행 효능감, 협력 효능감, 행동관리 효능
감의 사전․사후 변화에 있어 유의미한 차이를 보여 장애 유아 통합보육을 위한 교사 지원이 어린이집 교사의
교사 효능감에 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있다.
후속연구
본 연구 결과와 제한점을 토대로 후속 연구를 위한
제언하면 첫째, 본 연구는 특정지역의 소수 교사와 짧은 기간 동안 교사 지원을 제공하였기 때문에, 향후에는 다양힌 지역의 많은 보육 교사들을 대상으로 연간
보육과정 운영 일정을 고려한 장애 유아 통합보육을 위
한 교사 지원에 대한 연구가 이루어져야 하며, 둘째,
후속 연구에서는 장애 유아 통합을 위한 교사 지원이
교사의 교사 효능감 뿐 만 아니라 교사 지원 과정에서
발생하는 교사의 의식, 태도의 변화 및 유아들의 행동
변화에 대한 양적 분석과 질적 분석도 이루어져야 할
것이다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.