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한국과 일본 고속철도역 주변 집적 공간구조에 대한 관측 연구
A Spatial Structure of Agglomeration Pattern Near High-Speed Rail Station of Korea and Japan 원문보기

한국지리정보학회지 = Journal of the Korean Association of Geographic Information Studies, v.21 no.4, 2018년, pp.14 - 25  

김경택 (도쿄공업대학 토목환경공학계) ,  김정훈 (영남대학교 새마을국제개발학과)

초록
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고속철도(HSR)의 운영은 집적이익에 영향을 미치며, 개별 경제활동들은 경제적 이익을 극대화할 수 있는 곳으로 이전한다. 이러한 측면에서 볼 때, 고속철도역과의 인접성은 고속철도 네트워크를 통한 이익 극대화를 영위할 수 있는 핵심구역으로 간주할 수 있다. 본 연구에서는 GIS를 이용한 한국과 일본의 서비스 산업 핫스팟 분석을 통해 고속철도역 주변에 대한 집적효과를 분석하고자 하였다. 한국과 일본의 집계구 데이터를 활용하여 분석을 수행하였으며, 일정 규모 이상 도심에 위치하고 있는 고속철도역이 입지하고 있는 한국 8개, 일본 큐슈신칸센 4개역을 대상으로 하였다. 분석결과 구포역과 카고시마츄오역 등 2개 역을 제외한 나머지 10개 역들 반경 1km 이내에서 서비스산업의 집적이 관측되었다. 여가, 레저, 협회 및 특정 전문 서비스산업들의 경우 고속철도승객을 통한 관광객 유입 혹은 지식교류 등의 효과를 영위함으로써 사회경제적 이익을 얻을 수 있다. 이를 고려했을 때, 역 주변에 대한 핫스팟의 도출은 역 접근성과의 관련성을 보여줄 수 있을 것이다. 분석결과를 정책적으로 보았을 때, 향후 역 주변 개발에 있어서 서비스 산업과 관련 산업들의 사회경제적 이익을 극대화할 수 있도록 지원 또한 필요할 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The operation of high-speed rail (HSR) has an effect on the agglomeration economies, and the impact is shown as a relocation of individual firm and worker to where business activity can be maximized. The proximity to the HSR station could be considered as a core district to maximize the industrial b...

주제어

표/그림 (7)

AI 본문요약
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문제 정의

  • However, most studies estimate the HSR impact center on the city level or above, while only few studies consider micro-level structure. As mentioned above, this study focuses on the HSR station-area, which can be expected to be strongly affected by the HSR operation. The agglomeration effect could intensify the impact of HSR, and attracts more business activities.
  • With the consideration of these backgrounds of proximity to the HSR station and the agglomeration effect, we could envisage an agglomeration near the HSR station to maximize its impact. In this background, this study aims at estimating the impact of HSR on the agglomeration of service industry near the HSR station and comparing the international cases of Korea and Japan to show the relation between HSR operation, proximity to HSR and the agglomeration effect by HSR. In order to achieve the research goal, we focus on 12 HSR stations of Korea and Japan, and then analyze the spatial pattern within 1km distance from the HSR station, using RStudio and QGIS 2.
  • The authors studied HSR‘s impact near the station-area through hotspot analysis.
  • This study explored the spatial agglomeration structure of the service industry between the districts within 1km from 12 HSR stations of Korea and Japan. For this, hotspot analysis was employed, and the results are organized according to whether hotspot census is observed or not within 1km from HSR station.

가설 설정

  • Third, the selected HSR station is located in the urban area to estimate HSR’s impact near the station-area, not the rural area.
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