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논문 상세정보

4차 산업혁명 시대 도서관의 미래상에 대한 이용자 인식조사 - 사서와의 비교를 통해

A Study on the Users Perception about the Future of Libraries in the era of the 4th Industrial Revolution: Comparing with Librarians

초록

본 연구에서는 4차 산업혁명 시대 선진화된 도서관의 미래상을 정립하고 대응 전략을 모색하기 위하여 이용자 인식조사를 수행하였다. 이를 위해 이용자를 대상으로 설문을 실시하였으며, 설문은 4차 산업혁명에 대한 인식, 4차 산업혁명 기기 및 기술의 활용 현황, 4차 산업혁명 시대 도서관의 미래상에 대한 내용으로 구성하였다. 설문 결과를 정리하면 먼저 이용자는 4차 산업혁명을 개략적으로 인식하고 있으며 어느 정도 관심이 있는 것으로 나타난 반면 도서관 분야에서의 4차 산업혁명 전개 수준은 미흡한 것으로 평가하였다. 둘째, 이용자가 평소에 가장 많이 사용하는 IT 장비 및 스마트 디바이스는 모바일폰, QR코드, 비콘으로 나타났으며, 특히 모바일폰은 도서관 환경에서도 가장 많이 사용되는 IT 장비로 나타났다. 그러나 이용자들은 대체로 도서관에서 제공하는 기기 및 기술에 만족하지 못한 것으로 나타났다. 셋째, 이용자들은 4차 산업혁명이 불러올 도서관의 미래에 대하여 긍정적인 반응을 보였으나 기회와 일자리 측면에서는 부정적인 반응을 보였다. 넷째, 이용자들은 4차 산업혁명 시대의 도서관을 위해서 신기술 도입이 필요하다는 점에 공감하고, 신기술의 적용이 필요한 도서관 서비스 영역으로는 온라인 서비스 영역을 선택하였다. 궁극적으로 상기 연구 결과와 사서의 인식조사 결과의 비교분석을 통해 시사점과 대응 방안을 제안하였다.

Abstract

This study examined users' awareness to establish futurity of libraries and to propose strategies in the era of the $4^{th}$ Industrial Revolution. For this purpose, the awareness survey was conducted of users, and the survey consisted of questions about the awareness of the $4^{th}$ Industrial Revolution, the current state of using technologies and devices of the $4^{th}$ Industrial Revolution, and the futurity of libraries of the $4^{th}$ Industrial Revolution. The results are as follows: First, users were interested in the $4^{th}$ industrial Revolution, but they thought that new technologies are poorly adopted in the libraries. Second, users were most frequently using mobile phone, QR code, and Beacon. Especially, mobile phone was a most frequently used device in the libraries. However, users were not satisfied with technologies and devices provided by the libraries. Third, users expected the $4^{th}$ Industrial Revolution have a positive influence on future of libraries, but they were worried about losses of opportunities and jobs. Forth, users agreed with necessity of new technologies of the $4^{th}$ Industrial Revolution for libraries services. They wanted application of the technologies, expecially, in online services. Ultimately, this study suggested some meaningful insights and strategies through comparative analysis of the above findings and librarians' awareness survey results.

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