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NTIS 바로가기한국기계가공학회지 = Journal of the Korean Society of Manufacturing Process Engineers, v.17 no.3, 2018년, pp.39 - 44
한문식 (계명대학교 기계자동차공학과) , 조재웅 (공주대학교 기계자동차공학부)
The automotive headrest is intended to provide comfort, safety, convenience and durability to a vehicle's passengers and driver. In this study, impact and fatigue analyses were carried out for three headrest shape models-A, B and C. These models have the same material properties and the same force w...
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핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
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자동차 헤드레스트 충돌해석 결과 가장 많은 변형이 생기는 부분은 어디인가? | 1. 충돌해석 결과 모델 A, B, C가 모두 같은 충격을 받게 된다면 가장 많은 변형이 생기는 부분은 전체 헤드레스트 부분에서 사람 머리가 닿는 부분인 헤드레스트의 위쪽이다 또한 헤드레스트의 몸통부분과 자동차 시트와 연결되는 다리 부분의 연결부위에서 가장 큰 부하가 생기는 것을 확인하였다. | |
헤드레스트는 무엇인가? | 이와 같은 이유로 자동차 교통사고로 인한 사망자와 부상자를 줄이기 위해 많은 연구와 시험 개발 등이 활발하게 이루어지고 있다[2] . 헤드레스트란 시트의 머리 받침으로 충돌 사고 시 순간적으로 목이 뒤로 꺾여 목뼈가 손상되는 것을 미리 방지해 주기 위한 일종의 안전장치를 말한다. 자동차의 종류와 특징 . | |
자동차 헤드레스트는 어떤 경우 힘이 가해지는가? | 2와 같이 헤드레스트의 프레임 부분에 FIxed Support로서 고정시켰다. 사람이 자동차에 앉을 때 또는 사고가 났을 경우 머리를 통하여 헤드레스트의 뒤쪽 에 힘이 가해지게 된다. 따라서 헤드레스트에 사람의 머리가 닿는 부분을 선택하고 수직하게 힘을 가하였다. |
Cho, J. U., Min, B. S. and Han, M. S., "Basic Study on Impact Analysis of Automobile," Journal of the Korean Society of Manufacturing Process Engineers, Vol. 8, No. 1, pp. 64-70, 2009.
Kim, D. E., Kim, J. H. and Kang, M. C., "Test and Evaluation based on Standard Regulation of USA Federal Automotive Safety of Assistant Driver"s Seat Airbag at Low Risk Deployment Passenger Airbag using Passenger Protection Wrap," Journal of the Korean Society of Manufacturing Process Engineers, Vol. 15, No. 1, pp. 61-67, 2016.
Han, M. S. and Cho, J. U., "Structural and Fatigue Analysis on Shock Absorber Mount of Automobile," Journal of the Korean Society of Manufacturing Process Engineers, Vol. 11, No. 1, pp. 125-133, 2012.
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Ye, S. D. and Min, B. H., "Development of the Injection Molded Ball Seat for Automobile Suspension," Journal of the Korean Society of Manufacturing Process Engineers, Vol. 10, No. 4, pp. 50-56, 2011.
Han, M. S. and Cho, J. U., "Structural Safety Analysis on Bicycle Suspension Seat Post," Journal of the Korean Society of Manufacturing Process Engineers, Vol. 11, No. 4, pp. 72-81, 2012.
Han, M. S. and Cho, J. U., "Structural Analysis on Flange Coupling due to Change of Bolt Numbers," Journal of the Korean Society of Manufacturing Process Engineers, Vol. 12, No. 5, pp. 57-66, 2012.
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Hwang, S. H., Lee, K. N., Park, S. D. and Pyun, J. K., "Driving Adaptive control System Development for Air-Bladder Seat," Journal of the Korea Society of Automotive Engineers, Vol. 4, pp. 2237-2244, 2007.
Han, M. S. and Cho, J. U., "A Study on the Durability due to Fork Shape of Excavator Bucket," Journal of the Korean Society of Manufacturing Process Engineers, Vol. 17, No. 2, pp. 54-59, 2018.
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