Small-scale wastewater discharge facilities account for 98% of all workplaces, but in the generation and emission of major pollutants, they account for 27.5 % and 23.5 %, respectively. Since the proportion of the emission load of the small-scale workplace is not large, the national environmental pol...
Small-scale wastewater discharge facilities account for 98% of all workplaces, but in the generation and emission of major pollutants, they account for 27.5 % and 23.5 %, respectively. Since the proportion of the emission load of the small-scale workplace is not large, the national environmental policy has been established mainly around large-scale wastewater discharge facilities. However, in the case of specific hazardous substances in water, the amount of the discharge load of the small-scale wastewater discharge facility was 2.4 times higher than that of the generation load. Certain types of specific hazardous substances in water, which have a higher discharge load than large-scale wastewater discharge facilities, account for 24 ~ 32 %. There are also cases in which the discharge load from a small-scale discharge facility is more than four times higher, depending on the specific kind of water pollutant. As a result of inspections, the violation rate of the small-scale wastewater discharge facility among the total violations by facilities is 93.9 ~ 97.5 %. As a result, the ecotoxicity value of small-scale wastewater discharge facilities was high in most industries, and there was a fluctuation in the measured value. This indicates that the ecological integrity of the water system can be largely influenced by small-scale wastewater discharge facilities. Therefore, it is necessary to expand the environmental management of small-scale wastewater discharge facilities, and in some cases, the effect of the improvement in quality may be more significant than in the management of large-scale wastewater discharge facilities.
Small-scale wastewater discharge facilities account for 98% of all workplaces, but in the generation and emission of major pollutants, they account for 27.5 % and 23.5 %, respectively. Since the proportion of the emission load of the small-scale workplace is not large, the national environmental policy has been established mainly around large-scale wastewater discharge facilities. However, in the case of specific hazardous substances in water, the amount of the discharge load of the small-scale wastewater discharge facility was 2.4 times higher than that of the generation load. Certain types of specific hazardous substances in water, which have a higher discharge load than large-scale wastewater discharge facilities, account for 24 ~ 32 %. There are also cases in which the discharge load from a small-scale discharge facility is more than four times higher, depending on the specific kind of water pollutant. As a result of inspections, the violation rate of the small-scale wastewater discharge facility among the total violations by facilities is 93.9 ~ 97.5 %. As a result, the ecotoxicity value of small-scale wastewater discharge facilities was high in most industries, and there was a fluctuation in the measured value. This indicates that the ecological integrity of the water system can be largely influenced by small-scale wastewater discharge facilities. Therefore, it is necessary to expand the environmental management of small-scale wastewater discharge facilities, and in some cases, the effect of the improvement in quality may be more significant than in the management of large-scale wastewater discharge facilities.
본 연구는 소규모 폐수배출시설의 폐수배출 현황, 특정수질유해물질의 배출 특성 및 현황, 지도점검시 법규 위반 현황 및 유형, 폐수 배출수의 생태독성값의 검토를 통해 소규모 사업장 관리강화의 필요성을 살펴보고자 하였다. 다만 지도점검 및 생태독성자료는 사업장의 모든 자료가 공개되어 있지 않고 몇몇 지자체에서 공개된 자료만을 바탕으로 검토한 관계로 국내 모든 사업장의 일반적인 현황을 나타내고 있지는 않다는 점을 밝힘니다.
제안 방법
소규모 폐수배출시설의 관리 강화 필요성을 살펴보기 위해 산업폐수의 발생 및 배출현황, 배출사업장 수, 특정수질유해물질의 발생과 배출현황, 사업장 수, 유해물질별 소규모 시설의 부하 비중, 자자체의 지도·점검 자료, 전체 법률위반 폐수배출시설 중 소규모 시설이 차지하는 비중, 위반내용, 배출수의 생태독성값을 조사하였다.
대상 데이터
지자체의 지도·점검 결과 소규모 폐수배출시설의 위반 현황을 살펴보기 위해서 지도·점검 및 행정처분 실적이 공개된 4개 지자체의 자료(A지자체 2015년 1월 ~ 10월, 2016년 1월 ~ 10월, B지자체 2009년 1월 ~ 11월, 2015년 4월 ~ 9월, C지자체 2015년 2분기, D지자체 2016년)를 살펴보았다(AProvince, 2017; B Province, 2017; C Province, 2017; DProvince, 2017).
폐수의 발생 및 배출현황 등은 공장폐수의 발생과 현간행물 자료, 자자체의 지도·점검 자료는 자료를 공개한 지자체의 홈페이지 공개자료, 생태독성값은 전국오염원조사자료를 활용하였다.
성능/효과
상기 기술한 결론의 내용을 종합해 보면 주요 오염물질의 발생 및 배출 비중에서 소규모 폐수배출시설이 대규모 배출시설에 낮으나 소규모 폐수배출시설의 경우도 특정수질 유해물질의 배출량이 차지하는 상대적 비중이 일반오염물질 배출 수준에 비해 높고 대규모 폐수배출시설과 비교할 때 방류수계의 생태환경에 미치는 영향이 결코 작다고 볼 수 없을 것이다.
지도·점검 결과가 공개된 4개 지자체의 자료를 분석한 결과 지자체별로 전체 위반 시설중 소규모 폐수배출시설의 위반 비율이 93.9 ~ 97.5 %로 대부분을 차지하고 있다. 위반내용은 주로 기준초과, 비정상가동, 무허가의 순으로 높게 나타났다.
폐수 배출로 인한 수계의 생태학적 영향을 파악해 보기 위해 생태독성값을 분석한 결과 섬유제품 제조업 등 대부분 소규모 폐수배출시설의 생태독성값이 높게 나타났으며 측정값의 변동폭도 큰 것으로 나타났다.
후속연구
물론 전국오염원 조사자료는 연평균값을 제시한 것으로 실제 매 측정 자료가 아닌 관계로 보다 정확한 통계값을표현하는데 한계가 있을 수 있다. 향후 각 사업장에 대한보다 공식적인 자료가 제시된다면 보다 정확한 생태독성 값을 진단할 수 있을 것이다.
질의응답
핵심어
질문
논문에서 추출한 답변
국가환경정책의 일반적이 방향은?
국가환경정책은 우선적으로 환경에 미치는 영향이 큰 주요 오염물질과 배출시설을 중심으로 시행되는게 일반적이다. 상대적으로 영향이 적다고 여겨지는 소규모 폐수배출시설의 경우는 사업장수도 많아 관리가 어렵고 영세한 경우가 많기 때문에 사업장 환경관리에 어려움이 많은 실정이다.
소규모 폐수배출시설의 환경관리가 어려운 이유는?
국가환경정책은 우선적으로 환경에 미치는 영향이 큰 주요 오염물질과 배출시설을 중심으로 시행되는게 일반적이다. 상대적으로 영향이 적다고 여겨지는 소규모 폐수배출시설의 경우는 사업장수도 많아 관리가 어렵고 영세한 경우가 많기 때문에 사업장 환경관리에 어려움이 많은 실정이다. 따라서 상대적으로 관리가 용이한 대규모 배출시설이 우선적으로 관리되는 측면도 있을 것이다.
대규모 사업장이 오염물질 배출관리에 신경을 쓰는 이유는?
한편 대규모 사업장은 국내에서 해당 산업의 중추적 역할을 담당하거나 대표사업장인 경우가 많아 일정부분 환경질 개선을 위한 사회적 책임이 주어지며 사업장 스스로도 환경친화적인 기업이미지 제고를 위해서 소규모 사업장에 비해 환경 분야에 많은 투자와 지속적인 관심을 갖고 있다.
참고문헌 (9)
A Province. (2017). http://www.provin.A.kr/OO/portal (accessed Jun. 2017).
B Province. (2017). http://www.B.go.kr/www/index.do (accessed Jun. 2017).
C Province. (2017). http://www.C.go.kr/ (accessed Jun. 2017).
D Province. (2017). http://www.D.go.kr/main/index.html (accessed Jun. 2017).
Ministry of Environment (ME). (2015). Act on Integrated Management of Environmental Pollution Facilities, Ministry of Environment. [Korean literature]
Ministry of Environment (ME). (2016a). Generation and Treatment of Industrial Wastewater, Ministry of Environment. [Korean literature]
Ministry of Environment (ME). (2016b). Presentation Booklet on the Environmental Technician Professional Manager Legal Education, Ministry of Environment. [Korean literature]
Ministry of Environment (ME). (2017). Enforcement Regulation of the Water Quality and Aquatic Ecosystem Conservation Act, Ministry of Environment. [Korean literature]
National Institute of Environmental Research (NIER). (2017). Water Emission Management System, https://wems.nier.go.kr/ (accessed Jun. 2017).
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