$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

e-러닝 사용 선행요인에 대한 3개국 비교연구-한국, 베트남, 싱가폴
A Comparative Study on the Precedents of E-learning Use of the Internet among S. Korea, Vietnam, and Singapore 원문보기

디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.16 no.6, 2018년, pp.1 - 8  

전용진 (우석대학교 진천캠퍼스 경영학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

이 논문의 목적은 첫째 온라인에서 학습활동을 하는 e-러닝 이용자의 사후 태도에 영향을 미치는 선행요인을 파악하고, 어떤 요인들이 사후태도에 주로 영향을 미치는가를 파악하는 것이다. 둘째, 한국, 베트남, 싱가폴의 e-러닝 사용자들을 조사 대상으로 하여 3개국 간에 사회적, 문화적, 지리적 차이에 따라 e-러닝과 관련된 선행요인과 사후태도에 유의한 차이가 있는가를 파악하는 것이다. 이 논문에서는 ANOVA 기법을 사용하여 e-러닝 선행요인에 차이가 있는지 확인했으며, 회귀분석을 통하여 3개 국가별로 어떠한 선행요인이 e-러닝 후행요인에 영향을 주는지 밝히고, 국가간 차이를 확인하였다. 분석결과 국가간에 선행요인에 차이가 있었으며, 각 국가별로 e-러닝 후행요인에 영향을 미치는 선행요인도 차이를 발견할 수 있었다. 발견된 국가별 차이점은 각국의 e-러닝 사업 실무자에게 의미있는 시사점을 제공할 수 있다. 향후 조사대상을 초중고생에까지 확대 연구할 수 있을 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study examined the major precedent variables that could affect e-learning users' attitudes in two highly-networked countries and a sharply-spreading country in East Asia, namely South Korea, Vietnam, and Singapore. This research also reviewed why e-learners were using the Internet for their stu...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • This research also reviews why e-learners are using the Internet for their study and unveils cross-national differences in antecedents of online activities, motivations, intention to use, and enhancement in performance among three countries. The final purpose of the study is to uncover the precedent factors of e-learning use of the Internet and to find out cross-national or culture-specific and Internet use-specific variations if exist.
  • The paper discovered that major different factors pertinent to e-learning use of the Internet impacted on e-learners in each country. This exploratory research deserves attention both from researchers and practitioners who might be interested in e-learner behaviors which could have implications for their business and further studies on Web-based education.
  • This study suggests insights into cross-national understanding of e-learner behavior and activity. This paper makes a contributions to suggesting a cross-national approach to e-learner behavior, and an identification and cross-national comparison of precedent factors that have effects on e-learner behavior. This paper has some limitations.
  • This exploratory research deserves attention both from researchers and practitioners who might be interested in e-learner behaviors which could have implications for their business and further studies on Web-based education. This study suggests insights into cross-national understanding of e-learner behavior and activity. This paper makes a contributions to suggesting a cross-national approach to e-learner behavior, and an identification and cross-national comparison of precedent factors that have effects on e-learner behavior.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (19)

  1. J. H. Choi & J. J. Jahng. (2009). Predictors of E-commerce Use of the Internet: A Multinational Comparative Study-the U.S., the Netherlands, and S. Korea, Seoul Journal of Business, 15(1), 65-90. 

  2. D'Ambra, John & Ronald E. Rice. (2001). Emerging Factors in User Evaluation of the World Wide Web, Information & Management, 38, 373-384. 

  3. Dillon, Thomas W. & Harry L. Rief. (2004). Factors influencing Consumers' E-commerce Commodity Purchases, Information Technology, Learning, and Performance Journal, 22(3), 66-88. 

  4. T. H. Ha. (2005). A Study on the Factors Influencing customers in Mobile Commerce(MC) in UK, Japan, and Korea, The Journal of Digital Policy & Management, 3(2), 59-71. 

  5. H. Y. Ha & R. K. Akamavi. (2009). Does Trust Really Matter in Electronic Shopping? A Comparison Study of Korean, Taiwanese, and UK Consumers, Seoul Journal of Business, 15(1), 91-119. 

  6. Y. John. (2009). A Study on the Factors Affecting Performance of Education Web Usage by University Students, The Journal of Digital Policy & Management, 7(2), 83-91. 

  7. Y. John. (2010). Validating Constructs of Web Usage in Education and Learning, The Journal of Digital Policy & Management, 8(4), 109-121. 

  8. Y. John. (2011). Relationship between Motivations and Performances on the Internet Use, The Journal of Digital Policy & Management, 9(4), 109-121. 

  9. Y. John. (2012). A Determination of the Factors contributing to Internet Banking, The Journal of Digital Policy & Management, 10(11), 1-8. 

  10. Y. John. (2015). Internet Banking in Association with Demographics and Motivations, The Journal of Digital Convergence, 13(11), 35-43. 

  11. H. Y. Joo, J. H. Park & C. S. Kim. (2009). Empirical Investigation on factors affecting User satisfaction of E-Government Service, The Journal of Digital Policy & Management, 7(2), 43-50. 

  12. J. H. Kang, H. K Back & T. H. Ha. (2007). Study on e-learning Users' Motivation and Satisfaction for its Growth, The Journal of Digital Policy & Management, 5(1), 131-140. 

  13. J. I. Kim, H. C. Lee & H. J. Kim. (2004). Factors affecting Online Search Intention and Online Purchase Intention, Seoul Journal of Business, 10(2), 27-48. 

  14. J. Mock, J. H. Kang & T. H. Ha. (2008). A Comparison of Internet Access between Korean and Japanese University Students, The Journal of Digital Policy & Management, 6(4), 147-156. 

  15. T. P. Monsuwe, B. G .C. Dellaert & K. D. Ruyter. (2004). What Drives Consumers to Shop Online? A Literature review, International Journal of Service Industry Management, 15(1), 102-121. 

  16. H. M. Selim. (2007). Critical Success Factors for e-learning Acceptance: Confirmatory Factor Models, Computer & Education, 49(2), 396-413. 

  17. Teo, Thompson S. H. (2001). Demographic and Motivation Variables Associated with Internet Usage Activities, Internet Research: Electronic Networking Applications and Policy, 11(2), 125-137. 

  18. K. Yim & Y. John. (2008). An Empirical Study on Affecting Web-base Education by Web perceived Level for Education, The Journal of Digital Policy & Management, 6(4), 157-163. 

  19. KISA. (2018). 2017 Korea Internet White paper, www.kisa.or.kr 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로