최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기韓國食生活文化學會誌 = Journal of the Korean Society of Food Culture, v.33 no.3, 2018년, pp.207 - 216
정진이 (한국식품연구원 중소기업솔루션센터) , 최영민 (한국식품연구원 중소기업솔루션센터)
This study examined the potential of export items in Malaysia by investigating the awareness and preference for Korean food products. A high potential product list developed from the literature, included reports about the food export status in Korea and Malaysian food trends. An online survey was ca...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
말레이시아는 어떤 특징을 갖는 가? | 말레이시아는 동남아시아 국가 연합(ASEAN)의 중심에 위치한 지리적 이점과 이슬람 문화 및 서구 소비문화의 접점이 부각되면서 무슬림 소비시장의 테스트 베드로 꼽히고 있다(KOTRA 2016). 또한 정부 정책과 법규, 할랄인증기관(JAKIM) 및 진흥기관(HDC), 할랄 표준 개발 및 각종 인프라 등 매우 발달한 할랄 환경으로 최근 세계적인 할랄 허브로 여겨지고 있다. | |
종교에 따른 한국 식품 선호도 차이를 분석한 결과, 이슬람교 소비자들의 선호도 결과는? | 세부적으로, 빵류의 도넛, 파이와 음료류의 인삼, 홍삼 음료, 장류의 간장과 된장에서 그룹에 따른 유의한 차이를 나타냈다. 특히, 이슬람교 소비자들의 경우 도넛, 파이 품목이 3.49로 높은 선호도를 보였으나 불교 및 기타 그룹 소비자들은 각각 3.22, 3.25로 유의하게 낮은 선호도를 보였으며, 인삼, 홍삼 음료 및 장류 품목에서는 이슬람교 소비자들의 선호도가 다른 2개 그룹에 비해 유의하게 낮게 나타났다(p<0.001, p<0. | |
말레이시아의 1인당 소득 증가는 어떤 영향을 미쳤는 가? | 8% 성장할 것으로 예상되고 있으며, 소득증가, 도시화 및 대형 식품 판매점의 발달 등에 의해 2017년에도 지속될 것으로 예상되고 있다(BMI 2017). 실제로 말레이시아의 1인당 소득 증가는 소비자들의 구매력 증가와 함께 새로운 식품에 대한 관심을 확대시켰으며, 도시 인구 증가로 변화된 생활양식은 편의성을 중시하게 만들었다. 이에 따라 최근 말레이시아의 편의 식품 및 반조리 식품에 대한수요가 증가하였으며, 2017년까지 가공 식품의 소매 판매는 56억 달러에 달할 것으로 예상되고 있다(EuromonitorInternational 2016). |
aT. 2015. Entry Guide for Malaysia Halal Food Market. Available from: http://www.kati.net/board/pubilshedMaterialsView.do?board_seq48006&menu_dept248&dateSearchall&srchFr&srchTo&srchTp0&srchWord인도네시아&page1, [accessed 2018.05.18]
Australian Food and Grocery Council (AFGC). 2014. Market insight: Malaysia. Available from: http://www.afgc.org.au, [accessed 2018.05.18]
Business Monitor International. 2017. Malaysia Food & Drink Report. 2017-07-00. Available from: www.bmiresearch.com, [accessed 2018.05.18]
Cho CH. 2010. Korean wave in Malaysia and changes of the Korea-Malaysia relations. Malaysian J. of Media Stud., 12(1): 1-14.
Cho KJ, Jang WH. 2013. Comparing Malaysian Youths and Adultstoward Hallyu Consciousness. J. Korea Contents Assoc., 13(9): 92-101
Choi JS, Kim YH. 2017. Research on Export Possibility of Korean Agricultural Products to Halal Markets using PLS-SEM - Focusing on Malaysia and Indonesia. Korean J. Food Marketing Economic, 34(4): 125-146
EU-Malaysia Chamber of Commerce and Industry (EUMCCI). 2016. Food Distribution Channels in Malaysia & Recent Developments. Available from: https://businessmalaysia.eu/admin/js/fileman/Uploads/2.food%20distribution%20channels%20in%20malaysia%20and%20recent%20developments_2016.pdf, [accessed 2018.05.11]
Euromonitor International. 2017. Packaged Food in Malaysia. Available from: http://www.euromonitor.com/, [accessed 2018.05.11]
Hong KH. 2017. Perception and Preference of Korean Food of University Students in Yanbian, China. 32(3): 215-226
Hong SP, Lee MA, Kim YH, Shin DB. 2009. Consumer Test of Korean Food in Hawaii. . Korean Soc. Food Cult., 24(6), 607-612.
KOTRA. 2016. Malaysian retail market status and entry strategy. 2016-04-22. Available from: https://news.kotra.or.kr/user/globalBbs/kotranews/4/globalBbsDataView.do?setIdx243&dataIdx149315, [accessed 2018.05.11]
KOTRA. 2017. Ginseng market trend in China. 2017-08-31. Available from: http://news.kotra.or.kr/user/globalBbs/kotranews/4/globalBbsDataView.do?setIdx243&dataIdx160503, [accessed 2018.05.11]
KOTRA. 2017. The Korean food wave in Malaysia explained through the case of ShinRaMyun. 2016-07-11. Available from: https://news.kotra.or.kr/user/globalAllBbs/kotranews/album/2/globalBbsDataAllView.do?dataIdx150834&column&search&searchAreaCd&searchNationCd101076&searchTradeCd&searchStartDate&searchEndDate&searchCategoryIdxs&searchIndustryCateIdx&page2&row10, [accessed 2018.05.11]
KOTRA. 2018. Malaysia Entry Strategy. 2017-12-18. Available from: https://news.kotra.or.kr/user/globalBbs/kotranews/21/globalBbsDataView.do?setIdx252&dataIdx163569, [accessed 2018.05.18]
Lee ES. 2016. The Comparative Analysis of Chinese Students' Preference on Korean Menu and The Determinants of Preference on Korean Food by Familiarity to Korea: Local Chinese Students Vs. Chinese Students in Korea. J. Hotel & Resort, 15(1): 181-195
Lee JH, Kum JS. 2010. Effect of Microwave Treatment on Korean Ginseng. Korean J. Food & Nutr. 23(3): 405-410
Lee JY, Kim KJ, Park YH, Kim HR. 2010. Preference and Perception of Korean Foods of Foreign Consumers by Nationality. J. Korean Soc. Food Cult., 25(1): 9-16
Lee MO. 2017. Recognition, Image, Preference, Attributes, Satisfaction and Reuse Intention for Korean Food by Local Vietnamese. J. Korean Soc. Food Cult., 32(6): 476- 486
OECD. 2018, Economic Outlook for Southeast Asia, China and India 2018. Available from: https://www.oecd.org/dev/SAEO2018_Preliminary_version.pdf, [accessed 2018.05. 11]
Park HJ, Shim HK, Chang SJ, Hong JH. 2017. Acceptance of Korean Menu Items and Its Association with a Degree of Food Neophobia among South-east Asian Muslim Consumers in Korea. J. Korean Soc. Food Cult., 32(3): 175-184
Park SJ. 2017. Malaysian Muslim's Awareness, Attitude and Purchasing Behavior of Ginseng and Red Ginseng Products. Asia-pacific J. Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology. 7(12): 37-50
Seo HI, Kim MN, Jang HS. 2016. Strategies for Korean HMR products to enter the Islamic market through survey of Malaysian consumers. Proceedings from 2016 Spring Conference and Symposium on Korean Society for Food Engineering
Seo KH, Lee SB, Shin MA. 2003. Research on Korean Food Preference and the Improvement of Korean Restaurants for Japanese and Chinese Students in Korea. Korean J. Soc. Food ookery, 9(6): 715-722
Song RR, Chung SJ, Cho SA. 2017. Consumer Acceptance of Korean Jang Products Among Halal Food Consumers Using FGI Approach. J. Korean Soc. Food Cult., 32(3): 266-274
Thomson reuters. 2017. State of the Global Islamic Economy 2017-2018 Report. Thomson reuters
United States Department of Agriculture (USDA). 2016. Malaysia: Exporter guide. Available from: https://www.fas.usda.gov/data/malaysia-exporter-guide, [accessed 2018.05.11]
International Trade Statistics. 2017. Imported goods of Malaysia. Available from: https://www.trademap.org, [accessed 2018.05.11]
Korea Agro-Fisheries and Food Trade Corporation, Available from: www.at.or.kr, [accessed 2018.05.11]
Korea International Trade Association. Available from: www.kita.net, [accessed 2018.02.01]
Trade Statistics Service. Available from: http://www.trass.or.kr, [accessed 2018.05.11]
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.