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공항에서 면세점 매출액이 항공기 지연에 미치는 영향에 관한 연구 - 인천국제공항 탑승동 취항 항공사 대상으로 -
A Study on the Effect of Duty Free Shop Sales on Airline Delay at Airport - Focused on airlines of Incheon International Airport - 원문보기

한국항공운항학회지 = Journal of the Korean Society for Aviation and Aeronautics, v.26 no.2, 2018년, pp.123 - 131  

김광일 (필리핀항공사)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Air transport industry tries to enhance punctuality, stability and amenity for customer's satisfaction. Especially airlines and airports do make an effort as the distance between these two stakeholders and passengers are close. This research has empirically discussed the relationship between duty fr...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 따라서 본 연구에서는 이를 확인하기 위하여 승객들이 에어사이드에서 행하는 면세점 쇼핑이 항공사의 지연에 영향을 미치는지 검증하였다. 이를 위하여 항공사의 지연과 면세점의 매출액 간의 관계를 분석하였다.
  • 본 연구는 공항에서의 상업 활동 중 매우 커다란 비중을 차지하는 면세품 쇼핑이 항공운송에서의 만족도를 평가하는 중요요소 가운데 운항 측면에서 매우 중요한 목표인 정시성을 추구 하기 위한 지연에 미치는 영향을 분석하였다.

가설 설정

  • 가설 1 : 면세점의 매출액은 항공사의 지연편수에 영향을 미칠 것이다.
  • 가설 2 : 면세점의 매출액은 항공사의 지연시간에 영향을 미칠 것이다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
항공수송에서 승객의 만족도를 평가하는 중요한 요소는 무엇인가? 항공수송에서는 특히 정시성, 안전성, 쾌적성이 승객의 만족도를 평가하는 중요 요소이면서 항공 운송산업에서 추구하는 목표이다. 항공운송산업이 단기간에 비약적인 발전을 한 배경에는 항공기술의 급속한 발전과 더불어 정시성을 배경으로 한 항공수송의 특성도 기여요인 가운데 하나이다.
항공기 지연은 무엇을 의마하는가? 지연은 항공기 출발과 도착과정에서 발생하는 어떤 원인으로 인하여 항공기의 정시출발 도착이 이루어지지 못하고 추가적인 시간을 소모하는 것을 의미한다. 보통 이런 지연은 단순하게 해당 항공편 1개편으로 국한되는 것이 아니라 연속되는 항공편의 지연으로 이루어지는 경우가 많다.
항공기 지연의 원인에는 무엇이 있는가? 세계적으로 항공사에서 다루는 지연원인은 100여 가지로 세분화되어 있는데 양이 방대하여 요인별로 나누면 ①기상, ②정비, ③승객, 탑승 수속 및 C.I.Q 관계, ④화물, ⑤항공기 사고, ⑥ 공항당국 사정, ⑦보안관련, ⑧운항준비 및 항로상의 문제, ⑨국가항공시스템, ⑩기내식 및 수하물 등으로 크게 정의된다.
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참고문헌 (15)

  1. Sarseshiki, F., Arjroody, A.R., Zamani, K., 2010. Determination of delay factors in domestic passenger flights using AHP technique. In: 12th World Conference for Transportation Research (WCTR). 

  2. Niehues, A., Belin, S., Hansson, T., Hauser, R., Mostajo, M., Richter, J., 2001. Punctuality:How airlines can improve On-Time Performance. Available from: http://www.aviation.go.th/rbm/Punctuality. pdf 

  3. Wu, Cheng-.Lung., 2010. Airline Operations and Delay Management. Ashgate Publishing Limited. 

  4. Khaled F. Abdelghanya, , , Sharmila S. Shahb, , Sidhartha Rainab, and Ahmed F. Abdelghanyb, 2004. A model for projecting flight delays during irregular operation conditions, Journal of Air Transport Management, Volume 10, pp.385-394. 

  5. Cheng-Lung Wu 2005. Inherent delays and operational reliability of airline schedules .Journal of Air Transport Management Volume 11, pp.273-282. 

  6. Estimation of the On-time Performance for Padded Flight Schedule, LEE, BOHAENG Dept, of Air transportation Graduate School of Korea Aerospace University, 2017 

  7. Mayer, C., Sinai, T., 2003.Network effects, congestion externalities, and air traffic Delays: or why not all delays are evil.Am. Econ. Rev. 93(4), pp.1194-1215 

  8. Jules O. Yimga, 2017. Airline code-sharing and its effects on on-time performance, Journal of Air Transport Management Volume58 pp.76-90. 

  9. IATA, 2016a. Global Passenger Survey. https://www.iata.org/whatwedo/passenger/gps/Documents/Highlights%202015-Global-Passenger-Survey-Final.pdf. 

  10. Incheon Airport, 2017. All New, Creative, Different. Annual report 2017. Incheon Airport. 

  11. Shiaw-Wuu Pernga, , Chia-Chuan Chowa and Wu-Cheng Liao 2010. Analysis of shopping preference and satisfaction with airport retailing products. Journal of Air Transport Management Volume 16, pp.279-283 

  12. Tovar, B., Martin-Cejas, R.R., 2009. Are outsourcing and non-aeronautical revenues important drivers in the efficiency of Spanish airports? Journal of Air Transport Management. Volume 15, pp217-220. 

  13. Graham, A., 2009. How important are commercial revenues to today''s airports? Journal of Air Transport Management. Volume 15 (3), pp106-111. 

  14. Jin-Long Lu, 2014. Investigating factors that influence passengers'' shopping intentions at airports e Evidence from Taiwan, Journal of Air Transport Management, Volume 35 (2014) pp.72-77. 

  15. Staying at the airport on the sales of airport duty free shops, Pil-Joo Jeong, The Graduate School of Public Administration Seoul National University, 2017 

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