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[국내논문] 승용차 정면충돌에서 에어백 전개가 운전자 손상에 미치는 영향
The Effect that Air Bag Deployment in Car Head-on Collision on Injury to Driver 원문보기

자동차안전학회지 = Journal of Auto-Vehicle Safety Association, v.10 no.2, 2018년, pp.13 - 19  

전혁진 (춘해보건대학교 응급구조과) ,  김상철 (충북대학교병원 응급의학과) ,  이강현 (연세대학교 원주세브란스기독병원 응급의학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to evaluate the effect of air bag deployment in passenger car head-on collisions on injuries to the driver. The drivers in head-on collisions who were brought to the emergency rooms of two hospitals from January 2011 and October 2014 were evaluated, as were the vehicles...

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AI 본문요약
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문제 정의

  • 이에 본 연구에서는 국내 실사고 데이터를 이용하여 승용차 정면 충돌 시 에어백 전개로 인한 운전자 중증도 양상을 확인하고 안전장치 사용 유무에 따른 중증도를 비교함으로써 교통사고 시 운전자의 중증도 분류에 기준이 될 수 있는 기초자료를 제공하는데 의의가 있다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
대상자의 객관적인 손상 정도를 확인하는 도구로써 사용된 것은 무엇인가? 대상자의 객관적인 손상 정도를 확인하는 도구로써 Abbreviated Injury Scale(AIS)와 Injury Severity Score (ISS)를 이용하였다. AIS는 교통사고 환자의 중증도를 분류하기 위하여 미국자동차의학진흥협회(Association for the Advancement of Automotive Medicine, AAAM)에서 만들었으며 두부, 경부, 안면부, 흉부, 복부, 척추, 상지, 하지, 외부로 나누어 각 부위별 손상 정도를 1에서 6 까지 점수화하였다.
CDC 코드가 각각 의미하는 것을 모두 설명하시오. CDC 코드는 숫자와 영문으로 이루어진 7자리 코드로써 이를 통해 차량의 충돌 방향 및 파손 정도를 알 수 있다. 첫 번째와 두 번째 코드는 숫자로 이루어져 있으며 충돌 방향을 나타내며 사고로 인한 주요한 변형부위에서 아날로그 시계의 중심을 놓고 그 방향을 결정한다. 세 번째 코드는 충돌이 일어난 주요 파손 위치를 표시하는 것으로 F(front), B(back), R(right), L(left), T(top), U(undercarriage)가 있다. 네 번째 코드는 수평방향의 변형정도를 나타내는데 승용 자동차에서 F(front), P(passenger), B(back), C(center), R(right), L(light)로 분류하고 이를 기본으로 여러 가지 D, Y, Z의 조합이 형성된다. 다섯 번째 코드는 수직방향의 변형정도를 나타내는데 A(all, total height), G(glazed height), L(Lower), E(Everything below blet line) 등이 있다. 여섯 번째 코드는 파손 형태와 너비를 나타내는데 O(rollover), W(wide), E(narrow including a corner), N(narrow not including a corner) 등이 있다. 일곱 번째 코드는 숫자로 입력되며 파손 정도를 나타내는데 정면, 후면, 측면 충돌 정도에 따라 1에서 9까지의 숫자로 분류 한다. (11)
CDC 코드는 무엇인가? 사고차량에 대한 충돌 분석은 CDC(The SAE J224 Collision Deformation Classification) 코드를 이용하였다. CDC 코드는 숫자와 영문으로 이루어진 7자리 코드로써 이를 통해 차량의 충돌 방향 및 파손 정도를 알 수 있다. 첫 번째와 두 번째 코드는 숫자로 이루어져 있으며 충돌 방향을 나타내며 사고로 인한 주요한 변형부위에서 아날로그 시계의 중심을 놓고 그 방향을 결정한다.
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참고문헌 (25)

  1. NHTSA; National Highway Traffic Safety Administration, http://www.nhtsa.gov 

  2. Zador, Ciccone. 1993, Automobile driver fatalities in frontal impacts : air bags compared with manual belts, American Journal Public Health, Vol. 83, No. 5, pp. 661-666. 

  3. Malliaris. Digges. Deblois, 1995, Evaluation of air bag field performance, SAE, 950869. 

  4. Ott, 1995, Review of the air bag effectiveness in real life accidents demands-for positioning and optimal deployment of air bag systems, SAE, 952701. 

  5. Donald, 2001, The effects of belt use and driver characteristics on injury risk in frontal air bag crashes, SAE, ;2001-01-0155. 

  6. Chantal. Minoo, Trilok, Richard, 1999, Us and UK belted driver injuries with and without air bag deployments-A field data analysis, SAE 1999-01-0633. 

  7. Koichi, Kyoko, Akina, Eriko, 2009, A fatal case of air-bag-mediated liver injury in an unrestrained driver, Legal Medicine, Vol. 11, pp. S555-S557. 

  8. Ali, Stuart, Zuzana, Bruce, 1997, Air bag-related ocular trauma, American journal of emergency medicine, Vol. 15, No. 4, pp. 389-392. 

  9. Sasser, Hunt, Faul, Sugerman, et al., 2012, Guidelines for field triage of injured patients: recommendations of the National Expert Panel on Field Triage, 2011. Centers for Disease Control and Prevention (CDC). MMWR Recomm Rep Vol. 61, pp. 1-20. 

  10. Lehmann, Brounts, Lesperance, Eckert, et al., 2009, A simplified set of trauma triage criteria to safely reduce overtriage: a prospective study. Arch Surg Vol. 144, pp. 853-858. 

  11. Collision Deformation Classification. SAE International Available at http://standards.sae.org/j224_198003/ Accessed April 29. 2011. 

  12. Greenspan, McLellan, Greig, 1985, Abbreviated Injury Scale and Injury Severity Score: a scoring chart, J Trauma, Vol. 25, No. 1, pp. 60-64. 

  13. Bolorunduro, Villegas, Oyetunji, Haut, et al.,, 2011, Validating the Injury Severity Score (ISS) in Different Populations: ISS Predicts Mortality Better Among Hispanics and Females, JSR, Vol. 166, pp. 40-44. 

  14. Evans, 1986, The effectiveness of safety belts in preventing fatalities. Accid Anal Prev. Vol. 18 pp. 229-241. 

  15. Cummings, McKnight, Rivara, Grossman, 2002, Association of driver air bags with driver fatality: a matched cohort study.[See comment]. BMJ. Vol. 324, pp. 1119-1122. 

  16. National Highway Traffic Safety Administration. Washington, DC, www.nhtsa.dot.gov. 2001. 

  17. National Highway Traffic Safety Administration, Washington, DC, 1999. 

  18. McGwin, Metzger, Alonso, Rue, 2003, The association between occupant restraint systems and risk of injury in frontal motor vehicle collisions. J Trauma, Vol. 54, pp. 1182-1187. 

  19. Justin, Kenneth, Robert, Kevin, 2009, Risk of injury associated with the use of seat belts and air bag in motor vehicle crashes, Bulletin of the NYU hospital for joint Diseases, Vol.66, No. 4, pp. 290-296. 

  20. Brown, Roe, Henry, 1995, A fatality associated with the deployment of an automobile air bag. J Trauma, Vol. 39 No. 6, pp. 1204-1206. 

  21. Lancaster, DeFrance, Borruso, 1993, Air-bag-associated rupture of the right atrium. N Engl J Med. Vol. 328, No. 5, pp. 358. 

  22. Lundy, Lourie. 1998, Two open forearm fractures after air bag deployment during low speed accidents. Clin Orthop. Vol. 351, pp. 191-195. 

  23. Cummings, McKnight, Rivara, Grossman, 2002, Association of driver air bags with driver fatality: a matched cohort study,[See comment], BMJ, Vol. 324, pp. 1119-1122. 

  24. Sutyak, Passi, Hammond, 1997, Air bags alone compared with the combination of mechanical restraints and air bags: implications for the emergency evaluation of crash victims. South Med J. Vol. 90, No. 9, pp. 915-919. 

  25. Paul, William, Russell, Gerald, et al., 2008, Injury risks between first- and second-generation air bags in frontal motor vehicle collisions, Accident Analysis and Prevention, Vol. 40, pp. 1371-1374. 

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