[국내논문]물류기업의 업종과 사업특성이 경영성과에 미치는 영향에 관한 연구 -일본 물류기업을 대상으로- A Study on the Effects of Industry Types and Business Characteristics on Management Performance: For Japanese Logistics Companies원문보기
본 연구는 물류시장의 업종 간의 경영성과 차이를 비교하는 동시에 물류기업의 사업특성 차이를 분석하였다. 나아가 업종과 사업특성의 차이가 경영성과에 미치는 영향을 검정하였다. 분석 방법으로는 분산분석, 군집분석을 이용하였고, 연구의 시사점은 다음과 같다. 첫째. 일본의 물류시장은 업종 간 경영성과 차이가 나타났고, 창고서비스업이 타 업종에 비해 수익성과 안정성이 높았다. 둘째, 업종별 사업행동의 차이가 나타났고, 타 업종에 비해 해상화물운송업은 자본집약도가 높았고, 창고서비스업은 사업선도력과 신용거래도가 높았다. 마지막으로 업종과 사업특성 군집의 두 요인은 경영성과에 미치는 상호작용이 유의미하게 검정되었는데, 수익성에 있어 화물운송업과 창고서비스업의 사업특성의 작용이 달랐다. 반면, 안정성에 있어 전 업종은 공통적으로 자본집약도를 낮추고 사업선도력을 재고하는 사업특성이 유효하게 작용하였다.
본 연구는 물류시장의 업종 간의 경영성과 차이를 비교하는 동시에 물류기업의 사업특성 차이를 분석하였다. 나아가 업종과 사업특성의 차이가 경영성과에 미치는 영향을 검정하였다. 분석 방법으로는 분산분석, 군집분석을 이용하였고, 연구의 시사점은 다음과 같다. 첫째. 일본의 물류시장은 업종 간 경영성과 차이가 나타났고, 창고서비스업이 타 업종에 비해 수익성과 안정성이 높았다. 둘째, 업종별 사업행동의 차이가 나타났고, 타 업종에 비해 해상화물운송업은 자본집약도가 높았고, 창고서비스업은 사업선도력과 신용거래도가 높았다. 마지막으로 업종과 사업특성 군집의 두 요인은 경영성과에 미치는 상호작용이 유의미하게 검정되었는데, 수익성에 있어 화물운송업과 창고서비스업의 사업특성의 작용이 달랐다. 반면, 안정성에 있어 전 업종은 공통적으로 자본집약도를 낮추고 사업선도력을 재고하는 사업특성이 유효하게 작용하였다.
This paper compares the differences in management performance in the logistics market and analyzes the differences in business characteristics depending on the industry types. In addition, the effects of industry types and business characteristics on management performance are examined. The analysis...
This paper compares the differences in management performance in the logistics market and analyzes the differences in business characteristics depending on the industry types. In addition, the effects of industry types and business characteristics on management performance are examined. The analysis method used is ANOVA and K-means clustering. The implication of the study are as follows. First, in the logistics market in Japan, there was a difference in management performance among the types of industry. The warehousing service type had the highest profitability and stability among all the industry types. Second, differences in business characteristics by industry types were tested. It was found that offshore cargo transportation type was more capital intensive than the other types. In addition, warehousing service type had higher business leadership and credit transaction than others. Third, industry types and clusters based on business characteristics had a significant impact on management performance through interaction effects. For the profitability variables in detail, other clusters had a significant effect between transportation types(onshore and offshore cargo) and warehousing service type. On the other hand, in stability variables, one cluster was effective in all types, which is a characteristic that lowers both capital intensity and business leadership.
This paper compares the differences in management performance in the logistics market and analyzes the differences in business characteristics depending on the industry types. In addition, the effects of industry types and business characteristics on management performance are examined. The analysis method used is ANOVA and K-means clustering. The implication of the study are as follows. First, in the logistics market in Japan, there was a difference in management performance among the types of industry. The warehousing service type had the highest profitability and stability among all the industry types. Second, differences in business characteristics by industry types were tested. It was found that offshore cargo transportation type was more capital intensive than the other types. In addition, warehousing service type had higher business leadership and credit transaction than others. Third, industry types and clusters based on business characteristics had a significant impact on management performance through interaction effects. For the profitability variables in detail, other clusters had a significant effect between transportation types(onshore and offshore cargo) and warehousing service type. On the other hand, in stability variables, one cluster was effective in all types, which is a characteristic that lowers both capital intensity and business leadership.
물류산업의 시장은 다양한 서비스 수요로 구분할 수 있고 따라서 여러 업종의 분류가 가능하다. 우리나라는 현재 산업표준분류에서 물류업종을 1개 대분류, 4개 중분류, 11개 소분류, 12개 세분류로 구분하고 있다.1) 본 연구의 대상인 일본의 물류 시 장은 국가표준산업분류에 따라 1개 대분류, 8개 중 분류, 33개 소분류, 45개 세분류로 구분하고 있 다.
업종이란 무엇인가?
업종(Industry Types) 분류는 연구자뿐만 아니라 실무자가 시장을 분석함에 있어 매우 간결하고 의미가 있는 정보를 제공하기 때문에 자주 이용된다. 업종이란 특정한 제품 또는 상품과 서비스가 거래 되는 시장으로 그것에 대한 수요와 공급이 발생한다고 해석할 수 있다. 시대가 변함에 따라 수요 변화가 발생하고 제품생산의 기술적 발전과 서비스 간의 연계 강화 등의 이유로 종래까지 명확하게 구분되었던 업종도 점차 그 경계가 불명확해지는 실정이다.
업종(Industry Types) 분류가 자주 이용되는 이유는 무엇인가?
업종(Industry Types) 분류는 연구자뿐만 아니라 실무자가 시장을 분석함에 있어 매우 간결하고 의미가 있는 정보를 제공하기 때문에 자주 이용된다. 업종이란 특정한 제품 또는 상품과 서비스가 거래 되는 시장으로 그것에 대한 수요와 공급이 발생한다고 해석할 수 있다.
참고문헌 (19)
구경모(2017), 일본 물류기업의 경영성과에 관한 탐색적 연구, 한국항만경제학회지, Vol.33, No.4, 99-116.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.