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[국내논문] 측량도해(測量圖解)의 현대적 해석 및 수학교육적 활용 방안
The Modern Explication of CheukRyangDoHae and its Pedagogical Applications 원문보기

Journal for history of mathematics = 한국수학사학회지, v.31 no.3, 2018년, pp.127 - 150  

양성현 (Korea Institute for Curriculum and Evaluation) ,  허난 (Kyonggi Univ.)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In spite of important researches and translational works of the Joseon mathematical treatises in the 80's and on, these results were almost out of reach to the school teachers as well as students due to the antiquity of their contents and the terms used. In order to make our traditional mathematics ...

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핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
수학교육에서 수학의 실용성의 역할은? 수학교육에서 수학의 실용성은 구체적인 예를 통하여 밝혀야 하고 학생의 지식 수준에서 이해할 수 있는 예를 보여주어야 한다 [5]. 학생들이 보다 쉽게 접근할 수 있도록 산학서에 제시된 문제를 번역하는 것에 그치지 않고 이를 현실 상황에 접목하여 문제 상황을 재해석해 줌으로써 보다 쉽게 이해할 수 있도록 할 필요가 있다.
측량도해(測量圖解)의 특징은 ? 측량도해(測量圖解)는 철종・고종대에 활동한 대표적인 천문학자이자 수학자인 남원상(南元裳, 1820〜1869)의 저서로써 중국 위(魏)의 유휘(劉徽)가 주해(注解)한 구장중차(九章重差)의 ‘구고’의 마지막 8문제, 유휘가 편찬하고 당(唐)의 이순풍(李淳風) 등이 칙명으로 주해한 해도산경(海島算經)의 전체 문제, 남송(南宋)의 진구소(秦九韶)가 편찬한 수서구장측망류 (數書九章測望類) 의 측량에 관한 9문제를 추려내어 문제마다 도해를 붙인 일종의 주해서이다 [2, 11, 12].
해도의 현대적 해설에 대한 풀이는 무엇인가? 9절까지에 제시된 바와 같이 각각의 해도 문항에 대하여 원문5), 번역6)과 동시에 2가지 풀이로 구성하였다. 첫째 측량도해에 수록된 풀이를 현대적 용어와 기호를 사용하여 제시하였으며, 둘째 원문에 존재하는 수치는 그대로 유지하고도형의 닮음과 연립일차방정식을 이용한 풀이를 병렬적으로 제시하였다. 물론 해도의 문항을 풀이할 수 있는 방법은 다양하게 존재할 것이다.
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참고문헌 (13)

  1. CHANG H. W., Analysis on Gu-il-jip, the mathematical book of Chosun dynasty and its pedagogical applications, Journal of Educational Research in Mathematics 13(4) (2003), 429-446. 

  2. CHANG H. W., Mathematics Museum, Gyonggi: Seongandang, 2010. 

  3. GIM C. C., KIM J. H., LEE K. H., An International Comparative Study on the Use of Illustrations of the Elementary Mathematics Textbooks in Korea, Japan, USA and Germany, The Journal of Curriculum & Evaluation 9(1) (2006), 299-319. 

  4. R. HEINICH, M. et al, Instructional media and technologies for learning (7th ed.), New York: Prentice Hall, Inc., 2002. 

  5. HER M., About the utility of mathematics, The Korean Journal for History of Mathematics 14(1) (2001), 61-72. 

  6. HYUN Y. H., KIM Y. J., CHO S. J., The research of visual materials for aesthetic composition on the textbooks, Korea Textbook Research Foundation, Research Report 2004-4. 

  7. JUNG H. N., Pedagogical Approach of the Nine Chapters on the Mathematical Art and Nam Byung Gil's GuJangSulHae, Education of Primary School Mathematics 14(2) (2011), 103-116. 

  8. KANG S. P., KIM S. J., LIM E. H., A study on the analysis of elementary mathematics textbook's illustrations: Focusing on the second grade, Journal of the Korean School Mathematics Society 8(2) (2005), 183-201. 

  9. Ministry of Education, Mathematics Curriculum, Bulletin of MOE No.2015-84 [Seperate Volume 8]. 

  10. Ministry of Education and Science Technology, Mathematics Curriculum, Bulletin of MEST No.2011-361 [Seperate Volume 8]. 

  11. NAM W. S., Cheukryangdohae(Yoo, I. Y. and Her, M., Trans.). Seoul: Kyowoosa(Original work published 1857), 2006. 

  12. National Library of Korea, http://www.nl.go.kr/nl/search/search.jsp?allon&topF1title_author&kwd%EC%B8%A1%EB%9F%89%EB%8F%84%ED%95%B4#none. 

  13. YANG S. H., An Investigation of the Height Measurement of Island Recorded in Mathematics Books of the Late Chosun Dynasty and its Pedagogical Applications, Journal of Educational Research in Mathematics 28(1) (2018), 49-74. 

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