디지털 매체 활용 탐색을 위한, 대학의 플립드 러닝 효과분석 연구 An Analytic Study about the Effect of Flipped learning Class at Universities used for Digital Media Usage Exploration원문보기
본 연구는, 최근 국내에서 미래형 대학교육 방안으로 부상중인 플립드 러닝 적용의 실증적 사례 연구를 분석대상으로 한 문헌 연구이다. 연구의 목적은, 현재의 디지털 기반 매체 환경을 고려한 국내 대학의 플립드 러닝 적용수업에서, 학습자들의 디지털 매체 활용에 대한 탐색이다. 이를 위해, 선행 연구의 측정 변인과 통계적 유의성에 대한 고찰 및 매체 활용에 대한 분석을 진행하였다. 가장 주요한 측정 변인은 '학습 성취도'와 '수업 만족도'로, 플립드러닝 적용 수업의 효과성 측정에 대한 척도였다. 분석한 모든 연구는 매체를 활용 하였으나, 대부분의 연구가 교실수업의 효과성 검증에 치중하여, 한 편의 연구에서만 별도의 매체 활용 측정이 이루어졌고, '동영상 학습인식' 변인에 대해 통계적으로 유의한 결과가 도출되었다. 연구 별로 매체 활용 관련한 정성적인 측정 내용은 별도의 분석 결과로 제시하였다. 향후, 플립드 러닝 적용 및 디지털 매체 활용에 대한 실효적인 후속 연구를 위해서는 정확한 효과측정에 필요한 처치 기간의 확보 등 다섯 가지 주요 논점에 대한 검토가 필요하다.
본 연구는, 최근 국내에서 미래형 대학교육 방안으로 부상중인 플립드 러닝 적용의 실증적 사례 연구를 분석대상으로 한 문헌 연구이다. 연구의 목적은, 현재의 디지털 기반 매체 환경을 고려한 국내 대학의 플립드 러닝 적용수업에서, 학습자들의 디지털 매체 활용에 대한 탐색이다. 이를 위해, 선행 연구의 측정 변인과 통계적 유의성에 대한 고찰 및 매체 활용에 대한 분석을 진행하였다. 가장 주요한 측정 변인은 '학습 성취도'와 '수업 만족도'로, 플립드러닝 적용 수업의 효과성 측정에 대한 척도였다. 분석한 모든 연구는 매체를 활용 하였으나, 대부분의 연구가 교실수업의 효과성 검증에 치중하여, 한 편의 연구에서만 별도의 매체 활용 측정이 이루어졌고, '동영상 학습인식' 변인에 대해 통계적으로 유의한 결과가 도출되었다. 연구 별로 매체 활용 관련한 정성적인 측정 내용은 별도의 분석 결과로 제시하였다. 향후, 플립드 러닝 적용 및 디지털 매체 활용에 대한 실효적인 후속 연구를 위해서는 정확한 효과측정에 필요한 처치 기간의 확보 등 다섯 가지 주요 논점에 대한 검토가 필요하다.
This study is a literature study that analyzes empirical case study of Flipped learning application which has emerged as a method of future university education in Korea. The purpose of the study is to explore the use of digital media by learners in the Flipped learning applied courses in domestic u...
This study is a literature study that analyzes empirical case study of Flipped learning application which has emerged as a method of future university education in Korea. The purpose of the study is to explore the use of digital media by learners in the Flipped learning applied courses in domestic universities considering current digital-based media environment. For this purpose, we analyzed the measurement variables and statistical significance of the preceding studies and analyzed the media utilization. The most important measurement variables were 'learning achievement' and 'class satisfaction', which were measures of effectiveness on the Flipped learning classes. All studies analyzed used media, but most studies focused on verifying the effectiveness of classroom classes, resulting in separate media utilization measurements in one study and statistically meaningful results for the 'video learning recognition' variable. The qualitative measurement related to the use of media for each study was presented as a separate analysis result. In the future, in order for effective follow-up studies on application of Flipped learning and digital media utilization, there are five main issues that need to be studied, which are securing the necessary treatment period for accurate effect measurement, etc.
This study is a literature study that analyzes empirical case study of Flipped learning application which has emerged as a method of future university education in Korea. The purpose of the study is to explore the use of digital media by learners in the Flipped learning applied courses in domestic universities considering current digital-based media environment. For this purpose, we analyzed the measurement variables and statistical significance of the preceding studies and analyzed the media utilization. The most important measurement variables were 'learning achievement' and 'class satisfaction', which were measures of effectiveness on the Flipped learning classes. All studies analyzed used media, but most studies focused on verifying the effectiveness of classroom classes, resulting in separate media utilization measurements in one study and statistically meaningful results for the 'video learning recognition' variable. The qualitative measurement related to the use of media for each study was presented as a separate analysis result. In the future, in order for effective follow-up studies on application of Flipped learning and digital media utilization, there are five main issues that need to be studied, which are securing the necessary treatment period for accurate effect measurement, etc.
그러면서, 자신의 저서 에서, ‘교실 뒤집기’ 즉 ‘거꾸로 수업 (flipped classroom)’이 필요하다는 주장을 하고 있다[4]. ‘거꾸로 수업’은 기존의 교실 수업활동과 그 전, 후의 학습 활동을 바꿔서 진행하는 교육 방식이다. 관련하여, 이러한 주장은 최근 국내의 선행연구와 교육 현장에서도 어렵지 않게 확인 할 수 있다.
2007년, 미국 콜로라도 소재 고등학교 화학 교사였던 버그만(Johnathan Bergman)과 샘즈(Aron Sams)가 학교 수업에 플립드 러닝을 학습 방식에 적용한 이유는 무엇인가?
이들 두 교사는, 학생들이 학교 수업을 통한 학습에서 겪는 문제점 해결을 위해 플립드 러닝이라는 학습 방식을 적용하였는데, 그 문제점은 다음과 같다. 첫 번째는, 개인 사정으로 수업에 결석한 학생들의 학습 결손을, 개별 학습을 통해서 보충할 수 있는 방안이 필요하였다. 두 번째는, 수업 내용에 대한 이해도가 낮아 과제를 하는데 어려움을 겪는 학생들에게 도움을 주기 위한 방법이 필요하였다. 이러한 문제들을 해결하기 위해, 두 교사는 수업 내용을 녹화한 동영상을 온라인을 통해 제공하여 학생들이 학습에 이용할 수 있도록 하였다.
이종연 외(2014)의 연구에서 정의한 플립드 러닝은 무엇인가?
플립드 러닝에 대한 개념적 정의는 연구자들마다 조금씩 다르다. 이종연 외(2014)의 연구에서는 여러 학자들의 정의 내용을 토대로, 플립드 러닝의 개념을 “학생이 수업 시간에 배울 주요 내용을 인터넷 연결이 가능한 집이나 개인적인 공간에서 동영상을 통해 자율적으로 학습하고, 수업 시간에는 선생님 또는 동료 학생과 함께 토론, 실습, 실험 등의 다양한 활동을 하는 것”으로 정의하였다[17].
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