최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국융합학회논문지 = Journal of the Korea Convergence Society, v.9 no.10, 2018년, pp.497 - 505
황라일 (신한대학교 간호학과)
The purpose of this study is to compare the menstrual knowledge, menstrual attitude and education needs of male and female university students. A total of 385 students in a university were surveyed. The results of the study showed that male students had lower menstrual knowledge than female students...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
여성들의 월경에 대한 인식은 어떠한가? | 월경은 여성의 생식능력을 상징하며 가임기 여성의 건강을 대표하는 중요한 특징 중 하나로, 여성들에게 월경은 자연스러운 생리적 현상이며 모성역할에 필수적 준비과정이다[1]. 그러나 거의 대부분의 여성들은 월경주기에 따라 기분, 행동 및 신체증상 등 복합적이고 다양한 불편감을 경험하며 이로 인해 일상생활에 주기적으로 방해를 받음으로써 월경을 긍정적으로 인식하지 않고 있다[2-3]. 또한 여성들은 월경으로 인한 불편감을 숨기고 평상시처럼 안정된 상태로 보여지는 것을 바람직한 태도로 받아들이도록 학습되어졌다[4-5]. | |
대학생은 어떤 발달이 이루어지는 시기인가? | 한편 대학생은 사회심리적 및 경제적 측면에서 미성숙하고 자신의 미래 직업과 삶의 방향을 설정하기 위해 많은 혼란을 거듭하는 시기이다. 또한 자신이 선호하는 성적 대상을 선택하고 사회가 요구하는 적절한 성역할을 학습하는 등 성적 사회화가 이루어지는 주요 발달단계이다[8]. 월경 전 증상 호소가 가장 많은 집단인 여자 대학생들은 월경 전후로 학업능률저하, 대인관계에서의 갈등, 충동성과 공격성의 증가 및 삶의 질 저하 등을 경험하지만 월경에 대해 주로 회피적 대처방식을 택하고 있다[9-11]. | |
우리나라 성교육 표준안에서의 월경은 어떠한가? | 그러나 우리나라 성교육 표준안에는 월경 교육을 초등학교 시기로만 한정하고 있고 교육내용도 주로 호르몬 변화 관련 생물학적 지식만을 포함하고 있어, 정규 교육과정에서의 월경 교육 기회는 매우 제한적이다[13]. 또한 개방적 서구 문화와 남성중심적 전통문화가 여전히 혼재하고 있는 가정 내에서의 월경 관련 일상적 대화 및 교육도 주로 여성만을 대상으로 이루지고 있다[5]. |
J. H. Jun. (2007). Effects of experience based menstrual education program on menstrual attitude and menstrual discomfort among female elementary students. Unpublished Master thesis, Busan University, Busan
J. M. Park, S. R. Suh, K. Y. Kim, H. J. Kim. (2012). Female workers' attitudes toward menstruation, premenstrual discomfort and coping method. Journal of the Korean Society of Maternal and Child Health, 16(1), 100-112.
H. J. Choi. (2006). The ralation of premenstrual symptom, hypochondriasis and menstrual attitude. Unpublished Master thesis, Catholic University. Seoul.
J. E. Noah. (1995). A study of the experiences of menstruation and the cultural taboos. Women's Studies Review, 12, 373-374.
D. O. Yang & G. H Youn. (2001). Attitudes toward menstruation according to the increased years after menarche. The Korean Journal of Woman Psychology. 6(3), 37-48
S. K. Kim. (2016). You can not stand urinating? "... Men who do not know the menstrual period. http://news.chosun.com/site/data/html_dir/2016/07/01/20 16070102047.html
E. A. Impett, L. A. Peplau. (2003). Sexual compliance: gender, motivational, and relationship perspectives. The Journal of Sex Research, 40(1), 87-100. DOI: 10.1080/00224490309552169
S. M. Ho. Sexual knowledge, attitude and sexual behavior of the university students. Unpublished Master thesis, Hanyang University, Seoul
S. Y. Kim. (2017). Menstrual attitudes, menstrual stress and premenstrual syndromes in nursing students. Unpublished Master thesis, Kunyang University. Daejeon.
M. Kleinstauber, K. Schmelzer, B. Ditzen, G. Andersson, W. Hiller, C. Weise. (2016). Psychosocial Profile of women with premenstrual syndrome and healthy controls: A comparative study. International Journal of Behavior Medicine, 23(6), 752-763.
M. S. Yoo, J. W. Park, & M. A. You. (2012). The relationships among gender egalitarianism, sexual attitudes and sexual harassment myths among Korean university students. Journal of the Korean Society of Maternal and Child Health, 16 (1), 14-22. doi: 10.21896/jksmch.2012.16.1.14
J. H. Min. Effects of menstrual self-management education program of high school female students. Unpublished Master thesis, Chungnam University, Daejeon.
N. M. Kang. (2018). A comparative study of knowledge and attitude about menstruation among men and women in their twenties. ATE, 8, 193-213
Y. T. Chang, M. Hayter, M. L. Lin. (2012) Pubescent male students' attitudes towards menstruation in Taiwan: implications for reproductive health education and school nursing practice. Journal of Clinical Nursing, 21(3-4), 513-21. doi: 10.1111/j.1365-2702.2011.03700.x. Epub 2011 Feb 25.
L. Mason, M. Sivakami, H. Thakur, N. Kakade, A. Beauman, K. T. Alexander, A. M. van Eijke, K. F. Laserson, M. B. Thakkar, P. A. Phillips-Howard. (2017). 'We do not know': a qualitative study exploring boys perceptions of menstruation in India. Reproductive Health, 14(1), 174. doi: 10.1186/s12978-017-0435-x.
C. Y. Cheng, K. Yang, S. R Liou. (2007). Taiwanese adolescents' gender differences in knowledge and attitudes towards menstruation. Nursing Health Science, 9(2), 127-34.
M. Kathleen B. Lustyk, Winslow G. Gerrish, Haley Douglas, Sarah Bowen, G. Alan Marlatt. (2011). Relationships among premenstrual symptom reports, menstrual attitudes, and mindfulness. Mindfulness, 2(1), 37-48. doi: 10.1007/s12671-011-0041-x
H. J. Jo. (2017). The Mediating Effects of Irrational Belief on The Relationship between Female University Students' Premenstrual Syndrome (PMS) and Menstrual Attitudes. Unpublished Master thesis,, Daegu University. Daegu.
S. H. Yang. (2014). The study on conditions of sex education by parents from the view of middle school students -Focusing on the conditions in Jeju. Unpublished Master thesis, Jeju University, Jeju.
W. . Choi1, J. H. Park, S. W. Lee, J. E. Yim, H. C. Jeong, Y. S. Lim, S. J. Han. The effects of convergent reproductive health promotion program for Korean university students on sexual knowledge, sexual attitude, and reproductive health promoting behavior. Journal of the Korea Convergence Society, 9(3), 145-152. doi: 10.15207/JKCS.2018.9.3.145
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.