본 연구의 목적은 어린이집의 자유놀이에서 나타나는 영아와 교사가 각각 상호작용을 시작하려는 의도를 검토하여 발달을 도모하는 상호작용이 무엇인지를 탐구하려고 한다. 연구방법은 질적 연구방법으로 연구대상은 영아 9명과 영아반 교사 3명이다. 자료 수집은 영아의 오전일과에서 교사-영아 상호작용에 초점을 두고 캠코더로 녹화한 후 전사하였다. 3개월 동안 총 24회 관찰과 교사와 심층면담 그리고 연구대상 어린이집의 생활안내 책자, 일간/월간/연간계획안, 관찰기록, 행동발달 관찰기록서 등을 수집하여 분석하였다. 연구결과, 연구문제 1인 자유놀이에 나타난 영아의 상호작용 의도는 첫째, 어떻게 놀이해야 하는지를 알기위해 둘째, 일상 관련한 그림책의 내용을 보기위해 셋째, 정서적 요구의 충족을 위한 것으로 나타났다. 연구문제 2인 자유놀이에 나타난 교사가 먼저 상호작용을 시작하는 의도는 첫째, 사물탐색과 놀이시도를 돕기 위해 둘째, 교사중심에서 영아주도의 놀이전이를 위하여 셋째, 울음으로 의사를 표현하는 영아를 달래기 위한 것으로 나타났다. 상호작용의 질을 높이고 영아의 발달을 도모할 수 있는 영아 중심적 관점에서의 영아-교사의 상호작용에 대한 장기적 심층적 연구가 요망된다.
본 연구의 목적은 어린이집의 자유놀이에서 나타나는 영아와 교사가 각각 상호작용을 시작하려는 의도를 검토하여 발달을 도모하는 상호작용이 무엇인지를 탐구하려고 한다. 연구방법은 질적 연구방법으로 연구대상은 영아 9명과 영아반 교사 3명이다. 자료 수집은 영아의 오전일과에서 교사-영아 상호작용에 초점을 두고 캠코더로 녹화한 후 전사하였다. 3개월 동안 총 24회 관찰과 교사와 심층면담 그리고 연구대상 어린이집의 생활안내 책자, 일간/월간/연간계획안, 관찰기록, 행동발달 관찰기록서 등을 수집하여 분석하였다. 연구결과, 연구문제 1인 자유놀이에 나타난 영아의 상호작용 의도는 첫째, 어떻게 놀이해야 하는지를 알기위해 둘째, 일상 관련한 그림책의 내용을 보기위해 셋째, 정서적 요구의 충족을 위한 것으로 나타났다. 연구문제 2인 자유놀이에 나타난 교사가 먼저 상호작용을 시작하는 의도는 첫째, 사물탐색과 놀이시도를 돕기 위해 둘째, 교사중심에서 영아주도의 놀이전이를 위하여 셋째, 울음으로 의사를 표현하는 영아를 달래기 위한 것으로 나타났다. 상호작용의 질을 높이고 영아의 발달을 도모할 수 있는 영아 중심적 관점에서의 영아-교사의 상호작용에 대한 장기적 심층적 연구가 요망된다.
The purpose of this study is to clarify what teachers interaction is who try to develop their infants, by examining the intention of beginning the interaction between teachers and their infants, while playing freely at a child care center. The author used a qualitative research method. The subjects ...
The purpose of this study is to clarify what teachers interaction is who try to develop their infants, by examining the intention of beginning the interaction between teachers and their infants, while playing freely at a child care center. The author used a qualitative research method. The subjects of this study are nine infants and three teachers. The author videotaped all the session focusing on the interactions between teachers and their infants. The author observed all the sessions for three months. The author also interviewed the teachers. She also collected the manual of the target daycare centers, its study plans, its observation logs, and the observation logs of the infants' activities and analyzed them. The intention of infants' interaction with their teachers is to know how to play by using some toys. A second intention is to see the contents of the picture book related to the daily routine. A third intention is to satisfy emotional needs. The intention of teachers interaction with their infants while playing freely is to help explore things and try to play. Another intention is to make a transition from teacher-centered play to infant-centered one. A third intention is to pacify infants expressing thoughts by crying. A future research which will increase the quality of the interactions and will be helpful for the development of infants and will focus on infants will be needed.
The purpose of this study is to clarify what teachers interaction is who try to develop their infants, by examining the intention of beginning the interaction between teachers and their infants, while playing freely at a child care center. The author used a qualitative research method. The subjects of this study are nine infants and three teachers. The author videotaped all the session focusing on the interactions between teachers and their infants. The author observed all the sessions for three months. The author also interviewed the teachers. She also collected the manual of the target daycare centers, its study plans, its observation logs, and the observation logs of the infants' activities and analyzed them. The intention of infants' interaction with their teachers is to know how to play by using some toys. A second intention is to see the contents of the picture book related to the daily routine. A third intention is to satisfy emotional needs. The intention of teachers interaction with their infants while playing freely is to help explore things and try to play. Another intention is to make a transition from teacher-centered play to infant-centered one. A third intention is to pacify infants expressing thoughts by crying. A future research which will increase the quality of the interactions and will be helpful for the development of infants and will focus on infants will be needed.
여성의 사회진출, 자아실현, 무상보육 등의 실시로 말미암아 어린이집을 이용하는 영아 수는 전체 영유아 수의 94.5% 를 차지하고 있어[1] 영아보육은 더 이상 개인적인 문제가 아니라 국가적·사회적인 문제로 인식되고 있는 실정이다. 특히 영아는 다른 연령에 비해 교사에 대한 의존도가 매우 높기 때문에 수준 높은 양질의 보육이 제공되어야 함은 두말 할 나위가 없다.
영아보육을 통해 영아가 받는 영향은?
영아가 경험하는 보육은 교사와의 상호작용에 따라 영향을 받고 건강한 발달의 토대가 될 뿐 아니라[3] 영아 자신의 존재감과 실체를 느끼고 인식하면서 독립적인 개체로 발달해 나간다[4]. 더욱이 영아가 경험하는 양질의 경험은 영아의 사회적·정서적·인지적 발달을 돕고 촉진시킨다[5]. 따라서 교사의 반응적인 상호작용은 영아의 흥미나 관심을 확장시켜 발달을 조성하고 영아로 하여금 활발한 상호작용에 적극적으로 참여하게 한다. 이와 반면에 교사는 보육하는 과정에서 영아와 끊임없이 상호작용을 시도하지만 반응을 하지 않는 영아를 보면서 무엇을 원하는지 혹은 어떻게 해야 하는지 상황 해결이 어렵고 난감할 때가 많다[6].
영아반 보육교사를 위한 보수교육에서 가장 중요한 것은?
영아보육의 실태 및 질 제고 방안 연구에서 보육 교직원과 부모 모두가 선호하는 영아반 보육교사는 영아와 상호작용을 잘하는 교사이며, 특히 영아반 보육교사를 위한 보수교육에서 가장 필요한 영역은 교사와 영아 간의 상호작용 방법이라 주장하였다[7]. 이는 교사와 영아 간의 양질의 상호작용이 얼마나 중요하고 절실히 필요한지를 단정적으로 드러내는 대목이라 할 수 있다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.