$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

대학생의 부모-자녀 관계 발달 경험
Experiences of the Development of Parent-Child Relations among Korean College Students 원문보기

CHNR : Child health nursing research, v.24 no.4, 2018년, pp.420 - 433  

구현영 (대구가톨릭대학교 간호대학.간호과학연구소)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose: This study was conducted to explore experiences of the development of parent-child relations among Korean college students. Methods: The participants were 18 Korean college students. Data were collected through in-depth interviews, and the main question was, "Could you tell me about how you...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
부모-자녀 관계란 무엇인가? 부모-자녀 관계는 인간이 경험하는 최초의 관계로 심리사회적 발달의 기초가 된다[1]. 부모-자녀 관계는 영유아기는 물론 청소년 후기까지 발달 과업을 달성하는 데에 강력한 영향을 미치는 외적 요인으로 청소년의 자아정체감 형성과도 밀접한 관련이 있다[2].
부모-자녀 관계를 정확하게 이해하려면 어떻게해야 하는가? 부모-자녀 관계는 어느 사회문화에서나 보편적인 특성이 있지만, 현상이 발생하는 구체적인 맥락을 고려하여 파악했을 때 더 정확하게 이해할 수 있다[4]. 한국의 사회문화에서 부모-자녀 관계를 탐색하고, 어떤 발달 과정이 이루어지는지에 대한 해석적인 이해를 하는 것은 사회문화적 맥락에서 부모-자녀 관계의 특성을 정확 하게 파악하도록 하고, 한국 문화에 적합한 부모-자녀 관계 향상 방법을 마련하는 데에 기여할 것이다.
부모-자녀 관계의 특성은 아동의 성장발달에 따라 어떻게 변하는가? 부모-자녀 관계의 특성은 아동의 성장발달에 따라 변하는 것으로 알려져 왔다. 아동기의 의존적인 부모-자녀 관계는 청소년기에 상호의존적인 부모-자녀 관계가 되고, 점점 더 부모와의 심리적 거리가 증가하면서 독립적인 관계로 변한다[3]. 하지만 이러한 서구 문화의 개인주의적인 부모-자녀 관계에 대한 이론은 대인 관계를 중시하는 한국의 관계주의 문화에는 적절하지 않을 수 있다[4].
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (25)

  1. Erikson EH. The problem of ego identity. Journal of the American Psychoanalytic Association. 1956;4(1):56-121. https://doi.org/10.1177/000306515600400104 

  2. Schwartz SJ, Mason CA, Pantin H, Szapocznik J. Longitudinal relationships between family functioning and identity development in Hispanic adolescents: Continuity and change. The Journal of Early Adolescence. 2009;29(2):177-211. https://doi.org/10.1177/0272431608317605 

  3. Fosco GM, Caruthers AS, Dishion TJ. A six-year predictive test of adolescent family relationship quality and effortful control pathways to emerging adult social and emotional health. Journal of Family Psychology. 2012;26(4):565-575. https://doi.org/10.1037/a0028873 

  4. Lee J, Choi SC. The construction and validation of parent-adolescent affective bonding scale. Korean Journal of Social and Personality Psychology. 2003;17(3):87-104. 

  5. Choi IJ. Development and validation study of the Korean parentchild relationship scale. Research Report. Seoul: National Youth Policy Institute; 2006 December. Report No.: 06-R22. 

  6. Shin YJ, Kelly KR. Cross-cultural comparison of the effects of optimism, intrinsic motivation, and family relations on vocational identity. The Career Development Quarterly. 2013;61(2):141-160. https://doi.org/10.1002/j.2161-0045.2013.00043.x 

  7. Choi SC, Kim Y, Hwang IS. What is adolescent in Korean culture? Korean Journal of Psychological and Social Issues. 2004;10(4): 11-28. 

  8. Jung YH, Yang SE. A qualitative study on the self-identity development of career women: Focusing on parents-daughter relationships. Journal of Korean Home Management Association. 2011;29(1):1-19. 

  9. Strauss AL, Corbin JM. Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. 2nd ed. Newbury Park CA: Sage Publications; 1990. p. 61-142. 

  10. Guba EG, Lincoln YS. Competing paradigms in qualitative research. In: Denzin NK, Lincoln YS, editors. Handbook of qualitative research. 4th ed. London: Sage; 1994. p. 105-117. 

  11. Cho BH, Jung OB, Yoo GH. Human development: Psycho-developmental approach. 2nd ed. Seoul: Kyomoonsa; 2004. p. 18-33. 

  12. Koo HY. Korean nursing students' experience of ego identity development. Child Health Nursing Research. 2017;23(3):340-352. https://doi.org/10.4094/chnr.2017.23.3.340 

  13. Kim J. Comparative analysis of socialization environment of family between Korean and Swedish youth: With a specific focus on the positive ego-identity. Korean Journal of Youth Studies. 2010;17(8):157-176. 

  14. Hwang MH, Cho HJ, Cho YJ, Bang JW. A qualitative study on the meaning of work and experiences of career decision process of university students. Korean Journal of Psychology: General. 2013;32(3):675-699. 

  15. Koo HY, Park OK, Jo KW. Experience of career decision of Korean nursing students. Child Health Nursing Research. 2017;23(2):168-178. https://doi.org/10.4094/chnr.2017.23.2.168 

  16. Jeong YB, Chang HA. The effect of parental academic achievement pressure on academic burnout of high school students: The mediating effect of evaluative concerns perfectionism. Korean Journal of Youth Studies. 2017;24(7):167-190. https://doi.org/10.21509/KJYS.2017.07.24.7.167 

  17. Koo HY, Kim EJ. Vocational identity and ego identity status in Korean nursing students. Asian Nursing Research. 2016;10(1):68-74. https://doi.org/10.1016/j.anr.2015.11.001 

  18. Lee J, Chung H. A study on the relationships between parental achievement pressure and career aspiration: Focusing on the mediating effects of academic self-efficacy and cell phone addiction. Studies on Korean Youth. 2015;26(2):209-235. 

  19. Lee YW, Kim JH, Yim SY, Chae MO, Lee HR, Oh J. An evolutionary concept analysis of helicopter parenting. Child Health Nursing Research. 2014;20(4):237-246. https://doi.org/10.4094/chnr.2014.20.4.237 

  20. Leifer G, Fleck E. Growth and development across the lifespan: A health promotion focus. 2ne ed. St. Louis, Missouri: Elsevier; 2012. p. 183-194. 

  21. Fadjukoff P, Pulkkinen L, Lyyra AL, Kokko K. Parental identity and its relation to parenting and psychological functioning in middle age. Parenting, Science and Practice. 2016;16(2):87-107. https://doi.org/10.1080/15295192.2016.1134989 

  22. Surjadi FF, Lorenz FO, Wickrama KA, Conger RD. Parental support, partner support, and the trajectories of mastery from adolescence to early adulthood. Journal of Adolescence. 2011;34(4): 619-628. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2010.10.001 

  23. Kim J, Lee J. The relationship between parents-adolescent affective bonding (Bu-Ja-Yu-Chin-Sung-Cheong) and self-differentiation: Mediating effects of parents-adolescent communication. Asian Journal of Education. 2014;15(3):97-120. 

  24. Tak SY, Park YS, Kim UC. Factors influencing academic achievement of university students: With specific focus on parent-child relationship, self-efficacy, achievement motivation and hours studied. The Korean Journal Child Education. 2007;16(1):143-154. 

  25. Jeon SO, Kim J. The effects of college students' recognition with their parents' sense of unity and about their parents' devotion to them on their subjective happiness and psychological well-being. Journal of Parent Education. 2016;8(4):131-147. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로