최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기CHNR : Child health nursing research, v.24 no.4, 2018년, pp.420 - 433
Purpose: This study was conducted to explore experiences of the development of parent-child relations among Korean college students. Methods: The participants were 18 Korean college students. Data were collected through in-depth interviews, and the main question was, "Could you tell me about how you...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
부모-자녀 관계란 무엇인가? | 부모-자녀 관계는 인간이 경험하는 최초의 관계로 심리사회적 발달의 기초가 된다[1]. 부모-자녀 관계는 영유아기는 물론 청소년 후기까지 발달 과업을 달성하는 데에 강력한 영향을 미치는 외적 요인으로 청소년의 자아정체감 형성과도 밀접한 관련이 있다[2]. | |
부모-자녀 관계를 정확하게 이해하려면 어떻게해야 하는가? | 부모-자녀 관계는 어느 사회문화에서나 보편적인 특성이 있지만, 현상이 발생하는 구체적인 맥락을 고려하여 파악했을 때 더 정확하게 이해할 수 있다[4]. 한국의 사회문화에서 부모-자녀 관계를 탐색하고, 어떤 발달 과정이 이루어지는지에 대한 해석적인 이해를 하는 것은 사회문화적 맥락에서 부모-자녀 관계의 특성을 정확 하게 파악하도록 하고, 한국 문화에 적합한 부모-자녀 관계 향상 방법을 마련하는 데에 기여할 것이다. | |
부모-자녀 관계의 특성은 아동의 성장발달에 따라 어떻게 변하는가? | 부모-자녀 관계의 특성은 아동의 성장발달에 따라 변하는 것으로 알려져 왔다. 아동기의 의존적인 부모-자녀 관계는 청소년기에 상호의존적인 부모-자녀 관계가 되고, 점점 더 부모와의 심리적 거리가 증가하면서 독립적인 관계로 변한다[3]. 하지만 이러한 서구 문화의 개인주의적인 부모-자녀 관계에 대한 이론은 대인 관계를 중시하는 한국의 관계주의 문화에는 적절하지 않을 수 있다[4]. |
Erikson EH. The problem of ego identity. Journal of the American Psychoanalytic Association. 1956;4(1):56-121. https://doi.org/10.1177/000306515600400104
Schwartz SJ, Mason CA, Pantin H, Szapocznik J. Longitudinal relationships between family functioning and identity development in Hispanic adolescents: Continuity and change. The Journal of Early Adolescence. 2009;29(2):177-211. https://doi.org/10.1177/0272431608317605
Fosco GM, Caruthers AS, Dishion TJ. A six-year predictive test of adolescent family relationship quality and effortful control pathways to emerging adult social and emotional health. Journal of Family Psychology. 2012;26(4):565-575. https://doi.org/10.1037/a0028873
Lee J, Choi SC. The construction and validation of parent-adolescent affective bonding scale. Korean Journal of Social and Personality Psychology. 2003;17(3):87-104.
Choi IJ. Development and validation study of the Korean parentchild relationship scale. Research Report. Seoul: National Youth Policy Institute; 2006 December. Report No.: 06-R22.
Shin YJ, Kelly KR. Cross-cultural comparison of the effects of optimism, intrinsic motivation, and family relations on vocational identity. The Career Development Quarterly. 2013;61(2):141-160. https://doi.org/10.1002/j.2161-0045.2013.00043.x
Choi SC, Kim Y, Hwang IS. What is adolescent in Korean culture? Korean Journal of Psychological and Social Issues. 2004;10(4): 11-28.
Strauss AL, Corbin JM. Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. 2nd ed. Newbury Park CA: Sage Publications; 1990. p. 61-142.
Guba EG, Lincoln YS. Competing paradigms in qualitative research. In: Denzin NK, Lincoln YS, editors. Handbook of qualitative research. 4th ed. London: Sage; 1994. p. 105-117.
Cho BH, Jung OB, Yoo GH. Human development: Psycho-developmental approach. 2nd ed. Seoul: Kyomoonsa; 2004. p. 18-33.
Kim J. Comparative analysis of socialization environment of family between Korean and Swedish youth: With a specific focus on the positive ego-identity. Korean Journal of Youth Studies. 2010;17(8):157-176.
Hwang MH, Cho HJ, Cho YJ, Bang JW. A qualitative study on the meaning of work and experiences of career decision process of university students. Korean Journal of Psychology: General. 2013;32(3):675-699.
Jeong YB, Chang HA. The effect of parental academic achievement pressure on academic burnout of high school students: The mediating effect of evaluative concerns perfectionism. Korean Journal of Youth Studies. 2017;24(7):167-190. https://doi.org/10.21509/KJYS.2017.07.24.7.167
Koo HY, Kim EJ. Vocational identity and ego identity status in Korean nursing students. Asian Nursing Research. 2016;10(1):68-74. https://doi.org/10.1016/j.anr.2015.11.001
Leifer G, Fleck E. Growth and development across the lifespan: A health promotion focus. 2ne ed. St. Louis, Missouri: Elsevier; 2012. p. 183-194.
Fadjukoff P, Pulkkinen L, Lyyra AL, Kokko K. Parental identity and its relation to parenting and psychological functioning in middle age. Parenting, Science and Practice. 2016;16(2):87-107. https://doi.org/10.1080/15295192.2016.1134989
Surjadi FF, Lorenz FO, Wickrama KA, Conger RD. Parental support, partner support, and the trajectories of mastery from adolescence to early adulthood. Journal of Adolescence. 2011;34(4): 619-628. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2010.10.001
Tak SY, Park YS, Kim UC. Factors influencing academic achievement of university students: With specific focus on parent-child relationship, self-efficacy, achievement motivation and hours studied. The Korean Journal Child Education. 2007;16(1):143-154.
Jeon SO, Kim J. The effects of college students' recognition with their parents' sense of unity and about their parents' devotion to them on their subjective happiness and psychological well-being. Journal of Parent Education. 2016;8(4):131-147.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.