$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

문헌정보학 학술지 논문의 결론 구조 분석
The Structure of Research Article Conclusions in Library and Information Science Journals 원문보기

한국도서관 정보학회지 = Journal of Korean Library and Information Science Society, v.49 no.3, 2018년, pp.111 - 132  

김갑선 (중원대학교 교양학부)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 문헌정보학 학술지 논문의 결론 부분의 구조와 유형을 밝힌 연구이다. 문헌정보학의 4개 학술지 논문의 결론 장(chapter)을 분석하여 '연구 관심 끌어내기', '요약하기', '논의하기', '적용하기', '확대하기' 의 5개 상위범주와 11개의 하위요소를 도출하여 이를 결론 구조의 분석도구로 적용하였다. 연구 결과, 문헌정보학 학술지 논문의 결론 제목은 '결론'이 절반 이상이며, 그 다음은 '결론 및 제언' 이다. 결론 장은 평균 4.2개의 구성요소로 구성되었다. 각 구성요소별 출현빈도는 '연구결과 요약'이 단연 우세하며, '연구 전체 과정 요약', '후속연구 제언', '연구 의의' 순 이었다. 서술 분량도 '연구결과 요약'이 가장 우세하며, 결론의 절반 이상을 차지하였다. 출현빈도가 가장 높은 상위범주는 '요약하기'이며, 그 다음은 '확대하기', '적용하기' 순 이었다. 결론을 시작하는 첫 번째 요소로 가장 우세한 요소는 '연구결과 요약'이며, 결론을 마무리하는 최종 요소로 가장 우세한 것은 '후속연구 제언'이다. 결론 구조의 패턴은 도입부가 '연구 전체 과정 요약-연구결과 요약'순이 가장 빈번하게 나타났다 문헌정보학 학술지 논문 결론 구조의 핵심 구성요소이자 핵심기능은 '요약하기'의 구성요소인 '연구결과 요약'과 '연구전체 과정 요약'이다. 이는 결론을 기술하는 필수요소로 밝혀졌다. '적용하기', '확대하기'에 포함된 여타의 요인은 선별적 요인으로 적용하고 있었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to identify the structure and pattern of conclusions chapters in research articles selected in four representative journals published in Korean LIS. To analyse the structure and pattern five categories and eleven elements drawn from RA conclusions were used such as 'Dra...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
문헌정보학 분야의 대표적인 연구 사례는? 문헌정보학 분야는 초록이 논문의 전체 내용을 핵심적으로 요약하고 있다는 대표성과 중요성 때문에 주로 초록을 대상으로 정보검색적, 서지학적 측면에서 집중적으로 연구하여 왔다. 대표적 연구로는 국내 사회과학분야 초록의 현황과 내용을 분석한 연구(장혜란 1996), 정보관리학회지에 수록된 초록의 구성요소와 유형을 분석하고 개선안을 제시한 연구(장우성 2016)가 있다. 또한, Scopus 사회과학 학술지 논문의 초록을 응용언어학의 개념인 무브분석을 적용하여 초록의 구조 패턴을 분석한 연구(Eungi Kim 2014)가 있다.
장르분석의 목적은? 국내외 응용언어학 분야는 학문적 텍스트의 장르분석(Genre Analysis) 연구가 대표적 이다. 장르분석은 학문 목적의 외국인 학습자를 위하여 외국어 쓰기 능력을 향상하고자 하는 목적으로 소량의 학위논문이나 학술지 논문의 구조 일부분(초록, 서론, 연구방법, 결과, 결론 등)을 대상으로 계량적 연구를 수행하여 주요 범주(무브)와 구조를 제시하여 왔다. 국내 응용언어학 분야도 한국어 학습자를 위한 학문목적 한국어쓰기 교육 방안으로 주로 국내 석사학위논문을 대상으로 연구하고 있다.
논문은 어떤 수단인가? 논문은 학술공동체에서 연구자가 생산한 연구성과를 교류하고 공유하는 주요한 수단이다. 이러한 학술 논문은 효율적인 의사소통을 위하여 일정한 체제를 갖추게 된다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (46)

  1. Kang, Min-Kyung.2015. "A Study on the Move in Dissertation Abstracts." Journal of Language Sciences, 22(1): 23-48. 

  2. Kim, Young-kyu & Eun-ha Lee, 2008. "A Genre-Analytic Study of Korean Research Article Introductions with a Focus on Content Analysis." Bilingual Research, 6: 43-67. 

  3. Park, Soo Yeon. 2016. A Study on the Genre Analysis of the Korean Literature Review Sections in the Master's Theses and Doctoral Dissertations in Teaching Korean as a Foreign Language: Implications for KAP Thesis Writing Instruction. Ph.D. diss., The Graduate School of Yonsei University, Korea. 

  4. Park, Eun Sun. 2006. "A Genre Analysis of Introductions in Korean Theses Based on the CARS+3 Model." Journal of Korean Language Education, 17: 191-210. 

  5. Park, Ji Hee. 2016. The Genre Analysis on Business Master Thesis for Korean Language Writing Education of Academic Purpose : Focusing on the Conclusion Major in Teaching Korean as a Foreign Language. M. A., thesis., The Graduate School of Education, Ewha Womans University, Korea. 

  6. [Seo, Ji Hye] 2012. Genre Analysis of the Conclusion of Korean Thesis : Based on the Comparison with the Conclusion of Korean Aacademic Papers. M. A., thesis., The Graduate School, Yonsei University, Korea. 

  7. Yu, Minae. 2015. "A Study on Teaching to Writing Abstracts of Dissertation for Korean Learners." Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 15(8): 639-661. 

  8. Yoon, Yeook.2011. A Genre-Analytic Study of the Methods Sectionsin MA Theses Written in Korean: Implications for KAP Thesis Writing Instruction. M.A. thesis., The Graduate School of International Studies, Ewha Womans University, Korea. 

  9. Lee, SooYeon. 2011. A Genre-Analytic Study of the Korean Abstract Sections in MA and PhD Theses Written in Korean: Implications for KAP Thesis Writing Instruction. M.A. thesis. The Graduate School of International Studies, Ewha Womans University, Korea. 

  10. Lee, Sunyoung. 2015. Study on the Genre Comparative Analysis in MA Theses for KAP Thesis Writing Instruction: Focusing on the Literature Review Section. M.A. thesis. The Graduate School of Education, Ewha Womans University, Korea. 

  11. Lee, Seul.2016. Genre Analysis Study on the Introductions in Korean Business Theses Based on the Bunton's Modified CARS+2 Model. M.A. thesis., The Graduate School of International Studies, Ewha Womans University, Korea. 

  12. Lee, JuHee. 2012. A Genre-Analytic Study of the Conclusions Sectionsin MA Theses Written in Korean: Implications for KAP Theses. M.A. thesis., The Graduate School of International Studies, Ewha Womans University, Korea. 

  13. Chang, Woo-Kwon. 2016. "A Study on the Structure and Content of Abstracts : Focused on Journal of the Korean Society for Information Management." Journal of the Korean Society for Information Management, 33(3): 107-131. 

  14. Chang, Hye-Rhan.1996. "An Analysis of Current States and Information Content of Author Abstracts in the Field of Social Sciences." Journal of Korean Library and Information Science Society, 30:35-48. 

  15. Cho, Eun Young. 2012. A Genre-Analytic Study of the Korean Abstract Sections in MA and PhD Theses Written in Korean: Implications for KAP Thesis Writing Instruction. M.A. thesis. The Graduate School of International Studies, Ewha Womans University, Korea. 

  16. Al-Khasawneh, Fadi Maher. 2017. "A Genre Analysis of Research Article Abstracts Written by Native and Non-Native Speakers of English." Journal of Applied Linguistics and Language Research, 4(1):1-13. 

  17. Bitchener, J. 2010. Writing and Applied Linguistics Thesis or Dissertation: A Guide to Presenting Empirical Research. New York, NY: Palgrave Macmillan. 

  18. Brett, P. 1994. "A Genre Analysis of the Results Section of Sociology Articles." English for Specific Purposes, 13(1), 47-59. 

  19. Bruce, Ian, 2008. "Cognitive Genre Structures in Methods Sections of Research Articles: A Corpus Study." Journal of English for Academic Purposes, 7(1): 38-54. 

  20. Bruce, Ian, 2008. "Results Sections in Sociology and Organic Chemistry Articles: A Genre Analysis." English for Specific Purposes, 28(2):105-124. 

  21. Bunton, David, 2005. "The Structure of PhD Conclusion Chapters." Journal of English for Academic Purposes, 4(3): 207-224. 

  22. Cotos, Elena, Sarah Huffman, & Stephanie Link. 2017. "A Move/Step model for Methods Sections: Demonstrating Rigour and Credibility." English for Specific Purposes, 46: 90-106. 

  23. Darabad, Ali Mohammadi. 2016. "Move Analysis of Research Article Abstracts: A Cross-Disciplinary Study." International Journal of Linguistics, 8(2): 125-140. 

  24. Dudley-Evans, Tony. 1994. Genre analysis: An Approach to Test Analysis for ESP. In M. Coulthard (Ed.), Advances in Written Text Analysis. London: Routledge. 210-228. 

  25. Hewing, M. 1993. The End! How to Conclude a Dissertation. In G. M. Blue (Ed.), Language, Learning and Success: Studying through English. London: Modern English Publications and The British Council, Macmillan. 

  26. Hopkins, A., & Dudley-Evans, A. 1988. "A Genre-Based Investigations of the Discussions Sections in Articles and Dissertation." English for Specific Purposes, 7(2), 113-122. 

  27. Jahangard, Ali, Amin Rajabi-Kondlaji, and Karim Khalaji. 2014. "A Comparison of Moves in Conclusion Sections of Research Articles in Mechanical Engineering and Allied Linguistics." International Journal of Language Learning and Applied Linguistics World, 5(2): 346-359. 

  28. Kim Eungi. 2014. "An Analysis of Move Patterns in Abstracts of Social Sciences Research." Journal of Korean Library and Information Science Society, 45(2): 283-309. 

  29. Kim, Eungi. 2015. "Remnants of Culture in Journal Article Titles: A Comparison between the United States and Korea in the Field of Social Sciences." Journal of Korean Library and Information Science Society, 46(1): 345-372. 

  30. Kim, Eungi. 2016. "Abstracts in Medical Science Journals: An Analysis of Subheadings in Structured Abstracts." Journal of Korean Library and Information Science Society, 47(1): 199-216. 

  31. Kwan, Becky S.C. 2006. "The Schematic Structure of Literature Reviews in Doctoral Theses of Applied Linguistics." English for Specific Purposes, 25(1): 30-55. 

  32. Lindeberg, A.C. 1994. An Exploratory Study of Knowledge Claims in Article Introductions in Three Disciplines: Finance, Management, and Marketing. In M. Majapuro, & T. Nikko (Eds.), Talous ja kieli II (Business and Language II). Helsinki: Publications of the Helsinki School of Economics and Business Administration: 647-655. 

  33. Lores, R. 2004. "On RA Abstracts: From Rhetorical Structure to Thematic Organization." Journal of English for Specific Purposes, 23: 280-302. 

  34. Maswana, S., & T. Kanamaru, & A. Tajino. 2015. "Move Analysis of Research Articles across Five Engineering Fields: What They Share and What They Do Not." Ampersand, 2(1-11). 

  35. Morales, R. C. 2012. "Conclusions in Research Articles: A Filipino-Japanese Contrastive Rhetorical Study." Philippine ESL Journal, 8 [Available on-line]. [cited 2018. 8. 10]. 

  36. Ozturk, I. 2007. "The Textual Organization of Research Article Introductions in Applied Linguistics: Variability within a Single Discipline." English for Specific Purposes, 26(1): 25-38. 

  37. Peacock, M. 2002. "Communicative Moves in the Discussion Section of Research Articles." System, 30(4), 479-497. 

  38. Samraj, B. 2005. "An Exploration of a Genre Set: Research Article Abstracts and Introductions in Two Disciplines." English for Specific Purposes, 24(2): 141-156. 

  39. Sollaci, Luciana B. and Mauricio G. Pereira. 2004. "The Introduction, Methods, Results, and Discussion (IMRAD) Structure: A Fifty-Year Survey." J Med Libr Assoc. 92(3): 364-371. 

  40. Soler-Monreal, Carmen. 2015. "A Move-Step Analysis of the Concluding Chapters in Computer Science PhD Theses." n Europea de Lenguas para Fines Espec. IBERICA, 32: 105-132. [cited 2017. 7. 30]. 

  41. Swales J. M., & Feak, C. 2004. Academic Writing for Graduate Students: Essential Tasks and Skills. Ann Arbor, MI: University of Michigan Press. 

  42. Tseng, F. 2011. "Analyses of Move Structure and Verb Tense of Research Article Abstracts in Applied Linguistics Journals." International Journal of English Linguistics, 1(2). 

  43. Wu, Jianguo. 2011. "Improving the Writing of Research Papers: IMRAD and Beyond." Landscape Ecology, 26(10): 1345-1349. DOI: 10.1007/s10980-011-9674-3 

  44. Yang, Ruiying and Desmond Allison. 2003. "Research Articles in Applied Linguistics: Moving from Results to Conclusions." English for Specific Purposes, 22: 365-385. 

  45. Yaghoubi-Notash, M., & H. Tarlani Aliabadi. 2012. "A Matter of Who Writes: Generic Variations in Applied Linguists RAs by English vs. Persian Writers." International Review of Social Sciences and Humanities, 2(2): 227-235. 

  46. Zamani, G. & Ebadi, S. 2016. "Move Aanalysis of the Conclusion Sections of Research Papers in Persian and English." Cypriot Journal of Educational Science. 11(1): 9-20. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로