$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

청소년 자폐스펙트럼장애에서 사회기술훈련의 효과에 미치는 우울, 불안 증상의 영향
The Effects of Anxiety and Depression on Treatment Outcome of Social Skills Training in Adolescents with Autism Spectrum Disorder 원문보기

Anxiety and mood = 대한불안의학회지, v.14 no.2, 2018년, pp.99 - 105  

홍정경 (서울대학교 의과대학 서울대학교병원 정신건강의학과) ,  노동현 (디딤정신건강의학과의원) ,  오미애 (서울대학교 의과대학 분당서울대학교병원 정신건강의학과) ,  김주현 (서울대학교 의과대학 분당서울대학교병원 정신건강의학과) ,  봉귀영 (서울대학교 의과대학 분당서울대학교병원 정신건강의학과) ,  유희정 (서울대학교 의과대학 분당서울대학교병원 정신건강의학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Objective : The purpose of this study was to investigate effects of depression and anxiety on treatment response of social skills training in adolescents with autism spectrum disorders (ASD). Methods : A total of 107 teenagers that participated in the Program for the Education and Enrichment of Rela...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 본 연구에서는 자폐스펙트럼장애를 가진 청소년에서 사회기술훈련의 치료효과에 대한 우울, 불안 증상의 영향을 살펴보았다. 자가보고, 부모보고, 훈련된 전문가의 객관적 평가 등 각기 다른 주체를 통한 여러가지 평가도구를 사용하였는데, 이중 ADOS를 통해 청소년을 직접 면담하고 측정한 사회적 상호작용의 변화 정도에 우울, 불안 점수가 유의미한 영향을 주는 것으로 나타났다.
  • 이 연구는 청소년 자페스펙트럼장애에서 사회기술훈련 치료 효과에 우울, 불안 증상이 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 그 결과, 치료 후에 ADOS를 통해 청소년을 직접 면담하여 측정한 사회적 상호작용의 변화 정도에 우울, 불안 증상이 유의미한 영향을 주는 것으로 나타났다.
  • 없었다. 이 연구의 목적은, PEERS® 프로그램을 통한 사회성 개선 효과에 대해 개시 시점에 공존증상으로 갖고 있는 기저의 우울, 불안 증상이 미치는 영향을 검증하는 것이다. 이 연구의 가설은, 우울과 불안 증상이 모두 사회기술훈련에 의한 사회적 상호작용 개선과 사회성 척도의 변화에 유의미하게 부정적인 영향을 미칠 것이라는 것이다.

가설 설정

  • 이 연구의 목적은, PEERS® 프로그램을 통한 사회성 개선 효과에 대해 개시 시점에 공존증상으로 갖고 있는 기저의 우울, 불안 증상이 미치는 영향을 검증하는 것이다. 연구의 가설은, 우울과 불안 증상이 모두 사회기술훈련에 의한 사회적 상호작용 개선과 사회성 척도의 변화에 유의미하게 부정적인 영향을 미칠 것이라는 것이다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (44)

  1. Association Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders: fifth edition (DSM-5). Washington, DC:American Psychiatric Association;2013. 

  2. Schall CM, McDonough JT. Autism spectrum disorders in adolescence and early adulthood: Characteristics and issues. J Vocat Rehabil 2010;32:81-88. 

  3. McMahon CM, Lerner MD, Britton N. Group-based social skills interventions for adolescents with higher-functioning autism spectrum disorder: a review and looking to the future. Adolesc Health Med Ther 2013;4:23-28. 

  4. White SW, Keonig K, Scahill L. Social skills development in children with autism spectrum disorders: A review of the intervention research. J Autism Dev Disord 2007;37:1858-1868. 

  5. Laugeson EA, Frankel F. Social skills for teenagers with developmental and autism spectrum disorders: The PEERS treatment manual. New York: Routledge;2010. 

  6. Gantman A, Kapp SK, Orenski K, Laugeson EA. Social skills training for young adults with high-functioning autism spectrum disorders:A randomized controlled pilot study. J Autism Dev Disord 2012;42:1094-1103. 

  7. Laugeson EA, Frankel F, Gantman A, Dillon AR, Mogil C. Evidencebased social skills training for adolescents with autism spectrum disorders:The UCLA PEERS program. J Autism Dev Disord 2012;42:1025-36. 

  8. McVey AJ, Dolan BK, Willar KS, Pleiss S, Karst JS, Casnar CL, et al. A replication and extension of the PEERS(R) for young adults social skills intervention: Examining effects on social skills and social anxiety in young adults with autism spectrum disorder. J Autism Dev Disord 2016;46:3739-3754. 

  9. Schiltz HK, McVey AJ, Dolan BK, Willar KS, Pleiss S, Karst JS, et al. Changes in depressive symptoms among adolescents with ASD completing the PEERS(R) social skills intervention. J Autism Dev Disord 2018;48:834-843. 

  10. Schohl KA, Van Hecke AV, Carson AM, Dolan B, Karst J, Stevens S. A replication and extension of the PEERS intervention: Examining effects on social skills and social anxiety in adolescents with autism spectrum disorders. J Autism Dev Disord 2014;44:532-545. 

  11. Yoo HJ, Bahn G, Cho I-H, Kim E-K, Kim J-H, Min J-W, et al. A randomized controlled trial of the Korean version of the PEERS(R) parent-assisted social skills training program for teens with ASD. Autism Res 2014;7:145-161. 

  12. Laugeson EA, Frankel F. Social skills for teenagers with developmental and autism spectrum disorders: The PEERS treatment manual. (Yoo HJ, Trans.). Seoul: SigmaPress;2013. (Original work published 2010). 

  13. Leyfe OT, Folstein SE, Bacalman S, Davis NO, Dinh E, Morgan J, et al. Comorbid psychiatric disorders in children with autism: interview development and rates of disorders. J Autism Dev Disord 2006;36:849-861. 

  14. Simonoff E, Pickles A, Charman T, Chandler S, Loucas T, Baird G. Psychiatric disorders in children with autism spectrum disorders: prevalence, comorbidity, and associated factors in a population-derived sample. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2008;47:921-929. 

  15. van Steensel FJ, Bogels SM, Perrin S. Anxiety disorders in children and adolescents with autistic spectrum disorders: a meta-analysis. Clin Child Fam Psychol Rev 2011;14:302. 

  16. White SW, Oswald D, Ollendick T, Scahill L. Anxiety in children and adolescents with autism spectrum disorders. Clin Psychol Rev 2009;29:216-229. 

  17. Bellini S. Social skill deficits and anxiety in high-functioning adolescents with autism spectrum disorders. Focus Autism Other Dev Disabl 2004;19:78-86. 

  18. Stewart ME, Barnard L, Pearson J, Hasan R, O'Brien G. Presentation of depression in autism and Asperger syndrome: A review. Autism 2006;10:103-116. 

  19. Sterling L, Dawson G, Estes A, Greenson J. Characteristics associated with presence of depressive symptoms in adults with autism spectrum disorder. J Autism Dev Disord 2008;38:1011-1018. 

  20. Mattila ML, Hurtig T, Haapsamo H, Jussila K, Kuusikko-Gauffin, S, Kielinen M, et al. Comorbid psychiatric disorders associated with Asperger syndrome/high-functioning autism: a community-and clinic-based study. J Autism Dev Disord 2010;40:1080-1093. 

  21. Farrugia S, Hudson J. Anxiety in adolescents with Asperger syndrome: Negative thoughts, behavioral problems, and life interference. Focus Autism Other Dev Disabl 2006;21:25-35. 

  22. Matson JL, Nebel-Schwalm MS. Comorbid psychopathology with autism spectrum disorder in children: An overview. Res Dev Disabil 2007;28:341-352. 

  23. Gates JA, Kang E, Lerner MD. Efficacy of group social skills interventions for youth with autism spectrum disorder: A systematic review and meta-analysis. Clin Psychol Rev 2017;52:164-181. 

  24. Antshel KM, Polacek C, McMahon M, Dygert K, Spenceley L, Dygert, L, et al. Comorbid ADHD and anxiety affect social skills group intervention treatment efficacy in children with autism spectrum disorders. J Dev Behav Pediatr 2011;32:439-446. 

  25. Lord C, Rutter M, Le Couteur A. Autism Diagnostic Interview-Revised: a revised version of a diagnostic interview for caregivers of individuals with possible pervasive developmental disorders. J Autism Dev Disord 1994;24:659-685. 

  26. Yoo HJ. Korean Version of Autism Diagnostic Interview-Revised (ADI-R). Seoul: Hakjisa;2007. 

  27. Lord C, Rutter M, DiLavore PC, Risi S. Autism diagnostic observation schedule: ADOS manual. Los Angeles, CA: Western Psychological Services;2008. 

  28. Yoo HJ, Kwak Y. Korean version of Autism Diagnostic Observation Schedule (ADOS). Seoul: Hakjisa;2007. 

  29. Park KS, Yoon JR, Park HJ, Kwon KO. Korean educational developmental institute-Wechsler intelligence scale for children (KEDIWISC). Seoul: Korean Educational Development Institute;2002. 

  30. Kwak KC, Park HW, Kim CT. Korean Wechsler Intelligence Scale for Children-III. Seoul: Special Education Publishing Co.;2001. 

  31. Hwang, ST, Kim JH, Park GB, Chey JY, Hong SH. K-WAIS-IV Administration and Scoring Manual. Daegu: Korean Psychology;2012. 

  32. Oh KJ, Lee HR. Development of Korean version of child behavior checklist (K-CBCL). Seoul: Korean Research Foundation Report;1990. 

  33. Constantino J, Gruber C. Social Responsive Scale (SRS) manual. Los Angeles, CA: Western Psychological Services;2005. 

  34. Frazier TW, Ratliff KR, Gruber C, Zhang Y, Law PA, Constantino JN. Confirmatory factor analytic structure and measurement invariance of quantitative autistic traits measured by the Social Responsiveness Scale-2. Autism 2014;18:31-44. 

  35. Frazier TW, Youngstrom EA, Speer L, Embacher R, Law P, Constantino J, et al. Validation of proposed DSM-5 criteria for autism spectrum disorder. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2012;51:28-40. 

  36. Cho S, Lee Y. Development of the Korean form of the Kovacs' Children's Depression Inventory. Journal of Korean Neuropsychiatry Association 1990;29:943-956. 

  37. Bang YR, Park JH, Kim SH. Cut-off scores of the children's depression inventory for screening and rating severity in Korean adolescents. Psychiatry Investig 2015;12:23-28. 

  38. Spielberger CD, Edwards CD. STAIC preliminary manual for the State-Trait Anxiety Inventory for Children ("How I Feel Questionnaire"). Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press;1973. 

  39. Cho S, Choi J. Development of the Korean form of the State-Trait Anxiety Inventory for Children. Seoul Journal of Psychiatry 1989;14: 150-157. 

  40. Achenbach TM. Integrative guide for the 1991 CBCL/4-18, YSR, and TRF profiles. Department of Psychiatry, University of Vermont;1991. 

  41. Locke J, Ishijima EH, Kasari C, London N. Loneliness, friendship quality and the social networks of adolescents with high-functioning autism in an inclusive school setting. J Res Spec Educ Needs 2010; 10:74-81. 

  42. Ollendick TH, Jarrett MA, Grills-Taquechel AE, Hovey LD, Wolff JC. Comorbidity as a predictor and moderator of treatment outcome in youth with anxiety, affective, attention deficit/hyperactivity disorder, and oppositional/conduct disorders. Clin Psychol Rev 2008;28:1447-1471. 

  43. Hannon G, Taylor EP. Suicidal behaviour in adolescents and young adults with ASD: Findings from a systematic review. Clin Psychol Rev 2013;33:1197-1204. 

  44. Corbett BA, Simon D. Adolescence, stress and cortisol in autism spectrum disorders. OA Autism 2014;1:2. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로