$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

온라인 인포그래픽 뉴스의 커뮤니케이션에 관한 연구
A Study on News Graphic Design in Social Media 원문보기

한국콘텐츠학회논문지 = The Journal of the Korea Contents Association, v.19 no.12, 2019년, pp.57 - 67  

원종윤 (인천대학교 디자인학부)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

뉴스 이용자들이 뉴스를 읽는 방식이 신문에서 스크린으로 바뀌고 있다. 옥스퍼드 대학 로이터 연구소의 2017년 연구에 따르면 뉴스 소비 중 온라인을 이용하는 비율이 꾸준히 증가하고 있으며 미국인의 51%이상이 소셜미디어를 통해 뉴스를 받아보고 있다. 반면에 신문 구독률은 빠르게 줄어들고 있다. 선행연구에 의하면 문자정보의 이해도는 스크린에서보다 인쇄매체에서 더 높게 나타난다. 온라인 뉴스 매체들은 양질의 뉴스를 전달하기 위해 인포그래픽 뉴스 서비스를 제공하고 있다. 따라서 본 연구에서는 뉴스에서 인포그래픽을 사용하는 것이 독자에게 미치는 영향을 이해하고자 했다. 이를 위해 세 가지 실험이 수행되었다. 인포그래픽의 이해도는 매체에 따라 어떻게 다른지 실증 분석한 결과 스크린보다 인쇄매체에서 이해도가 더 높은 것으로 밝혀졌다. 연구 결과에 따르면 뉴스에서 인포그래픽을 사용하면 인지 효과와 수용의도 측면에서 사용자에게 긍정적인 영향을 미친다. 인쇄 뉴스와 비교할 때 온라인뉴스는 이해력 면에서 효과적이지 않다. 온라인 인포그래픽의 디자인 유형에 따라 퀴즈 정답률에는 차이가 없었지만 지각된 이해도에서는 유의미한 차이가 발견되었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The way people read news is changing, from print to screen. In this study, we aimed to understand the impact of the use of infographics in news on readers. According to a study conducted by Reuters Research Institute at the University of Oxford in 2017, the proportion of online consumers of news is ...

주제어

표/그림 (10)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

가설 설정

  • 1) The communication effect of infographics should be supplemented in the screen environment. Experiment 1shows that even in the case of infographics, reading in print is more effective than reading on screen.
  • 3) Infographic design plays a positive role in determining the perceived cognitive effect of the user. In Experiment 2, the judgment of entertainment, informativeness, and reliability of the infographic are changed according to the design, which positively affects the perceived cognitive effect of the user.
  • Q1. Do infographics differ in their effect on information transfer while reading on screen and reading on paper?
  • In this study, we conducted three experiments about infographics. First, we compared how the effect of infographics on reading in print and reading on screen differs.
  • H1: The results of the evaluation of infographics will affect the over all acceptor reaction.
  • H2: The attitude and cognitive effect of the audience response will influence the acceptance intention.
  • H3: There will be a statistically significant difference between perceived cognitive effect and quiz-cognitive effect.
  • Therefore, it was found that the design type has no effect on the quiz-cognitive effect and that it affects the perceived cognitive effect, which supports the H3 that there will be a difference between the two cognitive effects.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (21)

  1. N. Newman, R. Fletcher, A. Kalogeropoulos, D. Levy, and R. K. Nielsen, Reuters Institute Digital News Report, 2017. 

  2. C. Wang, X. L. Jin, Z. Zhou, Y. Fang, M. K. O. Lee, and Z. Hua, "Effect of perceived media capability on status updates in microblogs," Electronic Commerce Research and Applications, Vol.14, No.3, pp.181-191, 2015. 

  3. R. Ackerman and T. Lauterman, "Taking reading comprehension exams on screen or on paper? A meta cognitive analysis of learning texts under time pressure," Computers in Human Behavior, Vol.28, No.5, pp.1816-1828. 2012. 

  4. A. Mangen, B. R. Walgermo, and K. Bronnick, "Reading linear texts on paper versus computer screen: Effects on reading comprehension," International Journal of Educational Research, Vol.58, pp.61-68, 2013. 

  5. Y. Kong, Y. Sik Seo, and L. Zhai, "Comparison of reading performance on screen and on paper: A meta-analysis," Computers& Education, Vol.123, pp.138-149, 2018. 

  6. D. Morley, Globalisation and cultural imperialism reconsidered. Dalam Curran, James & Morley, David (Ed.). Mediaand cultural theory (h. 30-43). London: Routledge, 2005. 

  7. T. Harcup and D. O'Neill, "What is news? News values revisited (again)," Journalism Studies, Vol.18, No.12, pp.1470-1488, 2017. 

  8. N. Thurman and M. Myllylahti, "Taking the paper out of news: A case study of Taloussanomat, Europe's first online-only newspaper," Journalism Studies, Vol.10, No.5, pp.691-708, 2009. 

  9. V. Pipps, H. Walter, K. Endres, and P. Tabatcher, "Information recall of Internet news: Does design make a difference? A pilot study," Journal of Magazine & New Media Research, Vol.11, No.1, 2009. 

  10. E. P. Bucy, "Interactivity in society: Locating an elusive concept," The Information Society, Vol.20, No.5, pp.373-383, 2004. 

  11. Y. deHaan, S. Kruikemeier, S. Lecheler, G. Smit, and R. van der Nat, "When does an infographic say more than a thousand words? Audience evaluations of news visualizations," Journalism Studies, Vol.19, No.9, pp.1-20, 2017. 

  12. M. Smiciklas, The Power of Infographics: Using Pictures to Communicate and Connect with Your Audience. Pearson/Que Publishing: Indianapolis, IN. 2012. 

  13. M. J. Kim and H. J. Jung, "A Case Study on Visual Expression through Interaction with Information Types-Focusing on Interactive Infographic in the New York Times," Journal of the Korean Society of Design Culture, Vol.20, No.1, pp.145-158, 2014. 

  14. T. Y. Kim and J. Y. Park, "Factors Affecting the Likelihood of a News Article to Be Read : A Think-aloud Study," The Korean Society for Journalism & Communication Studies, Vol.49, No.4, pp.87-109, 2005. 

  15. J. D. Kelly, "The effects of display format and data density on time spent reading statistics in text, tables and graphs," Journalism & Mass Communication Quarterly, Vol.70, No.1, pp.140-149, 1993. 

  16. E. J. Lee and Y. W. Kim, "Effects of infographics on news elaboration, acquisition, and evaluation: Prior knowledge and issue involvement as moderators," New Media & Society, Vol.18, No.8, pp.1579-1598, 2015. Doi:org/10.1177/1461444814567982. 

  17. L. Harrison, K. Reinecke, and R. Chang, "Infographic aesthetics: Designing for the first impression," Proceedings of the 33rd Annual ACM Conference on Human Factors in Computing Systems, ACM, pp.1187-1190, 2015. 

  18. J. Won, "Interactive Infographics and Delivery of Information," Archives of Design Research, Vol.31, No.1, pp.57-69, 2018. 

  19. R. H. Ducoffe, "Advertising value and advertising on the web," Journal of advertising research, Vol.36, No.5, pp.21-35, 1996. 

  20. L. T. Hu and P. M. Bentler, "Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives," Structural equation modeling: a multidisciplinary journal, Vol.6, No.1, pp.1-55, 1999. 

  21. J. Y. Won, "A Study on the Understanding of Infographic News on Online," Proceedings of the Korea Society of Design Studies Conference, pp.82-83, 2019. 

관련 콘텐츠

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로