중소기업 CSR 활성화 방안 : 일본 사례를 중심으로 A Study on Activation of Corporate Social Responsibility (CSR) of Small and Medium-sized Businesses Focused on Japanese Case원문보기
최근 들어 기업의 사회적 책임(CSR)에 대한 인식이 달라지고 있다. 지금까지 기업의 사회적 책임은 기업의 이미지 개선을 위해 일시적 방편 정도로 인식되었으나 기업의 지속성장을 위한 필수요건이라는 인식이 확산되고 있다. 기업의 사회적 책임은 시대나 경제환경에 따라 변해 왔으며 특히 글로벌 가치사슬이 중요해지면서 수출중소기업의 성장전략으로 자리잡게 되었다. 이러한 상황에서 CSR은 기업의 활동에 점점 필수불가결한 영역이 되고 있으며 이는 중소기업에게도 예외가 아니라고 할 수 있다. 그럼에도 아직 우리나라의 중소기업 CSR은 미진한 상황이며, 그렇기에 짧은 기간에도 불구하고 중소기업까지 CSR이 확산된 일본의 사례는 우리에게 정책적 시사점을 줄 수 있다고 판단된다. 일본의 경우 기업의 사회적 책임은 17세기 오미 상인들로부터 전통으로 내려왔다. 이들이 생각한 기업의 사회적 책임은 판매자에게 이롭고 구매자에게 이득이 있으며 사회에도 도움이 되어야 한다는 이른바 산포요시 정신으로 요약된다. 이런 전통이 일본의 중소기업들에게까지 순조롭게 적용된 일본의 CSR 사례를 바탕으로 다음과 같은 정책적 시사점을 제공하고자 한다. 첫째 국가적인 장기계획의 수립 및 보급이 필요하다는 점이다. 둘째 중소기업의 전략적 CSR 도입이 시급하다는 점이다. 셋째 대기업과 중소기업이 상생 협력하는 CSR을 추진해야 한다는 것이다.
최근 들어 기업의 사회적 책임(CSR)에 대한 인식이 달라지고 있다. 지금까지 기업의 사회적 책임은 기업의 이미지 개선을 위해 일시적 방편 정도로 인식되었으나 기업의 지속성장을 위한 필수요건이라는 인식이 확산되고 있다. 기업의 사회적 책임은 시대나 경제환경에 따라 변해 왔으며 특히 글로벌 가치사슬이 중요해지면서 수출중소기업의 성장전략으로 자리잡게 되었다. 이러한 상황에서 CSR은 기업의 활동에 점점 필수불가결한 영역이 되고 있으며 이는 중소기업에게도 예외가 아니라고 할 수 있다. 그럼에도 아직 우리나라의 중소기업 CSR은 미진한 상황이며, 그렇기에 짧은 기간에도 불구하고 중소기업까지 CSR이 확산된 일본의 사례는 우리에게 정책적 시사점을 줄 수 있다고 판단된다. 일본의 경우 기업의 사회적 책임은 17세기 오미 상인들로부터 전통으로 내려왔다. 이들이 생각한 기업의 사회적 책임은 판매자에게 이롭고 구매자에게 이득이 있으며 사회에도 도움이 되어야 한다는 이른바 산포요시 정신으로 요약된다. 이런 전통이 일본의 중소기업들에게까지 순조롭게 적용된 일본의 CSR 사례를 바탕으로 다음과 같은 정책적 시사점을 제공하고자 한다. 첫째 국가적인 장기계획의 수립 및 보급이 필요하다는 점이다. 둘째 중소기업의 전략적 CSR 도입이 시급하다는 점이다. 셋째 대기업과 중소기업이 상생 협력하는 CSR을 추진해야 한다는 것이다.
Recently, the perception of Corporate Social Responsibility (CSR) has changed. Until now, corporate social responsibility has been recognized as a temporary means to improve the image of a company, but there is a growing recognition that it is a prerequisite for sustainable growth of the entity. Soc...
Recently, the perception of Corporate Social Responsibility (CSR) has changed. Until now, corporate social responsibility has been recognized as a temporary means to improve the image of a company, but there is a growing recognition that it is a prerequisite for sustainable growth of the entity. Social responsibility of enterprises has altered according to the times and economic environment, and as the global value chain has become important, it has become a growth strategy for small and medium-sized exporters. Under these circumstances, CSR is increasingly an integral part of the activities of companies, and this is no exception for small and medium-sized enterprises. Nevertheless, Korean small businesses' CSR is still lacking, and so the case of Japan, where CSR has spread to small and medium-sized businesses despite the short period of time, is believed to give us policy implications. In the Japanese case, corporate social responsibility has been traditionally passed down by Omi merchants in the 17th century. The social responsibility of a company they thought was summed up by the so-called "sanspo-yoshi spirit" that is beneficial to sellers, benefits to buyers and helps society. Based on the case of Japan's CSR, which has been applied smoothly even to its small and medium-sized companies, this paper intends to suggest the following policy implications. First, the establishment and dissemination of a national long-term plan is necessary. Second, it is urgent for smaller businesses to introduce their strategic CSRs. Third, CSR, which does mutual cooperation between large and small businesses, should be pursued.
Recently, the perception of Corporate Social Responsibility (CSR) has changed. Until now, corporate social responsibility has been recognized as a temporary means to improve the image of a company, but there is a growing recognition that it is a prerequisite for sustainable growth of the entity. Social responsibility of enterprises has altered according to the times and economic environment, and as the global value chain has become important, it has become a growth strategy for small and medium-sized exporters. Under these circumstances, CSR is increasingly an integral part of the activities of companies, and this is no exception for small and medium-sized enterprises. Nevertheless, Korean small businesses' CSR is still lacking, and so the case of Japan, where CSR has spread to small and medium-sized businesses despite the short period of time, is believed to give us policy implications. In the Japanese case, corporate social responsibility has been traditionally passed down by Omi merchants in the 17th century. The social responsibility of a company they thought was summed up by the so-called "sanspo-yoshi spirit" that is beneficial to sellers, benefits to buyers and helps society. Based on the case of Japan's CSR, which has been applied smoothly even to its small and medium-sized companies, this paper intends to suggest the following policy implications. First, the establishment and dissemination of a national long-term plan is necessary. Second, it is urgent for smaller businesses to introduce their strategic CSRs. Third, CSR, which does mutual cooperation between large and small businesses, should be pursued.
이로 인해 국제적으로 CSR의 중요성을 환기시키는 계기가 마련되었고, ISO26000은 기업의 사회적 책임에 관한 국제표준으로 자리 잡게 되었다. ISO26000에 의하면 CSR은 “투명하고 윤리적인 행동에 준한 조직의 의사결정 및 활동이 사회와 환경에 미치는 영향에 대한 책임”이라고 정의하고 있다. 더불어 기업은 사회의 지속가능한 발전에 기여해야 하고, 사회적 책임과 관련된 국제 규범이나 법 등을 준수하며, 이해관계자를 고려해야 한다고 언급하고 있다.
CSR에 대한 논의와 도입이 활발해진 배경은?
이런 추세에 따라 세계적으로 CSR을 도입하는 기업이 확산되고 있다. 이처럼 CSR에 대한 논의와 도입이 활발해진 배경으로는 기업의 지속가능성의 급격한 약화, 개인의 정보 접근성의 향상으로 인한 정보의 비대칭성 감소로 인한 기업의 실책이 투명하게 드러나는 점으로부터 비롯되는 기업이미지 실추, 사회적 분위기 및 이해관계자의 참여 증대로 인해 요구되는 투명성 제고, 다국적기업의 활동 증가로 인한 세계적 기준의 국내 도입 등이 있다. 특히 기업의 글로벌화에 따라 UN, OECD, ILO 등 국제기구들은 CSR을 강조하고 있으며 이는 2010년 11월 ISO26000을 제정하는 계기가 되었다.
CSR이 기업성과에 긍정적인 영향을 가져다 주는 방법은?
최근 CSR의 중요성을 인식하게 된 것은 CSR이 기업성과에 긍정적인 영향을 준다고 판단하기 때문일 것이다. 이를 달리 표현하면 CSR 활동은 종업원 자긍심, 고객 만족도, 기업 평판, 투자자 효용 등 기업의 이해관계자들에게 미치는 영향을 통해 기업성과에 긍정적인 효과를 준다고 할 수 있다.
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