$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

Do Korean Medical Schools Provide Adequate End-of-Life Care Education? A Nationwide Survey of the Republic of Korea's End-of-Life Care Curricula 원문보기

한국호스피스·완화의료학회지 = Korean journal of hospice and palliative care, v.22 no.4, 2019년, pp.207 - 218  

Kim, Kyong-Jee (Department of Medical Education, Dongguk University School of Medicine) ,  Kim, Do Yeun (Department of Internal Medicine, Dongguk University School of Medicine) ,  Shin, Sung Joon (Department of Internal Medicine, Dongguk University School of Medicine) ,  Heo, Dae Seog (Department of Internal Medicine, Seoul National University Hospital) ,  Nam, Eun Mi (Department of Internal Medicine, Ewha Womans University College of Medicine)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

목적: 임상 의사가 생의 말기 '임종 돌봄(end of life care)'에 대한 진료 역량을 갖추는 것은 점차 중요해 지고 있다. 본 연구는 국내 의과대학에서 임종 돌봄에 대한 교과과정에 대해 조사하고자 하였다. 방법: 각 의과대학에서 임종 돌봄 교과과정에 책임을 지고 있는 교수들에게 교과과정에 대한 내용, 강의 시간, 강의 방법과 교과과정에 대한 태도를 설문지를 통해 분석하였다. 결과: 전체 41개 의과대학 중 27개 의과대학(66%)에서 설문에 응하였다. 모든 의과대학에서 임종 돌봄 교과과정을 단독교과목이나 다른 교과과정 중 포함시켜 교육하고 있었다. 임종 돌봄을 가르치는 시간의 중앙값은 10시간(2~32 시간 범위)였다. 가장 많이 강의 되고 있는 주제는 나쁜 소식 전하기(100%)와 증상 조절(74%)이였다. 완화의료교육과정 평가 도구(palliative care education assessment tool; PEAT)를 적용하였을 때 11개(범위: 2~26; 최대: 83)의 PEAT 목적이 만족되었다. 교육과정에 대부분 2가지 이상의 교육방법이 사용되었으나 3개 의과대학에서는 오직 강의만을 교육방법으로 사용하고 있었다. 교과과정 책임 교수의 78%가 교과과정에 대해 만족하지 않는다고 응답하였고 18%만이 임종 돌봄 강의 시간이 적당하다고 생각하였다. 단지 7%의 교수만 학생들이 임종 돌봄 관련 실제 진료를 할 수 있는 역량을 갖췄다고 답했다. 결론: 의과대학 교육과정 내에 임종 돌봄 관련 학습성과가 도출되고 이를 달성하기 위해 교육과정이 체계적으로 운영되어 졸업 후 학생들이 실제 진료 역량을 갖출 수 있도록 하는 것이 필요할 것으로 생각된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose: Physician competency in end-of-life (EOL) care is becoming increasingly important. This study investigated the EOL care curricula in Korean medical schools. Methods: Questionnaires were issued to the faculty members responsible for the EOL care curricula at each of the medical schools. Thes...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • The questionnaire was based on a research instrument used to evaluate undergraduate palliative medicine education in Canada (15). The researchers who are experts on the EOL care or have experience in curricular development designed the contents of this survey. The three researchers have an experience over 10 years in EOL care for cancer patients and published many articles about hospice and palliative care.
  • This study examined the status of the EOL care curricula in medical schools within the Republic of Korea to determine whether these curricula are providing adequate preparation for medical students to practice in the future.
  • This study highlights the need to improve EOL care education in basic medical curricula within the Republic of Korea. National guidelines or legislation should be introduced to ensure that physicians are adequately equipped to provide EOL care.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (25)

  1. Billings ME, Engelberg R, Curtis JR, Block S, Sullivan AM. Determinants of medical students’ perceived preparation to perform end-of-life care, quality of end-of-life care education, and attitudes toward end-of-life care. J Palliat Med 2010;13:319-26. 

  2. Wechter E, O’Gorman DC, Singh MK, Spanos P, Daly BJ. The effects of an early observational experience on medical students’ attitudes toward end-of-life care. Am J Hosp Palliat Care 2015;32:52-60. 

  3. Tomorrow's doctors: outcomes and standards for undergraduate medical education [Internet]. London: General Medical Council; c2009 [cited 2019 May 30]. Available from http://www.ub.edu/medicina_unitateducaciomedica/documentos/TomorrowsDoctors_2009.pdf. 

  4. Liaison Committee on Medical Education. Functions and structure of a medical school: standards for accreditation of medical education programs leading to the MD degree. Washington, D.C.:Liaison Committee on Medical Education;2016. 

  5. Block SD. Medical education in end-of-life care: the status of reform. J Palliat Med 2002;5:243-8. 

  6. Carrasco JM, Lynch TJ, Garralda E, Woitha K, Elsner F, Filbet M, et al. Palliative care medical education in European universities: a descriptive study and numerical scoring system proposal for assessing educational development. J Pain Symptom Manage 2015;50:516-23. 

  7. Dickinson GE. A 40-year history of end-of-life offerings in US medical schools: 1975-2015. Am J Hosp Palliat Care 2017;34:559-65. 

  8. Horowitz R, Gramling R, Quill T. Palliative care education in U.S. medical schools. Med Educ 2014;48:59-66. 

  9. Hammel JF, Sullivan AM, Block SD, Twycross R. End-of-life and palliative care education for final-year medical students: a comparison of Britain and the United States. J Palliat Med 2007;10:1356-66. 

  10. Head BA, Schapmire TJ, Earnshaw L, Chenault J, Pfeifer M, Sawning S, et al. Improving medical graduates' training in palliative care: advancing education and practice. Adv Med Educ Pract 2016;7:99-113. 

  11. Schmit JM, Meyer LE, Duff JM, Dai Y, Zou F, Close JL. Perspectives on death and dying: a study of resident comfort with end-of-life care. BMC Med Educ 2016;16:297. 

  12. Fitzpatrick D, Heah R, Patten S, Ward H. Palliative care in undergraduate medical education-how far have we come? Am J Hosp Palliat Care 2017;34:762-73. 

  13. Schiessl C, Walshe M, Wildfeuer S, Larkin P, Voltz R, Juenger J. Undergraduate curricula in palliative medicine: a systematic analysis based on the palliative education assessment tool. J Palliat Med 2013;16:20-30. 

  14. Kim DY, Kim KJ, Shin SJ, Kwon I, Nam EM, Heo DS, et al. The necessity for end-of-life care education: Preliminary analysis with interns at two university hospitals. Korean J Hosp Palliat Care 2017;20:111-21. 

  15. Oneschuk D, Moloughney B, Jones-McLean E, Challis A. The status of undergraduate palliative medicine education in Canada: a 2001 survey. J Palliat Care 2004;20:32-7. 

  16. Meekin SA, Klein JE, Fleischman AR, Fins JJ. Development of a palliative education assessment tool for medical student education. Acad Med 2000;75:986-92. 

  17. Boland JW, Barclay S, Gibbins J. Twelve tips for developing palliative care teaching in an undergraduate curriculum for medical students. Med Teach 2019: 41:1359-65. 

  18. Gibbins J, McCoubrie R, Maher J, Wee B, Forbes K. Recognizing that it is part and parcel of what they do: teaching palliative care to medical students in the UK. Palliat Med 2010;24:299-305. 

  19. Shaheen AW, Denton GD, Stratton TD, Hoellein AR, Chretien KC. End-of-life and palliative care curricula in internal medicine clerkships: a report on the presence, value, and design of curricula as rated by clerkship directors. Acad Med 2014;89:1168-73. 

  20. Jedlicska N, Srnova D, Scheide L, Wijnen-Meijer M, Gartmeier M, Berberat PO. Medical trainees' experiences with dying and death. Omega (Westport). Epub 2019 Apr 16. 

  21. Korean Association of Medical Colleges. Learning outcomes of basic medical education: Clinical competency-centered. 2nd ed. Seoul:Korean Association of Medical Colleges;2016. p.195. 

  22. Kim CG. The history of hospice and palliative care in Korea. Korean J Hosp Palliat Care 2019;22:1-7. 

  23. Fins JJ, Gentilesco BJ, Carver A, Lister P, Acres CA, Payne R, et al. Reflective practice and palliative care education: a clerkship responds to the informal and hidden curricula. Acad Med 2003;78:307-12. 

  24. Fins JJ, Rodriguez del Pozo P. The hidden and implicit curricula in cultural context: new insights from Doha and New York. Acad Med 2011;86:321-5. 

  25. Ratanawongsa N, Teherani A, Hauer KE. Third-year medical students’ experiences with dying patients during the internal medicine clerkship: a qualitative study of the informal curriculum. Acad Med 2005;80:641-7. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로