$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

치아 삭제의 다른 자가 평가 방법 후 개선에 대한 비교 연구
A comparative study of the improvement after different self-assessment methods of tooth preparation 원문보기

Journal of dental rehabilitation and applied science = 구강회복응용과학지, v.35 no.4, 2019년, pp.220 - 227  

김정한 (경북대학교 치과대학 치과보철학교실) ,  손큰바다 (경북대학교 첨단치과의료기기개발연구소) ,  이규복 (경북대학교 치과대학 치과보철학교실)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

목적: 이 연구의 목적은 세 가지 자가 평가 방법에 따라 치의학전문대학원 학생들의 치아 삭제 능력의 향상 정도를 비교하는 것이다. 연구 재료 및 방법: 경북대학교 치의학전문대학원의 2학년 48명 학생을 대상으로 3개의 실험 그룹으로 나누었다. 금관(gold crown)제작을 위한 좌측 하악 제1대구치의 치아삭제를 수행하였다. 세 가지 자가 평가 방법(시각적, 디지털, putty index 자가 평가 그룹)을 사용하여 자가 평가를 수행하고, 치아 삭제를 다시 수행했다. 구강 스캐너를 사용하여 각 치아(삭제된 치아 및 삭제되지 않은 치아)를 스캔하고 standard tessellation language (STL) 파일 형식으로 데이터를 저장하였다. 삭제된 치아와 삭제되지 않은 치아의 STL 파일3 차원 분석 소프트웨어(Geomagic control X)를 사용하여 중첩되었다. 그리고 삭제량을 측정했다. 통계적 분석에서, 삭제량의 모든 값은 Wilcoxon signed rank 및 Kruskal-Wallis 테스트로 분석하였다(α = 0.05). 결과: 세 가지 자체 평가 방법은 통계적으로 유의한 차이를 나타냈다(P < 0.001). putty index 자가 평가 그룹은 디지털 자가 평가 방법보다 교육 후 오차의 감소가 더 컸다. 결론: 이 연구의 한계 내에서, 학생들은 세 가지 자기 평가 방법에 따라 치아 삭제 능력의 개선에 유의한 차이가 있음을 보였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose: The purpose of this study was to compare the degree of tooth preparation abilities of students according to three self-assessment methods. Materials and Methods: forty-eight sophomores in Kyungpook National University College of Dentistry were divided into three experimental groups. Student...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

제안 방법

  • 2D). All measurements were performed in the same way for both primary and secondary tooth preparations. The amount of reference criteria of the functional cusp slope was set to 1.
  • First, in the functional cusp slope, with criteria value of 1.5 mm, the reduction error value of visual self-assessment was 0.4521 mm in the first preparation and 0.3574 mm in the second preparation. The mean value was decreased, and there was no statistically significant difference (P = 0.
  • After completion of self-assessment based on the different methods using the same typodont condition of the first preparation, the second tooth preparation of #19 was performed by the students. Subsequently, all the prepared teeth were scanned by one operator with the intraoral scanner in the same manner as that for the first tooth preparation, and the scan data were saved in the STL file format for 3D analysis.
  • In all students, tooth preparation of #19 was performed using a plastic resin tooth on a dental typodont (Nissin Dental Products, Kyoto, Japan) and a full gold crown was obtained in one hour. Subsequently, the students were randomly divided into three groups to evaluate their tooth preparation according to three different methods used; in total, forty-eight resin teeth were scanned using an intraoral scanner (CS3600, Carestream Dental, Atlanta, USA). One investigator (JungHan Kim) scanned all the teeth that were initially prepared, in order to reduce operator error.
  • The purpose of this study was to compare the students’ ability to improve tooth preparation according to various self-assessment methods.
  • And the tables confirmed that there was a significant reduction in reduction error through self-assessment. The results of each method were compared with four criteria of the functional cusp slope (Table 1), nonfunctional cusp slope (Table 2), axial walls (Table 3), and total reduction (Table 4).

대상 데이터

  • This study was approved by the Institutional Review Board of Kyungpook National University Dental Hospital (KNUDH-2018-03-004). A total of forty-eight sophomores in Kyungpook National University College of Dentistry who were registered as a part of the preclinical fixed prosthodontics course and agreed to participate in the experiment were included. In all students, tooth preparation of #19 was performed using a plastic resin tooth on a dental typodont (Nissin Dental Products, Kyoto, Japan) and a full gold crown was obtained in one hour.

데이터처리

  • Wilcoxon signed rank test was used to measure whether there was improvement of the student’s tooth preparation for each assessment method.

이론/모형

  • Wilcoxon signed rank test was used to measure whether there was improvement of the student’s tooth preparation for each assessment method. Kruskal-Wallis H Test was used to determine the difference among the three methods.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (14)

  1. Furness AR, Callan RS, Mackert JR Jr, Mollica AG. Limitations of surface mapping technology in accurately identifying critical errors in dental students' crown preparations. J Dent Educ 2018;82:69-75. 

  2. Renne WG, McGill ST, Mennito AS, Wolf BJ, Marlow NM, Shaftman S, Holmes JR. E4D Compare software: an alternative to faculty grading in dental education. J Dent Educ 2013;77:168-75. 

  3. Mays KA, Crisp HA, Vos P. Utilizing CAD/CAM to measure total occlusal convergence of preclinical dental students' crown preparations. J Dent Educ 2016;80:100-7. 

  4. Callan RS, Cooper JR, Young NB, Mollica AG, Furness AR, Looney SW. Inter- and intrarater reliability using two different software versions of E4D Compare. J Dent Educ 2015;79:711-8. 

  5. Callan RS, Blalock JS, Cooper, JR, Coleman JF, Looney SW. Reliability of CAD CAM technology in assessing crown preparations in a preclinical dental school environment. J Dent Educ 2014;78:40-50. 

  6. Callan RS, Haywood VB, Cooper JR, Furness AR, Looney SW. The validity of using E4D Compare's "% comparison" to assess crown preparations in preclinical dental education. J Dent Educ 2015;79:1445-51. 

  7. Tiu J, Cheng E, Hung TC, Yu CC, Lin T, Schwass D, Al-Amleh B. Effectiveness of crown preparation assessment software as an educational tool in simulation clinic: A pilot study. J Dent Educ 2016;80:1004-11. 

  8. Callan RS, Cooper JR, Young NB, Mollica AG, Furness AR, Looney SW. Effect of employing different typodonts when using E4D compare for dental student assessment. J Dent Educ 2015;79:705-10. 

  9. Kateeb ET, Kamal MS, Kadamani AM, Abu Hantash RO, Abu Arqoub MM. Utilising an innovative digital software to grade pre-clinical crown preparation exercise. Eur J Dent Educ 2017:21:220-27. 

  10. Liu L, Li J, Yuan S, Wang T, Chu F, Lu X, Hu J, Wang C, Yan B, Wang L. Evaluating the effectiveness of a preclinical practice of tooth preparation using digital training system: A randomized controlled trial. Eur J Dent Educ 2018;22:e679-86. 

  11. Kozarovska A, Larsson C. Implementation of a digital preparation validation tool in dental skills laboratory training. Eur J Dent Educ 2018;22:115-21. 

  12. Mays KA, Levine E. Dental students' self-assessment of operative preparations using CAD/CAM: a preliminary analysis. J Dent Educ 2014;78:1673-80. 

  13. Park CF, Sheinbaum JM, Tamada Y, Chandiramani R, Lian L, Lee C, Da Silva J, Ishikawa-Nagai S. Dental students' perceptions of digital assessment software for preclinical tooth preparation exercises. J Dent Educ 2017;81:597-603. 

  14. Zitzmann NU, Kovaltschuk I, Lenherr P, Dedem P, Joda T. Dental students' perceptions of digital and conventional impression techniques: A randomized controlled trial. J Dent Educ 2017;81:1227-32. 

저자의 다른 논문 :

LOADING...

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로