최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국융합학회논문지 = Journal of the Korea Convergence Society, v.10 no.2, 2019년, pp.141 - 148
김지현 (고려대학교 교육정보학과) , 정재범 (고려대학교 지혜과학연구소) , 조재춘 (고려대학교 컴퓨터학과) , 임희석 (고려대학교 컴퓨터학과)
The purpose of this study is to analyze and compare the effectiveness of elementary in e-Learning video lessons. In an elementary school where the educational videos are frequently used, the learning about video materials is important but it is difficult to judge all students by a teacher in a class...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
학습자들이 e-러닝 학습에 제대로 참여했는지 판단하기 위한 방법들의 문제점은 무엇인가? | 그래서 현재 많은 콘텐츠들은 학습자가 학습에 제대로 참여했는지 판단하기 위해, 동영상 콘텐츠 중간 중간에 문제나 팝업 등을 넣는 방법을 쓰고 있다. 하지만 이러한 방법은 학습자에게 학습 중 확인이 불필요한 부분에서도 확인을 요구하여 비효율적인 학습이나, 학습의 흐름을 끊기게 하는 문제를 야기한다. | |
최소학습 판단 시스템이란? | 최소학습 판단 시스템이란 동영상 콘텐츠 학습을 온라인 환경에서 했는지 판단 할 수 있는 시스템이다. 이시스템은 교수자의 부담스러운 노력, 번거로운 퀴즈 제작이나 과제 평가 없이 자동적으로 학습자의 학습 여부를 판단하여 교수자에게 제공해준다. | |
e-러닝 환경의 문제점은 무엇인가? | 하지만 e-러닝 환경은 학습자와 교수자 사이의 면대면 수업보다 간접적이고 비실시간적인 학습환경으로 소통의 부족을 야기한다. e-러닝 환경은 학습 요소 중 주의 집중, 스스로 공부해야 하는 환경조성, 실시간 피드백 등의 부족이 문제점으로 대두되었다[3,4]. |
M. H. Kim. (2015. 9. 15). The Future of Education, e-Learning - The Age of MOOC 2.0, Education Is Evolving. Etnews. http://www.etnews.com/20150915000206
Onah, D. F. O., Sinclair, Jane (2015). Learners expectations and motivations using content analysis in MOOC. World Conference on Educational Media and Technology, Association for the Advancement of Computing in Education(AACE), 2015(1), 185-194.
Zhang, D., Zhou, L., Briggs, R.O & Nunamaker Jr, JF. (2006). Instructional video in e-learning: Assessing the impact of interactive video on learning effectiveness. Information & Management 43(1), 15-27.
Chi, M.T. (2009). Active constructive interactive: A conceptual framework for differentiating learning activities. Topics in Cognitive Science, 1(1), 73-105. DOI : 10.1111/j.1756-8765.2008.01005
Pham. P& Wang. Jingtao (2015, June). AttentiveLearner: Improving Mobile MOOC Learning via Implicit Heart Rate Tracking. AIED 2015, (pp. 367-376). Madrid: Springer Verlag
S. Han. (2010). A Study on the Strategy for e-Learning in Elementary Education. Gyeongin National University of Education, 30(1), 173-189.
Y. Kim. (2010). Effects of Utilizing Animation Prior to Fundamental Nursing Practice on Learning Motivation and Self-Directedness in Student Nurses. Journal of Fundamentals of Nursing,17(2), 240-248.
H. Jo. & G. Kang. (2016). The Influence of Case-Based Learning using video In Emergency care of infant and toddlers. Journal of academia-industrial technology, 17(12), 292-300.
S. Heo. (2010). The development and implementation of video-based anchored instruction for effective inclusive education: (2) Effect on the math achievements of children with learning disabilities. Learning disability study, 7(3), 43-61.
T. Noh., J. Cha., & C. Kim. (1999). The Effect of Computer-Assisted Instruction Using Molecular-Level Animation and Worksheet in High School Chemistry Class. Journal of the Korean Association for Research in Science Education, 18(1), 128-136.
M. Gug. (2003). A Study on the Effect and Application of Motion Picture Materials in Geography Subject. Journal of The Korean Association of Geographical and Environmental Education, 11(3), 119-132.
Y. Lee. & G. Jung. (2017). The effects of applying Smart Learning to Fun elements and class satisfaction in physical education class in elementary school. Journal of Korea Institute of Sports and Sports, 23(1), 69-87.
Y. Kwon. & D. Kwon. (2002). The effect of the use of video on children's listening comprehension, speaking ability, and interest in English. STEM Journal, 3(2), 17-40.
Korea Information and Communication Technology Association. (2014). ICT Current events 2015. Seoul : Korea Information and Communication Technology Association
J. Jang., I. Go. & C. Jung. (2008). The Impact of e-Learning System Characteristics on Learner Committment and Satisfaction. Application of Information Technology, 15(1), 99-116.
J. Jo, W. Yu, K. Koh & H. Lim. (2017). Development of a Game-Based Learning Judgment System for Online Education Environments Based on Video Lecture: Minimum Learning Judgment System. Journal of Educational Computing Research, 56(6), 802-825. DOI : 10.1177/0735633117734122
G. Lee. (1996). Phonological rules in oral reading of Korea. The Korean Journal of Cognitive and Biological Psychology, 8(1), 1-23.
J. Song., G. Nam. & M. Gu. (2012). The Effect of Word Frequency and Neighborhood Density on Spoken Word Segmentation in Korean. Phonetics and Speech Sciences, 4(2), 3-20.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.